Silva Pluvialis Skrevet 31. juli 2020 #1 Skrevet 31. juli 2020 (endret) . Endret 2. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #2 Skrevet 31. juli 2020 Fordi gjennom historien har det alltid vært ulike ''tribes'' , folk holdt seg stort sett med triben sin. Det var slik de holdt seg trygge før, fordi alle prøvde å krige mot hverandre, og folk måtte overleve... og det er nok et instinkt å være obs på det som er ''annerledes'' i hjernen. Anonymkode: 6088d...a54 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #3 Skrevet 31. juli 2020 2 minutter siden, Uatskillelig skrev: Hvorfor er noen folk rasistiske? Hva har hudfarge å si, egentlig? Å dømme folk utifra hudfarge er jo totalt meningsløst. Det er jo bare en farge. Det kan ikke forstås eller forklares på individnivå alene. Anonymkode: 9734a...a6e
Silva Pluvialis Skrevet 31. juli 2020 Forfatter #4 Skrevet 31. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi gjennom historien har det alltid vært ulike ''tribes'' , folk holdt seg stort sett med triben sin. Det var slik de holdt seg trygge før, fordi alle prøvde å krige mot hverandre, og folk måtte overleve... og det er nok et instinkt å være obs på det som er ''annerledes'' i hjernen. Anonymkode: 6088d...a54 Men det finnes jo mange ulike tribes med samme hudfarge?
Silva Pluvialis Skrevet 31. juli 2020 Forfatter #5 Skrevet 31. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan ikke forstås eller forklares på individnivå alene. Anonymkode: 9734a...a6e Jeg forstår at det er sammensatt og komplekst, men jeg synes fenomenet ’’rasisme’’ er fullstendig meningsløst og jeg kan ikke forstå at folk kan dømme andre på bakgrunn av hvilken farge de har på huden.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #6 Skrevet 31. juli 2020 9 minutter siden, Uatskillelig skrev: Hvorfor er noen folk rasistiske? Hva har hudfarge å si, egentlig? Å dømme folk utifra hudfarge er jo totalt meningsløst. Det er jo bare en farge. Jeg tror det har å gjøre med kristendommen, kristne er ofte veldig rasisitiske. Anonymkode: c1912...120 1
MarieLo Skrevet 31. juli 2020 #7 Skrevet 31. juli 2020 Fordi myndighetene vil at vi skal være separerte og i mot hverandre, i stedet for i mot dem. Divide and conquer.
Silva Pluvialis Skrevet 31. juli 2020 Forfatter #8 Skrevet 31. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det har å gjøre med kristendommen, kristne er ofte veldig rasisitiske. Anonymkode: c1912...120 Hæ? Hvor har du fått det inntrykket? 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #9 Skrevet 31. juli 2020 Akkurat nå, Uatskillelig skrev: Hæ? Hvor har du fått det inntrykket? Kristne har ofte veldig lav toleranse mot andre osv.., og tenker bare på seg selv. Anonymkode: c1912...120 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #10 Skrevet 31. juli 2020 Hudfarge har ingenting å si. Helt meningsløst å dømme folk pga at DNAet gjorde oss mer tilpasset å leve under ulike solforhold og klima.. Men ekstremisme av alle sorter det tåler jeg ikke. Det gjelder ALL ekstremisme. Listen er lang. Anonymkode: 5835f...6a2
MarieLo Skrevet 31. juli 2020 #11 Skrevet 31. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kristne har ofte veldig lav toleranse mot andre osv.., og tenker bare på seg selv. Anonymkode: c1912...120 Da er de ikke kristne. Selv om de tror det selv.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #12 Skrevet 31. juli 2020 Folk var ville sjørøvere back in the days og det var ingen lover og regler, og konsekvensene av dette henger i fortsatt. Anonymkode: 92783...447
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #13 Skrevet 31. juli 2020 Vi skal bare et par tiår tilbake før raseskiller var en veldig stor greie, mye henger igjen da det har vært omfattende systematisk undertrykkelse av svarte og fargede folk. Det har gagnet hvite folk noe voldsomt, så selvfølgelig er det vanskelig å få has på. I dag bør vi strengt tatt vite bedre, men dårlige holdninger nedarves. Noen folk er også bare generelt ganske drittsekk. Anonymkode: 6d03a...7b6 1
Gibralfaro Skrevet 31. juli 2020 #14 Skrevet 31. juli 2020 Fordi at vi mennesker er eksperter på å heve oss over andre. Å rangere mennesker etter en "kvalitet" som ikke kan måles eller fastsettes på noen måte. Noen tar slike rangeringer som indikasjon på verdi, og har man en høyere verdi enn andre så er man bedre enn andre. Er man bedre enn andre så står man høyere på rangstigen, og da ser de på seg selv på en måte som øverste leder, i forhold til de som er av lavere verdi.
