Privatbruker83 Skrevet 31. juli 2020 #1 Skrevet 31. juli 2020 Jeg trenger hjelp til å finne en god måte å ta opp skjevfordeling av arbeid og innsats på hytta. Det er min far og min tante som eier hytta sammen, og deler på bruken av denne. De har ett barn hver, mitt søskenbarn og jeg. Vi er begge midt i tredveåra, og har ett barn hver. Mens søskenbarnet mitt er aleneforeldre, er vi to. Hytta ligger bare en halvtimes kjøring fra der min far, tante og søskenbarn bor. De er her ofte på dagsturer. Selv bor vi langt unna, og er sjeldent på hytta. Når vi er her, er vi er gjerne over flere dager. Det er en uskreven regel at man rydder og vasker før man forlater hytta. Da vi kom nå, så det imidlertid ikke ut. Ute lå det strødd leker, et plaskebasseng sto oppe og det var mat stående på bordet. Inne var stua full av halvferdige prosjekter, det var skitne skjærefjøler blant de rene og i det man flytter et møbel virvles hybelkaniner opp. Det er ikke første gang det er slik. Det er sånn at jeg er glad vi ikke har med venner, for jeg skjemmes over at familien min er så grisete. Resultatet er at vi bruker tid på å rydde og vaske for å få det hyggelig. Selv om jeg/vi er innstilt på å gjøre en innsats for å holde hytta i stand, er jeg ikke så glad i å ordne opp i andres manglende innsats. Jeg har tatt dette opp med min far. Selv om han er enig at dette ikke er ok, sier han at han ikke orker konflikter. Hva han legger i det, aner jeg ikke ettersom han og min tante har et tilsynelatende godt forhold med kontakt flere ganger i uken. Jeg har tidligere prøvd å snakke med søskenbarnet mitt om at de må rydde og vaske etter seg. Hun går rett i forsvar, mener jeg er pirkete og har lite forståelse for hvordan krevende hennes situasjon er. I tillegg til å være alene, strever hun også med psykisk sykdom, noe hun bruker som et argument her. Dette provoserer meg, ettersom jeg virkelig strekker meg for å forstå, og samtidig mener at det som mangler her er evnen til å se videre enn til neste øyeblikk. Mannen min er glad i å mekke og skru, og hun presenterer det nærmest som en gave at han får ha noen prosjekt å pusle med i ferien. Jeg har foreslått at vi kan ha en ryddedag sammen, men uten hell. Jeg leter etter en måte å ta dette opp som ikke gjør at søskenbarnet mitt ikke går i forsvar, og som resulterer i at vi får det bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #2 Skrevet 31. juli 2020 Du er ikke eier i hytta, men får bruke den gratis. Din far som er eier er fornøyd, og vil ikke gjøre noe. Og du vil ta dette opp som et problem, og muligens ødelegge for en relasjon som betyr mye for din far? Bare la det ligge. Slutt å bruke hytta. Eller bruk den lille timen på å rydde/vaske når dere kommer. Mannen din trenger ikke mekke/skru med mindre han ønsker det selv. Anonymkode: deadf...df9 7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #3 Skrevet 31. juli 2020 Enig med over. Ikke legg deg oppi. Men en felles rundvaskdag er alltid lurt. Da kan man få gjort/bli enig om forefallende arbeid også. Som man enten setter bort for betaling eller gjør selv, alt ettersom. Anonymkode: 0b89c...e1b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå