Gjest MrTeddy29 Skrevet 1. august 2020 #21 Del Skrevet 1. august 2020 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Munti Skrevet 1. august 2020 #22 Del Skrevet 1. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Svindel å vippse penger til feil person? Anonymkode: 0c543...04f Selger ga "feil" nummer til TS. TS vippset. Hun har nå betalt men får ikke det hun har betalt for. I mellomtiden deler selger og "feil person" pengene 50/50. Ja, det kalles svindel. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #23 Del Skrevet 1. august 2020 Anmeld, selger og personen du vippset "feil" samarbeider. Anonymkode: 59b56...63b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #24 Del Skrevet 1. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Banken kan annullere/reversere 2-3 dager etter hendelsen. Ring dem! Anonymkode: 57914...850 Banken kan ihht finansavtaleloven korrigere innen 3 dager hvis det er bankens feil. Dette er regulert i lov og har ikke noe med bankens velvilje, service etc. Det er ikke banken sin feil når betaler gjør betalingen selv, selv om det dessverre er feil kontonummer, beløp osv. Det som har skjedd ved en feil her, er jo nettopp slik noen prøver å svindle vha Vipps - man sier man har sendt penger og ber om å få tilbake, uten at man faktisk har sendt. Kanskje den som har fått pengene ønsker å gi det noen dager først, og forsikre seg om at det virkelig er mottatt. Selgeren har gjort en tabbe ved å oppgi feil nummer, men TS har jo også vært svimmel - si at selger heter Ole, så kommer navnet Kari opp i Vipps når TS skal betale. Da bør man stoppe opp. I grunn så har alle litt skyld her Anonymkode: f3cfe...3b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #25 Del Skrevet 1. august 2020 Legg ut Nr hennes her, så er det nok flere som kommer til å sende henne en `hyggelig` melding! Anonymkode: b5bdf...91b 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embryo Skrevet 1. august 2020 #26 Del Skrevet 1. august 2020 (endret) 20 minutter siden, mellomtomater67 skrev: anmeld Du, 15 andre og dette rådet er jammenmeg helt på viddene. 😂 Å vippse er som å gi bort penger. TS, du har selv tastet nummeret og godkjent overføringen. Politiet kommer ikke til å hjelpe deg, heller ikke banken. Dessverre. De pengene bør du nok bare anse som tapt. Kjipe greier. Og for en rass vedkommende som fikk pengene er, hadde du vippsa meg ved en feil ville jeg vippsa tilbake med én gang. Det er ikke ulovlig å beholde dem, men det er ikke ulovlig å oppføre seg som et anstendig menneske heller. REDIGERT: jaggu så leste jeg litt mer enn det første innlegget og skjønner nå at dette kanskje er noe annet enn en alminnelig tastefeil fra selgers/TS’ side. Jeg er på viddene. Dette er nok politiet og Finn interessert i å høre om. Endret 1. august 2020 av Embryo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #27 Del Skrevet 1. august 2020 Prøv å sjekk facebook-profiler om selger og mottaker av pengene er venner, og politianmeld hvis de er. Hvis ikke kan du prøve å kontakte foreldre eller venner av mottakeren av pengene, kanskje vippser tilbake hvis det blir pinlig for h*n. Anonymkode: d5ba6...f67 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest førstedamen Skrevet 1. august 2020 #28 Del Skrevet 1. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, noen ggr vippses det til en annen Anonymkode: e9ff7...47d Da må du selvfølgelig spørre selger om det er rett person. Om mannen til selger er den du skal vippse, og han heter frank, så nytter det jo ikke å vippse til Albert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #29 Del Skrevet 1. august 2020 Kanskje det er planlagt svindel fra selgers side. Prøv å finn ut om selger og den du vippset til har noe relasjon. Om de er venner på facebook eller følger hverandre på instagram. Dette hørtes ut som klassisk svindler. Anonymkode: 5464d...bf2 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #30 Del Skrevet 1. august 2020 27 minutter siden, førstedamen skrev: Når du sender penger med bankoverføring eller vipps er du faktisk selv ansvarlig for at pengene kommer til riktig person. Når du får oppgitt ett nr, så tror du gjerne på at personen har sendt deg riktig nr Anonymkode: 92f80...bdf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #31 Del Skrevet 1. august 2020 39 minutter siden, mellomtomater67 skrev: anmeld Anmeld hvem og for hva? Anonymkode: 561fd...ee4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #32 Del Skrevet 1. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du får oppgitt ett nr, så tror du gjerne på at personen har sendt deg riktig nr Anonymkode: 92f80...bdf Jeg sjekker alltid navnene mot hverandre. Anonymkode: 2a503...34e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Munti Skrevet 1. august 2020 #33 Del Skrevet 1. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Anmeld hvem og for hva? Anonymkode: 561fd...ee4 Selger. For svindel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBergh Skrevet 1. august 2020 #34 Del Skrevet 1. august 2020 Hei. Du sier at: «Men selgeren skrev ned feil nr,…» Juridisk bærer selger hele ansvar, da det er selger som har oppgitt villedende informasjon til deg. Selger bærer hele ansvaret, både for å levere varen og selv på egenhånd å få de feilvippsete pengene fra den personen som har mottatt vippsoverføringen ved en feiltagelse. Videresend informasjon om pengemottakeren til selger, slik at selger har en reell mulighet til på egenhånd å inndrive pengene. I tillegg kan du opplyse den personen som beholder pengene at dette er tyveri. Det som her har skjedd er det som kalles condictio indebiti, eller på norsk betalingsvillfarelse. Dette reguleres ikke i Norge av noen lov, men det er mye rettspraksis rundt dette. Å beholde penger man vet ikke er sine, når man i tillegg blir opplyst om dette umiddelbart etter feiloverføringen er tyveri, på lik linje med alt annet som blir stjålet. Slik en innskriver sier, henvend deg til din bank og opplys om hva som har skjedd og si at dette skyldes en betalingsvillfarelse, eller condictio indebiti. Vær også påpasselig med å opplyse om at det er selger som har gitt feil/villedende informasjon, og det er derfor pengene er vippset til feil konto. Hvis selger ikke oversender varen, anmeld selger. Hvis den som har mottatt feiloverføringen ikke refunderer deg, eller selger beløpet, anmeld mottaker. Informasjonen jeg har gitt her kan du godt sende til både selger og mottaker av pengene. Håper dette hjelper slik at du får pengene tilbake. Med vennlig hilsen TBergh 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oyv12345 Skrevet 1. august 2020 #35 Del Skrevet 1. august 2020 Det skal jo litt til at selger gir deg et "Feilaktig" nummer for vipps, og i tillegg nekter mottaker å betale pengene tilbake. Jeg tror de fleste som hadde mottatt en vipps ved en feiltagelse, meg inkludert, hadde vippset tilbake. Dette lukter svindel lang vei. Se om du finner noen relasjoner mellom de to. Mest sannsynlig gjør du ikke det om de samarbeider om dette. Når noen betaler meg på vipps så oppgir jeg alltid mitt telefon nr. Og mitt navn i vipps slik at det blir trygt for begge parter. TBergh har som vanlig gode og oversiktlige synspunkter på saken. Ville anbefalt deg å følge disse råd. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 1. august 2020 #36 Del Skrevet 1. august 2020 Snakk om drittsekkoppførsel av både selger og den som mottok pengene feil. Jeg fikk plutselig 5000 inn på konto en gang. Det viste seg at en dame hadde vippset til feil person. Jeg vippset dem tilbake med en gang og ringte og gjorde henne oppmerksom på det. Det er folkeskikk! 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 1. august 2020 #37 Del Skrevet 1. august 2020 Jeg hadde sendt en melding til begge to og sagt Til selger: Dersom ikke varen er på vei blir de anmeldt. Til feilaktig mottaker av pengene: Dersom ikke pengene blir refundert omgående blir de anmeldt. Jeg hadde sørget for at begge stod på kopi på begge meldingene. Her er det noen som prøver seg - dessverre er det vel liten sjanse for at politiet bryr seg. Men det kan være Finn er interessert i å bannlyse en useriøs selger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rant Skrevet 1. august 2020 #38 Del Skrevet 1. august 2020 8 timer siden, MrTeddy29 skrev: Vil også påpeke at fyren som ga deg feil nr har mye skyld i dette også. Så egentlig så har du "kjøpt" varen fra han, og du kan faktisk kreve og få gjenstanden da du egentlig sendte pengene. Er ikke din feil at han sendte feil nummer, og derfor så må han stå for det han har gjort. Enig. Her er det tross alt selger som har gjort feil, og det skal ikke gå utover deg på noen som helst måte. Du bør få varen tilsendt uavhengig om det løser seg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #39 Del Skrevet 1. august 2020 Det er ikke ditt problem at selger ga feil betalingsopplysninger. Si i fra at du anmeldelder om du ikke får varen og be vedkommende selv be om penger fra den du ble bedt å betale til. Anonymkode: 54ed3...8ab 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 1. august 2020 #40 Del Skrevet 1. august 2020 Dessverre kan ikke banken hjelpe deg. Jeg hadde anmeldt selger hvis jeg var deg, hun opplyste feil men du betalte faktisk for varen. Ellers tror jeg dette er svindelforsøk. Både selger og mottaker på Vipps har skjønt hvordan de skal lure folk. Kanskje det ikke finnes en lov mot akkurat denne typen svindel heller, da du har godtatt å sende pengene til den du Vippset til. Dessverre! Jeg Vippset feil en gang jeg også, før navnet til mottaker kom opp. Ringte banken og de sa at de ikke kan rette opp i feilen. Jeg fikk tak i mottakeren av pengene da og han Vippset tilbake noen dager senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå