AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #1 Skrevet 31. juli 2020 Hadde jo vært coronavennlig og registrere seg på nett. Og deretter benytte seg av sommerles for barna, lydbok fra app osv. Anonymkode: 514d0...9c2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #2 Skrevet 31. juli 2020 Stort sett så går det an. Søk opp ditt lokale bibliotek på nett, og undersøk deres nettside. . Via MinID løser det meste seg. Anonymkode: 7ca8a...216
Zireael Skrevet 31. juli 2020 #4 Skrevet 31. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stort sett så går det an. Søk opp ditt lokale bibliotek på nett, og undersøk deres nettside. . Via MinID løser det meste seg. Anonymkode: 7ca8a...216 Ved siden av lokale bibliotek skal det også gå an å skaffe seg nasjonalt lånekort på nett via Nasjonalbiblioteket. Mer informasjon om det her: https://karanteket.no/skaff-deg-nasjonalt-lanekort-hjemmefra/
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #5 Skrevet 31. juli 2020 Tusen takk for tips ang det nasjonale lånekortet. Fant ikke noe på vårt lokale, derfor jeg spurte dere. ts Anonymkode: 514d0...9c2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #6 Skrevet 31. juli 2020 Hvor kan jeg bruke det nasjonale bibliotek kortet? Fungerte ikke på nett hos det lokale biblioteket? Anonymkode: 514d0...9c2
Gjest Dorey Skrevet 31. juli 2020 #7 Skrevet 31. juli 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor kan jeg bruke det nasjonale bibliotek kortet? Fungerte ikke på nett hos det lokale biblioteket? Anonymkode: 514d0...9c2 Du må antagelig fysisk innom biblioteket for at de skal legge deg til i sin base. Husk legitimasjon m/bilde. Vi gjør det i allefall sånn der jeg jobber. Lånekortet er et verdikort, som ikke skal misbrukes så vi må vite at det er tilknyttet en faktisk person.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #8 Skrevet 31. juli 2020 1 time siden, Dorey skrev: Du må antagelig fysisk innom biblioteket for at de skal legge deg til i sin base. Husk legitimasjon m/bilde. Vi gjør det i allefall sånn der jeg jobber. Lånekortet er et verdikort, som ikke skal misbrukes så vi må vite at det er tilknyttet en faktisk person. Men det må de da kunne vite når jeg har oppgitt fødselsnr og logget inn med bankid for at dette skulle la seg ordne? Anonymkode: 514d0...9c2 1
Gjest Dorey Skrevet 31. juli 2020 #9 Skrevet 31. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men det må de da kunne vite når jeg har oppgitt fødselsnr og logget inn med bankid for at dette skulle la seg ordne? Anonymkode: 514d0...9c2 Men du kan teoretisk sett ha stjålet/funnet et kort. Da vil den andre personen evt stå ansvarlig. Så det må bekreftes.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #10 Skrevet 1. august 2020 8 hours ago, Dorey said: Du må antagelig fysisk innom biblioteket for at de skal legge deg til i sin base. Husk legitimasjon m/bilde. Vi gjør det i allefall sånn der jeg jobber. Lånekortet er et verdikort, som ikke skal misbrukes så vi må vite at det er tilknyttet en faktisk person. Tidligere var det slik, men idag er lånekortet blitt redusert til noe man kan ha liggende i skuffen; sikkerheten ved utlånet på det nye hovedbiblioteket i Bjørvika er så håpløst dårlig at alt man trenger, er et lånenummer som kan tastes inn manuelt og en 4-sifret pinkode. Med andre ord - hvis noen finner et tilfeldig lånenummer på et av kvitteringslappene folk ofte glemmer i bøker, kan vedkommende ved å prøve seg litt frem (maks. 10.000 teoretiske muligheter i pinkoden, men i praksis langt færre), låne ting i andres navn, og gjøre dem juridisk ansvarlig for utlånet. Hjelpe meg; hvis dette skal være fremtidens bibliotek, tør jeg ikke å tenke på hva som blir det neste - biblioteket er en fantastisk institusjon, men IT er ikke akkurat bibliotekets domene; etter at Deichman kuttet i muligheten for å låne ting fra resten av landet i 2016, tok det tre år før man klarte å finne en løsning på noe en 14-åring ville ha klart i løpet av en kveld, og sikkerhetsmessig er dagens løsning en tragedie. Om lånekortet skal ha noen som helst verdi for å låne fysiske gjenstander, burde det vært et krav om å ha tilgang til dette - idag kan hvem som helst låne ting i andres navn ved å gjette pinkoden. Anonymkode: b8415...91c
Gjest Dorey Skrevet 1. august 2020 #11 Skrevet 1. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tidligere var det slik, men idag er lånekortet blitt redusert til noe man kan ha liggende i skuffen; sikkerheten ved utlånet på det nye hovedbiblioteket i Bjørvika er så håpløst dårlig at alt man trenger, er et lånenummer som kan tastes inn manuelt og en 4-sifret pinkode. Med andre ord - hvis noen finner et tilfeldig lånenummer på et av kvitteringslappene folk ofte glemmer i bøker, kan vedkommende ved å prøve seg litt frem (maks. 10.000 teoretiske muligheter i pinkoden, men i praksis langt færre), låne ting i andres navn, og gjøre dem juridisk ansvarlig for utlånet. Hjelpe meg; hvis dette skal være fremtidens bibliotek, tør jeg ikke å tenke på hva som blir det neste - biblioteket er en fantastisk institusjon, men IT er ikke akkurat bibliotekets domene; etter at Deichman kuttet i muligheten for å låne ting fra resten av landet i 2016, tok det tre år før man klarte å finne en løsning på noe en 14-åring ville ha klart i løpet av en kveld, og sikkerhetsmessig er dagens løsning en tragedie. Om lånekortet skal ha noen som helst verdi for å låne fysiske gjenstander, burde det vært et krav om å ha tilgang til dette - idag kan hvem som helst låne ting i andres navn ved å gjette pinkoden. Anonymkode: b8415...91c Men det er da evt du som låner som er ansvarlig for å ikke gi ut/glemme igjen lånenummeret ditt, samt å ha annen pinkode enn 1234... De fleste steder må du ha med lånekortet eller i verste fall id med bilde for å få låne.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #12 Skrevet 1. august 2020 15 hours ago, Dorey said: Men det er da evt du som låner som er ansvarlig for å ikke gi ut/glemme igjen lånenummeret ditt, samt å ha annen pinkode enn 1234... De fleste steder må du ha med lånekortet eller i verste fall id med bilde for å få låne. Etter det jeg har hørt kommer lånesystemet i Bjørvika til å bli videreført i resten av Oslo, så denne formen for sikkerhet kommer til å gjelde hele byen. Og som låner er man ikke ansvarlig for å glemme igjen kvitteringslapper i bøker; derimot er biblioteket ansvarlig for å ha et velfungerende system på plass som ikke kan misbrukes - og selv om man har en annen pinkode enn 1234, er det bare et spørsmål om tid før en 4-sifret pinkode blir knekket; gjort manuelt, vil dette ta noen timer. Antar også at lånenummeret følger et mønster der nummer følger etter nummer, slik at hvem som helst kan legge på tallet 237 til lånenummeret sitt - og vips, så har man en annens lånenummer. Spørsmålet er derfor: Hvorfor lar Deichman brukervennlighet (noen klarer alltid å glemme lånekortet, men er man såpass sløv, burde man ikke få låne; i de tilfellene jeg selv har gjort det, har jeg bedt om å legge materialet til side, og kommet igjen neste dag med lånekort), gå på bekostning av lånernes sikkerhet ...? Sikkerheten ved dagens system i Bjørvika er rett og slett katastrofalt dårlig, og dette er ikke brukernes ansvar, men bibliotekets. Anonymkode: b8415...91c
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #13 Skrevet 1. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter det jeg har hørt kommer lånesystemet i Bjørvika til å bli videreført i resten av Oslo, så denne formen for sikkerhet kommer til å gjelde hele byen. Og som låner er man ikke ansvarlig for å glemme igjen kvitteringslapper i bøker; derimot er biblioteket ansvarlig for å ha et velfungerende system på plass som ikke kan misbrukes - og selv om man har en annen pinkode enn 1234, er det bare et spørsmål om tid før en 4-sifret pinkode blir knekket; gjort manuelt, vil dette ta noen timer. Antar også at lånenummeret følger et mønster der nummer følger etter nummer, slik at hvem som helst kan legge på tallet 237 til lånenummeret sitt - og vips, så har man en annens lånenummer. Spørsmålet er derfor: Hvorfor lar Deichman brukervennlighet (noen klarer alltid å glemme lånekortet, men er man såpass sløv, burde man ikke få låne; i de tilfellene jeg selv har gjort det, har jeg bedt om å legge materialet til side, og kommet igjen neste dag med lånekort), gå på bekostning av lånernes sikkerhet ...? Sikkerheten ved dagens system i Bjørvika er rett og slett katastrofalt dårlig, og dette er ikke brukernes ansvar, men bibliotekets. Anonymkode: b8415...91c Jeg har lånt tusenvis av bøker på titalls ulike bibliotek over 25 år, det finnes mange slike lapper etter meg her og der tipper jeg. I tillegg har jeg aldri hatt behov for å bruke verken id med bilde, eller nødvendigvis ha med meg lånekortet. De har brukt navnet som kommer opp når jeg leverer en bok, eller at jeg har sagt navnet mitt. Så i teorien har det vært lett å låne på andre, men jeg tror rett og slett ikke at dette er et utbredt problem overhodet med tanke på at så mange bibliotek har benyttet denne praksisen over så lang tid uten å se behov for å stramme inn... Kanskje det ikke er biblioteket folk går til for å være kriminelle? Selv om det sikkert skjer enkelttilfeller. Anonymkode: af873...77e 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #14 Skrevet 2. august 2020 Biblioteket er jo en gratis tjeneste så jeg ser ikke at kriminelle skulle ønske å låne en bok i mitt navn for så å beholde boka. Bibliotekbanden, liksom. Anonymkode: 5943e...42e 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #15 Skrevet 2. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Biblioteket er jo en gratis tjeneste så jeg ser ikke at kriminelle skulle ønske å låne en bok i mitt navn for så å beholde boka. Bibliotekbanden, liksom. Anonymkode: 5943e...42e Problemet her er det juridiske; ville du ha betalt kr.500 i erstatning for et dataspill andre hadde lånt i ditt navn ...? Man kan låne både musikkinstrumenter og andre dyrere ting på biblioteket, så det burde etter min mening absolutt vært en fordel å sørge for et system der den som låner, kun er ansvarlig for det vedkommende har lånt. I gamle dager hadde man et helt annet utlånssystem med papirkort som ble tatt bilde av, og en gang fikk jeg et erstatningskrav for en bok jeg hadde levert - dette ble oppklart da jeg kunne vise at boken lå i bokhyllen, noe som ikke hadde vært like enkelt om den ikke var der. Har en sjelden gang opplevd at folk har lånt ting i mitt navn grunnet feil med utlånsautomatene som ikke registrerte at man var logget ut selv om man var det, og det har gått bra, men det er en kjedelig følelse å vite at man plutselig kan bli erstatningspliktig for noe man ikke selv har lånt. Ellers er jeg glad i biblioteket og setter stor pris på den fantastiske servicen og kompentansen til de ansatte - i våre dager med automatiske telefonsvarere og nedlagte banker og postkontorer er biblioteket en av de få institusjonene i samfunnet der man kan møte levende mennesker uten å gå konkurs - men akkurat dette med utlån burde de få bedre orden på; det er ingenting i veien med et fysisk lånekort. Anonymkode: b8415...91c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå