Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal jeg tenke når jeg skal kvitte meg med 50 % av klærne mine? Jeg har for mye og jeg blir helt surrete av å ha så mye. Jeg vet ikke hva jeg har og det ender bare med at jeg bruker det samme hele tiden (det som ligger ytterst). Nå er jeg så sliten og lei, men jeg står helt fast mht hva jeg skal kvitte meg med. Jeg har allerede levert flere store poser til Fretex. Flere sorteringsrunder har jeg hatt, men det er jo fine klær der og mye er ubrukt. Hjelp!

Anonymkode: fc262...ba9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kuttet ned garderoben min ganske drastisk. Sikkert med 50 prosent. Det jeg gjorde var å være brutalt ærlig mot meg selv. Men det tok også flere runder over et års tid. 

Jeg måtte være ærlig på hva som passer og hva jeg føler meg komfortabel i. Jeg hadde klær som passet bedre til ti kilo mindre og 10 år yngre. Jeg har forandret meg og kommer aldri til å bli 29 og singel igjen. 

Jeg måtte gi slipp på rare oppheng i at jeg hadde brukt ting for få ganger til at jeg kunne kvitte meg med det. Jeg har fremdeles et par plagg igjen som er sentimentale, men det er greit.

Jeg måtte akseptere at jeg er et vanemenneske som heller bruker de samme fem plaggene hver eneste uke og at jeg ikke er en person som kommer til å variere mye. 

Jeg vet ikke hva som er viktig for deg, men for meg er det komfort. Alt som gjør at jeg heller velger noe annet kan jeg gi slipp på. 

Praktisk tips. Hvis det er ting du er usikker på kan det pakkes vekk. Har du egentlig ikke tenkt på at du må finne frem den blusen igjen, så kan du bare gi det bort. Ikke pakk opp for å se igjennom igjen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selg det. Syns det er lettere å kvitte meg med klær jeg er glad i om jeg selger de fremfor å donere. 

Anonymkode: 94123...05a

• Liker 4
Skrevet

Gjør hva du vil,bare du ikke gir dem til Fretex. Fretex er et millijard konsern. Brukte klær der er rimelig dyrt.

Gjør som nevnt selg dem.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Høyeheler skrev:

Gjør hva du vil,bare du ikke gir dem til Fretex. Fretex er et millijard konsern. Brukte klær der er rimelig dyrt.

Gjør som nevnt selg dem.

Bare ikke kast de. Bedre å gi til Kirkenes Bymisjon. Fretex tenker bare profitt.

Anonymkode: 1d1d5...eca

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare ikke kast de. Bedre å gi til Kirkenes Bymisjon. Fretex tenker bare profitt.

Glimrende idè. Da kommer Klærene dit behovet er størst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare synd det er lite alternativ til Fretex her jeg bor, skulle gjerne gitt levert klærne mine et annet sted.

Anonymkode: d99be...bb9

• Liker 2
Skrevet

I dette tilfellet er Fretex bedre en å kaste fult brukbare klær.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fretex resirkulerer tøy, kast det som skal kastes der og selg det pene tøyet. 

Anonymkode: d29b8...7d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 1.8.2020 den 2.21, AnonymBruker skrev:

Og hva bruker Fretex profitten til? 

Anonymkode: 68226...d54

AnonymBruker
Skrevet
På 1.8.2020 den 1.49, Høyeheler skrev:

Gjør som nevnt selg dem.

Altså Fretex eies av Frelsesarmeen, og gir bla arbeidstrening. Ingen privat eier som tar ut profitt etter hva jeg kan se, så  hva er det som gjør at dere sier at Fretex er drevet av profitt? Hvilke priser de tar er vel vurdert ut fra hva folk er villig til å betale, som all butikkdrift. At de driver ordinær butikk (ikke «subsidierer» prisene) betyr ikke at de er drevet av profitt.

Anonymkode: 43652...b5e

• Liker 1
Skrevet

Kvitt deg med det du ikke har brukt på ett år. Hvis det er et plagg du kjøpte for lenge siden og det fortsatt ikke er brukt er det bedre å selge eller gi det bort

• 5 uker senere...
Skrevet

Om du har plass hjemme så er byttekveld med venninner en god ide, trenger nødvendigvis ikke å bytte til deg så mye selv siden det er redusering det står på. Selge i bulk på Facebook sine kjøp og salg sider eller Finn.no. Ser at Kirkens Bymisjon er nevnt også. Personlig foretrekker jeg de fremfor Fretex da tilbudet for brukere er bedre og prisene vennligere med tanke på at det er brukt tøy de får og selger.

• Liker 2
Skrevet

Tenk over hva som er favorittene dine, hva du vil beholde, i stedet for hva du vil kvitte deg med.

Du kan starte med å velge ut dine 20 favorittplagg. Kun 20. Kikk over dem. Hvorfor er det dine favoritter? Er det klær du faktisk bruker, eller er det klær til spesielle anledninger, eller klær du vil bruke men ikke bruker? Er det gjennomgående farger, snitt? 

Du føler kanskje på dårlig samvittighet over dyre klær som ikke blir brukt. Tenker at du må få brukt dem, ellers er pengene bortkastet. Vel, pengene er uansett brukt og borte, så plagget har ikke mer verdi enn det du tillegger det. Tenk litt på det.

Derfra kan du tenke over hva du faktisk bruker i hverdagen, og beholde mest av de klærne. Kanskje 3-5 jeans, 5-10 gensere, 2-5 kjoler. Jeg har ikke mye mer enn det selv i basisgarderoben. Så kommer sesongklær. 2 shorts, 2-3 sommerkjoler og 2-3 sommerskjørt. En del ullgensere til vinteren. Basisplagg som undertøy og t-skjorter og treningsklær regner jeg ikke med, men pass på at du faktisk bruker det du har.

Anonymkode: e4ad6...d29

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Og så kommer dagen du står i butikken og ser den fine kjolen/blusen/buksen/osv. Hva skal til for å øke terskelen for å fylle skapet igjen? Jo, tenk sånn at for hvert plagg du kjøper må noe annet ut. Har du fem bøyler i skapet for bluser, må en av de du har ut for at denne nye skal komme inn. 

Skrevet

Gjør det litt på marikondo-måten, tenk kategorier. Nå i helga tar du fram alt, da mener jeg alt, du har av ...bukser. Legg alle på senga di. Så tar du ett og ett plagg og vurderer,: er du glad i det? bruker du de buksene? Kommer du til å bruke dem? Hvis ja, brett så pent du kan og legg i skapet/heng opp. De andre går rett i noen poser.:kast, gi bort. Jeg gir gladelig til fretex, men loppemarked er en mulighet hvis du har tid til å vente til våren (da må du lagre det i en bod eller noe). Ikke tenk på pris, eller at du egentlig liker dem (fargen eller snittet) hvis du ikke har lyst til å ha dem på deg i morgen, så går de ut. 

Neste gang du rydder tar du alle topper og tynne gensere. osv. 

Anonymkode: ea158...ff3

• Liker 1
Skrevet
På 3.8.2020 den 15.29, AnonymBruker skrev:

Altså Fretex eies av Frelsesarmeen, og gir bla arbeidstrening. Ingen privat eier som tar ut profitt etter hva jeg kan se, så  hva er det som gjør at dere sier at Fretex er drevet av profitt? Hvilke priser de tar er vel vurdert ut fra hva folk er villig til å betale, som all butikkdrift. At de driver ordinær butikk (ikke «subsidierer» prisene) betyr ikke at de er drevet av profitt.

Anonymkode: 43652...b5e

De tar høyere pris enn butikken gjør, det kan ikke forsvares 

Anonymkode: dc632...5f8

• Liker 1
Skrevet

Hva med å heller sortere i bunker etter årstid, så pakker du bort vår, sommer og vinterklær nå, så bytter du når vinteren kommer

Anonymkode: dc632...5f8

Skrevet
På 1.8.2020 den 14.35, AnonymBruker skrev:

Fretex resirkulerer tøy, kast det som skal kastes der og selg det pene tøyet. 

Anonymkode: d29b8...7d4

Fretex resirkulerer tøy fordi de får så mye drit, ikke fordi det er dette de egentlig skal drive med.

Anonymkode: fd55e...b0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...