AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #1 Skrevet 31. juli 2020 Var hos fastlegen med mini for å utredes for refluks, han skrev ut resept på Gaviscon uten dosering og sa bare at jeg skulle lese på flasken. Apoteket stilte spørsmål til det og sendte meg tilbake til legen for å få spesifisert dosering men da jeg kom tilbake dagen etter hadde farmasøyten og legen «kommet frem til at hun ikke skal ha noe». Synes hele opplegget er merkelig, jeg har ikke fått noen beskjed av legen hva jeg evt skal gjøre i stedet for, men han ombestemte seg tydeligvis. Skal jeg bare regne med at det ikke er behov for å utelukke refluks da eller hva? Legen var selvfølgelig ikke på jobb i dag og resepsjonisten sa at jeg fikk dra på legevakten i stedet for. Whut...?! Eneste jeg har å gå på er han kanskje trodde hun var sulten og måtte få mer fast føde (hun er 4,5 mnd og ammes). Anonymkode: 62aac...17c
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #2 Skrevet 31. juli 2020 Gaviscon kan du da kjøpe reseptfritt. Anonymkode: 06737...f14 6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #3 Skrevet 31. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Gaviscon kan du da kjøpe reseptfritt. Anonymkode: 06737...f14 Greit nok men doseringen er jo litt viktig. Og farmasøyten mente absolutt at spedbarn ikke skulle ha, er ikke mega interessert i å eksperimentere heller. Anonymkode: 62aac...17c 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #4 Skrevet 31. juli 2020 Høres merkelig ut. Men ville fått en henvisning til en barnelege, da fastleger dessverre ikke alltid har god kunnskap om spedbarn. Anonymkode: dfc94...4a8 8
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #5 Skrevet 31. juli 2020 Be fastlegen ringe det for å få svar. Det anbefales ikke med gaviscon til barn under 6 år så tipper farmasøyten har gitt legen beskjed om å trekke resepten. Anonymkode: 5f8f2...226 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #6 Skrevet 31. juli 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greit nok men doseringen er jo litt viktig. Og farmasøyten mente absolutt at spedbarn ikke skulle ha, er ikke mega interessert i å eksperimentere heller. Anonymkode: 62aac...17c Man gir gjerne 5-10 ml. Om Gaviscon har effekt vil effekten komme umiddelbart. https://lillemini.com/nyttig-a-vite-om-babyer/barnelege-vibeke-fossum-informerer-om-refluks-hos-babyer/ Anonymkode: 06737...f14
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #7 Skrevet 31. juli 2020 Da ville jeg ikke gitt det. Farmasøyter har som regel mye bedre greie på medisinene enn det leger har. Anonymkode: 155d3...b27 8
Gjest Albbas Skrevet 31. juli 2020 #8 Skrevet 31. juli 2020 Gaviscon er frarådet for babyer. Legen burde jo finne et alternativ. https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/3-10574
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #9 Skrevet 31. juli 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Høres merkelig ut. Men ville fått en henvisning til en barnelege, da fastleger dessverre ikke alltid har god kunnskap om spedbarn. Anonymkode: dfc94...4a8 Nei, det ble ganske tydelig for meg i dag. Skal ta det videre via helsestasjonen så får vi se. 3 hours ago, AnonymBruker said: Da ville jeg ikke gitt det. Farmasøyter har som regel mye bedre greie på medisinene enn det leger har. Anonymkode: 155d3...b27 5 minutter siden, Albbas said: Gaviscon er frarådet for babyer. Legen burde jo finne et alternativ. https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/3-10574 4 hours ago, AnonymBruker said: Be fastlegen ringe det for å få svar. Det anbefales ikke med gaviscon til barn under 6 år så tipper farmasøyten har gitt legen beskjed om å trekke resepten. Anonymkode: 5f8f2...226 Det var sikkert det legen også fant ut men dårlig å ikke gi beskjed eller et alternativ, følte liksom at bekymringene mine ble avfeid på en veldig merkelig måte. Anonymkode: 62aac...17c
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #10 Skrevet 1. august 2020 Ang refluks fikk vi beskjed om at utredning osv skjedde aldri før tidligest 1 år så frem til det måtte vi holde ut. Beskjed fra fastlege, helsesøster og barnelege på sykehus... følte alt jobbet mot oss så vi holdt ut.ble også bedre rundt 1 år så sikkert derfor de ikke gidder hjelpe folk men litt hjelp når det sto på hadde vært fint. Anonymkode: da6f4...978 1
mammahjarte Skrevet 1. august 2020 #11 Skrevet 1. august 2020 Det er ikkje heilt innarbeidet i helsevesenet at spedbarn ikkje skal ha gaviscon. Opplevde noko liknande, helsestasjonen annbefalte det. Eg spurte apoteket om dosering, apoteket frarådet bruken. Eg ringte helsestasjonen, ho skjekka opp i det. Nye retningslinjer frå Relis. Her forsvant alle reflukssymptomer på to dager når barnelegen satt oss over på kumelkproteinfri mme. Barnelegen sa dei før i tida gav spedbarn gaviscon og hadde nyleg slutta med det. Virka som legen hadde dårlig samvittighet, det viste seg å væra skadelig 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #12 Skrevet 1. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Ang refluks fikk vi beskjed om at utredning osv skjedde aldri før tidligest 1 år så frem til det måtte vi holde ut. Beskjed fra fastlege, helsesøster og barnelege på sykehus... følte alt jobbet mot oss så vi holdt ut.ble også bedre rundt 1 år så sikkert derfor de ikke gidder hjelpe folk men litt hjelp når det sto på hadde vært fint. Anonymkode: da6f4...978 Akkurat, det var jo ikke så veldig oppløftende, virker som om svaret på det meste er «det går over, det er bare en fase» og forsåvidt stemmer jo det egentlig på mye men ikke så veldig hjelpsomt når man holder på å bli gal av søvnmangel og sliter med å få i ungen mat. Vi får vel smøre oss med tålmodighet da. 49 minutter siden, mammahjarte said: Det er ikkje heilt innarbeidet i helsevesenet at spedbarn ikkje skal ha gaviscon. Opplevde noko liknande, helsestasjonen annbefalte det. Eg spurte apoteket om dosering, apoteket frarådet bruken. Eg ringte helsestasjonen, ho skjekka opp i det. Nye retningslinjer frå Relis. Her forsvant alle reflukssymptomer på to dager når barnelegen satt oss over på kumelkproteinfri mme. Barnelegen sa dei før i tida gav spedbarn gaviscon og hadde nyleg slutta med det. Virka som legen hadde dårlig samvittighet, det viste seg å væra skadelig Nei, det virket som om det var en del ting legen ikke kunne gi meg svar på, han henviste en del til helsestasjonen i forhold til amming for eksempel så egentlig fint at farmasøyten hadde peiling sånn sett. Kanskje jeg finner en barnelege som er litt oppdatert 🤞🏽 Anonymkode: 62aac...17c
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #13 Skrevet 1. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ang refluks fikk vi beskjed om at utredning osv skjedde aldri før tidligest 1 år så frem til det måtte vi holde ut. Beskjed fra fastlege, helsesøster og barnelege på sykehus... følte alt jobbet mot oss så vi holdt ut.ble også bedre rundt 1 år så sikkert derfor de ikke gidder hjelpe folk men litt hjelp når det sto på hadde vært fint. Anonymkode: da6f4...978 Her har du dessverre bare treft på feil leger. Helt vanlig å utrede for refluks før 1 år, men de med litt gammeldags tankegang hjelper deg ikke dessverre. Måtte selv gjennom 4 ulike leger før jenten min fikk hjelpen hun trengte. Men ja, de fleste vokser det av seg før de er 1 år heldigvis Anonymkode: d9a62...df5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå