AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #1 Skrevet 1. august 2020 Jeg er helt utslitt av å være småbarnsmor og i tillegg jobbe fullt. Det eldste barnet mitt (6) står opp grytidlig, er meget intenst (maser, krever/forsøker å få oppmerksomhet hele tiden), lite selvstendig, snakker hele tiden, mye temperament, hører ikke på beskjeder. Legges til fast tid hver kveld, men ligger og roper og maser i sengen til langt på kveld. Kommer inn til oss hver natt, og ligger så urolig at vi ikke får sove, før barnet er oppe grytidlig. Er egentlig stort nok til å stå opp selv, men bråker og maser så vi uansett ikke får sove. Har byttet på stå opp for å prøve at den andre får sove, men det er så mye bråk at den andre ikke får sove. Føler ikke vi kan gå ut så tidlig med hensyn til naboene. Vi har også et yngre barn (2), som jeg tror er mer «normalt», men klart en toåring krever jo litt i verste trassalder. I tillegg vekkes toåringen en del av eldstemann. Så kjære KG, jeg er helt desperat! Noen som vil dele sine beste råd? Har ikke familie i nærheten som kan avlaste oss. Ser på muligheten for å betale for avlastning/pass, men likevel er situasjonen uholdbar. Vi har prøvd «alt» av råd de har kommet med på helsestasjonen og jeg har lest en del artikler på nett og bøker, men ingen av rådene der fungerer.. Jeg er så sliten at jeg ikke klarer å tenke lenger, kaster opp (uten omgangssyke) og sliter med appetitten. Anonymkode: 29d6d...f0b
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #2 Skrevet 1. august 2020 Har den eldste alltid vært sånn? Føler hn sjalusi over for yngste barnet? Jeg merker at dersom barnet mitt kanskje ikke får like mye oppmerksomhet eller ting har vært kjedelig, så blir hun veldig intens. Da fungerer litt "på-tid". Kan være at hn har veldig mye energi? Går hn på noen aktiviteter eller lignende? Får hn løpt fra seg på dagtid? Er kanskje kjedelig å hele tiden ta hensyn til yngste barnet? Anonymkode: 55d41...72f
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #3 Skrevet 1. august 2020 Deler du og mannen din på pliktene hjemme? Anonymkode: 04588...326
-venter- Skrevet 1. august 2020 #4 Skrevet 1. august 2020 Har ikke så mye hjelp til deg, men vi har en madrass som ligger fast på siden av sengen vår. Minsten kan legge seg der om han vil i løpet av natta. Da tar han med dyne selv. Noen gangen legges han der også om han er veldig urolig på kvelden. Gir i hvert fall oss mer kveld og søvn😀 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #5 Skrevet 1. august 2020 Da skulle du ha sett hvor utslitt man blir som alenemor. Anonymkode: 773db...a90 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #6 Skrevet 1. august 2020 Stakkars deg. Ville ha prøvd å gjøre natten bedre, og ikke bry deg om at ungen helst skal sove på eget rom liksom. Her sov/sover ungene til skolealder inne på mitt/vårt rom i egen seng evt sammen med meg i stooor dobbelseng (med «skille»/pute mot meg så jeg ikke blir vekket av romstering). Alle sover bedre om natten slik, og ungen føler seg trygg. Min yngste ligger jeg faktisk fremdeles sammen med til hun sovner, vet at det ikke anbefales, men alt er mye hyggeligere slik. Ikke etter boka dette heller, men hvis vi ikke skal på jobb el får den som våkner først en i pad i hånda, slik at hun ikke vekker den andre/jeg kan sløve i senga litt til. Man må bare overleve enkelte ganger. Og kom dere ut og få mosjon og kil/lek med eldste alene daglig 🙂 Hilsen en mor som alltid har vært veldig mye alene med barna og i full jobb. Anonymkode: 09fc1...c53 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #7 Skrevet 1. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da skulle du ha sett hvor utslitt man blir som alenemor. Anonymkode: 773db...a90 Ja, veldig glad det ikke er situasjonen... Kanskje jeg tåler unormalt lite, men sånn ting er nå hadde det faktisk ikke gått å ha barna alene over tid. Da måtte jeg ringt barnevernet for hjelp. Anonymkode: 29d6d...f0b
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #8 Skrevet 1. august 2020 2 timer siden, -venter- skrev: Har ikke så mye hjelp til deg, men vi har en madrass som ligger fast på siden av sengen vår. Minsten kan legge seg der om han vil i løpet av natta. Da tar han med dyne selv. Noen gangen legges han der også om han er veldig urolig på kvelden. Gir i hvert fall oss mer kveld og søvn😀 Takk for tips 😊 Hadde det en periode for 1-2 år siden, det funket i to nettet, men så begynte barnet å legge seg mellom oss og det ble bare spetakkel ved forsøk på madrass. Er riktignok en stund siden, så verdt å forsøke igjen! Anonymkode: 29d6d...f0b
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #9 Skrevet 1. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Deler du og mannen din på pliktene hjemme? Anonymkode: 04588...326 Ja, sånn i hovedsak. Varierer litt hvem som gjør hva, da Anonymkode: 29d6d...f0b
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #10 Skrevet 1. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da skulle du ha sett hvor utslitt man blir som alenemor. Anonymkode: 773db...a90 Ingen tvang deg til å få barn alene. Sliten er ikke en konkurranse. Anonymkode: e960f...370 12
