AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #1 Skrevet 1. august 2020 Jeg synes det er en uting, og synes ofte det er vanskelig å vite hva jeg skal gi. For gir jeg ikke noe eller lite føler jeg meg gjerrig, gir jeg mye blir jeg litt irritert forde det er forventet nå at man gir ekstra. Hvorfor kan ikke servitører heller få bra lønn, og prisene på mat osv dekke alt? Jeg betaler mer enn gjerne for maten og er helt ok å bestille noe dyrt, men etterpå når kortautomaten kommer og servitøren står å smiler med dådyrøyne så føler jeg meg presset til å gi enda mer. Hva gjør dere? Og hvorfor får servitører så lite lønn og få goder? Anonymkode: 61b69...692
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #2 Skrevet 1. august 2020 I Norge får servitører helt grei lønn på linje med andre i servicebransjen. Det der er amerikanske problemer, ikke norske. Jeg tipser ikke i Norge. Anonymkode: 8f05b...f20 8
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #3 Skrevet 1. august 2020 Jeg tipser aldri hvis jeg spiser lunsj. Er jeg på middagsdate på ettermiddagen og spiser på restaurant tipser jeg ca 10% så lenge servicen var normalt bra. Anonymkode: 26386...366
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #4 Skrevet 1. august 2020 Om jeg bare spiser raskt, alene. Henter take-away. Eller i det hele tatt spiser en enkel rett, raskt, har et lite bord i hjørnet, uten for mye styr. Så tipser jeg ikke. (er mye på jobbreise) Om jeg og venninner/mannen, eller et større selskap, har en helaften. Spør om menyen, krever endringer, vil ha vintips, ber om en ferskere olivenolje, en annen type salt. Da tipser jeg 10-15%. Er jeg i utlandet undersøker jeg kutyme der, og gir deretter. Anonymkode: 3a173...d5c
Slowpoke Skrevet 1. august 2020 #5 Skrevet 1. august 2020 Vanlig med 10-15% ved god service.. Slappe og frekke servitører får ingenting.. spesielt svenske servitører.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #6 Skrevet 2. august 2020 17 timer siden, Slowpoke skrev: Vanlig med 10-15% ved god service.. Slappe og frekke servitører får ingenting.. spesielt svenske servitører. Det er ikke vanlig i Norge siden servitører har lønn. Anonymkode: abd91...83c 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #7 Skrevet 2. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke vanlig i Norge siden servitører har lønn. Anonymkode: abd91...83c Spiser bare på high end så vet ikke hvordan det er på jallasjapper.. Anonymkode: 654cf...a7c
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #8 Skrevet 2. august 2020 Jeg pleide alltid å tipse i hvert fall 10 % tidligere, fordi jeg følte at jeg måtte, men jeg har sluttet med det. Servitører i Norge har ok lønn. I utlandet tipser jeg dersom det er vanlig der jeg er. Anonymkode: 38043...ac5 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #9 Skrevet 2. august 2020 De får jo lønn for jobben de faktisk gjør, hvorfor skal de ha tips utenom?🤷♀️ Synes det er blitt en uting! Da kan vel de på klesbutikker og matbutikken også få tips? Busssjåføren også? Anonymkode: cd10e...d2b 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #10 Skrevet 2. august 2020 På 1.8.2020 den 12.19, AnonymBruker skrev: I Norge får servitører helt grei lønn på linje med andre i servicebransjen. Det der er amerikanske problemer, ikke norske. Jeg tipser ikke i Norge. Anonymkode: 8f05b...f20 Hva legger du i helt grei lønn? Servitører er blant de dårligst betalte i Norge, i tillegg til at de tar imot jævlig mye dritt. Tenk bare på hvor frekke mange allerede er med butikkansatte, spesielt dagligvare. Når disse i tillegg får alkohol i seg, kan du jo forestille deg hvor vemmelige de kan være. Anonymkode: 50584...eca
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #11 Skrevet 2. august 2020 Servitørene får lønn å leve av. Jeg gir ikke tips. Anonymkode: 2a55c...834 1
The Kitten Skrevet 2. august 2020 #12 Skrevet 2. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva legger du i helt grei lønn? Servitører er blant de dårligst betalte i Norge, i tillegg til at de tar imot jævlig mye dritt. Tenk bare på hvor frekke mange allerede er med butikkansatte, spesielt dagligvare. Når disse i tillegg får alkohol i seg, kan du jo forestille deg hvor vemmelige de kan være. Anonymkode: 50584...eca Tips er med på å opprettholde de dårlige lønningene. 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #13 Skrevet 2. august 2020 Jeg fikk 110 kroner timen. Kjempelønn! Anonymkode: f2470...2dc 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #14 Skrevet 2. august 2020 Jeg jobbet som servitør et halvår, fikk aldri tipset. Hverken servitørene, kokkene eller oppvaskhjelpa fikk tipset, spesielt ikke hvis man rundet opp på bankterminalen. Fikk ikke ekstra bonuser eller lignende, timelønn på 169,- (kokkene tjente ca.210,- i timen) Så ikke tips, restauranten får de pengene. Gi heller en fysisk hundrings i lomma hans / hennes som ingen andre av personalet ser når du føler DEN personen gjør en skikkelig god jobb og virkelig fikk deg til å ha en god middagsopplevelse. (Jobber på en finere restaurant med skikkelig fancy mat) Anonymkode: 0e222...e2b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå