Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan prosess gjør du med deg selv når du må og vil skifte arbeidsmiljø, jobbe med det samme et annet sted, få andre arbeidsoppgaver..

Sender du søknadsbrev til forskjellige?

Må du tenke på om du vil flytte?

overgang flytte og finne bopel på det nye stedet?

Men jeg sikter mest til hvordan prosess og hva er det viktigste ved å skifte arbeidsplass? å få nye arbeidsoppgaver?

hvor lang tid ønsker du det skal skje på? maks 1 måned?

Anonymkode: fd1ac...4dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Etter å vært drittlei i 10 år av kjedelige arbeidsoppgaver og kynisk sjef som aldri gir noe tilbake: jeg sa bare opp fil slutt!

Anonymkode: 7bb39...8d6

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på. Om sjefen eller generelt jobben er noe dritt, så er det vel om å gjøre å raskt finne noe annet. Feks et vikariat også før det går ut søke nye, aktuelle jobber. 

Er i prosessen selv. Men nå vil jeg finne noe jeg virkelig liker og vil med arbeidstider jeg kan takle over tid. Vil stå i neste jobb lenge. Så jeg sjekket finn og søker etterhvert som jeg ser noe aktuelt. Er jo 3mnd oppsigelse også.

Anonymkode: 2264e...17e

AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvor sikker du er på hvor du skal.

Jeg opplevde det ikke som at jeg hadde et klart bilde av hvilke muligheter jeg hadde så jeg tok kontakt men en karrièreveileder. Tok noen personlighets tester og sammen snakket vi om hvem jeg er, hvilket miljø jeg trives i osv.

Så fant hun noen alternativer som hun presenterte for meg. Type bedrifter, stillinger etc og vi snakket rundt det og ble enig om hvor jeg skulle satse.

Så så vi på hva slike stillingen krevde, hva jeg hadde i dag og hva jeg trengte for å fylle hullene. Kurs, hvilke nettverk å nettverke i, hvilke roller jeg måtte ta på meg i nåværende jobb, hvilke roller oppgaver det kunne være lurt å være frivillig i, bygge linkedin profil etc. Lagde en et års plan for å fylle hullene. 

Så fikk jeg hjelp med cv og intervju :) Veldig fornøyd. 

Anonymkode: 8969f...23a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistrives i jobben jeg har nå, og kunne sikkert fått en lignende jobb en annen plass, men fordelen med å være der jeg er nå er at jeg kan gå litt på autopilot, det kan jeg ikke på en ny plass så lett. Så jeg er nå der mens jeg søker meg en annen plass. Jeg søker meg mot stillinger som har noe å gjøre med utdanningen min, men som også krever kompetanse innen en hobby jeg har. Denne kombinasjonen er veldig uvanlig å ha men også veldig verdifull, så jeg håper at jeg klarer å snegle meg inn i en jobb som egentlig handler mer om hobbyen min enn det jeg er utdannet som. Feil utdanningsvalg pga. flink pike syndrom...

I jobben jeg har, har jeg etterspurt oppgaver innen hobbyen min for å kunne vise dette på CV'n og gjøre det enklere når jeg skal søke på jobber som krever den kompetansen. Så har jeg noe konkret utover at jeg er svært interessert i X. Disse arbeidsoppgavene gav meg også litt nettverk innen dette som jeg har benyttet meg av som bla. referanse.

Jeg bor i en storby så ikke nødvendig for meg å flytte, ikke ønsker jeg det heller. Jeg er villig til å bite tenna sammen i jobben jeg har nå en god stund for den riktige jobben, men om jeg ikke får det jeg ønsker snart, så er jeg nødt til å bytte bare for å få et annet miljø, men dessverre blir oppgavene mye av det samme uansett hvor jeg får jobb innen det jeg er utdannet som.

Anonymkode: f020f...8da

AnonymBruker
Skrevet

De gangene jeg har søkt jobb så har det ikke vært mye planlegging. Mer Oi, den jobben så morsom ut, den søker jeg på.

Og det har egentlig vært hele tankegangen bak det.

Anonymkode: 972c0...c6b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hvor sikker du er på hvor du skal.

Jeg opplevde det ikke som at jeg hadde et klart bilde av hvilke muligheter jeg hadde så jeg tok kontakt men en karrièreveileder. Tok noen personlighets tester og sammen snakket vi om hvem jeg er, hvilket miljø jeg trives i osv.

Så fant hun noen alternativer som hun presenterte for meg. Type bedrifter, stillinger etc og vi snakket rundt det og ble enig om hvor jeg skulle satse.

Så så vi på hva slike stillingen krevde, hva jeg hadde i dag og hva jeg trengte for å fylle hullene. Kurs, hvilke nettverk å nettverke i, hvilke roller jeg måtte ta på meg i nåværende jobb, hvilke roller oppgaver det kunne være lurt å være frivillig i, bygge linkedin profil etc. Lagde en et års plan for å fylle hullene. 

Så fikk jeg hjelp med cv og intervju :) Veldig fornøyd. 

Anonymkode: 8969f...23a

Hvor oppsøkte du en karriereveileder? Var det kostbart? Kunne tenkt meg deg selv:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan prosess gjør du med deg selv når du må og vil skifte arbeidsmiljø Fast jobb eller vikariat? Jeg har knapt hatt en fast jobb jeg ikke trives i og, og med vikariat er jo enkelt. Der har man en dato å forholde seg til. Men slitsomt, siden en alltid må være på hugget. Jeg tenker over hva jeg IKKE vil, hva jeg vil, og hva jeg er villig til å ofre for det jeg vil, og om den neste jobben skal være "det endelige målet" eller et midlertidig stoppested mot målet.

, jobbe med det samme et annet sted tar direkte kontakt med arbeidsplassen for å høre om mulighetene, få andre arbeidsoppgaver spør sjefen, melder meg frivillig til slike oppgaver, tar intiativ til å reise på kurs i tingene, tar kurs på egen hånd..

Sender du søknadsbrev til forskjellige? Uformelle eposter, stort sett. 

Må du tenke på om du vil flytte? Ja, og det har jeg gjort flere ganger. Har virkelig lønnet seg, for er akkurat der jeg vil nå :)

overgang flytte og finne bopel på det nye stedet? Det løser seg. Jeg har samboer, så har blitt totalt 2 år med avstandsforhold. Men det gjør flytteprosessen enkel, siden jeg bare hiver det viktigste i bilen og slipper å tenke på faktisk flytting. Finne bopel løser seg som regel, det finnes alltid et kollektiv, en hybel eller noen venner/familie som kjenner noen jeg kan bo hos midlertidig. Har flyttet på en ukes varsel en gang. 

Men jeg sikter mest til hvordan prosess og hva er det viktigste ved å skifte arbeidsplass? å få nye arbeidsoppgaver? Ta initiativ, ha et langtidsperspektiv, være fleksibel, være i posisjon til å si ja. 

hvor lang tid ønsker du det skal skje på? maks 1 måned? Avhenger helt av hvor god tid jeg har. Går vikariatet ut om noen måneder? Innen da. Er dette mer en livsplan? Kan ta år.

Anonymkode: fd1ac...4dc

Anonymkode: fd8ed...a31

Skrevet

Jeg begynner å følge med på jobbannonser og sender inn søknader til aktuelle jobber. Går hovedsakelig ut fra arbeidsoppgavene. Låser meg ikke geografisk, det praktiske kan alltid løses;)

AnonymBruker
Skrevet
På 2.8.2020 den 21.42, Thea82 skrev:

Jeg begynner å følge med på jobbannonser og sender inn søknader til aktuelle jobber. Går hovedsakelig ut fra arbeidsoppgavene. Låser meg ikke geografisk, det praktiske kan alltid løses;)

Har man barn kan man ikke bare tenke på seg selv heller da. Så kommer det an på hva man er vant med. Bor man i en by er det veldig store omveltninger å flytte på landet. Elmer tenke seg at man fikk en jobb langt pokker i nord. Når man bor på Østlandet feks. 

Anonymkode: 1e79a...5be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 1.8.2020 den 12.27, AnonymBruker skrev:

Etter å vært drittlei i 10 år av kjedelige arbeidsoppgaver og kynisk sjef som aldri gir noe tilbake: jeg sa bare opp fil slutt!

Hvordan gikk det med deg etterpå?

Anonymkode: d56c5...e6c

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har man barn kan man ikke bare tenke på seg selv heller da. Så kommer det an på hva man er vant med. Bor man i en by er det veldig store omveltninger å flytte på landet. Elmer tenke seg at man fikk en jobb langt pokker i nord. Når man bor på Østlandet feks. 

Anonymkode: 1e79a...5be

Jeg tror det er lurt å ikke låse seg ifht hva som er mulig for tidlig. Med å «finne ut av det praktiske», mener jeg ikke å være ego og ikke tenke på barna. Men å ikke starte med alt som ikke går. F.eks har jeg byttet fra storby til å bo på landet, og til og med byttet land ifm jobbskifte. Og det har gått kjempefint :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...