Gå til innhold

Lærer du deg noen språk? Er det sett på som dårlig å bare kunne norsk og engelsk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, en ekte polyglot! Mye interessante språk du lærer deg , litt av hvert altså :)

Anonymkode: 6d591...989

Ja, synes det er kjempeinteressant 😊 jeg har hatt flere prosjekter som gjelder grammatikk innenfor et språk eller flere språk og historisk bakgrunn på hvorfor språket er som det er, kan holde på i timesvis 😅

Anonymkode: cd052...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 2.8.2020 den 9.46, marsiglia skrev:

Veldig mange snakker flytende opptil tre-fire språk, immigranter f.eks. Men det fins også veldig mange som sier de snakker et bestemt antall språk, men så er nivået på flere av språkene veldig lavt. Såpass lavt at de ikke greier å holde en flytende samtale om aktuelle tema.

I Sveits har de fire offisielle språk. Men svært få snakker alle like godt. Sveitsertysk er vel det mest utbredte, og mange er tospråklige. 

Og nei, du blir ikke ansett som dum dersom du ikke snakker et tredje språk, det er jo tross alt ikke nødvendig i Norge. Men det jeg syns er veldig irriterende er innvandrerer i et land som ikke lærer seg det offisielle språket, selv etter flere års opphold i landet. Det er rett og slett litt arrogant.

Og språkkunnskaper blir jo også intensivert av interesse. Akkurat som kunnskap om matlaging, kjøkkenhagen, historie eller andre ting.

Jeg har søskenbarn fra Sveits. De bor i den franske delen, og der må barna lære både fransk og tysk på skolen. De begynner på skolen når de er 4-5 år, og begynner med tysk når de er ca 7 år gamle. Så når de blir 10 begynner de med engelsk + valgt fremmedspråk f.eks spansk/italiensk. De fleste kan fransk og tysk flytende, og de unge er flinke i engelsk + et greit nivå på fremmedspråk #4. Imponerende syns jeg.

Men nordmenn er nok bedre i Engelsk enn the average swiss

Anonymkode: 6d60f...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er Kodabarn, og kan Norsk talespråk + Norsk tegnspråk i tillegg til Engelsk og litt Fransk

Anonymkode: 6d60f...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norsk (morsmål), tysk og engelsk på C2-nivå. Bruker disse språkene i arbeidsammenheng. 

Dansk og svensk er heller ingen problem, både muntlig og skriftlig, men har aldri testet kunnskapene med språktest.

Kan nok fransk, spansk, brasiliansk portugisisk, og italiensk til å overleve som turist i land hvor disse språkene tales.

Vurderer å lære meg arabisk og russisk da jeg har mulighet til å øve språkene nærmest daglig. 

Som noen nevnte tidligere i tråden - det er aldri forkjært å lære seg fremmede språk. Det åpner så mange dører - nye kulturer, tenkesett, verdisyn, og selvsagt jobbmessig (hvis man så ønsker)

Anonymkode: 73fb0...8f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er utrolig mange som sier at de snakker et språk, men de gjør det ikke. Ikke tror på at så mange her på KG sier at snakker 4 , 5 eller 6 språk. Det er ikke bare sant. 

Anonymkode: 7e030...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan norsk og engelsk. Holder på å lære meg spansk, begynte med at jeg lærte litt på reise så bestemte meg for å fortsette å lære siden jeg alltid har hatt lyst å lære flere språk. Spansk snakkes jo så mange steder og så synes det er nyttig. Angrer på at jeg ikke lærte meg flere språk tidligere da, har liksom ikke tenkt over det men man kan lære utrolig mye på egenhånd :) Synes det ofte er vanskelig å forstå muntlig da, det er jo bakdelen ved å lære på egenhånd fra bøker og kurs sånt. Man forstår jo bare hvis folk snakker utrolig sakte og tydelig som en lærer på språkkurs 😂

Anonymkode: 533a4...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan norsk og engelsk. Holder på å lære meg spansk, begynte med at jeg lærte litt på reise så bestemte meg for å fortsette å lære siden jeg alltid har hatt lyst å lære flere språk. Spansk snakkes jo så mange steder og så synes det er nyttig. Angrer på at jeg ikke lærte meg flere språk tidligere da, har liksom ikke tenkt over det men man kan lære utrolig mye på egenhånd :) Synes det ofte er vanskelig å forstå muntlig da, det er jo bakdelen ved å lære på egenhånd fra bøker og kurs sånt. Man forstår jo bare hvis folk snakker utrolig sakte og tydelig som en lærer på språkkurs 😂

Onlinekurs da. Eller podcasts og sånt. Har ikke gått på noe ordentlig kurs, men har meldt meg på nå så håper det hjelper og 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 2.8.2020 den 14.32, AnonymBruker skrev:

HVa med samisk da?

Anonymkode: 6d591...989

Ca. 1 % av Norges befolkning er samer. Omtrent samtlige av dem forstår norsk. De må selvsagt få lov til å ta vare på sitt eget språk og kultur, men det er ikke et språk man trenger å kunne for å kunne fungere i Norge (med unntak av noen få bygder i indre Finnmark). 

Anonymkode: fe609...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig mange som sier at de snakker et språk, men de gjør det ikke. Ikke tror på at så mange her på KG sier at snakker 4 , 5 eller 6 språk. Det er ikke bare sant. 

Er enig med deg på dette. Ikke fordi at jeg ikke tror at det er mulig å lære seg så mange språk, men fordi man må praktisere og vedlikeholde språk for å holde seg flytende (dette gjelder selvfølgelig språk lært i voksen alder og ikke personer med flere morsmål). Jeg lærte f.eks fransk på videregående, men jeg kan ikke snakke fransk idag. Forstår mye, ja, holde en enkel samtale med en fransktalende, ja. Men jeg legger den ikke på lista på språk som jeg kan. 

Anonymkode: 1f1a4...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er enig med deg på dette. Ikke fordi at jeg ikke tror at det er mulig å lære seg så mange språk, men fordi man må praktisere og vedlikeholde språk for å holde seg flytende (dette gjelder selvfølgelig språk lært i voksen alder og ikke personer med flere morsmål). Jeg lærte f.eks fransk på videregående, men jeg kan ikke snakke fransk idag. Forstår mye, ja, holde en enkel samtale med en fransktalende, ja. Men jeg legger den ikke på lista på språk som jeg kan. 

Anonymkode: 1f1a4...873

Slik som jeg, hadde Fransk i 5 år på videregående skole, dessuten jeg ikke sier jeg snakker Fransk. Men jeg kjenner noen som har vært i ett land 2 eller 3 ganger, og lærte seg 3 setninger, og nå sier at de snakker de språket. 

Jeg snakker Portugisisk og Spansk fordi en av dem er mitt mørsmål, og snakker Engelsk på grunn av skole or arbeidsmessige, og lærer meg Norsk ( kan si at jeg allerede kan ha vanlige samtaler i Norsk, men fortsatt sier at jeg snakker litt Norsk ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvorfor synes du selv det er "dårlig" å bare kunne norsk og engelsk? 

Selv lærte jeg et annet språk (en av mine foreldre er ikke norsk) før jeg lærte engelsk. Dette språket har vært naturlig for meg siden jeg lærte det tidlig (norsk er mitt morsmål). 

Jeg synes det er langt viktigere å kunne norsk og engelsk godt både skriftlig og muntlig enn å halte i en haug med språk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...