Gå til innhold

Kan tiltrekning komme etterhvert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blitt invitert på date 2 med en jeg egentlig ikke følte med tiltrukket av. 
Vet jeg lett finner feil da jeg har angst for forhold. 
Noen som har opplevd at tiltrekning kommer etterhvert? Ønsker å møte noen nå. 

Anonymkode: ad51c...00c

Gjest MrTeddy29
Skrevet

Jepp, det er fult muligt.

Selv om man ikke synes at en person er veldig tiltrekkende og se på, så kan dem ha en helt sinnsykt god personlighet som gjør at du faktisk ikke greier og gå fra personen.

Som f.eks at han er snill og god og bryr seg om hva du sliter med og sånne ting. 

Handler bare om og gå utenfor sin komfort zone trur jeg og se hvordan folk er uavhenging hvordan dem ser ut eller hvordan dem er.

Skrevet

Ja :) jeg datet en jeg ikke syntes var særlig attraktiv 3-4 ganger (likte spesielt ikke lukten hans) før vi plutselig ble kaniner 🙈

Men har også opplevd det motsatte med en annen, at jeg måtte gi opp etter to uker.

Skrevet

Anbefaler ikke å inngå et forhold til noen du ikke er tiltrukket av, selv om dere utvikler kjemi og han har en fantastisk personlighet, kan det oppstå trøbbel i fremtiden. Du vil kanskje lettere forelske deg i andre, eller kanskje miste sexlysten. Det er viktig å være tiltrukket av hverandre. 

• Liker 3
Skrevet

Man kan få kjemi etterhvert, men ikke bli tiltrukket. Du burde heller gå for noen det sier pang med i fra starten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

alt handler om kjemi og om han viser interesse til deg på en ekte måte nå. Det kommer iallfall ikke i ettertid, heller motsatt.

Anonymkode: 5b6b8...d8a

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, Rant skrev:

Anbefaler ikke å inngå et forhold til noen du ikke er tiltrukket av, selv om dere utvikler kjemi og han har en fantastisk personlighet, kan det oppstå trøbbel i fremtiden. Du vil kanskje lettere forelske deg i andre, eller kanskje miste sexlysten. Det er viktig å være tiltrukket av hverandre. 

Dette er alt for generelt! Har man utviklet en kjemi seg i mellom er det aller meste gjort faktisk. Dette kan lett skje over litt tid. Jeg vil påstå at når dette skjer er det bedre en en stormende forelskelse som er helt jævlig og setter alt av fornuft ut av spill. Det betinger at man har noen gode felles interesser man kan drive på med sammen av og til, det blir et lim i forholdet også. Så dette med felles verdier, slik at krangel rundt dette ikke river forholdet fra hverandre.

Miste sexlyst og forelske seg i andre kan skje hele tiden i alle forhold om moral og etikk ,og det å vanne forholdet ikke eksisterer. Sterk tiltrekking er ofte det jeg kaller rent begjær! Veldig ofte forsvinner det i samme grad som forelskelsen etter en tid, og varer ikke lenger en to år sier forskerne.

Så om jeg likte en kvinne, men ikke var direkte forelsket? Hadde lett gitt det masse tid og sjanse for å se om det utviklet seg til noe. Basert på det jeg skriver over.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Antiviruset skrev:

Dette er alt for generelt! Har man utviklet en kjemi seg i mellom er det aller meste gjort faktisk. Dette kan lett skje over litt tid. Jeg vil påstå at når dette skjer er det bedre en en stormende forelskelse som er helt jævlig og setter alt av fornuft ut av spill. Det betinger at man har noen gode felles interesser man kan drive på med sammen av og til, det blir et lim i forholdet også. Så dette med felles verdier, slik at krangel rundt dette ikke river forholdet fra hverandre.

Miste sexlyst og forelske seg i andre kan skje hele tiden i alle forhold om moral og etikk ,og det å vanne forholdet ikke eksisterer. Sterk tiltrekking er ofte det jeg kaller rent begjær! Veldig ofte forsvinner det i samme grad som forelskelsen etter en tid, og varer ikke lenger en to år sier forskerne.

Så om jeg likte en kvinne, men ikke var direkte forelsket? Hadde lett gitt det masse tid og sjanse for å se om det utviklet seg til noe. Basert på det jeg skriver over.

Om man tenker at seksualitet ikke er så viktig, så er det klart man ikke nødvendigvis trenger den tiltrekningen, men mange gjør det. Jeg må være oppriktig tiltrukket for at det skal fungere i lengden. Må kunne se på mannen og tenke herregud så fin han er, våkne opp ved siden av ham å bare beundre ham. Tiltrekning er dessuten svært subjektivt. 

Jeg nevner kun tiltrekning, og har ikke påstått at kjemi eller samme verdier ikke er viktig. Det er også viktig. Hele pakka. Men om man egentlig ikke har lyst til å kysse partner fordi han lukter vondt (sender ut feromoner, som jeg ikke blir trigget av), synes han i utgangspunktet er mindre tiltrekkende, så fungerer ikke intimiteten i lengden. Man kan ikke fake intimitet, bare fordi man er bestevenner ellers. 

Jeg kan i hvert fall ikke det. Og, nei, jeg snakker dessuten ikke om forelskelse, jeg snakker om generell tiltrekning. Du har rett i at nyforelskelsen ikke varer mer enn ett til to år, men man kan ivareta forelskelsen, og la det blusse opp nå og da om man har et godt forhold, og det finnes en grunnleggende attraksjon. Alle har forskjellige preferanser, og innehar partner de trekkene (utseende) man tiltrekkes av, så er ikke det noe som forsvinner. Han vil ikke våkne opp med en annen nese, andre øyne, lepper...etc. Han vil være ham. Han vil kanskje eldes, men det utgjør ikke så stor forskjell på selve trekkene. 

• Liker 1
Skrevet

Det handler mye om bølgelengde også. For min del hvert fall.

Tiltrekning kommer og går, men hvordan er personlighetene ellers sammen? Er det en personlighet som løfter meg opp og jeg de, hvor vi kan utvikle oss parallelt eller er det ikke en god dynamikk hvor vi ikke utfyller hverandre?

Ler vi mye sammen og har det greit for det meste eller er det en jobb å få ting til å fungere som en føler en må ofre noe for, seg selv på noen måter?

Sånne småting utgjør mye for forutsetningene til en tiltrekning. Det må være en solid grunn man kan bygge på.

Spørs jo litt på hvor godt man kjenner hverandre også. Er det null tiltrekning så tidlig og du har bare et førsteinntrykk av han, kan du jo møte han 2-3 ganger til og se an hvordan personlighetene deres går sammen.

Det ville jeg ha gjort. Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet
På 31.7.2020 den 16.54, AnonymBruker skrev:

Noen som har opplevd at tiltrekning kommer etterhvert? Ønsker å møte noen nå. 

Det har jeg opplevd ja. Syntes ikke han var noe særlig da vi møttes første gang (ikke i date setting) men noen år senere sa det klikk og med ett var han blitt, om ikke verdens kjekkeste, så definitivt kjekk nok for meg. 

Anonymkode: c9067...6be

AnonymBruker
Skrevet

Er sikkert mye som er mulig, men for meg må en viss fysisk tiltrekning være tilstede fra start. Hvis ikke føles det bare feil. Trenger ikke være helt "fyrverkeri"; men må føle NOE tiltrekning. Hvis ikke orker jeg ikke å være intim med han i det hele tatt. Jeg tror også det er viktig å huske på at tiltrekning og begjær falmer noe over tid, så hvis det er veldig lite tiltrekning fra start så vil det ikke bli mye med tiden. Det å være tiltrukket til den andre er jo ofte selve "gnisten" som starter det "bålet" som et forhold er. Det er jo sånn at man blir kjent etterhvert og da har jo personligheten til den andre veldig mye å si. Så etterhvert blir tiltrekning mindre viktig, men når den ikke er der fra start blir jeg skeptisk til å kunne ha et forhold i det hele tatt. 

Anonymkode: fb136...75b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd å se på bilder av han for å se om det er noe jeg er tiltrukket av. Det er det desverre ikke. 

dropper date 2. 

ts

Anonymkode: ad51c...00c

Skrevet (endret)
3 timer siden, Rant skrev:

Jeg nevner kun tiltrekning, og har ikke påstått at kjemi eller samme verdier ikke er viktig. Det er også viktig. Hele pakka. Men om man egentlig ikke har lyst til å kysse partner fordi han lukter vondt (sender ut feromoner, som jeg ikke blir trigget av), synes han i utgangspunktet er mindre tiltrekkende, så fungerer ikke intimiteten i lengden. Man kan ikke fake intimitet, bare fordi man er bestevenner ellers. 

En viss fysisk tiltrekning må være der fra starten ja, uten noe slikt nytter det ikke. Da er det jo ikke noe å starte på. Det er jo ikke dette jeg mener er noe å bygge på over tid. Det jeg snakker om er at den er der, men at man ikke er veldig forelsket! Det er noe helt annet. Det er mange som kan ha en god fysisk kjemi, og ikke bli forelsket. Det er jo disse som lurer på om de skal ta dette videre. Er det ikke en fysisk gnist der i det hele tatt? Hadde ikke engang datet  flere ganger, det er bortkastet tid. Er det en viss tiltrekking fysisk og man har felles verdier og interesser? Da kan man bygge noe på dette, slikt gir jeg gjerne litt tid. Da kan man faktisk oppleve at man er sammen og ikke er forelsket slik sett, men rett og slett blir gald i hverandre i stedet. Godt nok dette også.

Endret av Antiviruset
  • Liker 1
Skrevet
På 31.7.2020 den 16.54, AnonymBruker skrev:

Vet jeg lett finner feil da jeg har angst for forhold. 

Da nytter det jo ikke å date heller, det vil aldri føre til noe forhold for deg. Så er det dette du er ute etter burde du ta tak i dette problemet. Profesjonelle kan sikkert hjelpe deg med dette, date med en slik ballast kan jo ikke lykkes.  Om du ikke bare er ute etter sex da.

AnonymBruker
Skrevet

Ja! Har opplevd flere ganger å falle for gutter jeg ikke var tiltrukket av i starten. Spesielt på skolen og senere jobb. En gang var jeg på date med en fyr som jeg raskt skrotet som uinteressant. En del måneder senere møttes vi tilfeldigvis på toget, kjemi oppstod og jeg falt pladask 🥰. Alt kan skje, så vær "openminded"! ❤️

Anonymkode: 11815...4e4

AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvsagt. Har opplevd flere ganger med folk jeg jobber med. Fant dem ikke attraktive da jeg startet der, men nå etter et par år syns jeg flere av dem er tiltrekkende. Men du kan ikke date noen du ikke er tiltrukket av i to år

Anonymkode: 1223b...2ed

Skrevet
5 timer siden, Antiviruset skrev:

En viss fysisk tiltrekning må være der fra starten ja, uten noe slikt nytter det ikke. Da er det jo ikke noe å starte på. Det er jo ikke dette jeg mener er noe å bygge på over tid. Det jeg snakker om er at den er der, men at man ikke er veldig forelsket! Det er noe helt annet. Det er mange som kan ha en god fysisk kjemi, og ikke bli forelsket. Det er jo disse som lurer på om de skal ta dette videre. Er det ikke en fysisk gnist der i det hele tatt? Hadde ikke engang datet  flere ganger, det er bortkastet tid. Er det en viss tiltrekking fysisk og man har felles verdier og interesser? Da kan man bygge noe på dette, slikt gir jeg gjerne litt tid. Da kan man faktisk oppleve at man er sammen og ikke er forelsket slik sett, men rett og slett blir gald i hverandre i stedet. Godt nok dette også.

Oppfattet ikke HI som snakk om forelskelse, men tiltrekning. Det er det det står. Så det er det jeg svarte på. Kanskje jeg definerer ordet "tiltrukket" annerledes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...