Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen med erfaring? 1-3 år alder

Anonymkode: 2618e...780

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men jeg har cøliaki selv så kanskje jeg kan hjelpe allikevel?

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, MarianneE skrev:

Nei, men jeg har cøliaki selv så kanskje jeg kan hjelpe allikevel?

Ja, gjerne! Skal ta med barnet til legen og sjekke :) Hen er så mye dårlig i magen. Avføringen er aldri vanlig.. Kanskje det er noe helt annet, men synes det er greit å ta noen blodprøver i første omgang i alle fall :)  Hvordan artet det deg hos deg? Hvor gammel var du da det ble oppdaget?

AnonymBruker
Skrevet

Niesa mi fikk diagnosen rett før hun fylte 3. Avføringen var hvit/lys, en del magesmerter, gikk ned i vekt og var slapp.

Anonymkode: 317dc...92c

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, gjerne! Skal ta med barnet til legen og sjekke :) Hen er så mye dårlig i magen. Avføringen er aldri vanlig.. Kanskje det er noe helt annet, men synes det er greit å ta noen blodprøver i første omgang i alle fall :)  Hvordan artet det deg hos deg? Hvor gammel var du da det ble oppdaget?

Jeg var 21 og har nå hatt cøliaki halve livet. Min cøliaki ble oppdaget med en blodprøve som slo ut. Etterpå har jeg hatt to runder med gastroskopi, hvor den første var for å bekrefte skade på tarmen, den andre var etter en periode med glutenfritt for å bekrefte at tarmen var begynt å leges.

Jeg TROR at hos barn er det kun blodprøve som kreves, altså at barn slipper unna gastroskopi. 

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, MarianneE skrev:

Jeg var 21 og har nå hatt cøliaki halve livet. Min cøliaki ble oppdaget med en blodprøve som slo ut. Etterpå har jeg hatt to runder med gastroskopi, hvor den første var for å bekrefte skade på tarmen, den andre var etter en periode med glutenfritt for å bekrefte at tarmen var begynt å leges.

Jeg TROR at hos barn er det kun blodprøve som kreves, altså at barn slipper unna gastroskopi. 

Lykke til!

Det stemmer det, hvilket er litt problematisk siden så mange da blir gående med en uoppdaget cøliaki årevis, kanskje til de er godt voksne til tross for at de har vært gjennom en såkalt utredning og blitt erklært friske. 

Anonymkode: 34041...83f

AnonymBruker
Skrevet

Barn kan slippe gastroskopi dersom blodprøvesvarene gir høy nok verdi. 

Anonymkode: c7903...875

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan merket dere at barnet hadde det?

Skrevet

Min sønn var litt over 3 år da han fikk påvist cøliaki. Var veldig dårlig, så dårlig at vi trodde vi skulle miste han.  

AnonymBruker
Skrevet

Vår sønn var 3 år da han fikk diagnosen. Var alltid trøtt og sliten. Var tomt for det meste av jern og vitaminer etc. da vi tok blodprøver. Hadde også gastroskopi.

Anonymkode: 4b98f...d12

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, News skrev:

Min sønn var litt over 3 år da han fikk påvist cøliaki. Var veldig dårlig, så dårlig at vi trodde vi skulle miste han.  

Det hørtes dramatisk ut! Godt det ble oppdaget :)

AnonymBruker
Skrevet

Barnet er ikke dårlig/sykt. Men er litt blek, sover en del, alltid dårlig i magen, blitt tynnere. Så skal sjekke i alle fall :)

AnonymBruker
Skrevet
På 31.7.2020 den 21.00, MarianneE skrev:

Lykke til!

Men leger anbefaler jo uansett å kutte den/de matvarene som forårsaker trøbbel og så etter 4-6 måneder re-introdusere. Ser man en oppblomstring av symptomer så kutter man ut matvaren «for evig». Dette behovet for en konkret diagnose har jeg aldri helt forstått. 

Jeg produserer antistoffer mot hvete og peanøtter. Men jeg tåler å spise begge to. Dette med allergier er ukjent territorie, og en god lege er ærlig om at utslag eller ikke utslag på sånne tester er av liten verdi.