MarieLo Skrevet 31. juli 2020 #15 Skrevet 31. juli 2020 5 minutter siden, Gibralfaro skrev: Fordi at vi mennesker er eksperter på å heve oss over andre. Å rangere mennesker etter en "kvalitet" som ikke kan måles eller fastsettes på noen måte. Noen tar slike rangeringer som indikasjon på verdi, og har man en høyere verdi enn andre så er man bedre enn andre. Er man bedre enn andre så står man høyere på rangstigen, og da ser de på seg selv på en måte som øverste leder, i forhold til de som er av lavere verdi. Bare dømmende mennesker som tenker sånn. Alle mennesker gjør ikke det.
Nevian Skrevet 31. juli 2020 #16 Skrevet 31. juli 2020 Som jeg har sagt før her inne mener jeg at tankegangen om at alskens kulturer og religioner skal leve i harmoni på samme sted er en fallitt. All den tid noen ser annerledes ut eller har en annen kultur kommer rasisme til å være en del av samfunnet. Som nevnt er det nok en iboende egenskap å være skeptisk til alt og alle som enten ser annerledes ut eller gjør ting på andre måter enn du er vant med. Man trekkes mot sine egne. Og når "de andre" gjør mer enn nok for å fyre oppunder skepsisen man hadde i første omgang så blir jo ikke ting bedre... 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #17 Skrevet 31. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi skal bare et par tiår tilbake før raseskiller var en veldig stor greie, mye henger igjen da det har vært omfattende systematisk undertrykkelse av svarte og fargede folk. Det har gagnet hvite folk noe voldsomt, så selvfølgelig er det vanskelig å få has på. I dag bør vi strengt tatt vite bedre, men dårlige holdninger nedarves. Noen folk er også bare generelt ganske drittsekk. Anonymkode: 6d03a...7b6 Altså, i dag er hvite de som faktisk er minst rasistiske, så de nedarvede holdningene du snakker om gjelder enda mer for andre enn hvite. Veldig mye av det som blir hevdet å være rasisme er ikke det. Noe er "bare" diskriminering og foregår mot alle. Lærte forresten her om dagen at "oi, så nydelig skjerf du har på deg, det passer hudtonen din perfekt" er en setning som er rasistisk. Så klart kun hvis en hvit sier det til en som ikke er hvit. Hvis den hvite sier det til en annen hvit er det et kompliment, sies det til en som ikke er hvit er det rasisme. Fant også ut at min nyanse i sminke også er rasistisk fordi jeg bruker "fairly light" det er dobbelt opp faktisk. Både Fairly og light er rasistisk. Det å "ikke like" andre betyr faktisk ikke at man syns de er mindre verdt enn en selv, som faktisk er definisjonen på rasisme. Sånn sett finnes det svært lite rasisme. For øvrig er dette noe som er i oss mennesker. Det er forsker på babyer angående dette. Sjekk ut "babyens første år" på Netflix. Selv om en person/figur som babyene anser for å være i deres inngruppe gjør noe galt og oppfører seg slemt så vil babyen fortsatt foretrekke denne fremfor en som ikke er i samme gruppe som den selv. Det er atferd som må avlæres. Altså er det et helt naturlig instinkt. Anonymkode: 9782f...233 1
Gibralfaro Skrevet 31. juli 2020 #18 Skrevet 31. juli 2020 34 minutter siden, MarieLo said: Bare dømmende mennesker som tenker sånn. Ja, som for eksempel rasister. 🙂
Silva Pluvialis Skrevet 31. juli 2020 Forfatter #19 Skrevet 31. juli 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kristne har ofte veldig lav toleranse mot andre osv.., og tenker bare på seg selv. Anonymkode: c1912...120 Det er ikke mitt inntrykk, og jeg kjenner mange kristne. Ingen av de er rasister eller egoister.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #20 Skrevet 31. juli 2020 1 time siden, Uatskillelig skrev: Hvorfor er noen folk rasistiske? Hva har hudfarge å si, egentlig? Å dømme folk utifra hudfarge er jo totalt meningsløst. Det er jo bare en farge. Veldig enkelt: folk er idiotier. Jeg håper at jeg i min leverid kan se slutten på det, men er redd det enda for kan gå 60-70år til 😕 Anonymkode: 735ee...1de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå