Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle nord for Trondheim har klaging og syting som sin største hobby. Norge ville vært bedre stilt om vi ble kvitt hele landsdelen slik at vi slipper sutringa til bitre nordboere med lavere intelligens enn gjennomsnittet. Verre folk finnes ikke. 

Anonymkode: 521d5...06f

I alle dager?

Anonymkode: 8ed89...27e

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle nord for Trondheim har klaging og syting som sin største hobby. Norge ville vært bedre stilt om vi ble kvitt hele landsdelen slik at vi slipper sutringa til bitre nordboere med lavere intelligens enn gjennomsnittet. Verre folk finnes ikke. 

Hvem i all verden har pissa i kaffen din i dag?

Anonymkode: c30f8...6e8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wtf

Anonymkode: 5e24f...49c

• Liker 6
Skrevet

Problemet er at det er for mange søkere, derfor må de skille på ett eller annet vis. Alder er en ting, nordnorsk tilhørighet er en annen, samisk tilhørighet er en tredje. Dette er politiske virkemidler, og det fungerer: andelen som blir værende i Nord-Norge er høy. Landsdelen er avhengig av disse kvotereglene for å få fylt behovet for fagfolk. At noen av studentene reiser sørover etter endte studier er påregnet.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hele bakgrunnen for nord-norsk-kvoten er at tanken om at dersom nordlendinger flytter sørover for å studere så blir de der og kommer ikke tilbake. Det sier jo noe om hvordan forholdene er i nord-norge. Og det er jo dette som må fikses. Ikke "lure" nordlendinger til å forbli i nord ved å hindre de i å oppdage hva de kan få i sør.

Anonymkode: 2fcb3...d82

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hele bakgrunnen for nord-norsk-kvoten er at tanken om at dersom nordlendinger flytter sørover for å studere så blir de der og kommer ikke tilbake. Det sier jo noe om hvordan forholdene er i nord-norge. Og det er jo dette som må fikses. Ikke "lure" nordlendinger til å forbli i nord ved å hindre de i å oppdage hva de kan få i sør.

Og hva tenker du bør fikses i Nord-Norge, da? Været?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, mmd skrev:

Og hva tenker du bør fikses i Nord-Norge, da? Været?

De fleste som flytter sørover sier de ikke vil flytte tilbake fordi det ikke er noen relevante jobber der. Det blir ikke noen flere relevante jobber med en nord-norsk kvote. De to tingene har ingenting med hverandre å gjøre. Alle årene kvoten har eksistert viser jo det.

Problemet med Nord-Norge er at de bor så spredt. Hele Nord-Norge burde bo samlet på tre steder. Bodø, Tromsø og Alta. Resten av landområdet burde hvert forbeholdt næringsdrift, hytter og militær virksomhet.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som flytter sørover sier de ikke vil flytte tilbake fordi det ikke er noen relevante jobber der. Det blir ikke noen flere relevante jobber med en nord-norsk kvote. De to tingene har ingenting med hverandre å gjøre. Alle årene kvoten har eksistert viser jo det.

Problemet med Nord-Norge er at de bor så spredt. Hele Nord-Norge burde bo samlet på tre steder. Bodø, Tromsø og Alta. Resten av landområdet burde hvert forbeholdt næringsdrift, hytter og militær virksomhet.

Wow. Vi er mange som trives i å bo i "resten av landområdet" og som ikke er interesserte i å flytte til noen av de tre byene du nevner. Det er en helt egen ro over seg her som jeg og flere andre setter stor pris på, fantastiske turmuligheter, skiløypa rett utfor døra og friskere luft enn jeg har opplevd noe annet sted. Selv har jeg hatt en fantastisk barndom her oppe med unike naturopplevelser, og hvis jeg selv får barn en gang er det her jeg vil at de skal vokse opp.

Hilsen en finnmarking som har kommet inn på et seksårig profesjonsstudium med nordnorsk kvote, og som ønsker meg tilbake til "landområdet" etter endt utdanning.

Anonymkode: a05ae...8cc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er mange som trives i å bo i "resten av landområdet"

Nei, det er dere ikke. Dere er noen få som setter egne egoistiske behov foran nasjonens og landsdelens beste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow. Vi er mange som trives i å bo i "resten av landområdet" og som ikke er interesserte i å flytte til noen av de tre byene du nevner. Det er en helt egen ro over seg her som jeg og flere andre setter stor pris på, fantastiske turmuligheter, skiløypa rett utfor døra og friskere luft enn jeg har opplevd noe annet sted. Selv har jeg hatt en fantastisk barndom her oppe med unike naturopplevelser, og hvis jeg selv får barn en gang er det her jeg vil at de skal vokse opp.