Ts: barnet kan også ha ibs eller ibd, noe som er langt mer diffuse og langvarige saker enn en enkel allergi, og typisk manifesterer seg ved uklare mageplager og mangel på vektøkning. Så vær obs på at du ved tegn på matvareinntolleranse hos barn eller voksne skal inn i et langt og omfattende løp med uttesting av matvarer. Ibs-pasienter vil også reagere negativt på hvete, men de tåler gluten.

Anonymkode: 16c35...e56

AnonymBruker
Skrevet

Behovet for en konkret diagnose er både for å få rett til støtte til fordyret kosthold, og for å utelukke andre sykdommer. En lege som anbefaler å kutte ut gluten, bør man ikke lytte til. Det er en enkel blodprøve som skal til, men for at den skal slå ut, må man ha hatt gluten i kostholdet før man tar den.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Behovet for en konkret diagnose er både for å få rett til støtte til fordyret kosthold, og for å utelukke andre sykdommer. En lege som anbefaler å kutte ut gluten, bør man ikke lytte til. Det er en enkel blodprøve som skal til, men for at den skal slå ut, må man ha hatt gluten i kostholdet før man tar den.

Dette er viktig. Msn skal ikke kutte ut gluten på egenhånd før testing. 

Anonymkode: 8b0f1...b43

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men leger anbefaler jo uansett å kutte den/de matvarene som forårsaker trøbbel og så etter 4-6 måneder re-introdusere. Ser man en oppblomstring av symptomer så kutter man ut matvaren «for evig». Dette behovet for en konkret diagnose har jeg aldri helt forstått. 

Jeg produserer antistoffer mot hvete og peanøtter. Men jeg tåler å spise begge to. Dette med allergier er ukjent territorie, og en god lege er ærlig om at utslag eller ikke utslag på sånne tester er av liten verdi.

Ts: barnet kan også ha ibs eller ibd, noe som er langt mer diffuse og langvarige saker enn en enkel allergi, og typisk manifesterer seg ved uklare mageplager og mangel på vektøkning. Så vær obs på at du ved tegn på matvareinntolleranse hos barn eller voksne skal inn i et langt og omfattende løp med uttesting av matvarer. Ibs-pasienter vil også reagere negativt på hvete, men de tåler gluten.

Anonymkode: 16c35...e56

Det med å teste ved å utelate og reintrodusere mat gjelder ved allergi/intoleranse, IKKE ved cøliaki. Det er en livslang diett dersom man får det påvist og ved diagnose kan man få rettigheter! Vil ikke putte barnet mitt på en livslang diett uten at diagnosen er stilt korrekt!

Vi skal til lege og sjekke det med cøliaki. Lurte mer på hvordan det har artet seg hos andre med småbarn. Ikke IBS eller ibd 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er viktig. Msn skal ikke kutte ut gluten på egenhånd før testing. 

Anonymkode: 8b0f1...b43

Helt enig! Ts her. Har ikke kuttet noe. Skal til lege og ting skal utredes skikkelig

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk cøliaki når jeg var 1. Fikk sånn svær mage som underærnærte barn i Afrika får, veide altfor lite fordi jeg kastet opp av all mat. Tok en stund før de utførte gastroskopi, fordi dette var for mange år siden. Men da de gjorde det var tolvfingertarmen helt glatt og jeg fikk diagnosen. Ble frisk igjen og la på meg normalt etter at jeg begynte på glutenfri diett.

Anonymkode: 13cce...855

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! Ts her. Fint du presiserer det, tilfelle andre leser tråden og tror det er en god ide. Vi har ikle kuttet noen ting, og vi skal lege og sjekke. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk cøliaki når jeg var 1. Fikk sånn svær mage som underærnærte barn i Afrika får, veide altfor lite fordi jeg kastet opp av all mat. Tok en stund før de utførte gastroskopi, fordi dette var for mange år siden. Men da de gjorde det var tolvfingertarmen helt glatt og jeg fikk diagnosen. Ble frisk igjen og la på meg normalt etter at jeg begynte på glutenfri diett.

Anonymkode: 13cce...855

Takk for at du deler! Er sånn barnet mitt også ser ut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...