Rumle Skrevet 2. august 2020 #21 Del Skrevet 2. august 2020 6 minutter siden, SoWhat? skrev: Jeg lærte norsk i løpet av to år. Nå snakker jeg feilfritt norsk, men kan tulle litt skriftlig, men ikke så mye. Snakket feilfritt dette språket, italiensk så klart og engelsk. Lærer veldig lett språk, og kan en del thai og tysk og spansk. Har lyst til å lære russisk da. Flyttet du til Norge uten å kunne noe norsk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 2. august 2020 #22 Del Skrevet 2. august 2020 (endret) 1 minutt siden, Rumle skrev: Flyttet du til Norge uten å kunne noe norsk? Det ble ikke snakket norsk hjemme, men jeg fikk brev fra bestemor på farsiden i Norge. Og fra ei tante, så lærte kanskje litt der da faren min oversatte. Så kunne vel noen ord og uttrykk Faren min trodde det var dumt å lære to språk 😕 at det ble vanskeligere for oss på skolen bla Endret 2. august 2020 av SoWhat? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #23 Del Skrevet 2. august 2020 I tillegg til norsk og engelsk så snakker jeg flytende russisk og persisk. Russisk fordi jeg har studert i St. Petersburg, og persisk har jeg lært gjennom forsvaret. Dvs. jeg har hatt persiskkurs i forsvaret, og vedlikeholdt og forbedret det på egenhånd. Anonymkode: 81b21...3ad 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 2. august 2020 #24 Del Skrevet 2. august 2020 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Det ble ikke snakket norsk hjemme, men jeg fikk brev fra bestemor på farsiden i Norge. Og fra ei tante, så lærte kanskje litt der da faren min oversatte. Så kunne vel noen ord og uttrykk Forstår 🙂 Er faren din norsk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 2. august 2020 #25 Del Skrevet 2. august 2020 Akkurat nå, Rumle skrev: Forstår 🙂 Er faren din norsk? Ja, han er norsk. Flyttet til Italia da han var 23. Og så traff han min mor 🙂 han flyttet fordi han trodde han ville bli forfatter, og at Italia ville inspirere han. Og så jobbet han hos en slakter. Men han ble aldri forfatter gitt 🙂 han var gatemusikant noen år da. Ved siden av slakterjobben. Tror han ville bli oppdaget. Men det endte med at han giftet seg med moren min og fikk en haug med unger. Og så startet de restaurant etter en del år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 2. august 2020 #26 Del Skrevet 2. august 2020 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Ja, han er norsk. Flyttet til Italia da han var 23. Og så traff han min mor 🙂 han flyttet fordi han trodde han ville bli forfatter, og at Italia ville inspirere han. Og så jobbet han hos en slakter. Men han ble aldri forfatter gitt 🙂 han var gatemusikant noen år da. Ved siden av slakterjobben. Tror han ville bli oppdaget. Men det endte med at han giftet seg med moren min og fikk en haug med unger. Og så startet de restaurant etter en del år. Så artig 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 2. august 2020 #27 Del Skrevet 2. august 2020 Akkurat nå, Rumle skrev: Så artig 😊 Ja... Men det var ikke helt populært hos familien til min mor. Så pappa måtte være "ekstra italiensk" for å bli ordentlig godtatt. Men han elsket Italia, så det kom fra hjertet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #28 Del Skrevet 2. august 2020 5 minutter siden, SoWhat? skrev: Ja... Men det var ikke helt populært hos familien til min mor. Så pappa måtte være "ekstra italiensk" for å bli ordentlig godtatt. Men han elsket Italia, så det kom fra hjertet Er du oppvokst i Italia. Anonymkode: 5df26...473 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 2. august 2020 #29 Del Skrevet 2. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er du oppvokst i Italia. Anonymkode: 5df26...473 Ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Energidronning Skrevet 2. august 2020 #30 Del Skrevet 2. august 2020 italiensk? spansk? russisk? koreansk? nei, bare nei! Lær dæ ækt trøndersk!!!😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. august 2020 #31 Del Skrevet 2. august 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kult! Hvordan har du lært deg thai, kan du alfabetet? Ser ut som det er flere som lærer russisk i denne tråden, det er et fint språk. Synes mange av de slaviske språkene er pene, vanskelig å bestemme hvilket man vil lære der. Anonymkode: 6d591...989 Russisk er jo absolutt det største slaviske språket, men i Norge er det kanskje vel så nyttig med polsk, siden polakker er den største innvandrergruppa her? En annen ting er at de slaviske språkene er ganske like (hviterussisk og ukrainsk er jo nesten det samme som russisk f.eks), så ved å kunne et av dem forstår man mye av andre, litt som de skandinaviske språka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #32 Del Skrevet 2. august 2020 Samisk, tysk og russisk. Vurderer å lære meg spansk. Nyttig språk å kunne. Anonymkode: 3c62c...9da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #33 Del Skrevet 2. august 2020 Det er jo selvsagt nyttig å kunne språk, men man er avhengig av å praktisere språket, både for å lære det godt, og for vedlikehold. Jeg lærte tysk på skolen, men har knapt brukt det siden, og dermed er det lite som sitter nå, bare 7 år senere. Jeg har en ambisjon om å lære mannens morsmål på sikt, for det hadde faktisk hatt praktisk nytte for meg. Utfordringen er at det ligner svært lite på kjente språk, så all kunnskap må bygges fra bunn, og de i familien som jeg har jevn kontakt med snakker jo selvsagt norsk. Anonymkode: 61c22...2ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #34 Del Skrevet 2. august 2020 Bruker engelsk daglig (jobbspråk). Hadde tysk på ungdomsskolen og videregående, så det forstår og snakker jeg forholdsvis greit. I tillegg kan jeg gjøre meg forstått på polsk og islandsk. Anonymkode: 8e21b...5cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 2. august 2020 #35 Del Skrevet 2. august 2020 Norsk og engelsk (AE vel og merke, ikke BE) som vanlig her. Tysk som tredjespråk på vgs. Basis fransk, russisk og gresk på kurs og latin for egen læring. Fordi det ikke ble opprettholdt, så er det meste glemt. Kan dog oppfriskes om nødvendig Forstår mer enn jeg snakker selv merkelig nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marsiglia Skrevet 2. august 2020 #36 Del Skrevet 2. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: I tillegg til norsk og engelsk så snakker jeg flytende russisk og persisk. Russisk fordi jeg har studert i St. Petersburg, og persisk har jeg lært gjennom forsvaret. Dvs. jeg har hatt persiskkurs i forsvaret, og vedlikeholdt og forbedret det på egenhånd. Anonymkode: 81b21...3ad Er russisk vanskelig å lære seg skikkelig? Vurderer å begynne med det siden jeg jobber med mange fra Russland, Latvia øst Europa generellt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. august 2020 #37 Del Skrevet 2. august 2020 6 timer siden, Peanut skrev: Norsk og engelsk (AE vel og merke, ikke BE) som vanlig her. Tysk som tredjespråk på vgs. Basis fransk, russisk og gresk på kurs og latin for egen læring. Fordi det ikke ble opprettholdt, så er det meste glemt. Kan dog oppfriskes om nødvendig Forstår mer enn jeg snakker selv merkelig nok. Det er da ikke merkelig, det er sånn med alle fremmedspråk (og for unger ). Det er langt vanskeligere å snakke selv enn å forstå hva andre sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #38 Del Skrevet 5. august 2020 På 2.8.2020 den 21.09, marsiglia skrev: Er russisk vanskelig å lære seg skikkelig? Vurderer å begynne med det siden jeg jobber med mange fra Russland, Latvia øst Europa generellt. Synes ikke russisk virker så altfor vanskelig, enklere enn polsk kanskje?... Anonymkode: 6d591...989 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fuglemor Skrevet 5. august 2020 #39 Del Skrevet 5. august 2020 Jeg elsker å lære språk, lærte spansk og tysk på skolen, arabisk og persisk på universitetet, prøver å lære urdu nå, men har også et ønske om koreansk og samisk 😊 har bare bruk for arabisk og urdu, men jeg ELSKER å lære nye lyder og sammenligne språk 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #40 Del Skrevet 5. august 2020 26 minutter siden, Fuglemor skrev: Jeg elsker å lære språk, lærte spansk og tysk på skolen, arabisk og persisk på universitetet, prøver å lære urdu nå, men har også et ønske om koreansk og samisk 😊 har bare bruk for arabisk og urdu, men jeg ELSKER å lære nye lyder og sammenligne språk 😊 Oi, en ekte polyglot! Mye interessante språk du lærer deg , litt av hvert altså Anonymkode: 6d591...989 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå