Gå til innhold

Kan jeg bli nektet å bli barnehagelærer pga psykisk sykdom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 27 år og har kommet inn på studie barnehagelærer.

Men jeg snakket med en slektning som sier at man blir sjekket grundig når man skal studere for å bli barnehagelærer, lærer osv..  Noe som er greit det.

Men hun mente på at når det ble kjent at jeg har bipolar lidelse, pts og angst vil jeg bli kastet ut av studie. Er dette sant?  

Jeg har gått i behandling, og går på medisiner, og funker nærmest som alle andre.  Å bli barnehagelærer er noe jeg har ønsket lenge, men aldri turt.  Men etter jeg har fått egen barn har jeg vokst veldig som person, og koser meg med barn, og fått mer selvtillit.

Men kan jeg bli nektet å jobbe i barnehage.  Jeg har plettfri vandel, trodde det bare var det som var viktig. Er det ikke slik?

Anonymkode: aa8ca...ae8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er kun vandelen som har noe å si, ja. Din psykiske helse, altså journalen din, får ikke skolen tilgang til. 

Anonymkode: d1fad...5db

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bipolar lidelse og studerer sosialt arbeid. Jeg kan fint jobbe med barn 🤷🏼‍♀️ Er du fullstendig pling i bollen så kan jeg forstå hvorfor man muligens ikke burde jobbe med barn, da de trenger stabile voksne i livet, men så lenge du er stabil, kjenner triggerne dine og veit hvordan du skal stoppe/roe ned opp og nedturer så tipper jeg det går helt fint jeg. Alle som er bipolare er jo ikke helt kanye west. 

Anonymkode: 879f6...a7c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 27 år og har kommet inn på studie barnehagelærer.

Men jeg snakket med en slektning som sier at man blir sjekket grundig når man skal studere for å bli barnehagelærer, lærer osv..  Noe som er greit det.

Men hun mente på at når det ble kjent at jeg har bipolar lidelse, pts og angst vil jeg bli kastet ut av studie. Er dette sant?  

Jeg har gått i behandling, og går på medisiner, og funker nærmest som alle andre.  Å bli barnehagelærer er noe jeg har ønsket lenge, men aldri turt.  Men etter jeg har fått egen barn har jeg vokst veldig som person, og koser meg med barn, og fått mer selvtillit.

Men kan jeg bli nektet å jobbe i barnehage.  Jeg har plettfri vandel, trodde det bare var det som var viktig. Er det ikke slik?

Dette er pissprat. Du må ikke høre på det. Det er skikkethetsvurdering gjennom hele studiet, dette handler om du er egnet til yrket ditt, men handler ikke om hva slags diagnoser og slikt du har. Plettfri vandel er det som er viktig, samt at du oppfører deg som et normalt menneske barn og voksne kan ha tillit til. 

Anonymkode: a95ff...936

• Liker 17
Skrevet

Aldri hørt om. Vil rose deg for å ta vare på deg selv med medisinering og kunnskap om dine psykiske plager. Den personen bør heller motivere deg! Tvi tvi 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Nei. Du kan ikke bli nektet så lenge du har plettfri vandel og er skikket for yrke.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kusinen min er bipolar og er utdannet som og har fått jobb som barnehagelærer

Anonymkode: a135c...b97

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Nei. Skolen sjekker bare at du ikke har gjort noe straffbart i forbindelse med barn (altså for å luke ut voldelige og pedoer). De får ikke tilgang til journalen din.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for fine svar.

Jeg syntes det hørtes veldig rart ut, men kunne ikke finne no svar på det andre steder.  Hun slektningen min pleier si litt sånne rare ting, så det er ikke alltid så lett å vite.  Men jeg blir jo litt engstelig.

Men jeg har kontroll på lidelsen og kjenner meg selv godt.  Ptsd og angsten er egentlig ikke et problem for meg lenger, men det står jo i journalen min da. 

Åh, gleder meg sånn til å starte opp utpå høsten!

Ts

• Liker 10
Skrevet

Takk for fine svar.

Jeg syntes det hørtes veldig rart ut, men kunne ikke finne no svar på det andre steder.  Hun slektningen min pleier si litt sånne rare ting, så det er ikke alltid så lett å vite.  Men jeg blir jo litt engstelig.

Men jeg har kontroll på lidelsen og kjenner meg selv godt.  Ptsd og angsten er egentlig ikke et problem for meg lenger, men det står jo i journalen min da. 

Ts

Masse lykke til med studier. Dette går bra. 😊👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for fine svar.

Ts

Detta går så bra så ☺️ Lykke til som student 😁

Anonymkode: 879f6...a7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eg har ein psykisk lidelse, arbeida som pedagogisk leiar i 7 år nå. Eg fungerer veldig fint, nesten aldri sjuk. Skolen fekk aldri vita om det fordi det var ikkje relevant. Eg har PTSD pga mobbing, er ikkje rablande gal. Det hadde sikkert blitt kjapt avdekka gjennom praksisperioden. 

Lykke til, detta er verdens beste yrke. Elsker jobben min.

Anonymkode: 6605c...067

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fine svar.

Ts

Du kan ta det helt med ro TS. dette går veldig bra. Du kan lese mer om skikkethet her, se i linkene til siden, det er en forskrift der du kan få mer info om.

https://www.uia.no/studier2/opptak/linkeblokksamling/skikkethetsvurdering

Anonymkode: a95ff...936

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Psykisk sykdom er ikke i seg selv ekskluderende for å studere bhg lærer. Med det gjøres skikkethetsvurdering gjennom hele studiet, og dersom sykdommen gir seg utslag på en lik måte at det ikke er forenelig med jobbe, så får du ikke fortsette. 

Anonymkode: 07ed5...dca

• Liker 4
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fine svar.

Ts

Lykke til! 

Les om noe som heter post traumatisk vekst - mange med din (eller min) bakgrunn kommer styrket ut av det, og står sterkere og stødigere enn man gjorde før. 

Jeg var helt "pling i bollen" , men står nå støtt som et fjell, på lik linje med "alle andre". 

Jeg relaterer litt til Meredith Grey - hun beskriver at sånne som oss som er vant til å stå i stormen, står fjellstøtt når det stormer  - men kanskje kan bli litt engstelige når det er stille (når skal det begynne å storme liksom..? Er jo ikke vanlig at alt er bra!). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det gjøres skikkethetsvurdering i løpet av studiet, men den er ikke knyttet direkte til noen diagnose. I alle fall ikke diagnosene du har. Så lenge du vurderes som skikket, har det ikke noe å si hvilke diagnoser du har. 

Anonymkode: 7fbad...27c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå ønsker jeg ikke å være ubehagelig, men jeg hadde ikke ønsket at psykisk syke tok vare på mine barn. Da hadde jeg følt meg utrygg. 

Anonymkode: 6f296...1f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For noe tull. 

Har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, utdannet barnehagelærer. 

Hilsen pedagogisk leder

Anonymkode: add3a...ef4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå ønsker jeg ikke å være ubehagelig, men jeg hadde ikke ønsket at psykisk syke tok vare på mine barn. Da hadde jeg følt meg utrygg. 

Laaal. 

Ser for deg personer med tinnfolie, tiks og manglende evne til å kontrollere seg selv? 

Vi alle har noe, kjære deg. 😉

Anonymkode: add3a...ef4

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 1.8.2020 den 14.01):

Det er jo svært forskjell på psykiske lidelser da og funksjonsnivå. Det er forskjell på PTSD (som strengt tatt bare går utover en selv) og aktiv rus/mani/psykose.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...