Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg har en kamerat som ikke leser bøker... Han kan ikke huske sist han har lest en bok, og han sier han tror han ikke ville likt det i det hele tatt. Men jeg tenker at hvis den siste boka han leste var en han måtte lese i et eller annet fag på grunnskolen så er det kanskje ikke så rart. Uansett, jeg klarer ikke å høre at folk ikke leser uten å prøve å overtale dem :) Så nå har jeg fått en sjanse... Jeg skal finne en bok til han som han skal lese, og hvis han ikke liker den så skal jeg ikke mase mer. Derfor er det viktig at jeg finner en genial bok! Den må være lettlest og spennende/morsom, helst sånn at han ikke klarer å legge den fra seg. Jeg MÅ få dette til!! :D jeg er jo så glad i å lese selv, og kan ikke forstå folk som ikke leser... :rodme:

Hjelpe meg da :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Kanskje noe krim? Jo Nesbøs bøker skal visstnok være veldig spennende og bra, i følge kjæresten.

Gjest Guest
Skrevet

Min mann er akkurat samme typen-vil ikke lese, og det var årevis siden han hadde lest en bok. Men han slukte Dan Browns "Engler og demoner", og var kjempebegeistret da han hadde lest den ferdig.

Gjest Pauline
Skrevet

Da jeg møtte manneen min, var han av samme type som han du beskriver! Han hadde vel egentlig bare lest de bøkene som var pensum på vgs (og knapt nok det...tror faktisk han bestakk noen kamerater for å få et sammendrag av bøkene klassen måtte lese :ler: ). Nå, flere år etterpå er han ganske så ivrig på å lese, og kjøper stadig vekk nye bøker før ferier etc. Han har også fått en forkjærlighet for Jo Nesbøs bøker og gleder seg nå til den nye boka som kommer ut snart! I tillegg har han blitt veldig begeistret for Erlend Loes bøker, særlig Doppler (...personlig synes jeg den var veldig sær og vet ikke om jeg hadde valgt den om jeg skulle gamblet på å få en person veldig interessert i å lese bøker!). En bok som er spennende, artig og lettlest er "Kvinnen i kjøleskapet" av Gunnar Staalesen. Den er ikke så lang heller, så veldig overkommelig for en som ikke er en dreven leser! Jeg vil også anbefale Nick Hornbyes "Gutter er gutter" -fabelaktig bok! Ellers henger jeg meg på de som mener at Henning Mankel skriver bra bøker! Jeg liker dem veldig godt, og vet at mannen min bla. likte "Brannvegg" (...eller var det "Brannmur"?? ), men de fleste av Mankels bøker er ganske lange, så de kan kanskje virke litt overveldende på en som ikke har lest så mye... Lykke til! La oss få vite hvordan det går da ;)

Gjest Lilleulv
Skrevet

Åh takk, her var det jo masse bra forslag :hoppe:

Puline, det var masse interessant i lista di... Vurderer nå gutter er gutter, kvinnen i kjøleskapet eller en krimbok fra jo nesbø... hm, tenke tenke...

Gjest Pauline
Skrevet
Åh takk, her var det jo masse bra forslag  :hoppe:

Puline, det var masse interessant i lista di... Vurderer nå gutter er gutter, kvinnen i kjøleskapet eller en krimbok fra jo nesbø... hm, tenke tenke...

"Puline" ...det var en interessant variant av nicket mitt....(vet ikke om jeg klarer å leve opp til det da) :ler: ...

Gjest Lilleulv
Skrevet
"Puline" ...det var en interessant variant av nicket mitt....(vet ikke om jeg klarer å leve opp til det da)  :ler: ...

:overrasket::hoho: haha... sorry pAuline, det var ikke meningen!

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg vet flere ikke-lesere i alle aldre som har blitt kurert gjennom Harry Potter. Lett å lese, spennende (sies det). En myk start på tilværelsen som leser :)

Gjest Guest
Skrevet

En annen Hornby-bok du kan vurdere er High Fidelity.

Skrevet

Mannen min måtte skrive særemne i voksen alder og endte opp med Erlend Loe som han likte godt. Så i fjor vår leste han som 28-åring de tre første bøkene "frivillig".

Nå har han blitt hekta på lydbøker og har alltid en i bilen til og fra jobb. Kanskje det kan være noe for kompisen din og?

Skrevet

Serien om Tempelridderne - Arn Magnusson.serien av han svenske Giljou..?? er kjempebra.

Harry Potter har også klart å engasjere mine barn som ikke liker å lese.

Sirkelens ende er også veldig bra og lettlest hvis man ikke orker å gå igang med Dan Brown.

Skrevet

Mannen min var også sånn. Hadde ikke lest en bok siden skoledagene. Men etter å ha lest en Harry Potter bok ble han frelst, og har siden lest bl.a Da Vinci koden på engelsk.

Gjest LoisLane
Skrevet

Hvor gammel er denne guttemannen, da?

Hvis han er i tenåra, fysisk eller psykisk, kan jeg anbefale Arne Svinge og Helene Uris Sommeren vi kledde oss nakne.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Hvor gammel er denne guttemannen, da?

Hvis han er i tenåra, fysisk eller psykisk, kan jeg anbefale Arne Svinge og Helene Uris Sommeren vi kledde oss nakne.

Han er 24 :)

Takk for råd alle sammen. Litt forvirra nå, men jeg får lese litt om bøkene dere forestlår og velge den som jeg synes virker mest spennende. Må nesten få r... i gir også, om han skal få lest denne i ferien :overrasket:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...