AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #81 Skrevet 2. august 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er selv samisk og oppvokst i Oslo. Kom inn på et studie på samisk kvote siden kravene er: Samisk tilknytning har du om du kan dokumentere ett av følgende: Samisk som første- eller andrespråk i videregående opplæring. Vitnemål fra grunnskole som viser samisk som første- eller andrespråk. Bestått 60 studiepoeng eller semesteremne i samisk som morsmål fra universitet eller høgskole. Så hadde ingenting med å bo i nord-norge. Er også veldig takknemlig for at jeg ikke bor i et kommunistisk land, og får bestemme selv hvor jeg vil jobbe og bo🙂 Anonymkode: 52456...ad7 Da har du utnyttet reglene til å komme inn på noe du ikke ellers hadde vært kvalifisert for. Hensikten med kvoten et ikke at samer fra Oslo skal reise til Tromsø for å bli lege (eller noe annet med samisk kvote) og så reise til Oslo igjen. Da hadde det vært langt mer rettferdig om du ikke hadde fått den muligheten. Anonymkode: 36f31...d91 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #82 Skrevet 2. august 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har du utnyttet reglene til å komme inn på noe du ikke ellers hadde vært kvalifisert for. Hensikten med kvoten et ikke at samer fra Oslo skal reise til Tromsø for å bli lege (eller noe annet med samisk kvote) og så reise til Oslo igjen. Da hadde det vært langt mer rettferdig om du ikke hadde fått den muligheten. Anonymkode: 36f31...d91 Du tar feil. Samisk kvote er for søkere med samisk bakgrunn - uavhengig av deres tilknytning til Nord-Norge. Man trenger altså ikke å oppfylle kravene for nordnorsk kvote for å kunne konkurrere i samisk kvote. Du kan lese mer her: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/opptakskvoter/samiske-kvoter.html og her: https://www.nrk.no/sapmi/flest-samekvoter-i-nord-norge-1.7721097 "– Samekvote er en kvote for de som kan dokumentere at de behersker samisk språk. Daglig leder ved Samordna Opptak, Bente Bunæs forteller at grunnen til at de samiske kvotene er innført er for å sikre rekruttering til yrker hvor det er behov for samisktalende." Anonymkode: a05ae...8cc 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #83 Skrevet 2. august 2020 På 31.7.2020 den 20.44, AnonymBruker skrev: Sånn er det. Politkerne (Staten) bruker ulike virkemidler for å få resultatene de ønsker seg. F. eks at kvotering først og fremst er et kvinnegode. " Det er ikke lov å særbehandle menn i samme grad som man særbehandler kvinner." Anonymkode: 91885...1d1 Det har faktisk skjedd litt på den fronten, i hvert fall i Oslo. 2 ekstrapoeng til menn som studerer barnvern, 1 poeng ekstra i psykologistudiet Anonymkode: f6326...288 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #84 Skrevet 2. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner, men fortjener ikke de i nord like gode leger/psykologer/advokater som oss i sør? Virker jo urettferdig om de i Nord-Norge skal måtte ta til takke med de som "var for dumme" til å komme inn på studiet på like vilkår med alle andre. Er jo trist om A-legene skal jobbe i sør og B-legene skal jobbe i nord. Anonymkode: 40d9a...60f Man blir jo ikke en dårligere lege av å ha flere femmere enn seksere på vitnemålet sitt. Det er ikke sånn at man slipper inn med to i snitt, akkurat - man må fremdeles ha gode karakterer. Dessuten blir man ikke en bedre lege/jurist av å ha noen seksere ekstra på vitnemålet. Underveis i studiet lærer de det de trenger å vite - hvis de ikke er gode nok, består de ikke studiet. Problem solved. Man blir ikke B-lege av å ha kommet inn på Nord-Norgekvoten på UIT. Du kan ta det HELT med ro på nordlendingenes vegne - virkelig rørende at du har sånn omsorg for dem. Anonymkode: 8ac83...9ba 14
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #85 Skrevet 2. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jo, samisk kvote er en del av nordnorsk kvote. «På helsefaglige profesjonsstudier er 10 % av studieplassene innen kvoten for nordnorske søkere reservert for samiske søkere.» Som sagt: man må holde seg til Nord-Norge, man trenger ingen ytterligere begrensinger. Anonymkode: 36f31...d91 I tillegg til svarene som har blitt gitt tidligere: Det finnes også en hel del sør-samer i Trøndelag, som altså ikke er fra Nord-Norge - men de er like fullt samiske, og kan komme inn på UiTs samiske kvote. Anonymkode: 8ac83...9ba 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #86 Skrevet 2. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Svært spesiell debatteknikk du har. Først nekter du for at de de som jobber i Nord-Norge har lavere skatter enn de i sør. Når noen finner frem lenker som viser at du(og andre nordlendinger i tråden) tar feil så velger du å fremstille det som om faktaopplyserne kun sutrer. Det er ikke vi i sør som er "så opptatt " av arbeidsgiveravgiften. Det er dere i nord som en svært opptatt av å enten lyve eller vise kunnskapsløshet om skattepolitikken dere i nord nyter svært godt av. Håper vi kan legge debatten død nå. Anonymkode: c6fdd...092 Dette er jo bare feil. Jeg som bor i Nordland har ikke lavere skatt enn deg. Jeg får ikke høyere lønn eller lavere skatt av at arbeidsgiveren min betaler mindre AGA. Arbeidsgiveravgiften er for øvrig lavere i distriktene, ikke i Nord-Norge generelt. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, nordlending er også en fellesbetegnelse på folk fra Nordland, Troms og Finnmark. https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Nordlending&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge Anonymkode: 36f31...d91 Nordlending til forskjell fra tromsværing og finnmarking. Nå er det jo som sagt bare Nord-Troms og Finnmark som har lavere personskatt, så da blir fellesbetegnelsen nordlending feil uansett. For øvrig er jeg fortsatt nordlending hvis jeg flytter til Oslo og betaler like mye skatt som de som bor der. Og vedkommende skrev faktisk at nordlendinger har lavere skatt 🤦🏼 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvordan du som nordlending ikke kan vite at arbeidsgiveravgiften i Nord-Norge er lavere enn i sør. Arbeidsgiveravfiften er 14,1 prosent i sør og blir gradvis lavere desto lenger nord man kommer. I Finnmark er arbeidsgiveravgiften 0 prosent. https://www.skatteetaten.no/satser/arbeidsgiveravgift/ Anonymkode: 40d9a...60f Jeg er revisor, så jeg vet meget godt at det er ulike AGA-soner. Men du tar jo feil da, det er steder sør i landet som også har lavere arbeidsgiveravgift, så kanskje du skal lese deg opp litt på regelverket 🙄 Anonymkode: 4e892...dc8 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #87 Skrevet 2. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da har du utnyttet reglene til å komme inn på noe du ikke ellers hadde vært kvalifisert for. Hensikten med kvoten et ikke at samer fra Oslo skal reise til Tromsø for å bli lege (eller noe annet med samisk kvote) og så reise til Oslo igjen. Da hadde det vært langt mer rettferdig om du ikke hadde fått den muligheten. Anonymkode: 36f31...d91 Målet med kvoten er å rekruttere samisktalende i yrker hvor det trengs, som tannlege, psykolog, lege osv. Anonymkode: 52456...ad7 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #88 Skrevet 2. august 2020 Jeg forstår meg ikke helt på denne sære elitismen når det komme til medisinstudiet. Ikke er leger utdannet i utlandet gode nok, fordi de de kom inn lettere på studiet. Ikke er leger som kom inn på nordnorsk kvote gode nok, fordi de kom inn lettere på studiet. Dere får det jo til å høres ut som at en som gikk ut med 55 poeng fra VGS er dømt til å være en inkompetent lege, kontra en som gikk ut med 65 poeng. Detter har jo ingen rot i virkeligheten Du må jo faktisk bestå legestudiet for å kunne begynne på turnusen. Virker jo mest som at det er bitre VGS-elever som syter over systemet. Uansett, det er jo en god grunn til at man har nordnorsk kvote: Fordi det er JÆVLIG vanskelig å holde på legene som kommer opp hit. Det kan jo være at lokale leger er lettere å holde på? Anonymkode: 1e83a...78f 12
