Gå til innhold

Empati

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurte på hvor mye empati dere mener dere har, og om dere noen ganger skulle ønske dere hadde mer eller mindre av det?

Selv tror jeg har ganske stor evne for empati. Er glad for at jeg har det, men samtidig er det litt slitsomt til tider, i og med at følelsene kan bli så sterke. 

Anonymkode: 6751c...4a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blander du sammen med sympati? Empati er ikke noen følelse, på den måten sympati - medfølelse - er, empati er evnen til å forstå, og nærmest intuitivt, uten selv å ha opplevd det samme, sette seg inn i hva andre føler. Jeg har ganske lite empati, men jeg er nysgjerrig av natur, så jeg grubler av og til altfor mye på hva pokker vedkommende kan ha ment med det blikket, det utsagnet, den gesten. 

Anonymkode: c50eb...808

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blander du sammen med sympati? Empati er ikke noen følelse, på den måten sympati - medfølelse - er, empati er evnen til å forstå, og nærmest intuitivt, uten selv å ha opplevd det samme, sette seg inn i hva andre føler. Jeg har ganske lite empati, men jeg er nysgjerrig av natur, så jeg grubler av og til altfor mye på hva pokker vedkommende kan ha ment med det blikket, det utsagnet, den gesten. 

Anonymkode: c50eb...808

Gjør jeg det? Synes det er litt vanskelig å forstå disse definisjonene, så det kan være du har rett. Men slik du beskriver det i alle fall, så tror jeg jeg har mye av både empati og sympati. 

AnonymBruker
Skrevet

Flere som ønsker å svare? :)

Skrevet

Jeg føler jeg har mye, men kan alltids få mer. Har ikke lyst på mindre og jeg har lært å deattache slik at jeg ikke tar inn andres sorger og følelser når jeg ikke vil.

Det er deres sorger og følelser, ikke mine, så det er ikke jeg som skal bære.

Jeg kan også gi slipp på mine egne sorger og bearbeide mine egne følelser, jeg vil ikke at noen andre skulle bære på de.

AnonymBruker
Skrevet

Det å ha empati med noen er å kunne ta noens perspektiv, gjenkjenne følelsene og formidle dem uten å dømme eller virke dømmende. 

Sympati er å føle med folk, syntes synd på, uten å kanskje ta det helt inn over seg.

Jeg har mye empati med dyr, noe sympati med mennesker tror jeg. Føler ekstremt mye med dyr, så mye at det gjør vondt. Jeg kan føle med folk og synes synd på dem, men uten å egentlig kjenne det selv. Jeg kan også late som jeg bryr meg om mennesker, selv om jeg ikke gjør det. Jeg ønsker ikke mennesker noe vondt, men jeg har alltid hatt problemer med å kjenne meg selv igjen i dem, noe jeg tror er et grunnlag for å føle empati. 

Empatien jeg har med dyr vil jeg ikke forandre, selv om mange synes det er i overkant og til og med kanskje litt latterlig, så er det en så stor del av den jeg er og jeg er stolt av å føle sånn som jeg gjør. Egentlig vil jeg ikke endre noe, har det helt greit som jeg har det. Bør kanskje nevnes at jeg har en asperger. 

Anonymkode: 0f1bc...118

Skrevet

Jeg har 50% empati

Skrevet

Litt lite empatisk, men altfor mye sympatisk 😅

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å ha empati med noen er å kunne ta noens perspektiv, gjenkjenne følelsene og formidle dem uten å dømme eller virke dømmende. 

Sympati er å føle med folk, syntes synd på, uten å kanskje ta det helt inn over seg.

Jeg har mye empati med dyr, noe sympati med mennesker tror jeg. Føler ekstremt mye med dyr, så mye at det gjør vondt. Jeg kan føle med folk og synes synd på dem, men uten å egentlig kjenne det selv. Jeg kan også late som jeg bryr meg om mennesker, selv om jeg ikke gjør det. Jeg ønsker ikke mennesker noe vondt, men jeg har alltid hatt problemer med å kjenne meg selv igjen i dem, noe jeg tror er et grunnlag for å føle empati. 

Empatien jeg har med dyr vil jeg ikke forandre, selv om mange synes det er i overkant og til og med kanskje litt latterlig, så er det en så stor del av den jeg er og jeg er stolt av å føle sånn som jeg gjør. Egentlig vil jeg ikke endre noe, har det helt greit som jeg har det. Bør kanskje nevnes at jeg har en asperger. 

Interessant det at noen føler mest med dyr, andre mennesker. Jeg føler med begge, men å se at et menneske har det vondt er enda verre for meg. Vet ikke hvorfor. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant det at noen føler mest med dyr, andre mennesker. Jeg føler med begge, men å se at et menneske har det vondt er enda verre for meg. Vet ikke hvorfor. 

Tror det er ganske naturlig at man føler mer med "sine egne", jeg føler meg nærmere dyr og forstår de mer, kanskje derfor jeg har mer empati med dem. 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er ganske naturlig at man føler mer med "sine egne", jeg føler meg nærmere dyr og forstår de mer, kanskje derfor jeg har mer empati med dem. 

Kan være det er noe med det ja :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...