AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #41 Skrevet 1. august 2020 Hvis det er svindel så har ikke selger varen, for den finnes ikke. Det var aldri meningen å sende noe. Jeg tror det mest realistiske alternativet er å forsøke å kreve pengene tilbake fra selger rettslig. Anonymkode: 26532...f7a 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #42 Skrevet 1. august 2020 Finn personen på Facebook. Del profilen offentlig hos deg. Beskriv situasjonen. Ta screebshot av profilen til personen. Skriv på vipps at du legger ut screenshot av profilen og deler med venner, og ber alle vennene dele ut infoen. Så vet alle hvem denne snylteren er. Lover deg, du får pengene dine fort tilbake. Anonymkode: ee00f...49e 5
Erlic Skrevet 1. august 2020 #43 Skrevet 1. august 2020 Vippset feil selv her om dagen men det var til en privatperson og bare snakk om 100 kr. Sendte «Be om penger»tilbake da jeg så at jeg hadde vippset til feil nr. Fikk ikke pengene med engang, måtte tilslutt sende spørsmål igjen dagen etter da pengene fortsatt ikke hadde kommet å skrive at jeg hadde vippset feil og ville ha igjen pengene mine. Da vippset personen tilbake. Heldig o denne situasjonen men stygt redd vedkommende bare ville holde igjen pengene og dermed ikke vippset tilbake med det første hvis det ikke hadde vært fordi jeg ikke maste. 100 kr er ikke så mye, men nok for en som er blakk fra før av 😛 2
Gjest ti10 Skrevet 2. august 2020 #44 Skrevet 2. august 2020 Jeg mener å ha lest at i slike tilfeller er det eneste man kan gjøre å håpe at mottakeren av pengene er grei og sender pengene tilbake. Hvis du selv overfører penger, er det ditt ansvar å overføre til riktig person. Men i dette tilfellet hadde jeg nok prøvd å finne ut av om det er selger og mottaker kjenner hverandre, og om det kan være planlagt. Hvem er så svimete at de oppgir feil nr. når de skal oppgi sitt eget nr.? Det går kanskje an, men det virker veldig spesielt. Hvis du finner ut at de kjenner hverandre, er det bare å anmelde og melde fra til stedet de annonserer, hvis ikke, er nok pengene tapt.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #45 Skrevet 2. august 2020 Vipps krever at man kontrollerer opplysningene før man sender penger. Akkurat som når man legger inn en regning i nettbanken. TS: fikk du ikke navnet på selger slik at du kunne kontrollere nummeret du skrev inn i vipps med navnet på selger? Uansett, meld dette inn til vipps som mulig misbruk av tjenesten. For øvrig forstår jeg ikke poenget med å betale på forhånd. Har man en avtale om at varen reserveres, så bør det holde. Har selv fått penger vipset i forkant, men da er det alltid kjøper sitt forslag. Jeg er mer komfortabel med betaling ved overlevering. Anonymkode: 7a4f2...ecd 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #46 Skrevet 2. august 2020 Selv om banken/vipps ikke kan tilbakeføre pengene uten videre, synes jeg det et dårlig service å ikke bistå mer. I banken jeg jobbet i tidligere, bisto vi vedkommende som hadde betalt feil ved å kontakte mottaker av pengene og forklarte situasjonen og ba om tillatelse til å tilbakeføre. Hendte at noen var litt nølende, som regel fordi de ville sjekke at det var reelt, men det ble alltid godtatt. Det virker mer alvorlig for mottaker når det er banken som tar kontakt. Anonymkode: 2b34c...cff 2
Gjest Blondie65 Skrevet 2. august 2020 #47 Skrevet 2. august 2020 Nå har jeg skumlest vilkårene til Vipps. Jeg har et par spørsmål til deg TS: Har du SKRIFTLIG fra selger hva slags betalingsinformasjon som ble oppgitt? Hvis ja, ville jeg sendt den informasjonen og all annen korrespontanse til Vipps - med kopi til selger og urettmessig betalingsmottaker som en klage på misbruk av tjenesten. Det kan jo være at både selger og urettmessig mottaker av pengene ikke ønsker å miste retten til å bruke Vipps i fremtiden. Selv om VIpps ikke er ansvarlig for å dekke ditt tap, er de selvsagt ikke interessert i misbruk av tjenesten heller. Det er selvsagt slik at du burde kontrollert mottaker navnet, og reagert med et spørsmål til selger når navnet ikke stemte med selgers navn. På den annen side er det vel ikke helt urimelig at man kan oppgi et annet nummer enn sitt eget uten at det dermed er svindel. Så selv om du kanskje burde reagert (og i fremtiden bør vi alle være bevisste på dette) så er korrekt betalingsinformasjon selgers ansvar.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #48 Skrevet 2. august 2020 8 timer siden, Erlic skrev: Vippset feil selv her om dagen men det var til en privatperson og bare snakk om 100 kr. Sendte «Be om penger»tilbake da jeg så at jeg hadde vippset til feil nr. Fikk ikke pengene med engang, måtte tilslutt sende spørsmål igjen dagen etter da pengene fortsatt ikke hadde kommet å skrive at jeg hadde vippset feil og ville ha igjen pengene mine. Da vippset personen tilbake. Heldig o denne situasjonen men stygt redd vedkommende bare ville holde igjen pengene og dermed ikke vippset tilbake med det første hvis det ikke hadde vært fordi jeg ikke maste. 100 kr er ikke så mye, men nok for en som er blakk fra før av 😛 Jeg har alle varsler av på min Vipps. Går kun inn på den når jeg skal vippse noen, vill derfor ikke fått opp disse forespørslene før lenge etterpå. Anonymkode: 91bd2...e2f 6
trøndermann38 Skrevet 2. august 2020 #49 Skrevet 2. august 2020 Kanskje vedkommende er som meg, jeg har ikke på nett på mobilen med mindre jeg har behov for det så ville ikke sett at noen vippset meg på flere måneder
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #50 Skrevet 2. august 2020 Har du kjøpt på finn.no? Da ville jeg ha tipset dem dersom du tror dette er svindel. Ellers ville jeg ha prøvd å ringe peronsnen du vippset feil til, ikke bare sendt mld i vipps (kanskje har ikke den personen du vippset til vipps en gang? Da vil du få pengene tilbake automatisk!). Siden det nå ble tull, ville jeg bedt om bilde av pakke med ditt navn skrevet på og bevis for at korrekt gjensttand ligger i pakken, for så å vippse til korrekt nummer - hvis du virkelig vil ha gjenstanden. Angående svindel så tviler jeg på det dersom det bare er ett siffer feil, eller to siffer som er byttet om i telefonnummeret. Dersom selger har et helt annet nummer vil jeg tro det bare er en glipp her. Kanskje kan du prute på prisen, siden det ble slik? Du betaler bare halvparten for varen, så deler dere på skylda? Anonymkode: 012d5...48b 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #51 Skrevet 2. august 2020 Kjenner du det faktiske telefonnummeret til selger? Hvor stor forskjell er det på det riktige tlfnr og det feilaktige tlfnr? Er disse helt forskjellige underbygger jo det teorien om svindel. Anonymkode: e0b9f...9d2 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #52 Skrevet 2. august 2020 Her har selger et ansvar, du må sende vedkommende bevis på at du har Vippset til nummeret du fikk oppgir også er selger forpliktet til å sende deg varen og evt. ordne opp videre selv. Du kan anmelde selger dersom du ikke mottar varen, men siden summen er såpass beskjeden så er det vel heller tvilsomt at politiet gjør annet enn å henlegge saken. Anonymkode: 9ca94...982 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå