Gå til innhold

Hvordan fjerne husduften?

Anbefalte innlegg

Gjest Sugar Plum Fairy
Skrevet

Jeg skal flytte inn i et hus som lukter veldig fremmed. Ikke vondt, men fremmed. Lukter litt hus, litt røkelse, såpe - et-eller-annet. 
Jeg vil gjerne få bort den lukten (av personlige årsaker) så fort som mulig - men hvordan? Hvor sitter luktene i et hus? Er det tekstilene, veggene, gulvet, vaskemidler....? 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Det sitter i veggene, i taket, gulvet.

Så sitter det også i møblene, tekstilene, kjøkkenvifta... Ja, alt.

Av og til kan det hjelpe å male, andre ganger må ting rives.

Anonymkode: 3aac2...265

AnonymBruker
Skrevet

Er det lukt av såpe og røkelse, så kan lufting hjelpe. Det vil forsvinne etterhvert.

Anonymkode: 37835...2fd

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på om det er innbodd lukt eller lukt som henger igjen etter de har vasket. 

Anonymkode: ec205...a41

AnonymBruker
Skrevet

Det der er jo noe som gradvis går vekk etterhvert som du får flyttet inn tingene dine, det har hvertfall jeg alltid tenkt? :klo:

Anonymkode: cf31d...749

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Prøv vann med en dæsj eddik, og vask tak, vegger og gulv. Deretter må du bare flytte deg inn, lukten "din" setter seg fort. 

Anonymkode: 75dae...85a

AnonymBruker
Skrevet

Full nedvask, med godt salmiakkvann med grønnsåpe. Mal veggene og luft ut 

Anonymkode: e8dba...986

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Full nedvask, med godt salmiakkvann med grønnsåpe. Mal veggene og luft ut 

Anonymkode: e8dba...986

Grønnsåpe skal kun brukes på tregulv og overflater i tre. Tar du hele nedvasken med grønnsåpe så får du et fettlag på alt av overflater, og det ser ikke mye rent ut gitt. 

• Liker 3
Skrevet

Vask gulvene med de midlene du pleier å bruke, ha din wcrens i do, ta deg en dusj med dine produkter, lag mat, bak boller, og legg på sengetøy som er vasket med det middelet som du bruker. 

Jeg flyttet inn i et eldre hus for et år siden som bare luktet totalt fremmed. Gjorde disse tingene, og det tok bare noen dager før det luktet hjemme, og gjester bemerket at det ikke lengre luktet gammel dame, men meg.  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Still heller spørsmålet: Hvorfor lukter det?

Det lukter ikke så mye av et hus om det ikke er noe galt. Jeg tenker råte og mugg kombinert med krydder fra tidligere beboere. Vet du hvem som bodde der før, var? 

Anonymkode: 73296...dd5

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Still heller spørsmålet: Hvorfor lukter det?

Det lukter ikke så mye av et hus om det ikke er noe galt. Jeg tenker råte og mugg kombinert med krydder fra tidligere beboere. Vet du hvem som bodde der før, var? 

Dette stemmer ikke. Alle hus/hjem har "sin" lukt, det trenger ikke å være noe galt! Lukten er en sum av folkene som bor der, matvaner, vaskevaner osv.. Jeg kunne lett ha sagt hvem av mine bekjente sitt hjem jeg var i, med bind for øynene, bare basert på lukt. Hjemme derimot, lukter det "ingenting"

Anonymkode: 93ce2...018

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Alle hus/hjem har "sin" lukt, det trenger ikke å være noe galt! Lukten er en sum av folkene som bor der, matvaner, vaskevaner osv.. Jeg kunne lett ha sagt hvem av mine bekjente sitt hjem jeg var i, med bind for øynene, bare basert på lukt. Hjemme derimot, lukter det "ingenting"

Anonymkode: 93ce2...018

En svak sådan, men ikke en sterk som legges merke til. Blir jo lufter i mellomtiden og vedkommende vasket vel ut. Da skal det ikke henge igjen lukter.  

Mine tips: Vask med duftende rengjøringsmiddel,  luft godt ut og kjøp duftpinner fra Rituals og sett på bad, stue, gang og soverom. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grønnsåpe skal kun brukes på tregulv og overflater i tre. Tar du hele nedvasken med grønnsåpe så får du et fettlag på alt av overflater, og det ser ikke mye rent ut gitt. 

Det skal aldeles ikke vaskes med grønnsåpe på tregulv, nettopp av årsaken du selv nevner!

AnonymBruker
Skrevet

Gammel kamuflert røyklukt lukter det du beskrev.

Få tak i /lei en ozon maskin( f.eks finn. no), den fjerner 99 % av lukten. 

Anonymkode: f1ea9...e5d

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal aldeles ikke vaskes med grønnsåpe på tregulv, nettopp av årsaken du selv nevner!

Det var ikke meg du svarte men ; jo, ubehandlede tregulv kan vaskes med grønsåpe, da får den en beskyttende hinne og det trekker ned i treet. Malte flater får et fettlag der støv og dritt setter seg. 

Anonymkode: c5fd8...d75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...