Hilsen en finnmarking som har kommet inn på et seksårig profesjonsstudium med nordnorsk kvote, og som ønsker meg tilbake til "landområdet" etter endt utdanning.

Men hvis du uansett har tenkt å flytte tilbake, da kunne du ikke like godt studert i Oslo eller Bergen? Hva er da poenget med kvoten?

Anonymkode: d36b2...0a4

• Liker 1
Skrevet
På 7.8.2020 den 9.06, AnonymBruker skrev:

Og samtidig tar man bort en enorm del av Norges verdiskapning i samme slengen. 

Høres fryktelig lur ut du. Sånn apropos intelligens 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du uansett har tenkt å flytte tilbake, da kunne du ikke like godt studert i Oslo eller Bergen? Hva er da poenget med kvoten?

Anonymkode: d36b2...0a4

Jeg hadde ikke kommet inn i Oslo eller Bergen. Kunne nok kommet inn ved UiB eller NTNU, men da ikke før til neste år når jeg har maksimalt med alderspoeng.

AnonymBruker
Skrevet
På 7.8.2020 den 9.06, AnonymBruker skrev:

I denne tråden er det jo søringene som sutrer.

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vrient å drive næringsdrift der det ikke bor folk. Hvor lang reisevei skal folk ha til jobb? Ser man bort fra fly er avstander f.eks.

• Alta - Kirkenes 6 timer via Finland, 6,5 time gjennom Norge
  • Tromsø - Harstad ca 4 timer
  • Bodø - Andenes 6,5 time
  • Bodø - Lofoten 4 - 10 timer avhengig av hvor i Lofoten man skal og hvilken reiserute/ferge man vil ta.
  • Bodø - Bindal (sørvestenden av Nordland) ca 8 timer

Eller mener du at alle skal være ukependlere og bo i brakkerigg i uka (og den andre forelderen må være hjemmeværende for begge kan jo ikke ukependle)

Anonymkode: b7e42...5d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I denne tråden er det jo søringene som sutrer.

Vrient å drive næringsdrift der det ikke bor folk. Hvor lang reisevei skal folk ha til jobb? Ser man bort fra fly er avstander f.eks.

• Alta - Kirkenes 6 timer via Finland, 6,5 time gjennom Norge
  • Tromsø - Harstad ca 4 timer
  • Bodø - Andenes 6,5 time
  • Bodø - Lofoten 4 - 10 timer avhengig av hvor i Lofoten man skal og hvilken reiserute/ferge man vil ta.
  • Bodø - Bindal (sørvestenden av Nordland) ca 8 timer

Eller mener du at alle skal være ukependlere og bo i brakkerigg i uka (og den andre forelderen må være hjemmeværende for begge kan jo ikke ukependle)

Anonymkode: b7e42...5d2

Ikke all næringsvirksomhet passer utenfor befolkningssentrene. Den næringsvirksomheten man kan drive er fiske, oljeutvinning, reinsdyr osv. Det meste av områdene må brukes til nasjonalparker og militær virksomhet. Ellers må folk belage seg på å jobbe og bo i en av de tre byene.

Det er håpløst at man skal insistere på å dyrke bananer på finnmarksvidda. Det er meningsløs bruk av ressurser.

AnonymBruker
Skrevet
På 6.8.2020 den 19.36, AnonymBruker skrev:

Virker jo nesten sånn. Det sies jo i denne tråden at de "dumme" studerer i Tromsø med nord-norsk kvote.

Anonymkode: 8ed89...27e

Mulig en person har antydet det, men det er i så fall et unntak.

Anonymkode: 36f31...d91

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, mmd skrev:

Problemet er at det er for mange søkere, derfor må de skille på ett eller annet vis. Alder er en ting, nordnorsk tilhørighet er en annen, samisk tilhørighet er en tredje. Dette er politiske virkemidler, og det fungerer: andelen som blir værende i Nord-Norge er høy. Landsdelen er avhengig av disse kvotereglene for å få fylt behovet for fagfolk. At noen av studentene reiser sørover etter endte studier er påregnet.  

Nei, andelen samer er nesten lik 0

Anonymkode: 36f31...d91

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...