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #11 Skrevet 1. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har den eldste alltid vært sånn? Føler hn sjalusi over for yngste barnet? Jeg merker at dersom barnet mitt kanskje ikke får like mye oppmerksomhet eller ting har vært kjedelig, så blir hun veldig intens. Da fungerer litt "på-tid". Kan være at hn har veldig mye energi? Går hn på noen aktiviteter eller lignende? Får hn løpt fra seg på dagtid? Er kanskje kjedelig å hele tiden ta hensyn til yngste barnet? Anonymkode: 55d41...72f Det eldste barnet har alltid vært litt på den måten, sett tendensen. Verre etter søsken kom. Tror det er kombo av sjalusi/mindre oppmerksomhet, men også at det er mer tydelig for oss siden vi før kunne bytte på mer/avlaste hverandre mer da det bare var et barn Anonymkode: 29d6d...f0b
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #12 Skrevet 1. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Stakkars deg. Ville ha prøvd å gjøre natten bedre, og ikke bry deg om at ungen helst skal sove på eget rom liksom. Her sov/sover ungene til skolealder inne på mitt/vårt rom i egen seng evt sammen med meg i stooor dobbelseng (med «skille»/pute mot meg så jeg ikke blir vekket av romstering). Alle sover bedre om natten slik, og ungen føler seg trygg. Min yngste ligger jeg faktisk fremdeles sammen med til hun sovner, vet at det ikke anbefales, men alt er mye hyggeligere slik. Ikke etter boka dette heller, men hvis vi ikke skal på jobb el får den som våkner først en i pad i hånda, slik at hun ikke vekker den andre/jeg kan sløve i senga litt til. Man må bare overleve enkelte ganger. Og kom dere ut og få mosjon og kil/lek med eldste alene daglig 🙂 Hilsen en mor som alltid har vært veldig mye alene med barna og i full jobb. Anonymkode: 09fc1...c53 Går helt greit om ting ikke er etter boken, jeg er desperat 😅 Går helt fint om barnet sover hos oss, så lenge jeg slipper så mye forstyrrelser! Takk for tips 😊 Anonymkode: 29d6d...f0b 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #13 Skrevet 1. august 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen tvang deg til å få barn alene. Sliten er ikke en konkurranse. Anonymkode: e960f...370 Har heller ikke skrevet det, da det uansett ikke gjelder meg. Er godt gift Men vet hvor tøft mange alenemødre har det og all kudos til dem! Anonymkode: 773db...a90 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #14 Skrevet 1. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Da skulle du ha sett hvor utslitt man blir som alenemor. Anonymkode: 773db...a90 Alenemødre er det stort sett ikke mer synd i enn vanlige mødre med partner. Anonymkode: 4163a...b00 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #15 Skrevet 1. august 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alenemødre er det stort sett ikke mer synd i enn vanlige mødre med partner. Anonymkode: 4163a...b00 Jo, det er det faktisk. Mødre med partner har gjerne en som de deler bl.a avlastning med. Anonymkode: 773db...a90 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #16 Skrevet 1. august 2020 Jeg sparer avspasering og feriedager og tar enkeltdager fri spredt utover året, dager da jeg bare er alene hjemme og ikke gjør en damn shit annet enn å slappe av, sose rundt, ta hensyn til meg selv, høre meg selv tenke og puste. Gull verdt for meg, det holder meg flytende i en hverdag som stort sett handler om løpe rundt for å dekke andres behov 24/7/365. Anonymkode: 0440f...95d 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #17 Skrevet 1. august 2020 Er som jeg skulle ha skrevet dette innlegget selv, samme alder på barna, bare at her er det minste som sover dårlig. Har dessverre ikke noen råd siden jeg står i det samme selv, men ville bare si at vi er flere! Anonymkode: f781e...cd0 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #18 Skrevet 1. august 2020 Kan du ikke kjøpe smartklokke til barnet og sende det ut litt alene. Vår 7-åring er ute alene med venner og det hjelper godt. Eller evt invitere barn hjem til dere. Min gutt blir sånn intens når han er hjemme alene med oss voksne over tid Anonymkode: d48d5...ba6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #19 Skrevet 1. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sparer avspasering og feriedager og tar enkeltdager fri spredt utover året, dager da jeg bare er alene hjemme og ikke gjør en damn shit annet enn å slappe av, sose rundt, ta hensyn til meg selv, høre meg selv tenke og puste. Gull verdt for meg, det holder meg flytende i en hverdag som stort sett handler om løpe rundt for å dekke andres behov 24/7/365. Anonymkode: 0440f...95d Takk for tips Anonymkode: 29d6d...f0b
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #20 Skrevet 1. august 2020 Du kan ikke forandre barna dine uten å forandre seg selv. Søk på foreldremestring på Facebook, mye bra info der Anonymkode: 16435...b1f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå