AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #1 Skrevet 1. august 2020 Har en gutt på 4 år som de siste ukene har gått ned ca 1 kg. Ikke endret noe i hva eller hvor mye han spiser. Han har klaget litt mer på vondt i magen, men det er heller ikke unormalt. Han er litt mer trøtt og slapp, men samtidig har han energi og leker fint. Så det jeg lurer på hvor lenge skal jeg se det an? Bør jeg vente noen uker til og se om han fortsetter å gå ned? Vet 1 kg ikke er så mye men syns likevel det er litt spesielt når jeg ikke kan skjønne hva som gjør det. Anonymkode: 5bc87...3a8
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #2 Skrevet 1. august 2020 Har han matintoleranse så kan han ha problemer med opptak av mat. Følg med på hvordan avføringen hans ser ut og sånt hvis han i tillegg har vondt i magen. Anonymkode: 54f2e...5c4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #3 Skrevet 1. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en gutt på 4 år som de siste ukene har gått ned ca 1 kg. Ikke endret noe i hva eller hvor mye han spiser. Han har klaget litt mer på vondt i magen, men det er heller ikke unormalt. Han er litt mer trøtt og slapp, men samtidig har han energi og leker fint. Så det jeg lurer på hvor lenge skal jeg se det an? Bør jeg vente noen uker til og se om han fortsetter å gå ned? Vet 1 kg ikke er så mye men syns likevel det er litt spesielt når jeg ikke kan skjønne hva som gjør det. Anonymkode: 5bc87...3a8 Sjekk det hos legen. 1 kg er jo en større andel av kroppsvekten hos et lite barn enn en voksen. Eldste her gikk ned en halv kg som baby og ble utredet og fikk refluks diagnose. Yngste skal sjekkes for cøliaki. Dårlig i magen, usikker på vekt (ser slankere ut), sover mye Anonymkode: fcef6...0e8
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #4 Skrevet 1. august 2020 Jeg veier ikke mine barn så ofte at jeg følger med på slike ting. Men begge mine ble mye tynnere rundt 4år. Da gikk de fra litt lubben «babykropp», til å bli mer spinkle barnekropper. Det er ganske vanlig tror jeg. Hvis han er frisk og rask tror jeg du bare kan se an. Anonymkode: 99754...c3c 6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #5 Skrevet 1. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg veier ikke mine barn så ofte at jeg følger med på slike ting. Men begge mine ble mye tynnere rundt 4år. Da gikk de fra litt lubben «babykropp», til å bli mer spinkle barnekropper. Det er ganske vanlig tror jeg. Hvis han er frisk og rask tror jeg du bare kan se an. Anonymkode: 99754...c3c Barn blir naturlig slankere, men det handler om at de vokser mer i lengden enn i vekt. Likevel skal de ikke stagnere helt eller gå ned. Normalt at vektøkningen går langsommere i 4 års alder enn 0-2 år. Anonymkode: fcef6...0e8 3
LivetErEnLek Skrevet 1. august 2020 #6 Skrevet 1. august 2020 Hvor mye veier han i utgangspunktet da? At en 4-åring går ned en kilo, leker fint og er i form, er ikke noe grunn til legebesøk i min bok med mindre han er undervektig fra før.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #7 Skrevet 1. august 2020 Barn skal vel som hovedregel ikke gå ned i vekt? Hvis de veier for mye er målet heller å ikke gå så mye opp, men de skal ikke ned. Når det er sagt er vekt temmelig ustabilt og varierer med mange ting, som væskebalanse etc. Jeg tror jeg hadde ringt fastlegen min og spurt hva de tenker. Anonymkode: ecff9...cae
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #8 Skrevet 1. august 2020 8 minutter siden, LivetErEnLek skrev: Hvor mye veier han i utgangspunktet da? At en 4-åring går ned en kilo, leker fint og er i form, er ikke noe grunn til legebesøk i min bok med mindre han er undervektig fra før. TS skriver jo at barnet er litt trøtt og slapt og har noe plager med magen.. Anonymkode: fcef6...0e8
LivetErEnLek Skrevet 1. august 2020 #9 Skrevet 1. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS skriver jo at barnet er litt trøtt og slapt og har noe plager med magen.. Anonymkode: fcef6...0e8 Hun skriver også at han har energi og leker fint. Så igjen, ikke noe jeg ville ha gått til legen med. Det å teste et barn for allergier er innebærer en del ubehag for barnet og testene er ytterst upålitelige og kommer som regel tilbake fine på så små barn. Så jeg ville ha ventet å sett hvordan det utvikler seg.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #10 Skrevet 1. august 2020 Hadde barnet mitt på 4 år og 12.5 kg (som er undervektig grad 3) gått ned 1 kg på en mnd ville jeg nok vurdert en tur til legen selv om barnet var i fin form. Om allmenntilstanden er dårligere enn vanlig ellers ville jeg nok tatt turen uansett etter en mnd. Anonymkode: c350c...596
Gjest WhisperingWind Skrevet 1. august 2020 #11 Skrevet 1. august 2020 1 kg ned, mage ondt og slapp og sliten hadde vært nok for meg mht å gå til legen. Tenker noe matintoleranse?
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #12 Skrevet 1. august 2020 1 time siden, LivetErEnLek skrev: Hun skriver også at han har energi og leker fint. Så igjen, ikke noe jeg ville ha gått til legen med. Det å teste et barn for allergier er innebærer en del ubehag for barnet og testene er ytterst upålitelige og kommer som regel tilbake fine på så små barn. Så jeg ville ha ventet å sett hvordan det utvikler seg. det er jo legen som evt får vurdere hva som bør testes for og ikke da Anonymkode: fcef6...0e8
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #13 Skrevet 1. august 2020 2 timer siden, LivetErEnLek skrev: Hvor mye veier han i utgangspunktet da? At en 4-åring går ned en kilo, leker fint og er i form, er ikke noe grunn til legebesøk i min bok med mindre han er undervektig fra før. Han veide 17.5 og veier nå 16.4, han er ca 108cm lang. Anonymkode: 5bc87...3a8
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #14 Skrevet 1. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjekk det hos legen. 1 kg er jo en større andel av kroppsvekten hos et lite barn enn en voksen. Eldste her gikk ned en halv kg som baby og ble utredet og fikk refluks diagnose. Yngste skal sjekkes for cøliaki. Dårlig i magen, usikker på vekt (ser slankere ut), sover mye Anonymkode: fcef6...0e8 Det er tatt en del prøver opp igjennom og tror ikke de er slått ut på noe intoleranse eller allergi. Men mtp mye forstoppelse og vond mange tenker jeg det er noe han reagerer. Men jeg vil jo ikke være hysterisk å ta han til lege om det ikke er noe galt med han. Anonymkode: 5bc87...3a8
LivetErEnLek Skrevet 1. august 2020 #15 Skrevet 1. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: det er jo legen som evt får vurdere hva som bør testes for og ikke da Anonymkode: fcef6...0e8 Hun spør her inne hva vi synes, om hun bør ta kontakt eller om hun bør vente og det svarte jeg på, hva JEG synes. Hva du synes er tydeligvis noe annet, og da kan du svare det.
LivetErEnLek Skrevet 1. august 2020 #16 Skrevet 1. august 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han veide 17.5 og veier nå 16.4, han er ca 108cm lang. Anonymkode: 5bc87...3a8 Han er en lang og slank gutt og tåler nok dårlig å gå nor særlig mer ned i vekt. Hva med å be om en time på helsestasjonen og høre hva de anbefaler? Da kan du også gå skrevet ut vekstkurver som kan være lurt å ha med om du skal oppsøke lege.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #17 Skrevet 2. august 2020 7 timer siden, LivetErEnLek skrev: Han er en lang og slank gutt og tåler nok dårlig å gå nor særlig mer ned i vekt. Hva med å be om en time på helsestasjonen og høre hva de anbefaler? Da kan du også gå skrevet ut vekstkurver som kan være lurt å ha med om du skal oppsøke lege. Det var ikke en så dum ide, kan jo starte med det og høre hva de sier. Tusen takk for svar Anonymkode: 5bc87...3a8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #18 Skrevet 2. august 2020 13 timer siden, LivetErEnLek skrev: Hun spør her inne hva vi synes, om hun bør ta kontakt eller om hun bør vente og det svarte jeg på, hva JEG synes. Hva du synes er tydeligvis noe annet, og da kan du svare det. Ja, hun spurte om hva vi ville gjort. Og du svarer hva du synes. Men til syvende og sist så er det LEGEN som vurderer hva slags PRØVER som tas Anonymkode: fcef6...0e8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #19 Skrevet 2. august 2020 Fokuser litt på maten framover da. Mitt barn er litt sånn som glemmer å spise og ikke er så interessert i mat. Da kan det bli ekstra lite mat i ferier feks. Lag litt kaloririk mat framover, spise litt fløteis. Lag favorittmaten hans til middag, stek rundstykker istedenfor brød osv. Drikke h-melk. Og husk på å få i ham nok væske, det kan gi treg mage å være litt dehydrert. Personlig ville jeg heller tenkt at oj, nå må vi fokusere litt på maten, enn å dra rett til legen. Anonymkode: 99754...c3c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå