Gå til innhold

Etikette/ skikk og bruk

Anbefalte innlegg

Gjest kalenderkalender
Skrevet

Høres kanskje dumt ut, men har lyst til å lære meg litt skikk og bruk-regler!

Er så mange småting jeg ikke vet, eller som jeg er usikker på, som hadde vært kult å vite!

Synes folka jeg omgås med er for lite dannede, derfor tenkte jeg å starte med å forandre meg selv :)

(Ta meg seriøst, men ikke for seriøst)

Så.. Er det noen folk her inne som enten kan anbefale meg en bok eller ,aller helst, komme med noen egne tips?

Alt fra hvordan man mingler riktig, er en god vert, presenterer folk osv.

Har også en konkret ting jeg lurer på:

-Når man skal håndhilse på en person ute på gata og man har på seg vanter, skal man da ta av seg vantene før man hilser?

Gjest gjest1
Skrevet
Så.. Er det noen folk her inne som enten kan anbefale meg en bok eller ,aller helst, komme med noen egne tips?

Hva med boka 'skikk og bruk'? Det er jo etikettens bibel!!

Om de ikke har den i bokhandlere lenger, så har de den i allefall ofte på bruktbokhandlere / antikvariat.

Fornøyelig bok å bla i!!!

Gjest Gjesten
Skrevet

Skikk og bruk er bra den, pappa kjøpte den på sekstitalet ein gong, morsom å bla i, men heilt gått ut på dato no. Dessuten kostar den fleire tusen kroner på antikvariat, og er innmari vanskeleg å oppdrive.

Eg ville tatt av hanskane om eg skulle handhelse på gata. Presentasjon blir litt forskjellig etter setting. Når det er ein vennefest el.l. presenterer eg slik: Kåre- Anne, Anne- Kåre, og kanskje eg seier litt om kvar eg kjenner dei frå, slik at dei kan starte ein samtale ut frå det. Når det er stivare selskap presenterer eg den yngste først med fullt navn og seier litt om kva rolle den spelar i livet mitt (ein venn, kjæreste, bror el.l), og den eldste til slutt (dette er mi tante Anne Nordmann).

Men eg tvilar på om det finst nokon nyare dannelses- bibel enn Skikk og bruk altså, så dette kan jo bli ein bra tråd om mange nok svarar. Hadde vore kjekt med tips ja.

Gjest Guest
Skrevet

Hjelper ikke med skikk og bruk om en har dårlig moral!!

Gjest Violetta
Skrevet

Han der Reidar fra Fagerstrand-programmet holdt jo kurs i skikk og bruk. Vet ikke om han har gitt ut noe, men mener å ha lest at han har en skikk og bruk-spalte i en eller annen avis.

Gjest Guest
Skrevet
Han der Reidar fra Fagerstrand-programmet holdt jo kurs i skikk og bruk. Vet ikke om han har gitt ut noe, men mener å ha lest at han har en skikk og bruk-spalte i en eller annen avis.

Ja, han var jo et prakteksempel på et dannet menneske i den serien.. :ironi:

Gjest gjesten
Skrevet

Det finnes flere bøker om skikk og bruk. Toppen Bech skrev en for en god del år siden og hun hadde da "oppdatert" den til moderne tid. For eksempel nå olabukser var ok og ikke, bryllup, dåp, situasjoner rundt "mine,dine og våre barn/foreldre" etc. Jeg har også en annen skikk og bruk bok (ala den som nevnes fra 60- tallet) som kom på midten av 90- tallet, så de finnes enda i bokhandelen.

Når det gjelder mingling og regler for oppførsel i finere selskaper, er jeg skikkelig ille selv. Da tenker jeg på typen selskap av typen "representasjon på jobben" og andre finere selskaper hvor glass skal balanseres og smalltalk er viktig. Eneste som hjelper der er øvelse. Jeg har bedt sambo om å takke ja til flere slike middager, selv om han hater det ;)

Ja, det er skikk og bruk å ta av seg hansker når du håndhilser på andre. Jeg gjør ihvertfall det og alltid overfor de som er eldre enn meg eller ukjente. Anser det som ren høflighet overfor andre. Men det er jo lov å se de ann litt. Er det din beste venn/ venninne og det er 20 minus ute, så kan det kanskje vurderes.

Apropo Reidar fra Fagerstrand. Skikk og bruk, oppdragelse og høflighet er absolutt ikke begreper jeg klarer å forbinde med det menneske. Han hadde jo oppførselen til en 3- åring i trassalderen.

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg sa at Reidar hadde kurs i skikk og bruk, ikke at han fulgte sine egne råd selv i programmet. :D

Gjest Embla s
Skrevet

Den gamle skikk&bruk boken har kommet i revidert utgave (på 90-tallet?).

Skrevet

Så fint.... Som de andre skrev, så er det flere bøker om skikk og bruk.

Vet ikke hvor gammel du er,men ser på den yngre garde(mange) så mangler de totalt innsyn i skikk og bruk.

Skrevet

Spør på biblioteket, de har ihvertfall et helt lite utvalg sånne bøker på det lokale biblioteket her, har jeg lagt merke til :)

Skrevet

Ja, stikk en tur på biblioteket, det finnes masse slike bøker.

Gjest Guest
Skrevet

Jeg synes det er litt trist at så mange må lese bøker om skikk og bruk.

Burde man ikke kunne tenke seg til slikt selv? Litt allmenn fornuft, dannelse, observasjoner man har gjort seg, hva man føler er naturlig, osv..

Når jeg leser om skikk og bruk i aviser, blader, her på KG, osv. synes jeg da virkelig at alt er naturlig.

Man kan gjennomskue det raskt dersom noen gjør alt etter boken: det virker så tilgjort og unaturlig. Denne Fagerstrand-Reidar, f.eks., har skrevet en bok om temaet, men jeg synes ikke han virker som en troverdig representant for budskapet. Hvorfor skulle vi lære av ham hva god etikette er? Han ser ikke ut som et forbilde akkurat.

Jeg tror folk kommer svært langt med gjennomtenkt fornuft om hva som føles naturlig for dem.

Skrevet

Angående å gå bort på middag etc;

Ta med noe til vert(inn)en dersom det er hjemme. Det tar seg forresten dårlig ut å komme drassende med en sixpack øl (enda verre rusbrus) til et middagsselskap.

Serviett i fanget (men dette er igrunnen ikke så strengt lenger).

Ikke spis med mat i munnen, og lukk munnen når du tygger. Alt for mange er syndere når det gjelder dette!!

Angående bestikk, begynner du ytterst og går innover. Ligger det bestikk over tallerkenen, begynner du med dette når det er tomt for bestikk på sidene (typisk desesrt). Når du fortsatt spiser (men tar en pause), skal bestikket ligge samlet på venstre side av tallerkenen (altså eggen i midten og håndtakene mot venstre). Når du er forsynt, skal bestikket ligge ved siden av hverandre på høyre side av tallerkenen. Servietten skal aldri oppi tallerkenen!

Gjest Kålungen
Skrevet

Ikke spis med mat i munnen,

:ler: Uff, det skal neimen ikke være lett å være dannet :ler:

Skrevet

Det viktigste er kanskje å bli mer bevisst på hvordan man er mot andre. I Norge er vi veldig dårlige på små ord som takk og værsågod. Om man blir litt mer obs på det samtidig som man til en hver tid er litt mer obs på hvordan andre har det og litt mindre på sitt eget velvære så tror jeg man kommer langt.

Gjest GreenSky
Skrevet

Hansker ville jeg ikke tatt av, har dem jo på fordi det er kaldt! Solbriller er noe annet, de ville jeg tatt av hvis jeg hilste på et nytt menneske. Ellers er jo høflighet ganske generelt, som folk flest "vet" (men ikke alltid følger) F.eks ikke snakke med mat i munnen, ikke avbryte (eller si i alle fall unnskyld hvis du gjør det), reise deg opp for andre når du hilser på dem, slippe folk forbi i kinosalen, ikke snike i køer, åpne dører for gamle damer, osv, osv.

Gjest GreenSky
Skrevet (endret)

slettet

Endret av GreenSky

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...