Gå til innhold

Feminist?

Ejlanka

Anbefalte innlegg

Jo, Jasmin

Menn har blitt frikjent fordi kvinnen har vært "utfordrende kledd". Menn har også blitt frikjent fordi kvinnen har hatt et "utsvevende kjønnsliv". Og det er menn som har frikjent dem. Voldtekt er voldtekt uasnett skjørtelengde eller antall partnere. Og det er kvinneundertrykkende når en kvinne ikke kan kle seg som hun vil - for at menn ikke skal voldta henne.

Og det er kvinneundertrykkende at kvinner ikke kan være trygge når de går hjem på kvelden. Det utsagnet jeg refererte til hadde IKKE noe med massemordere eller farlige voldtektsmenn å gjøre. Det var myntet på at kvinner generelt budre være forsiktige. Og det er MENN som begrenser kvinners frihet på denne måten. Du kan kalle dem syke, hvis du vil - men det endrer ikke saken særlig, gjør det vel? For de "syke" mennene er de som, i stedet for å gå ut og fordømme voldshandlinger mot kvinner, ber KVINNENE passe seg.

Og selv om mange bedrifter har en likelønnspolitikk, er det forstatt slik at det finnes like jobber som blir betalt ulikt - alt etter som det er en mann eller kvinne som gjør jobben. En fagforeningssak? Ja - det også, men det skal bare en mikroskopisk endring i stillingsbeskrivelsen til før bedriften kan si at jobbebe ikke er identiske, og skjule seg bak det. Og hvorfor tror du det først og fremst er KVINNER det rammer? Fordi kvinner er beskjedne og ikke står på krava - eller hva?

Jo, de 6 kvnnene i ledende posisjoner i styrer har sikkert fortjent sin plass. Men det er desverre slik at selv om du er kjempedyktig som kvinne, bedre kvalifisert enn en eller annen mann, så vil du ikke komme i betrakting i styret. For i styret sitter et flertall av menn, og de velger ofte noen de vet om, kjenner til, og oftest blir det da naturlig nok, en annen mann. Ikke fordi denne mannen er bedre kvalifisert enn en kvinnelig kandidat - de vet rett og slett ikke om noen kvinnelig kandidat, fordi de ser ikke etter det.

Du kan bjeffe eller bite så mye du vil - styreplassen er utenfor din rekkevidde likevel. Men det kan da umulig være slik at det finnes bare 1% dyktige nok kvinner til disse vervene og 99% dyktige menn.

Eller mener du at vi kvinner som gruppe er 99% "dummere" enn mennene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sexysadie
Da jeg bodde i København var (er) jeg medlem i en rimelig extrem kvinnelosje, vi oppsøkte krisesentrer og fikk hjemmeadressene ut av de oppbankede kvinnene og oppsøkte fyrene i deres egne hjem og slo sund noen kneskåler og litt sånnt forskjellig...med beskjed om at hvis de rørte kjerringene sine mer skulle vi komme igjen:Kunne godt tenkt meg å starte noe lignende her i Norge....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg sitter her og lurer litt på hvor mye miljø har å sie for vårt valg av utdanning.

I faren min sin familje er alle tantene mine sykepleiere, akkurat som farmor og alle onklene og faren min er en eller annen form for sjømen, akkurat som farfar. En veldig tradisjonel familje.

I mora min sin familje er tantene pedagoger, kunstnere, jordmor og dommer, men onkelen er sjøman. Morfar er sivil ingeniør, men mormor er uten utdanning, men med bein i nesa. Leksa hennes til døtrene var å få en skikkelig utdanning, slik at de ikke var avhengige av mannen. En skikkelig feminist :D

Selv er eg Sivilingeniør, kjenner mange gutter som valgte samme utdanning, ikke fordi det var et kall eller fordi de var spesielt dyktige til realfag, men fordi det virket som en grei jobb, som mange andre menn har.

I samme slengen har eg mange veninner som jobber i omsorgsyrker, hellere ikke fordi det var et kall eller noe sånt, men fordi det virket som en grei jobb.

Poenget er vel at veldig mange velger en utdanning, fordi de kan relatere seg til de andre som jobber der, ikke til selve jobben.

Så den der med at kvinner ikke egner seg til visse typer jobber og omvendt er bare noe tull. Det er veldig mye et valg vi selv treffer, når vi er tidlig i tenårene, den tiden hvor vi er mest sårbare og allerhelst vil passe inn i malen.

Men så var det likestillingen da... Eg tror ikke at menn bevist forsøker å holde oss nede og hjemme på kjøkkenet, men som det er nå så er det ofte menn som bestemmer ute i arbeidslivet, og de trives best med/skjønner seg best på andre menn. Så vi jenter er hele tiden i fare for å bli glemt i mannsyrker, ikke av ond vilje, men fordi vi ikke er som dem, er ikke en del av "gjengen".

Og så er jenter desverre mye mere beskjedne enn gutter. Vi sier kanskje og muligens, når vi ikke er 100 % sikre, mens gutta sier helt sikkert, selv om de ikke har peiling.

Mange tanker om dette emnet her på nattetid, men jo, selvsakt er eg feminist. Så lenge vi ikke har likestilling, må der jobbes med saka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, oppfatter meg selv også som feminist på mange plan, og er enig i at kjønnsrollene mye er basert på den sosialiseringen og den oppdragelsen man får, likeså valg av yrke. dette viser seg faktisk i statistikkene også (kvinner som f.eks har mødre med høy utdanning er mer tilbøyelig til å velge dette selv). fordi pappa tok brorparten av hjemmeansvaret (mamma jobbet mye) har jeg faktisk slike forventninger til kjærester også. synes dette ofte har vært til en velsignelse mange ganger. kanskje man ser det lettere, men mange forhold jeg har observert er av en slik art at mannen nærmest fungerer som et ekstra (kravstort) barn i huset..foretrekker nok mer selvstendige menn (a la pappa) selv.

samtidig er det ikke bare kjønnsbasert, bestefar lærte meg å sette pris på nyttig lærdom for min egen del. selv ble han enkemann tidlig, og mestret alt selv i sitt hushold. han lærte meg og broren min f.eks brødbaking og å skyte med rifle m.m (dette var ting man nesten måtte kunne for å leve et fullverdig liv i hans øyne)..samtidig var det feminine verdsatt, og jeg lærte tidlig å oppføre meg som en liten dame, når det krevdes. i voksen alder har jeg hatt mye nytte av å ha lært slike grunnleggende omgangsformer (det er ikke så vanlig i dagens norge), noe som gir en viss trygghet i ukjente sosiale situasjoner. jeg er heller ikke helt på tryne om jeg besøker frankrike :) prøver også å utøve en inkluderende holdning ovenfor andre kvinner, ettersom man ofte ser at kvinner er kvinner verst. å akseptere hverandre som man er synes jeg er grunnleggende i "praktisk" feminisme. om andre kvinner gjør andre valg enn meg så får det bli deres sak, man er tross alt ikke på ungdomsskolen lenger (da det gjaldt å ha den buksa, osv for å oppnå aksept).

*R*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel feminist jeg som vil ha likestilling mellom kjønna. Vi menn må ha samme rett til å klæ oss som jenter. Jeg vil at alle menn kan klæ seg i kjoler og skjørt til ennhver tid og andledning,og at det vert akseptert overalt i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet er jeg enig med deg.

Jenter har gått i bukser lenge, og bruker også dress. men du må nok regne med like mange merknader og skråblikk som kvinnene fikk da de begynte å gå i bukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er feminist i den forstand at jeg mener kvinner må få lov til å leve ut det feminine i seg selv uten å bli rakket ned på av den grunn. Er 100 % for likestilling, men jeg vil ikke ha en feminisme der jeg må å bli maskulin for å bli akseptert. Vi må innse at det er forskjeller mellom menn og kvinner, og sette pris på det. Og det går ikke an å si at det ene er bedre en det andre, for det er like bra på forskjellige måter. Føler at feministene kjemper bare for en gruppe kvinner, og at de ser ned på f.eks husmødre og kvinner i typiske "kvinnejobber", og det irriterer meg grenseløst. Dessuten forstår jeg ikke hvorfor de skal være så redd for alt som er kvinnelig og feminint. De skulle kalles maskulinister istedet, for det er tydeligvis det som er idealet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo Jen.

Feminister kommer i like mange fasonger som andre folk. Og du har nok hengt deg opp i en myte om at feminister er maskuline, stor kvinnfolk , gjerne med bart og kort hår. Det er faktisk en myte som ble skapt for hundre år siden - og den ble - og blir -brukt for å ufarliggjøre kvinner (kan ikke ta disse bartekvinnene alvorlig, vet du - de er bare misunnelige på menn, og skulle kanskje gjerne vært menn selv)

Det finnes - som ellers i samfunnet - både "maskuline" og "feminine" feminister. Og så vidt jeg vet, er ikke feminister redde for det feminine. Det handler vel heller om å få være feminin på egne premisser (det kan bety både korte skjørt, langt skinnende hår, sminke og trange topper) og ikke bare på menns premisser (du er så søt når du er sint).

Jeg forstår ikke hvor du har det fra at feminister "ser ned på" kvinner i typiske kvinneyrket. tver imot - feminister har jobbet - og jobber for at typiske kvinneyrker skal få høyere status - bli annerkjent for den viktige samfunnsmessige betydningen kvinnene i disse yrkene har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på feminister som bartedamer, jeg ser i grunnen på meg selv som en feminist (og jeg vokset barten i går). Det jeg mener med at de (ikke alle) ser ned på husmødre osv. er et faktum. Det har jeg flere venninner som kan skrive under på, og jeg har opplevd det selv når jeg har sagt i visse kretser at jeg kan tenke meg å være hjemme litt ekstra lenge om jeg får flere barn. Da får jeg høre hvor fordummende der er å gå hjemme. At jeg ikke får "realisere" meg selv osv. Selv kan jeg ikke se at det går an å realisere seg selv mer enn å få barn, og at det går an å oppleve mer viktige øyeblikk enn sammen med barna. Jeg er klar over at feminister kommer i alle varianter, men det er den aggressive, nebbete varianten jeg har problemer med. De som vil at alle kvinner skal bli bedriftsledere og at mennene skal føde ungene. Ser liksom ikke helt meningen i det. Det er viktig å legge forholdene til rette slik at kvinner har like muligheter, men om alle kvinner vil bli sykepleiere, så la dem få lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er viktig å legge forholdene tilrette for at alle skal ha muligheten til å velge.

Ekstremister finnes i alle leire. Jeg har blitt overhøvlet ganske ettertrykkelig av forsvarere for feminine verdier, fordi jeg har valgt en yrkeskarriere - og dermed ikke har vært hjemme med mine små barn. Men jeg kan ikke generalisere fordi om jeg og noen venninner har opplev det. Jeg tar det ikke som uttrykk for at alle ikke-feminister mener dette.

Reelle valg har man ikke før det er like vanlig at menn tar ansvar for barna, som kvinnene. Fortsatt sees det litt skrått til familier der mannen er hjemmeværende og kvinnen utearbeidende.

Og det er fortsatt slik at kvinner ikke har like muligheter til å komme seg inn i styre og stell - i realiteten. I festtalene er det slik, men når det kommer til krita, er det noen flere hindre for kvinner å forsere enn det er for menn.

Ellers hadde det kanskje ikke vært så dumt om menn kunne føde barn. Det ville ganske sikkert betydd noe for hvordan sykdommer knyttet til graviditet og fødsel ville blitt gradert. De hadde sikkert fått mer status da enn nå, og det ville sikkert blitt spandert flere kroner på forskning rundt f.eks. bekkenløsning enn i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Det er i grunnen umulig å diskutere slike ting uten å generalisere, nettopp fordi det finnes forskjellige meninger innenfor de forskjellige gruppene. Synes det har blitt slik i Norge at det er mer akseptert å levere fra seg barna for å jobbe enn det er å være hjemmeværende, og det er ikke akkurat likestilling det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - og så var vi i skyttergravene igjen.....

Kvinner som er hjemmeværende med bare skyter på kvinner som ikke er hjemme med barna - og omvendt.....

- og dermed er det fritt fram for de som helst så at kvinner ikke får innflytelse - eller i hvertfall bare begrenset innflytelse. Klart det ikke sies høyt, for det er ikke akkurat stuereint i dag (heldigvis), men holdningene er der fortsatt, de.

Kanskje vi skulle slutte å skyte på hverandre og jobbe sammen om å få LIKE muligheter og REELLE valgmuligheter????? Muligheten for å lykkes vil nok være større da, tror jeg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...