Gå til innhold

Ensomme og med fysiske behov- hva med dem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi nå skal holde avstand i 2-3 år til, inntil en vaksine kommer, hva da med de som ikke har venner, partner eller familie de kan være fysiske med.

https://klassekampen.no/utgave/2020-07-23/helbredende-klemmer

Fysisk nærhet er viktig for den psykiske helsa. De som blir skadelidende av disse restriksjonene er faktisk de som har det vanskelig fra før av. Det er selvfølgelig også dem som er alene, og som ikke føler noe behov for fysisk kontakt, men nå snakker jeg først om fremst om de som har et slikt behov og som ikke får det.

Ser dere problemet med disse langvarige avstandsreglene?

Jeg syns selv logikken i dette brister noe jævlig når vi ser på tilstandene i sommer. Yrende uteliv med flust av folk, tett i tett. Men vi kan ikke klemme flere enn bestevennen. Jeg lo godt da Nakstad kom med denne beskjeden. Aldri hørt et dummere utsagn, spesielt når man ser hvordan resten av befolkningen opptrer. Egoisme all the way.

Personlig er jeg i kategorien hvor jeg ikke har tilgang på fysisk nærhet, bortsett fra i jobben. Ingen nære venner, partner eller familie som jeg er fysiske med. Men i jobben har det alltid vært, av naturlige årsaker siden jeg jobber på skole og med barn, fysisk nærhet og klemmer. Når jeg har hatt det vondt privat, ensom og alene som jeg er, har det alltid vært etterlengtet med de barna som har satt pris på meg og hoppet opp i armene på meg. Blir så uendelig glad av det, og jeg føler meg verdsatt som bare det.

Mye av dette forsvant i mars, og det ser ut til å fortsette lenge. I sommer tillot jeg meg å få en klem av en tidligere elev jeg ikke hadde sett på lenge, for det var så lenge siden sist klem.

Jeg tenker at klemmer er mer helsefremmende enn det er risiko for å bli syk. Så lenge ingen hoster i det dem klemmer, er det ingen risiko.

Anonymkode: 6a6b0...7f6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen av oss har levd sånn i flere ti år. Man vender seg til det meste.

Anonymkode: 4f842...64c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt jævlig. Jeg har begynt å være normalt sammen med familie og venner pga det

Anonymkode: 72948...8f0

AnonymBruker
Skrevet

Æsj, synes det er skikkelig ekkelt med alle som skal klemme og ha kroppskontakt. Samfunnet har aldri vært bedre. Endelig holder folk avstand og klarer å stå i kø. Skaff deg et kjæledyr.

Anonymkode: 4176f...9a1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Få deg en katt eller en hund😍

Anonymkode: 3daf5...476

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Æsj, synes det er skikkelig ekkelt med alle som skal klemme og ha kroppskontakt. Samfunnet har aldri vært bedre. Endelig holder folk avstand og klarer å stå i kø. Skaff deg et kjæledyr.

Handler jo ikke om det. Klarer fint å la vær å klemme folk rundt om, men klarer ikke å ikke omgås familien min normalt. Dvs kunne besøke hverandre uten å være livredd for ta på alle flater eller måtte sitte langt fra hverandre eller aldri være innendørs sammen eller kunne gi mamma en klem. Det er noe helt annet enn at man har behov for å klemme alle man møter

Anonymkode: 72948...8f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klemming er 100% oppskrytt. Verste jeg vet.

Anonymkode: 1d6ad...51b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 1.8.2020 den 0.17, AnonymBruker skrev:

Hvis vi nå skal holde avstand i 2-3 år til, inntil en vaksine kommer, hva da med de som ikke har venner, partner eller familie de kan være fysiske med.

Fysisk nærhet er viktig for den psykiske helsa. De som blir skadelidende av disse restriksjonene er faktisk de som har det vanskelig fra før av. Det er selvfølgelig også dem som er alene, og som ikke føler noe behov for fysisk kontakt, men nå snakker jeg først om fremst om de som har et slikt behov og som ikke får det.

Jeg syns selv logikken i dette brister noe jævlig når vi ser på tilstandene i sommer. Yrende uteliv med flust av folk, tett i tett. Men vi kan ikke klemme flere enn bestevennen. Jeg lo godt da Nakstad kom med denne beskjeden. Aldri hørt et dummere utsagn, spesielt når man ser hvordan resten av befolkningen opptrer. Egoisme all the way.

Personlig er jeg i kategorien hvor jeg ikke har tilgang på fysisk nærhet, bortsett fra i jobben. Ingen nære venner, partner eller familie som jeg er fysiske med. Men i jobben har det alltid vært, av naturlige årsaker siden jeg jobber på skole og med barn, fysisk nærhet og klemmer. Når jeg har hatt det vondt privat, ensom og alene som jeg er, har det alltid vært etterlengtet med de barna som har satt pris på meg og hoppet opp i armene på meg. Blir så uendelig glad av det, og jeg føler meg verdsatt som bare det.

Mye av dette forsvant i mars, og det ser ut til å fortsette lenge. I sommer tillot jeg meg å få en klem av en tidligere elev jeg ikke hadde sett på lenge, for det var så lenge siden sist klem.

Jeg tenker at klemmer er mer helsefremmende enn det er risiko for å bli syk. Så lenge ingen hoster i det dem klemmer, er det ingen risiko.

Forstår hva du mener. Men nå er det unntak, fordi det er pandemi. Det må vi nesten bare ta til oss, og stå i og holde ut, samme hvor vondt man har det. Og har man ikke slekt og venner å klemme på, så har man ikke det. Ikke om det ikke er pandemi heller. Man kan jo ikke kjøpe klemmer.

Forstår at det betyr mye med klem fra barna. Men slik situasjonen er nå hadde jeg ikke likt det dersom det var mitt barn. I vår familie er vi i moderat og høy risiko gruppe. Barna får lov å gå på skole fordi det ikke har vært smitte i kommunen, før nå i sommer. Ene barnet skal over på en annen skole til høsten, da spurte læreren meg om det var ok å gi han en klem ved skoleslutt. Det sa jeg ja til. Ellers hadde jeg blitt ganske lei meg.

Anonymkode: ee95f...387

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 1.8.2020 den 0.22, AnonymBruker skrev:

Noen av oss har levd sånn i flere ti år. Man vender seg til det meste.

Vender = snu seg mot noe

Venner = bli vant til noe

Anonymkode: bf1f9...205

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fysisk kontakt med de få rundt meg som det er naturlig å ha det med; kjæreste og tantebarn. Jeg liker ikke når andre, mer perifere skal ha klem og kroppskontakt. Hvorfor klemmes det på jobb egentlig? 

Anonymkode: 34a27...c7d

AnonymBruker
Skrevet

Synes egentlig det er verre at vi single ikke kan ha sex. Å klemme gud og hvermann savner jeg ikke noe særlig. Det er mye verre at man ikke kan møte noen for å ha sex lenger. Må kanskje prøve å "krampefinne" en kjæreste fordi jeg ikke holder ut? Men vanskelig det også da. 

Anonymkode: 47f31...b35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes egentlig det er verre at vi single ikke kan ha sex. Å klemme gud og hvermann savner jeg ikke noe særlig. Det er mye verre at man ikke kan møte noen for å ha sex lenger. Må kanskje prøve å "krampefinne" en kjæreste fordi jeg ikke holder ut? Men vanskelig det også da. 

Det er det jeg også lurer på. Er det helt stopp på å finne partner nå som man ikke skal ha fysisk kontakt med fremmede? 

Anonymkode: 4c576...125

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men det er faktisk du er den abnorme her. Så de fleste har et behov for fysisk kontakt, uten at det betyr at man klemmer på gud og hvermann.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo finne deg en elsker. Men du trenger kanskje ikke bytte ut elskeren hver uke.

Anonymkode: a748b...c1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De som ikke har venner, familie eller partner sliter vel med mangel på nærhet uavhengig av korona.

Så du får prøve å finne noen venner. Det er lov til å ha et par faste fast klemmevenner.

Anonymkode: 6f516...621

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 1.8.2020 den 0.17, AnonymBruker skrev:

Ingen risiko blir vel litt feil å si. Fysisk kontakt med en smittet person er smittsomt. Ikke bare ved hoste. 

Anonymkode: 5d4ce...a89

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du tar deg sammen og slår av sippekrana. Og så tenker du på hvor heldig du er da dette er ditt eneste problem. Det er folk som sulter i hjel i skrivende øyeblikk, Kim Kardashian. 

Anonymkode: ac3c3...382

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo finne deg en elsker. Men du trenger kanskje ikke bytte ut elskeren hver uke.

Anonymkode: a748b...c1d

Man kan jo ikke det hvis man skal holde avstand til alle. Man kan ikke ha sex med en meter avstand. 

Anonymkode: 4c576...125

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men det er faktisk du er den abnorme her. Så de fleste har et behov for fysisk kontakt, uten at det betyr at man klemmer på gud og hvermann.

Noen får aldri fysisk kontakt. Ikke får vi lov å betale for det heller.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen får aldri fysisk kontakt. Ikke får vi lov å betale for det heller.

Nå blir dette likt for alle. En hver fysisk kontakt må forbys permanent for å hindre smittespredning, også innad i familiene. Minsteavstand bør være minst 20 meter.

Anonymkode: 7cc74...1a0

• Opprett ny...