AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #1 Skrevet 31. juli 2020 Mitt stebarn er ikke overvektig, men hun ligger litt over persentilek hun skal være på ifht høyde. Hun er 11 år, og har altså kun litt valpefett. Jeg synes i grunnen hun er helt perfekt og føler jeg er flink til å fortelle henne det. mors familie er alle svært overvektige. Mor bor i generasjonsbolig, så stedatter har besteforeldre, tante/onkel/kusiner og mor i samme hus. Alle er svært overvektige og alle de voksne har livsstilssykdommer. Da mor fødte nytt barn for kort tid siden fikk hun ekstra oppfølging pga overvekt. hele mors familie bekymrer seg over at stedatter er for tynn, hun spiser for lite osv. Helsesøster og fastlege har aldri nevnt dette. Hun har en KMI på 25,3. (hun har oppfølging pga andre ting, og jeg følger henne ofte). Mors familie presser i henne hel-melk, masse smør og fett, poteter og karbohydrater og bekymrer seg høylytt foran jenta om hvor tynn hun er. Far og jeg har ikke noe fokus på kosthold og jenta får i grunnen spise det hun har lyst til (innenfor rimelighetens grenser) og i normale porsjoner. jeg er redd mors familie presser i henne mat, gjør henne overvektig, eller at hun utvikler en spiseforstyrrelse. Bør far gjøre noe her? Han tør ikke ettersom mor alltid svarer med å gjøre livet hans (og jenta sitt) veldig vanskelig når han i hennes øyne kritiserer henne. Anonymkode: ed06c...eae 1
Candiru Skrevet 31. juli 2020 #2 Skrevet 31. juli 2020 (endret) Dere kan ikke ta styringen på hva en gjeng med mennesker som bor i samme hus spiser. Det må de bestemme selv. Når det gjelder barnet, så sier du jo at mor reagerer veldig negativt på kritikk og lager dårlig stemning som går utover barnet. Barnet har litt valpefett sier du. Hva er verst for jenta, litt valpefett, eller psykiske problemer som følge av konflikter mellom foreldrene? Jeg gir ingen fasit på problemet, men lurt å velge sine kamper med omhu. Endret 31. juli 2020 av Candiru 3
Gjest kruspersilletaco Skrevet 31. juli 2020 #3 Skrevet 31. juli 2020 Det eneste dere kan gjøre er å ta henne med på noe aktivt, eller få henne interessert i en fysisk aktivitet. Dra på turer sammen og legg opp til en aktiv livsstil. Kan ikke styre hva hun spiser hos andre, men det er lettere å ikke bli overvektig dersom man er aktive utenom
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #4 Skrevet 31. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt stebarn er ikke overvektig, men hun ligger litt over persentilek hun skal være på ifht høyde. Hun er 11 år, og har altså kun litt valpefett. Jeg synes i grunnen hun er helt perfekt og føler jeg er flink til å fortelle henne det. mors familie er alle svært overvektige. Mor bor i generasjonsbolig, så stedatter har besteforeldre, tante/onkel/kusiner og mor i samme hus. Alle er svært overvektige og alle de voksne har livsstilssykdommer. Da mor fødte nytt barn for kort tid siden fikk hun ekstra oppfølging pga overvekt. hele mors familie bekymrer seg over at stedatter er for tynn, hun spiser for lite osv. Helsesøster og fastlege har aldri nevnt dette. Hun har en KMI på 25,3. (hun har oppfølging pga andre ting, og jeg følger henne ofte). Mors familie presser i henne hel-melk, masse smør og fett, poteter og karbohydrater og bekymrer seg høylytt foran jenta om hvor tynn hun er. Far og jeg har ikke noe fokus på kosthold og jenta får i grunnen spise det hun har lyst til (innenfor rimelighetens grenser) og i normale porsjoner. jeg er redd mors familie presser i henne mat, gjør henne overvektig, eller at hun utvikler en spiseforstyrrelse. Bør far gjøre noe her? Han tør ikke ettersom mor alltid svarer med å gjøre livet hans (og jenta sitt) veldig vanskelig når han i hennes øyne kritiserer henne. Anonymkode: ed06c...eae KMI på 25 i den alderen er mye... Anonymkode: b7687...308 5
Faulkner Skrevet 31. juli 2020 #5 Skrevet 31. juli 2020 Jeg tolker innlegget ditt som at du bekymrer deg over at mor og familien prøver å presse henne til å legge på seg fordi de synes hun er så "tynn" i deres øyne, da de har en annen oppfatning av normalen og er alle overvektige selv. Du mener hun er perfekt som hun er, og trenger verken slanke seg eller legge på seg, da hun er innafor normalen , men litt over gjennomsnitt på kurven hos helsesøster, men du er bekymret over at hun kan følge i samme fotspor som resten av mors familie, hvis de fortsetter å inprente at hun er "for tynn" og gir henne helmelk, bader maten i fett osv. Vanskelig å vite hva en skal gjøre i en sånn situasjon, for du ønsker selvfølgelig kun barnets beste, og at hun skal tillegge seg sunne vaner videre. Du kan gjerne ikke gjøre så mye annet enn å forklare stebarnet hva som er sunn mat. Ser ikke for meg noen dialog med mor som skulle være god, for om hun ikke har forstått at man ikke bør spise så mye fett som de gjør gjennom alle kostholdsråd som bombarderer oss i samfunnet, så vil ikke en samtale med henne endre synet hennes. 7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #6 Skrevet 31. juli 2020 1 time siden, Faulkner skrev: Jeg tolker innlegget ditt som at du bekymrer deg over at mor og familien prøver å presse henne til å legge på seg fordi de synes hun er så "tynn" i deres øyne, da de har en annen oppfatning av normalen og er alle overvektige selv. Du mener hun er perfekt som hun er, og trenger verken slanke seg eller legge på seg, da hun er innafor normalen , men litt over gjennomsnitt på kurven hos helsesøster, men du er bekymret over at hun kan følge i samme fotspor som resten av mors familie, hvis de fortsetter å inprente at hun er "for tynn" og gir henne helmelk, bader maten i fett osv. Vanskelig å vite hva en skal gjøre i en sånn situasjon, for du ønsker selvfølgelig kun barnets beste, og at hun skal tillegge seg sunne vaner videre. Du kan gjerne ikke gjøre så mye annet enn å forklare stebarnet hva som er sunn mat. Ser ikke for meg noen dialog med mor som skulle være god, for om hun ikke har forstått at man ikke bør spise så mye fett som de gjør gjennom alle kostholdsråd som bombarderer oss i samfunnet, så vil ikke en samtale med henne endre synet hennes. Din oppsummering er korrekt. jeg synes hun er perfekt slik hun er, verken for tykk eller tynn, men jeg er klar over at hun er litt over hva hun burde være. Bekymringen er at hun skal legge på seg mer pga press. Hun blir nå presset til å spise fett og karbohydrater fordi de mener hun er for tynn. kostholdet hos mors familie er forholdsvis usunt. Jeg tror at hun ville vært slankere dersom hun selv fikk styre og velge egne porsjoner. eksempler på hvordan det er hos mor: - jenta sier hun er mett og ikke vil ha mer, men en i familien legger likevel mer på tallerkenen og sier «du er så tynn og trenger mer næring, kom igjen og spis litt mer poteter» - ved henting av jenta sier bestefar/tante/mor «pass på at hun spiser godt, hun trenger å legge litt på seg, stakkars» - I bursdager el og jenta forsyner seg med kake kan en i familien si «ta et til ta, du har ikke vondt av noen ekstra gram sukker, så liten som du er». - ved levering av barnet kan de si slikt som «men kjøre deg, da, får du ikke mat hos pappa du, du ser jo tynnere ut nå enn forrige uke.» listen er lang over slike kommentarer. Selvom de ikke fysisk åpner munnen hennes og dytter mat inn, er det kommentarer om vekt hele tiden. Far og jeg er ikke spesielt tynne, vi heller, men er i øvre grense på normal bmi. Vi har null fokus på vekt og kosthold, men jeg kjenner jeg er bekymret for disse kommentarene. jeg har ikke pratet med jenta om det, men jeg passer på å si at jeg synes hun er god, vakker, pen, perfekt. Far vil ikke ta det opp verken gjennom lege eller til mor, for han vet mor da vil holde barnet tilbake. Anonymkode: ed06c...eae 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #7 Skrevet 31. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: KMI på 25 i den alderen er mye... Anonymkode: b7687...308 Er det det? Jeg trodde 25 var innenfor normalen? Jenta er ikke spesielt stor, heller litt kraftig, og har fremdeles litt valpefett rundt mage og lår. Litt på puppene også, men hun bruker klær som er for hennes alder. Klærne sitter fint og er ikke for trange. som sagt blir jenta jevnlig målt og veid hos lege pga medisiner, og legen har aldri kommentert vekten hennes. Det er stort sett far eller jeg som tar henne med ettersom det er mest praktisk, så jeg ville fått det med meg om legen sa noe. Anonymkode: ed06c...eae 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #8 Skrevet 31. juli 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det det? Jeg trodde 25 var innenfor normalen? Jenta er ikke spesielt stor, heller litt kraftig, og har fremdeles litt valpefett rundt mage og lår. Litt på puppene også, men hun bruker klær som er for hennes alder. Klærne sitter fint og er ikke for trange. som sagt blir jenta jevnlig målt og veid hos lege pga medisiner, og legen har aldri kommentert vekten hennes. Det er stort sett far eller jeg som tar henne med ettersom det er mest praktisk, så jeg ville fått det med meg om legen sa noe. Anonymkode: ed06c...eae Anbefaler deg å lese litt om iso-KMI. For barn mellom 2-19 år skal ikke vanlig BMI-kalkulator benyttes. Dette gir et feil bilde. En BMI innenfor normalen hos et voksent menneske, kan derimot bety at barnet er overvektig. Dersom en 11-åring har en BMI på 25, vil det si at barnet i realiteten har en BMI på 30, som faktisk vil indikere fedme. https://nhi.no/sykdommer/barn/hormonsykdommer/overvekt-hos-barn/ https://www.nrk.no/livsstil/er-barnet-ditt-overvektig_-1.7399524 Anonymkode: 31c46...361
Amberleaf Skrevet 31. juli 2020 #9 Skrevet 31. juli 2020 Med så mye fokus på mat og vekt så er dette nødt til å resultere i spiseforsyrrelser i en eller annen form. Stakkars jente! Flott at dere har lite fokus på vekta hennes TS, men her bør noen ta affære før det går galt! Hva med å drøfte saken med helsesøster, så kan hun/han kanskje ta det opp med moren uten at det blir sagt at det kommer fra far? 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #10 Skrevet 1. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Din oppsummering er korrekt. jeg synes hun er perfekt slik hun er, verken for tykk eller tynn, men jeg er klar over at hun er litt over hva hun burde være. Bekymringen er at hun skal legge på seg mer pga press. Hun blir nå presset til å spise fett og karbohydrater fordi de mener hun er for tynn. kostholdet hos mors familie er forholdsvis usunt. Jeg tror at hun ville vært slankere dersom hun selv fikk styre og velge egne porsjoner. eksempler på hvordan det er hos mor: - jenta sier hun er mett og ikke vil ha mer, men en i familien legger likevel mer på tallerkenen og sier «du er så tynn og trenger mer næring, kom igjen og spis litt mer poteter» - ved henting av jenta sier bestefar/tante/mor «pass på at hun spiser godt, hun trenger å legge litt på seg, stakkars» - I bursdager el og jenta forsyner seg med kake kan en i familien si «ta et til ta, du har ikke vondt av noen ekstra gram sukker, så liten som du er». - ved levering av barnet kan de si slikt som «men kjøre deg, da, får du ikke mat hos pappa du, du ser jo tynnere ut nå enn forrige uke.» listen er lang over slike kommentarer. Selvom de ikke fysisk åpner munnen hennes og dytter mat inn, er det kommentarer om vekt hele tiden. Far og jeg er ikke spesielt tynne, vi heller, men er i øvre grense på normal bmi. Vi har null fokus på vekt og kosthold, men jeg kjenner jeg er bekymret for disse kommentarene. jeg har ikke pratet med jenta om det, men jeg passer på å si at jeg synes hun er god, vakker, pen, perfekt. Far vil ikke ta det opp verken gjennom lege eller til mor, for han vet mor da vil holde barnet tilbake. Anonymkode: ed06c...eae De kommentarene er da ikke hva som gjør datteren overvektig. Fikk akkurat de samme kommentarene i hele min oppvekst - en spiser gjerne ikke mer av den grunn. Anonymkode: 0bcba...81c 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #11 Skrevet 1. august 2020 Meld til barnevernet. Dette er psykisk misbruk like mye som om de hadde sagt "du må spise mindre, du er feit". Å tvinge barn til å spise mer er misbruk Anonymkode: 92074...7d6 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #12 Skrevet 1. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler deg å lese litt om iso-KMI. For barn mellom 2-19 år skal ikke vanlig BMI-kalkulator benyttes. Dette gir et feil bilde. En BMI innenfor normalen hos et voksent menneske, kan derimot bety at barnet er overvektig. Dersom en 11-åring har en BMI på 25, vil det si at barnet i realiteten har en BMI på 30, som faktisk vil indikere fedme. https://nhi.no/sykdommer/barn/hormonsykdommer/overvekt-hos-barn/ https://www.nrk.no/livsstil/er-barnet-ditt-overvektig_-1.7399524 Anonymkode: 31c46...361 Jeg har brukt fhi sin kalkulator der man må legge inn alder, kjønn, høyde og vekt, sp jeg tror KMIen stemmer. Hun er virkelig ikke tjukk, bare litt kraftig/har valpefett. Anonymkode: ed06c...eae 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #13 Skrevet 1. august 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har brukt fhi sin kalkulator der man må legge inn alder, kjønn, høyde og vekt, sp jeg tror KMIen stemmer. Hun er virkelig ikke tjukk, bare litt kraftig/har valpefett. Anonymkode: ed06c...eae Poenget er at en KMI på 25 hos ei på 11, vil være det samme som KMI 30 hos en voksen omtrent. Hva som er normal KMI hos barn avhenger av alder (og kjønn), men grensene for overvekt og fedme er annerledes enn hos voksne. Det er naturlig at barn har en lavere KMI. Så 20-25 er hos voksne normalt, men for barn er det mye. Så selv om du skriver hun ikke er tjukk, bare litt kraftig, så har hun faktisk en forhøyet KMI, i en sånn grad at det i alle fall er overvekt, nærmer seg vel fedme. Anonymkode: b7687...308 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #14 Skrevet 1. august 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler deg å lese litt om iso-KMI. For barn mellom 2-19 år skal ikke vanlig BMI-kalkulator benyttes. Dette gir et feil bilde. En BMI innenfor normalen hos et voksent menneske, kan derimot bety at barnet er overvektig. Dersom en 11-åring har en BMI på 25, vil det si at barnet i realiteten har en BMI på 30, som faktisk vil indikere fedme. https://nhi.no/sykdommer/barn/hormonsykdommer/overvekt-hos-barn/ https://www.nrk.no/livsstil/er-barnet-ditt-overvektig_-1.7399524 Anonymkode: 31c46...361 Det finnes egne kalkulatorer for barn Anonymkode: bde40...100
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #15 Skrevet 1. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes egne kalkulatorer for barn Anonymkode: bde40...100 Og hvis man bruker de, så ser man at TS stebarn at for høy KMI Anonymkode: b7687...308 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #16 Skrevet 1. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvis man bruker de, så ser man at TS stebarn at for høy KMI Anonymkode: b7687...308 Den er rett over normalvekt som er opp til 24.9 kmi Anonymkode: bde40...100
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #17 Skrevet 1. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den er rett over normalvekt som er opp til 24.9 kmi Anonymkode: bde40...100 Hos et barn på 11 år, så er ikke 25 (eller 24,9) normal KMI!!!! Les deg opp Hvis man «oversetter» det til voksen, så tilsvarer det at en voksen har KMI på nesten 30. Det er ikke definert som normal vekt. Anonymkode: b7687...308 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #18 Skrevet 1. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hos et barn på 11 år, så er ikke 25 (eller 24,9) normal KMI!!!! Les deg opp Hvis man «oversetter» det til voksen, så tilsvarer det at en voksen har KMI på nesten 30. Det er ikke definert som normal vekt. Anonymkode: b7687...308 Jeg har lest jeg, mulig du som ikke har det. Anonymkode: bde40...100
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #19 Skrevet 1. august 2020 (iso-KMI 18,5-24,9 , dette er normal hos barn Anonymkode: bde40...100
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #20 Skrevet 1. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: (iso-KMI 18,5-24,9 , dette er normal hos barn Anonymkode: bde40...100 Men når du sier at barnet har en BMI på 25,3, har du da brukt kalkulatoren som er ment for voksne mennesker, eller har du brukt kalkulatoren hvor du kan spesifiserer alderen til barnet? Anonymkode: 31c46...361
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå