AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #1 Skrevet 31. juli 2020 I dag fikk vi endelig kattungen vi har ventet på. Vi regnet selvfølgelig med at den ville være rastløs og engstelig etter å ha kommet til et nytt hjem uten kattemor og søsken. Har satt den i kattedoen flere ganger, for å se om den vil på do, men ingenting har skjedd ennå. Den hopper bare rett ut igjen Har også vist den mat/vannskåla flere ganger, men den spiser/drikker ennå ikke. Er dette normalt? Hvor lang tid kan det ta før den spiser? Den sover mye, og leker litt når den er våken. Mjauer også en del - noe vi også regnet med Anonymkode: 636ec...152 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #2 Skrevet 31. juli 2020 La den få fred. Den spiser når den er trygg og sulten, det samme med do. Nå veit den hvor den er og vil bruke den, aldri vært borti at en kattunge må følges på do så lenge den har blitt vist den. Anonymkode: 162da...0fd 6
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 31. juli 2020 #3 Skrevet 31. juli 2020 Gi den tid, katten trenger å føle seg trygg i nye omgivelser og med nye mennesker.
Minya Skrevet 31. juli 2020 #4 Skrevet 31. juli 2020 (endret) Mjauingen er fordi den leter etter både kattemor og søsken, fordi han ikke finner dem. Dette går seg til i løpet av noen dager, særlig hvis den er kontaktsøkende overfor dere. Men det kan også være en pratsom pelsdott dere har fått. Vi har to som prater HELE tiden, og en tredje som bare prater når han vil noe. Mat, vann og toalett er allerede presentert, da vet pus hvor det er. Den har ikke tid til å spise/drikke/gå på do akkurat nå, verden er spennende, og litt skummel! Katter sulter ikke foran matskåla, det han hende dette er en som helst liker å spise i fred og venter med det til dere har gått til sengs, det samme med toalett. Vann bør stå på flere steder enn ved matskåla. Mange katter liker ikke å drikke fra vannskåler som står ved maten, dette er instinktivt, da vann ved bytte kan være infisert. Vi har vannskåler både ved matskålene, på badet og rett ved der vi sitter til daglig, og de to siste er tomme nesten hver dag. Men så har vi tre katter også.. Endret 31. juli 2020 av Minya 6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #5 Skrevet 31. juli 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: I dag fikk vi endelig kattungen vi har ventet på. Vi regnet selvfølgelig med at den ville være rastløs og engstelig etter å ha kommet til et nytt hjem uten kattemor og søsken. Har satt den i kattedoen flere ganger, for å se om den vil på do, men ingenting har skjedd ennå. Den hopper bare rett ut igjen Har også vist den mat/vannskåla flere ganger, men den spiser/drikker ennå ikke. Er dette normalt? Hvor lang tid kan det ta før den spiser? Den sover mye, og leker litt når den er våken. Mjauer også en del - noe vi også regnet med Anonymkode: 636ec...152 Hvor gammel er den? Tilvenningen må gå på kattungen sin premisser, det er skummelt og komme til ny plass uten mammaen. Anonymkode: 4230b...bb7 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #6 Skrevet 31. juli 2020 Gi den tid til å venne seg til sitt nye hjem. Kattungen vil ikke sulte ihjel med det første. Dere kan dog se om den har lyst på litt våtfor. Om den vet at noe så digg kommer fra dere, så kan det hende kattungen ser på dere som matforeldre fortere enn om det bare ligger tørrfôr i en skål. Om dere har et stort hus, så kan det være en ide å stenge noen dører så plassen blir mindre. Da har den ikke et alt for stort område å undersøke og bli kjent med før den slapper av nok til å spise, drikke og gå på do. Sitt også rolig i sofaen/på gulvet og bare slapp av. La kattungen komme til dere. Det går nok bra. Den trenger litt tilvenning. Sånn er det for alle dyrebarn som kommer til et nytt miljø. Om kattungen tisser en annen plass enn kattekassen, ikke bli sint. Kattungen trenger å føle seg trygg nå, og det betyr at den trenger å føle seg trygg på dere. Anonymkode: 40054...b79 1
temolitus Skrevet 31. juli 2020 #7 Skrevet 31. juli 2020 Katten min brukte nesten 2 døgn på å spise og gå på do da jeg fikk henne. Gi den litt tid, det går seg til 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #8 Skrevet 2. august 2020 Takk for svar Den har begynt spise og leke masse nå. Må bære den inn i doen når jeg ser den skal gjøre fra seg, men det går seg nok til etter hvert det også. TS Anonymkode: 636ec...152 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #9 Skrevet 2. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Den har begynt spise og leke masse nå. Må bære den inn i doen når jeg ser den skal gjøre fra seg, men det går seg nok til etter hvert det også. TS Anonymkode: 636ec...152 Det går seg til fort ☺️ Anonymkode: 162da...0fd
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #10 Skrevet 2. august 2020 Hvis du har do med luke, så ta av luken til katten bruker kassen. Den finner doen selv, men luken kan være litt vanskelig i starten. Katter er svært renslige av seg, og de bruker kassen instinktivt. De må ikke dotrenes som valper Anonymkode: 96f38...824
alertmeshe Skrevet 3. august 2020 #11 Skrevet 3. august 2020 (endret) 13 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du har do med luke, så ta av luken til katten bruker kassen. Den finner doen selv, men luken kan være litt vanskelig i starten. Katter er svært renslige av seg, og de bruker kassen instinktivt. De må ikke dotrenes som valper Anonymkode: 96f38...824 Enig i dette Endret 3. august 2020 av alertmeshe
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #12 Skrevet 3. august 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du har do med luke, så ta av luken til katten bruker kassen. Den finner doen selv, men luken kan være litt vanskelig i starten. Katter er svært renslige av seg, og de bruker kassen instinktivt. De må ikke dotrenes som valper Anonymkode: 96f38...824 Har tatt av luken Pusen har fått det for seg at dyna mi er et ypperlig sted for å prøve gjøre fra seg hehe. Jeg er på rommet når pus er der (soverom/kontor) og ser da at den gjør seg klar for å bæsje/tisse. Bærer da pus inn i kassa si, så gjør den det der 😄 Satser på at pus etter hvert går til kassa når den må, og jeg ikke må bære den i all tid (bortskjemt)?😂🥰 Anonymkode: 636ec...152
Macro Skrevet 3. august 2020 #13 Skrevet 3. august 2020 (endret) La den få fred. Jeg har hatt mange kattunger og jeg synes det er best og mest effektivt(for katten) at jeg setter meg på rævva i sofaen og glaner på tv. Rett og slett gjør minst mulig.Da slipper den vandrende "trusler" i leiligheten. Da får den undersøke i fred og den kan oppsøke meg når den selv er klar. Jeg prater selvsagt vennlig til de når de ser på meg o.l.😊. Så nå at tråden var fra fredag🙈 Endret 3. august 2020 av Macro La til
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #14 Skrevet 4. august 2020 At den tisser i dyna er kanskje et tegn på at den er usikker og prøver å si ifra, men i verste fall kan det bety UVI. Du bør få katten sjekket ut hos vet, og be dem ta urinprøve. Det er ikke sånn at du skal måtte gå rundt og passe på at katten ikke gjør fra seg i senga. Som sagt, katter er ikke valper og trenger ikke dotrenes. Når de da gjør fra seg utenfor kassen så er det et tegn på at noe er galt, enten psykologisk eller fysisk. Ville tatt av taket på doen også, kanskje den er litt skummel. Men, ta en sjekk hos vet. Anonymkode: 96f38...824
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå