AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #1 Skrevet 1. august 2020 Ikke de blå papiraktige man finner på apoteket, tenker mer på de svarte maskene mange kjendiser bruker. På forhånd takk! 😶 (når kommer den første munnbind-emojien mon tro?) Anonymkode: dc2d9...cc0 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #2 Skrevet 1. august 2020 Har sett at det finnes slike hos Zalando 😷 Anonymkode: 76d87...4d9 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #3 Skrevet 1. august 2020 Munnbind emoji har vel eksistert et par år Anonymkode: e941e...ef6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #4 Skrevet 1. august 2020 Lurer mer på hva slags man bør ha som faktisk beskytter? Leser så mye om at ingen er bra nok, heller ikke såkalt kirurgiske som man kjøper på apotek? 😷 munnbind emoji finnes Anonymkode: d3f60...85d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #5 Skrevet 1. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer mer på hva slags man bør ha som faktisk beskytter? Leser så mye om at ingen er bra nok, heller ikke såkalt kirurgiske som man kjøper på apotek? 😷 munnbind emoji finnes Anonymkode: d3f60...85d Munnbind klasse II er det helsepersonell generelt får ta til takke med nå, selv i situasjoner der man er tett på pasienter. Klasse II-munnbind bør derfor forbeholdes helsepersonell. Klasse I-munnbind er tilstrekkelig for folk flest i det offentlige rom. Anonymkode: 76d87...4d9
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #6 Skrevet 1. august 2020 «Dersom du benytter munnbind, anbefales medisinsk munnbind klasse I. Medisinsk munnbind klasse II eller IIR og åndedrettsvern bør forbeholdes helsetjenesten» https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/renhold-og-hygiene/ Anonymkode: 76d87...4d9 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #7 Skrevet 1. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: «Dersom du benytter munnbind, anbefales medisinsk munnbind klasse I. Medisinsk munnbind klasse II eller IIR og åndedrettsvern bør forbeholdes helsetjenesten» https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/renhold-og-hygiene/ Anonymkode: 76d87...4d9 På de jeg kjøpt på apotel står det ikke noe klasse tror jeg? Bare «kirurgisk» eller medisinsk Anonymkode: d3f60...85d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #8 Skrevet 1. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: På de jeg kjøpt på apotel står det ikke noe klasse tror jeg? Bare «kirurgisk» eller medisinsk Anonymkode: d3f60...85d «Medisinske munnbind: Apotek 1 fører både klasse I og klasse II medisinske munnbind. Disse munnbindene er til engangsbruk, og er godkjent til bruk av personer som er syke eller personer som er i nærkontakt med syke personer. Medisinske munnbind kan grovt deles inn i tre ulike klasser, I, II og IIR. Jo høyere tall, jo bedre filtrerer munnbindene. IIR er spesielt laget for å beskytte mot sprut.» https://www.apotek1.no/smittevern/munnbind-ved-smittevern#3074457345616947220 Anonymkode: 76d87...4d9
Den Sagnomsuste Skrevet 1. august 2020 #9 Skrevet 1. august 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke de blå papiraktige man finner på apoteket, tenker mer på de svarte maskene mange kjendiser bruker. På forhånd takk! 😶 (når kommer den første munnbind-emojien mon tro?) Anonymkode: dc2d9...cc0 Safetynet og hvitetenner har både med, og uten filtrering. Med filter er klart best med hensyn til brukerens selvbeskyttende, men noe mer keitete da man jo må ha filter liggende hjemme slik at man kan bytte regelmessig osv. Jeg ville ikke kjøpt på Zalando eller lignende av den enkle grunn at ingen i Asia går med den typen munnbind. Asiatene er jo rutinerte på dette mener jeg, dessuten mangler de fra Zalando filter. Endret 1. august 2020 av Den Sagnsomsuste
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #10 Skrevet 1. august 2020 2 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev: Safetynet og hvitetenner har både med, og uten filtrering. Med filter er klart best med hensyn til brukerens selvbeskyttende, men noe mer keitete da man jo må ha filter liggende hjemme slik at man kan bytte regelmessig osv. Jeg ville ikke kjøpt på Zalando eller lignende av den enkle grunn at ingen i Asia går med den typen munnbind. Asiatene er jo rutinerte på dette mener jeg, dessuten mangler de fra Zalando filter. Det står på safetynet at de ikke er godkjent for medisinsk bruk? Blir så forvirra av alle begrepene. Står jo også Ift de Kirurgiske på apotek at de ikke er helt sikre? Anonymkode: d3f60...85d
Den Sagnomsuste Skrevet 1. august 2020 #11 Skrevet 1. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står på safetynet at de ikke er godkjent for medisinsk bruk? Blir så forvirra av alle begrepene. Står jo også Ift de Kirurgiske på apotek at de ikke er helt sikre? Anonymkode: d3f60...85d Det er to grunner til at de skriver dette slik jeg har forstått det. Den ene grunnen har med ansvar å gjøre, de fraskriver seg ansvaret ved å opplyse om dette. Man kan med andre ord ikke trekke dem for retten under noen omstendigheter. Den andre årsaken er at de faktisk ikke er egnet for bruk rundt aktivt syke personer. Det er jo forskjell på å sitte ved siden av en syk på bussen i 10 minutter og det å bruke den feks på sykehuset hvor folk er aktivt syke. Med andre ord er de svært usikre dersom smittebelastningen er stor slik som på en Koronaavdeling etc.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #12 Skrevet 1. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det står på safetynet at de ikke er godkjent for medisinsk bruk? Blir så forvirra av alle begrepene. Står jo også Ift de Kirurgiske på apotek at de ikke er helt sikre? Anonymkode: d3f60...85d Ingen munnbind/masker beskytter bæreren fullstendig mot smitte, med unntak av FFP3-masker som helsepersonell bruker i kontakt med bekreftet smittede pasienter (kalles også N95) Munnbind og masker brukes i all hovedsak for å hindre at eventuelle asymptomatiske, smittede individer ikke skal smitte andre. Ikke-medisinske masker gir reduksjon i smittepotensiale fra et slikt individ. »According to the study, droplets from an uncovered cough could travel over 8 feet. But with various kinds of masks, that distance was much more limited. Here’s how each type stacked up against each other. Stitched-quilting fabric mask: 2.5 inches Cone-style mask: 8 inches Folded cotton handkerchief: 1.25 feet Bandana: 3 feet» https://www.google.no/amp/s/www.seattletimes.com/nation-world/study-uncovers-most-effective-non-medical-face-mask-for-protecting-against-coronavirus/%3famp=1 «The primary aim of asking the general public to wear masks where physical distancing is not possible is not to protect the wearer. Instead, this public health measure aims to stop people with a SARS-CoV-2 infection who are asymptomatic or presymptomatic from transmitting the virus. Experts refer to this as source control. Rather than protecting the wearer, source control seeks to block the release of virus-laden droplets into the air that surrounds the person wearing the mask. Several research papers have shown that simple face coverings can reduce the number of droplets, and perhaps some aerosols, to some extent.» https://www.medicalnewstoday.com/articles/covid-19-and-face-masks-to-wear-or-not-to-wear#1.-Masks-offer-no-protection-to-the-wearer Anonymkode: 76d87...4d9
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #13 Skrevet 1. august 2020 28 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev: Safetynet og hvitetenner har både med, og uten filtrering. Med filter er klart best med hensyn til brukerens selvbeskyttende, men noe mer keitete da man jo må ha filter liggende hjemme slik at man kan bytte regelmessig osv. Jeg ville ikke kjøpt på Zalando eller lignende av den enkle grunn at ingen i Asia går med den typen munnbind. Asiatene er jo rutinerte på dette mener jeg, dessuten mangler de fra Zalando filter. Noen av dem på Zalando har i følge vurderingene en «lomme» der man kan legge inn et filter. Anonymkode: 76d87...4d9
Den Sagnomsuste Skrevet 1. august 2020 #14 Skrevet 1. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen av dem på Zalando har i følge vurderingene en «lomme» der man kan legge inn et filter. Anonymkode: 76d87...4d9 Min feil... da er de sikkert på linje med de andre typene som også har filter
skrue Skrevet 1. august 2020 #15 Skrevet 1. august 2020 Slike stoffmasker er ikke noe særlig å spare på med mindre de kan vaskes ved 60 grader eller aller helst 90. Har sett ting på nett som beskriver vasking ved 30 grader. Forøvrig burde ikke noe kjendiser bruker være en rettesnor. 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #16 Skrevet 1. august 2020 2 minutter siden, skrue skrev: Slike stoffmasker er ikke noe særlig å spare på med mindre de kan vaskes ved 60 grader eller aller helst 90. Har sett ting på nett som beskriver vasking ved 30 grader. Forøvrig burde ikke noe kjendiser bruker være en rettesnor. De jeg har sett, kan vaskes på 60 grader. Syr man selv (finnes gratis mønster på nett), kan man velge stoff som tåler 90 grader. Nei, kjendiser kan jo finne på å bruke meningsløse bling-masker i netting. Anonymkode: 76d87...4d9 1
blaamandag Skrevet 1. august 2020 #17 Skrevet 1. august 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Det står på safetynet at de ikke er godkjent for medisinsk bruk? Blir så forvirra av alle begrepene. Står jo også Ift de Kirurgiske på apotek at de ikke er helt sikre? Anonymkode: d3f60...85d Asiater bruker munnbind fordi de er syke selv og ikke vil smitte andre. Nordmenn bruker munnbind i den tro de vil hindre dem selv i å bli smittet. Da trenger dere først og fremst tro, enhver stoffbit vil gjøre nytta. 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #18 Skrevet 1. august 2020 Spiller ingen rolle hva beveggrunnen er så lenge vi bruker dem gjør det? Anonymkode: 57456...954
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #19 Skrevet 1. august 2020 8 hours ago, skrue said: Slike stoffmasker er ikke noe særlig å spare på med mindre de kan vaskes ved 60 grader eller aller helst 90. Har sett ting på nett som beskriver vasking ved 30 grader. Forøvrig burde ikke noe kjendiser bruker være en rettesnor. Selv 30 grader er antakelig nok når det kombineres med maskinvaskemiddel. Vask av hendene med såpe i 60 sekunder fjerner praktisk talt alt av coronavirus. Maskinvask i mye lenger tid med mye sterkere vaskemiddel har neppe dårligere effekt. Anonymkode: a5160...fd7 2
Anbefalte innlegg