Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare meg eller har det plutselig kommet en hel haug med flyvemaur til Oslo over natta? Pleier det å være så mange hver sommer? Hvorfor har de egentlig vinger? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har vell vært godt sommer miljø for dem, slik flere overlevde. 
De flyr for å finne en plass å starte ny tue. 

Anonymkode: 06697...ba5

Skrevet (endret)

.

Endret av Munti
AnonymBruker
Skrevet

De kommer som regel på denne tiden, det er masse hos meg i dag.

Anonymkode: dbe0d...81a

• Liker 1
Skrevet

Maur får vinger og svermer en veldig kort periode. Etter svermingen faller vingene av og de blir til vanlige maur igjen. Flyvemaur er altså ikke en type maur, men vanlig maur som får vinger en kort periode.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Candiru skrev:

Maur får vinger og svermer en veldig kort periode. Etter svermingen faller vingene av og de blir til vanlige maur igjen. Flyvemaur er altså ikke en type maur, men vanlig maur som får vinger en kort periode.

Det er kun dronningmaur og enkelte Hannmaur som får vinger. De fleste maur som klekkes er vanlige arbeidsmaur uten vinger.

Anonymkode: ba445...ec3

Skrevet
2 timer siden, Munti skrev:

Maur kan ikke fly, det er møll du ser. 

https://snl.no/flygemaur

Det er nye dronninger og droner på vei til å lage nye maurkolonier. 

Ufarlige, men litt ekkelt om det blir veldig mange samtidig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Munti skrev:

Maur kan ikke fly, det er møll du ser. 

Tull.

Anonymkode: bf667...3a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Var veldig mange idag på e6 mot gardemoen. Ble full av de. 

Men det varer jo bare en dag såvidt jeg vet

Anonymkode: 0a3d6...44f

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Varm skrev:

Er det bare meg eller har det plutselig kommet en hel haug med flyvemaur til Oslo over natta? Pleier det å være så mange hver sommer? Hvorfor har de egentlig vinger? 

Bor like utenfor Bergen, oppdaget det samme her! Tusenvis i dag da jeg gikk en liten tur langs veien!

Anonymkode: 09a97...0b5

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor like utenfor Bergen, oppdaget det samme her! Tusenvis i dag da jeg gikk en liten tur langs veien!

Anonymkode: 09a97...0b5

Det er fordi de svermer på likt omtrent til en bestemt årstid. Vet ikke hva som trigger dem og hvordan så mange kan fly til eksakt samme tid, men det gjør de. De leter etter en ny plass å slå seg ned med sin nye dronning.

Endret av Million
Skrevet

Tenk å få vinger og kunne fly, og så bare miste dem igjen. Dobbelt nedtur!

Skrevet

Jeg pleier å få innvasjon av slike flygemaur hver sommer omtrent på denne tida. Flere ganger har jeg fått en "hyggelig" overraskelse etter at jeg har kommet hjem fra ferie, og funnet badet fullt av flygemaur som svermer og parer seg. 

De prøvde seg igjen for en knapp uke siden, men jeg tror jeg fikk fjernet dem. Tidligere i dag så jeg en tilsvarende sverm utendørs, så det er helt sikkert sesong for flygemaur og sverming nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...