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #89 Skrevet 2. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du tar feil. Samisk kvote er for søkere med samisk bakgrunn - uavhengig av deres tilknytning til Nord-Norge. Man trenger altså ikke å oppfylle kravene for nordnorsk kvote for å kunne konkurrere i samisk kvote. Du kan lese mer her: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/opptakskvoter/samiske-kvoter.html og her: https://www.nrk.no/sapmi/flest-samekvoter-i-nord-norge-1.7721097 "– Samekvote er en kvote for de som kan dokumentere at de behersker samisk språk. Daglig leder ved Samordna Opptak, Bente Bunæs forteller at grunnen til at de samiske kvotene er innført er for å sikre rekruttering til yrker hvor det er behov for samisktalende." Anonymkode: a05ae...8cc Hva for et tullete innlegg er dette? Jeg har aldri skrevet at man må oppfylle kriteriene for nordnorsk kvote, men at 10 % av nordnorsk kvote er reservert for samer, uten at de samene nødvendigvis må oppfylle nordnorsk kvote samtidig. Og ellers er det jeg skrev selvsagt fornuftig. Hensikten med samisk kvote er ikke at samer i Oslo som ellers ikke har gode nok karakterer til å komme inn skal bli f.eks lege ved UiT i Tromsø for så å flytte tilbake til Oslo og jobbe som lege der. Det er utnyttelse av systemet og slikt burde ikke være mulig. Anonymkode: 36f31...d91 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #90 Skrevet 2. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår meg ikke helt på denne sære elitismen når det komme til medisinstudiet. Ikke er leger utdannet i utlandet gode nok, fordi de de kom inn lettere på studiet. Ikke er leger som kom inn på nordnorsk kvote gode nok, fordi de kom inn lettere på studiet. Dere får det jo til å høres ut som at en som gikk ut med 55 poeng fra VGS er dømt til å være en inkompetent lege, kontra en som gikk ut med 65 poeng. Detter har jo ingen rot i virkeligheten Du må jo faktisk bestå legestudiet for å kunne begynne på turnusen. Virker jo mest som at det er bitre VGS-elever som syter over systemet. Uansett, det er jo en god grunn til at man har nordnorsk kvote: Fordi det er JÆVLIG vanskelig å holde på legene som kommer opp hit. Det kan jo være at lokale leger er lettere å holde på? Anonymkode: 1e83a...78f Du har jo ikke skjønt poenget overhodet. Ingen har sagt at de ikke vil være gode nok som leger. Det dreier seg om at man får muligheten til det på bekostning av andre som hadde bedre karakterer, som ikke er rettferdig slik det fungerer i dag. Anonymkode: 36f31...d91 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #91 Skrevet 2. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Målet med kvoten er å rekruttere samisktalende i yrker hvor det trengs, som tannlege, psykolog, lege osv. Anonymkode: 52456...ad7 Ja, mange samer i Oslo som ikke kan norsk? Anonymkode: 36f31...d91 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #92 Skrevet 2. august 2020 Newsflash! Livet er IKKE RETTFERDIG!! Anonymkode: 54820...b27 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #93 Skrevet 2. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, mange samer i Oslo som ikke kan norsk? Anonymkode: 36f31...d91 Ingen. Men mange ikke-vestlige som ikke snakker norsk. Så sånn sett så burde kanskje innvandrerne bli kvotert inn. Så kan "halve Oslo" ha rett til kvotering til UiO slik det blir enda vanskeligere for etnisk norsk osloboere å studere prestisjestudier. Anonymkode: c6fdd...092 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #94 Skrevet 2. august 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår meg ikke helt på denne sære elitismen når det komme til medisinstudiet. Ikke er leger utdannet i utlandet gode nok, fordi de de kom inn lettere på studiet. Ikke er leger som kom inn på nordnorsk kvote gode nok, fordi de kom inn lettere på studiet. Dere får det jo til å høres ut som at en som gikk ut med 55 poeng fra VGS er dømt til å være en inkompetent lege, kontra en som gikk ut med 65 poeng. Detter har jo ingen rot i virkeligheten Du må jo faktisk bestå legestudiet for å kunne begynne på turnusen. Virker jo mest som at det er bitre VGS-elever som syter over systemet. Uansett, det er jo en god grunn til at man har nordnorsk kvote: Fordi det er JÆVLIG vanskelig å holde på legene som kommer opp hit. Det kan jo være at lokale leger er lettere å holde på? Anonymkode: 1e83a...78f Det sier seg jo selv at man har en elitistisk holdning når man i første setning i tråden sier at man står på venteliste på et «prestisjestudium». Det ordet forbinder jeg med noe kun media bruker, det rette ordet er vel strengt tatt profesjonsstudium, ihvertfall er det slik jeg er vant til at utøvere av slike yrker omtaler utdanningen sin. Anonymkode: ae62d...4a4 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #95 Skrevet 2. august 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, mange samer i Oslo som ikke kan norsk? Anonymkode: 36f31...d91 Samer finnes overalt i Norge. De fleste samer kan norsk, men hva med barn eller demente? Hva med samiske som uttrykker sine medisinske problemer best på samisk? Det kan lett bli misforståelser selv om pasienten behersker norsk, men har samisk som morsmål. Det er også to forskjellige kulturer, så det er viktig å ha innblikk i samisk kultur ved behandling av samiske pasienter. At to av flere hundre medisinplasser i norge er reservert for samisktalende medisinstudenter synes jeg ikke er mye, for hvis de ikke er flinke nok så vil de ikke bestå studiet. Og som flere andre nevner så er ikke alt rettferdig, men det er en grunn til at man trenger kvoter! Så får heller de søkerne som akkurat ikke kom inn på studiet vente et år eller ta opp fag, istedenfor å kritisere systemet. Anonymkode: 52456...ad7 8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #96 Skrevet 2. august 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere får det jo til å høres ut som at en som gikk ut med 55 poeng fra VGS er dømt til å være en inkompetent lege, kontra en som gikk ut med 65 poeng. Detter har jo ingen rot i virkeligheten Du må jo faktisk bestå legestudiet for å kunne begynne på turnusen. Anonymkode: 1e83a...78f Kjent sak at vanskelighetsgraden på studiet henger sammen med opptakskravet til studentene. Når halvparten av studentene er kvotert inn så passer professorene på å dumme ned eksamensoppgavene slik at også de med ordinære evner klarer å bestå. Anonymkode: c6fdd...092 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #97 Skrevet 2. august 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det sier seg jo selv at man har en elitistisk holdning når man i første setning i tråden sier at man står på venteliste på et «prestisjestudium». Det ordet forbinder jeg med noe kun media bruker, det rette ordet er vel strengt tatt profesjonsstudium, ihvertfall er det slik jeg er vant til at utøvere av slike yrker omtaler utdanningen sin. Anonymkode: ae62d...4a4 Enig. Anonymkode: 54820...b27 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #98 Skrevet 2. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjent sak at vanskelighetsgraden på studiet henger sammen med opptakskravet til studentene. Når halvparten av studentene er kvotert inn så passer professorene på å dumme ned eksamensoppgavene slik at også de med ordinære evner klarer å bestå. Anonymkode: c6fdd...092 Igjen: det er ikke slik at de som er i denne kvoten har vesentlig dårligere poengsum enn andre. Ts sier jo selv at sistemann i nordnorskkvoten har ett poeng mindre enn henne/ham, noe som er en helt marginal forskjell hva angår karakterer fra VGS. Det er ingen grunn til å «dumme ned» eksamensoppgaver av den grunn. Geografikarakteren fra VG1 eller gymkarakteren er neppe utslagsgivende for mestring av pensum på eksempelvis medisinstudiet. Anonymkode: ae62d...4a4 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #99 Skrevet 2. august 2020 26 minutter siden, AnonymBruker said: Kjent sak at vanskelighetsgraden på studiet henger sammen med opptakskravet til studentene. Når halvparten av studentene er kvotert inn så passer professorene på å dumme ned eksamensoppgavene slik at også de med ordinære evner klarer å bestå. Anonymkode: c6fdd...092 Jeg var i lag med en som først studerte 2 år Sivilingeniør (Fysikk og Matematikk) ved UiT, og så kom inn på Medisinstudiene. Tilbakemeldingen der var at Sivilingeniør-studiene var vanskeligere - både faglig og på arbeidsbelastning. Anonymkode: 1e83a...78f 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #100 Skrevet 2. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Du har jo ikke skjønt poenget overhodet. Ingen har sagt at de ikke vil være gode nok som leger. Det dreier seg om at man får muligheten til det på bekostning av andre som hadde bedre karakterer, som ikke er rettferdig slik det fungerer i dag. Anonymkode: 36f31...d91 Synd, trist, leit. Anonymkode: 1e83a...78f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå