Gå til innhold

Hvordan tilbereder dere mme? Det tar så lang tid!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Trenger tips. Vi er ganske ny i mme-gamet, baby er syv mnd. Synes det tar så lang tid. Koker opp vann, kjøler det ned i vannbad (til 50gr) blander med pulver og så kjøler ned ytterligere for at det skal bli drikketemperatur. Hvordan gjør dere det? Har vurdert baby brezza, men synes den er dyr.... finnes det en kul vannkoker som koker opp vann og kjøler det ned igjen raskt feks?

Anonymkode: 5f4c3...634

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten vannkoker med temperaturmåler, eller koke vann på forhånd. 

Vi koker opp vann, kjøler ned, heller på termos. Når vi tilbereder mme, heller vi riktig mengde på flasken, varmer i mikroen til 40 °, heller i pulver og så er det klart :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kok opp vann og ta på en termos som står i kjøleskapet slik at det er kaldt, også koker du varmt vann når du skal lage mme. Bland litt varmt og kaldt vann først også tar du i pulveret deretter etterfyller du med kaldt vann til det blir en ok temp.

Anonymkode: 3f9e2...372

AnonymBruker
Skrevet

2/3 kaldt vann + 1/3 kokende vann blir riktig temperatur. Kok opp vann og avkjøl, oppbevar i kjøleskapet. 

Anonymkode: 3d467...a7a

• Liker 5
Skrevet

Har vannkoker med termostat. Koker full kanne på kvelden. Til nattflaska varmet vannkokeren det til 50°, hadde nøyaktig mengde vann i en termos som ble med pp soverommet sammen med en flaske og pulverboks med riktig mengde pulver i. Nattflaska tok dermed like lang tid å lage som tiden det tok å helle vannet over i flaska og blande inn pulveret. 

På dagtid varmes vannet til 40° og så blander vi. Tar kanskje 2min for vannkokeren å varme vannet. 

Funker gull! Men, hvis man kan så ville jeg absolutt kjøpt BB om man vet det blir flaske fra start ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordel kokt vann i flaske. Oppbevar i kjøleskapet.

Når barnet skal ha mat: varm flasken i micro eller vannbad til rett temp, tilsett rett mengde pulver, rist, sjekk temp. og server.

Anonymkode: a51cc...e5c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kok vann, ha klar på termos. Da blir temperaturen riktig etter ikke for lang tid. Eventuelt kok vann, kjøl ned og putt i kjøleskap til det skal brukes. Ha pulveret ferdig pasjonert ut i små bokser eller lignende. 

Anonymkode: 85b8b...a17

Skrevet

Som andre skriver - kok opp vann og ha i kjøleskapet. Så trenger du bare ha kokende vann og blande sammen til rett temp og mengde (det finner man raskt blandingsforholdet på ved å teste seg frem litt). 

Jeg anbefaler virkelig å kjøpe to små termoser (vi kjøpte en rød og en blå på chlas ohlson) og hell det avkjølte kokende vannet på ene, og kokende vann på den andre. Pulver ferdig oppmålt i doseringsboks/tuppewareboks. Så ved mating blander du bare vannet i rett mengde/temp, putter i pulver, rist og mat. Vi gjorde det slik når vi skulle ut med baby og på natten. Gjorde det hele veldig mye lettere for oss.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes også Baby Brezza var for dyr i utgangspunktet, men fy søren så glad jeg er for at vi kjøpte den! Den er virkelig verdt hver krone. Spesielt kjekk er den om natta når man er trøtt og bare vil tilbake i senga 😅 Anbefales virkelig. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Megplussto skrev:

Som andre skriver - kok opp vann og ha i kjøleskapet. Så trenger du bare ha kokende vann og blande sammen til rett temp og mengde (det finner man raskt blandingsforholdet på ved å teste seg frem litt). 

Jeg anbefaler virkelig å kjøpe to små termoser (vi kjøpte en rød og en blå på chlas ohlson) og hell det avkjølte kokende vannet på ene, og kokende vann på den andre. Pulver ferdig oppmålt i doseringsboks/tuppewareboks. Så ved mating blander du bare vannet i rett mengde/temp, putter i pulver, rist og mat. Vi gjorde det slik når vi skulle ut med baby og på natten. Gjorde det hele veldig mye lettere for oss.

Sånn gjorde vi også.

Tok under ett minutt å ha ferdig drikkeklar mme på flaske. Både hjemme og på tur. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Babybrezza kan du kjøpe brukt på Finn. 

Eller vannkoker som blant annet kan varme opp til 40 grader

Anonymkode: 2f55c...306

• Liker 1
Skrevet

Da jeg jobbet på nyfødtintensiv laget vi opp for 24t i fleng. Fylte opp med pulver, helte på med oppkokt og litt nedkjølt vann. Satt i kjøleskapet, og slang i flaskevarmer når tiden var inne. Oppvarming i flaskevarmer tar jo ikke så lang tid.

Eller så kan du ha forhåndsoppmålt pulver, koke vann og har ferdig kokt+avkjølt vann i kjøleskap, klar til å blande. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, Nuttery skrev:

Da jeg jobbet på nyfødtintensiv laget vi opp for 24t i fleng. Fylte opp med pulver, helte på med oppkokt og litt nedkjølt vann. Satt i kjøleskapet, og slang i flaskevarmer når tiden var inne. Oppvarming i flaskevarmer tar jo ikke så lang tid.

Eller så kan du ha forhåndsoppmålt pulver, koke vann og har ferdig kokt+avkjølt vann i kjøleskap, klar til å blande. 

Så dere hadde ferdig blandet mme opptil 24 timer? Det kan jo være farlig 

Anonymkode: 8b7ce...42a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så dere hadde ferdig blandet mme opptil 24 timer? Det kan jo være farlig 

Anonymkode: 8b7ce...42a

Nei, ihvertfall ikke når det er ordentlig tilberedt i sterile omgivelser. 

Anonymkode: de5f4...510

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikkje innafor i det heile tatt å gjera det sånn. Ein uvane mange sjukehus har. Produsenten skriver nøyaktig korleis det skal lagest. 

Anonymkode: f2755...44a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Nuttery skrev:

Skremmende lesing!

Anonymkode: 761ce...4ca

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt vannkoker på Jernia som jeg kan ha innstilt på 40 grader. Koker opp til 100 grader en gang i døgnet. Den koster ca 600 kroner og da får baby mat på noen få sekunder.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skremmende lesing!

Det gikk helt fint, det var testet og godkjent fra flere hold. Kan godt være man ikke får gjøre dette hjemme, det har jeg ingen anelse om, har ikke barn selv. Beklager hvis det er tilfellet.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mme skal alltid være fersk, å lage opp for et døgn om gangen selv om det er i sterile omgivelser er direkte skummelt. Man kødder ikke med de melkebakteriene, det er de du blir kvitt ved å tilberede mme riktig, og det er også derfor man steriliserer flasker etter hvert bruk - selv når ungen har bikka et år hvis det fortsatt bruker mme. 

Jeg hadde varmt vann klart på termos, pulver klart på doseringsbokser og kokt, kaldt vann på flasker klart. Tok meg under ett minutt å tilberede ei flaske, så jeg savnet aldri noen babybrezza, iallfall :) 

Anonymkode: 3f779...0b7

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...