AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #1 Skrevet 1. august 2020 Dette med avstand. Synes det er litt vanskelig å forstå. I en del situasjoner så er det ikke mulig. Jeg feks jobber i barnehage. Der blir det automatisk mye nærhet og mange folk. Det kan man ikke la vær. I tillegg må jeg til lege og annen behandler jevnlig. Der er det ikke mulig med avstand. Det er bare mine to eksempler/ men det finnes tusenvis av andre unntak og mange som også har unntak. Jg/mange må også av og Til benytte kollektivtransport. Hva hjelper det med avstandsregler da? Kan klare å holde avstand til folk i butikken og droppe folksomme arrangement liksom, men større sjans for smitte i feks en barnehagejobbsituasjon eller hos en fysioterapeut enn på butikkeb Anonymkode: b7576...d8d 1
skrue Skrevet 1. august 2020 #2 Skrevet 1. august 2020 Er det så vanskelig? Man gjør så godt man kan så ofte som mulig. Smittepresset i samfunnet er et direkte resultat av hvordan dette gjøres. Du kan tenke deg summen av tid x avstand x alle mennesker i Norge = smittepress. Er bare å gjør sitt når man kan. 6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #3 Skrevet 1. august 2020 I min jobb i tannhelsetjenesten er jeg langt nærmere pasienter og spytt hele dagen enn én meter. Sørger for å holde god avstand til andre mennesker på fritiden. Anonymkode: 927b9...dd4 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #4 Skrevet 2. august 2020 15 timer siden, skrue skrev: Er det så vanskelig? Man gjør så godt man kan så ofte som mulig. Smittepresset i samfunnet er et direkte resultat av hvordan dette gjøres. Du kan tenke deg summen av tid x avstand x alle mennesker i Norge = smittepress. Er bare å gjør sitt når man kan. Men for en personlig så er jo risken stor når man må være nær folk. Og det totale smittepresset blir jo også ganske stort når det et såpass mange som har unntak. jeg skjønner bare ikke hvorfor de maser så mye om at avstand i det offentlige rom (på gata og i butikken) er så viktig når disse situasjonene hvor man evt er nær noen er kortvarige og lite risikable. mens De nærkontaktene som er greiT (feks alle disse jobbsituasjonene osv) Er jo de som faktisk gir risiko for smitte. Anonymkode: b7576...d8d
skrue Skrevet 2. august 2020 #5 Skrevet 2. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men for en personlig så er jo risken stor når man må være nær folk. Og det totale smittepresset blir jo også ganske stort når det et såpass mange som har unntak. jeg skjønner bare ikke hvorfor de maser så mye om at avstand i det offentlige rom (på gata og i butikken) er så viktig når disse situasjonene hvor man evt er nær noen er kortvarige og lite risikable. mens De nærkontaktene som er greiT (feks alle disse jobbsituasjonene osv) Er jo de som faktisk gir risiko for smitte. Anonymkode: b7576...d8d Så løsningen på dette er dermed å ikke bry seg det hele tatt? 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #6 Skrevet 2. august 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men for en personlig så er jo risken stor når man må være nær folk. Og det totale smittepresset blir jo også ganske stort når det et såpass mange som har unntak. jeg skjønner bare ikke hvorfor de maser så mye om at avstand i det offentlige rom (på gata og i butikken) er så viktig når disse situasjonene hvor man evt er nær noen er kortvarige og lite risikable. mens De nærkontaktene som er greiT (feks alle disse jobbsituasjonene osv) Er jo de som faktisk gir risiko for smitte. Anonymkode: b7576...d8d Du får tenke at det er viktig å holde avstand til andre når du kan, slik at du ikke smitter noen om du skulle ha blitt smittet uten å være klar over det. De aller fleste har en jobb der de kan opprettholde den anbefalte avstand i arbeidssituasjonen, eller ha hjemmekontor. Anonymkode: 927b9...dd4
SoWhat? Skrevet 2. august 2020 #7 Skrevet 2. august 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men for en personlig så er jo risken stor når man må være nær folk. Og det totale smittepresset blir jo også ganske stort når det et såpass mange som har unntak. jeg skjønner bare ikke hvorfor de maser så mye om at avstand i det offentlige rom (på gata og i butikken) er så viktig når disse situasjonene hvor man evt er nær noen er kortvarige og lite risikable. mens De nærkontaktene som er greiT (feks alle disse jobbsituasjonene osv) Er jo de som faktisk gir risiko for smitte. Anonymkode: b7576...d8d Altså. En må bare gjøre sitt beste når en kan. Munnbind burde jo vært brukt mye mer da.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #8 Skrevet 2. august 2020 3 timer siden, skrue skrev: Så løsningen på dette er dermed å ikke bry seg det hele tatt? Nei såklart ikke. Men det er jo ikke passeringer på gata og butikken som er problemet/risikable. Så skjønner bare ikke hvorfor det blir stressa så veldig når smitte mer sannsynlig skjer i situasjoner der man ikke har mulighet for å holde avstand (og som de også har «tillatt») Anonymkode: b7576...d8d
Pasha Skrevet 2. august 2020 #9 Skrevet 2. august 2020 altså i bhg har vi fått beskjed om at hver avd/kohort er som en familie. jeg koser på de barna som trenger det. vi ansatte har jo litt mer avstand 1
skrue Skrevet 2. august 2020 #10 Skrevet 2. august 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei såklart ikke. Men det er jo ikke passeringer på gata og butikken som er problemet/risikable. Så skjønner bare ikke hvorfor det blir stressa så veldig når smitte mer sannsynlig skjer i situasjoner der man ikke har mulighet for å holde avstand (og som de også har «tillatt») Anonymkode: b7576...d8d Smittepress kan også sees på som en sannsynlighet. Det er ikke gitt at du blir smittet om du er sammen med mange mennesker, men det kan skje når du møter en på gaten. Om man ser befolkningen under må den totale sannsynligheten holdes nede så mye som mulig. Og den kobler direkte til R-verdien. Er litt som i hagebruk. At det er noen lus på rosene gjør ikke så mye men tar lusene helt over ødelegges de. 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #11 Skrevet 2. august 2020 3 timer siden, Pasha skrev: altså i bhg har vi fått beskjed om at hver avd/kohort er som en familie. jeg koser på de barna som trenger det. vi ansatte har jo litt mer avstand Ja jeg vet. Men det er jo også poenget. At sjansen for å smittes når man er nær 20-30 barn er jo mye større enn om man passerer en på gata i 2 sekunder nærmere enn en meter. og det er jo ganske mange av oss som har slike unntak, alle i bhg, skoler, leger, sykehjem, fysioterapeuter skuespillere osv osv. Anonymkode: b7576...d8d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #12 Skrevet 2. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei såklart ikke. Men det er jo ikke passeringer på gata og butikken som er problemet/risikable. Så skjønner bare ikke hvorfor det blir stressa så veldig når smitte mer sannsynlig skjer i situasjoner der man ikke har mulighet for å holde avstand (og som de også har «tillatt») Anonymkode: b7576...d8d Det må advares mot nærkontakt i alle situasjoner. Viruset er påvist opptil 20 meter fra en smittet person. Minsteavstand i en hver situasjon burde derfor lovfestes til minst 20 meter, uansett kontaktens varighet. Anonymkode: ed6e9...324
Tough cookie Skrevet 2. august 2020 #13 Skrevet 2. august 2020 På buss/bane må vi sitte 2 mm fra andre passasjerer. Helt horribelt 🤨
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #14 Skrevet 2. august 2020 1 time siden, Tough cookie skrev: På buss/bane må vi sitte 2 mm fra andre passasjerer. Helt horribelt 🤨 Derfor munnbind-påbud for all kollektivtrafikk, nuh!! Hvorfor vente..😣 Anonymkode: a6d11...759
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #15 Skrevet 3. august 2020 Nå er det jo slik at smittesporing har vist at så godt som all smitte har skjedd mellom personer som har kontakt over lengre tid, og uten særskilte smittevernstiltak. Ingen har blitt smittet av servitører/frisører/tannleger. Selv lever jeg som normalt igjen med tanke på slike tjenester, da risikoen for smitte er så lav. Får fikset negler, ansiktsbehandling, rens av tenner, frisør, og alt mulig. Og disse stedene har også mange andre kunder. Anonymkode: 549f7...1ca
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #16 Skrevet 3. august 2020 Ser at FHI anbefaler hjemmekontor fremover nettopp for å avlese kollektivtrafikken. Men jeg kan ikke skjønne at åpne kontorlandskap fungerer iht smittevern heller. Hjemmekontor og munnbind virker som sannsynlige smittevernstiltak fremover. Anonymkode: 28611...369 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #17 Skrevet 3. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er det jo slik at smittesporing har vist at så godt som all smitte har skjedd mellom personer som har kontakt over lengre tid, og uten særskilte smittevernstiltak. Ingen har blitt smittet av servitører/frisører/tannleger. Selv lever jeg som normalt igjen med tanke på slike tjenester, da risikoen for smitte er så lav. Får fikset negler, ansiktsbehandling, rens av tenner, frisør, og alt mulig. Og disse stedene har også mange andre kunder. Anonymkode: 549f7...1ca Det er fordi det er vanskelig å spore smitte som har skjedd på den måten..? Mange har ukjent smittevei eller ukjent smittested. Så alle disse kan ha blitt smittet på slike steder! desuten viser jo omfanget av smitten (i utlandet) at så mange smittes at alt neppe kan være innad i familier? hvis det viser seg at det du sier stemmer så er det jo ikke så smittsomt eller farlig at alle disse tiltakene er nødvendige? Anonymkode: b7576...d8d
Iceman Skrevet 3. august 2020 #18 Skrevet 3. august 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Men for en personlig så er jo risken stor når man må være nær folk. Og det totale smittepresset blir jo også ganske stort når det et såpass mange som har unntak. jeg skjønner bare ikke hvorfor de maser så mye om at avstand i det offentlige rom (på gata og i butikken) er så viktig når disse situasjonene hvor man evt er nær noen er kortvarige og lite risikable. mens De nærkontaktene som er greiT (feks alle disse jobbsituasjonene osv) Er jo de som faktisk gir risiko for smitte. Anonymkode: b7576...d8d Fordi der møter du folk du ikke trenger å ha noe nærkontakt med. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #19 Skrevet 3. august 2020 1 time siden, Iceman skrev: Fordi der møter du folk du ikke trenger å ha noe nærkontakt med. Men det er jo hele poenget mitt, man er ikke nær folk (Lenge nok) ute i det offentlige uansett Så hvorfor er det et så Stort poeng i avstandsreglene. I alle de andre situasjonene der man må være nær folk får man jo lov uansett Anonymkode: b7576...d8d
Iceman Skrevet 3. august 2020 #20 Skrevet 3. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo hele poenget mitt, man er ikke nær folk (Lenge nok) ute i det offentlige uansett Så hvorfor er det et så Stort poeng i avstandsreglene. I alle de andre situasjonene der man må være nær folk får man jo lov uansett Anonymkode: b7576...d8d Jo, det er man. Holder med ett utpust innen 2 meter innendørs. Butikker er innendørs.
Anbefalte innlegg