AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #1 Skrevet 31. juli 2020 Hei! Lurer på om noen her lærer seg ett tredje språk? Også lurer jeg på hvilket du lærer, og hvorfor? En annen ting, har begynt å føle at å bare snakke norsk og engelsk er ganske dårlig, at man egentlig burde kunen minst 3 språk flytende... Hva tenker dere? Føler dette er normalen i mange andre europeiske land, i Sveits har dem gjerne 3-4 fire språk....... Anonymkode: 6d591...989
marsiglia Skrevet 2. august 2020 #2 Skrevet 2. august 2020 Veldig mange snakker flytende opptil tre-fire språk, immigranter f.eks. Men det fins også veldig mange som sier de snakker et bestemt antall språk, men så er nivået på flere av språkene veldig lavt. Såpass lavt at de ikke greier å holde en flytende samtale om aktuelle tema. I Sveits har de fire offisielle språk. Men svært få snakker alle like godt. Sveitsertysk er vel det mest utbredte, og mange er tospråklige. Og nei, du blir ikke ansett som dum dersom du ikke snakker et tredje språk, det er jo tross alt ikke nødvendig i Norge. Men det jeg syns er veldig irriterende er innvandrerer i et land som ikke lærer seg det offisielle språket, selv etter flere års opphold i landet. Det er rett og slett litt arrogant. Og språkkunnskaper blir jo også intensivert av interesse. Akkurat som kunnskap om matlaging, kjøkkenhagen, historie eller andre ting. 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #3 Skrevet 2. august 2020 Lærte tysk og spansk på skolen. Gjør bare mitt beste for å opprettholde de. Ellers kan jo alle nordmenn både svensk og dansk, så vi kan fire. Anonymkode: a890d...536
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #4 Skrevet 2. august 2020 Jeg har lært russisk og italiensk. Gått mye kurs, men viktigste er at jeg får brukt språkene nesten daglig. Jeg har ingen å snakke japansk med feks, så da gidder jeg ikke å kurse meg i det heller. Bruk betyr alt!😊 Anonymkode: 704fd...7f4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #5 Skrevet 2. august 2020 For at det skal være vits i å lære et annet språk, så må du ha bruk for det. Folk som bor i Norge har i grunn kun bruk for norsk dersom man holder seg innenfor landets grenser og man blir ikke automatisk dum dersom man kun kan norsk. Det er en fordel å kunne engelsk dersom man skal ut å reise, jobber med utlendinger som ikke snakker norsk, eller skal studere diverse fag på universitetet. Selv kan jeg tysk flytende, men det kommer av at jeg var sammen med en tysker i mange år og var dermed mye der nede. Utrolig nok får jeg en sjelden gang bruk for tysk i jobbsammenheng, men kunne klart meg med engelsk. Har også brukt mye penger på å forsøke å lære meg spansk, men har ingen motivasjon utover backpacking, så jeg kan veldig grunnleggende. Anonymkode: fe609...9f0
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #6 Skrevet 2. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lærte tysk og spansk på skolen. Gjør bare mitt beste for å opprettholde de. Ellers kan jo alle nordmenn både svensk og dansk, så vi kan fire. Anonymkode: a890d...536 Er noen som mener at svensk, dansk osv bare er 'skandinaviske dialekter' ... Anonymkode: 6d591...989 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. august 2020 #7 Skrevet 2. august 2020 Når man har norsk som morsmål forstår man jo også både svensk og dansk godt. Med mindre man bruker andre språk i jobbsammenheng eller har venner/familie som snakker et annet språk, trenger man egentlig bare kunne engelsk i tillegg til norsk. Jeg snakker også tysk og litt russisk, men får jo omtrent aldri brukt språkene, så det er jo begrensa hvor god man blir da.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #8 Skrevet 2. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: For at det skal være vits i å lære et annet språk, så må du ha bruk for det. Folk som bor i Norge har i grunn kun bruk for norsk dersom man holder seg innenfor landets grenser og man blir ikke automatisk dum dersom man kun kan norsk. Det er en fordel å kunne engelsk dersom man skal ut å reise, jobber med utlendinger som ikke snakker norsk, eller skal studere diverse fag på universitetet. Selv kan jeg tysk flytende, men det kommer av at jeg var sammen med en tysker i mange år og var dermed mye der nede. Utrolig nok får jeg en sjelden gang bruk for tysk i jobbsammenheng, men kunne klart meg med engelsk. Har også brukt mye penger på å forsøke å lære meg spansk, men har ingen motivasjon utover backpacking, så jeg kan veldig grunnleggende. Anonymkode: fe609...9f0 HVa med samisk da? Anonymkode: 6d591...989
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. august 2020 #9 Skrevet 2. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: HVa med samisk da? Anonymkode: 6d591...989 Hvis man bor i en kommune der et samisk språk er offisielt, kan det jo være nyttig å kunne. I disse bør alle ha mulighet til å lære samisk, ikke bare samiske barn. Ellers i landet får man like lite bruk for det som alle andre språk.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #10 Skrevet 2. august 2020 Jeg lærer meg språk fordi jeg synes det er gøy og praktisk. Kan norsk (så klart), engelsk og spansk, og lærer meg for øyeblikket russisk og er nybegynner med tysk. Jeg tenker at det aldri er bortkastet å lære noe nytt, spesielt noe som gjør at man har mulighet for å kommunisere med flere! Språk handler jo også mye mer om kultur enn man kanskje tenker, så det er også en veldig spennende del av bildet (synes jeg). Anonymkode: 351f3...2d7 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #11 Skrevet 2. august 2020 5 minutter siden, Anonymus Notarius said: Når man har norsk som morsmål forstår man jo også både svensk og dansk godt. Med mindre man bruker andre språk i jobbsammenheng eller har venner/familie som snakker et annet språk, trenger man egentlig bare kunne engelsk i tillegg til norsk. Jeg snakker også tysk og litt russisk, men får jo omtrent aldri brukt språkene, så det er jo begrensa hvor god man blir da. Enig. Kan selv kun norsk og engelsk. Føler tredjespråk er mer relevant om man har bolig eller familie i utlandet. Anonymkode: c467b...d7c
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #12 Skrevet 2. august 2020 1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev: Hvis man bor i en kommune der et samisk språk er offisielt, kan det jo være nyttig å kunne. I disse bør alle ha mulighet til å lære samisk, ikke bare samiske barn. Ellers i landet får man like lite bruk for det som alle andre språk. Tror du samisk kan komme på pensum i alle skoler i fremtiden? Synes det hadde vært bra at alle i Norge lærte begge språkene. siden samisk også er også et offisielt språk... Men kanskje noen som ikke ønsker det.. Hørt at de har over 1000 ord for snø Siden folk ikke vil lære nynorsk, kan det jo være et alternativ... Anonymkode: 6d591...989
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #13 Skrevet 2. august 2020 Jeg kan selvsagt norsk da det er morsmål. Svensk skjønner jeg da det er veldig likt, vi så masse svenske barnefilmer og jeg har jobbet på sted der ca halvparten var svenske. Fikk engang spørsmål om jeg var svensk fordi jeg svarte enkelte svenske ord, av en ny svensk ansatt. Engelsk starte vi med i barndommen, så jeg forstår jo engelsk. Men jeg må opprettholde det for jeg glemmer fort enkeltord. Jeg kan fint høre engelsk og forstå en setning selv om når jeg skal snakke engelsk så kan jeg glemme hva ordet heter om jeg ikke har brukt det i det siste. Tysk lærte vi på ungdomsskolen. Så mye på Rex også. Kan lese tysk og forstå mye, men det er vanskelig å snakke det. Jeg klarer ikke skarre- R. Litt italiensk. Har bodd i Italia. Italiensk er lett å fange på samme måte som engelsk, forstår mange ord, kan forstå en setning men jeg kan ikke si stort mer enn «grazie» «ciao» «no» «sedestra» «sinistra» «donna» «capelli» forskjellen på «il» og «la». Og at «e» er «og». Lærer er annet tredje språk... men det tar lang tid å kunne det flytende. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg lærer det. Ikke akkurat et verdensspråk, men jeg elsker landet og vil få nettverk der. Er litt føre var. Kunne også tenkt meg lære fransk og russisk, men tviler på at dette gjennomføres noen gang. Anonymkode: 6d8e8...700
SoWhat? Skrevet 2. august 2020 #14 Skrevet 2. august 2020 Jeg lærte norsk i løpet av to år. Nå snakker jeg feilfritt norsk, men kan tulle litt skriftlig, men ikke så mye. Snakket feilfritt dette språket, italiensk så klart og engelsk. Lærer veldig lett språk, og kan en del thai og tysk og spansk. Har lyst til å lære russisk da. 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #15 Skrevet 2. august 2020 Jeg forstår i tillegg hollandsk/nederlandsk. Det er veldig likt norsk, bare at det høres mer tysk ut. Dansk høres ut som norsk med tysk aksent. Anonymkode: 6d8e8...700
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #16 Skrevet 2. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du samisk kan komme på pensum i alle skoler i fremtiden? Synes det hadde vært bra at alle i Norge lærte begge språkene. siden samisk også er også et offisielt språk... Men kanskje noen som ikke ønsker det.. Hørt at de har over 1000 ord for snø Siden folk ikke vil lære nynorsk, kan det jo være et alternativ... Anonymkode: 6d591...989 Bortkastet tid!! Kjenner ikke en eneste same! Anonymkode: 6d8e8...700 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #17 Skrevet 2. august 2020 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Jeg lærte norsk i løpet av to år. Nå snakker jeg feilfritt norsk, men kan tulle litt skriftlig, men ikke så mye. Snakket feilfritt dette språket, italiensk så klart og engelsk. Lærer veldig lett språk, og kan en del thai og tysk og spansk. Har lyst til å lære russisk da. Kult! Hvordan har du lært deg thai, kan du alfabetet? Ser ut som det er flere som lærer russisk i denne tråden, det er et fint språk. Synes mange av de slaviske språkene er pene, vanskelig å bestemme hvilket man vil lære der. Anonymkode: 6d591...989 2
SoWhat? Skrevet 2. august 2020 #18 Skrevet 2. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kult! Hvordan har du lært deg thai, kan du alfabetet? Ser ut som det er flere som lærer russisk i denne tråden, det er et fint språk. Synes mange av de slaviske språkene er pene, vanskelig å bestemme hvilket man vil lære der. Anonymkode: 6d591...989 Har lært thai fordi jeg har flere thailandske venninner. Skriftlig kan jeg lite, det burde jeg presisert! Men muntlig går greit 🙂
Rumle Skrevet 2. august 2020 #19 Skrevet 2. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lærer meg språk fordi jeg synes det er gøy og praktisk. Kan norsk (så klart), engelsk og spansk, og lærer meg for øyeblikket russisk og er nybegynner med tysk. Jeg tenker at det aldri er bortkastet å lære noe nytt, spesielt noe som gjør at man har mulighet for å kommunisere med flere! Språk handler jo også mye mer om kultur enn man kanskje tenker, så det er også en veldig spennende del av bildet (synes jeg). Anonymkode: 351f3...2d7 Lærer du via nett eller går du på kurs?
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #20 Skrevet 2. august 2020 På 1.8.2020 den 0.26, AnonymBruker skrev: Hei! Lurer på om noen her lærer seg ett tredje språk? Også lurer jeg på hvilket du lærer, og hvorfor? En annen ting, har begynt å føle at å bare snakke norsk og engelsk er ganske dårlig, at man egentlig burde kunen minst 3 språk flytende... Hva tenker dere? Føler dette er normalen i mange andre europeiske land, i Sveits har dem gjerne 3-4 fire språk....... Anonymkode: 6d591...989 Lærte jo tysk på skolen som tredjespråk. Noe av det sitter kanskje enda. Men stresser ikke med det. Men uteom er jeg i gang med å prøve å lære både Dothraki og High Valyrian 😎 Anonymkode: f5200...1f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå