Varm Skrevet 31. juli 2020 #1 Skrevet 31. juli 2020 Er det bare meg eller har det plutselig kommet en hel haug med flyvemaur til Oslo over natta? Pleier det å være så mange hver sommer? Hvorfor har de egentlig vinger? 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #2 Skrevet 31. juli 2020 Det har vell vært godt sommer miljø for dem, slik flere overlevde. De flyr for å finne en plass å starte ny tue. Anonymkode: 06697...ba5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #4 Skrevet 31. juli 2020 De kommer som regel på denne tiden, det er masse hos meg i dag. Anonymkode: dbe0d...81a 1
Candiru Skrevet 31. juli 2020 #5 Skrevet 31. juli 2020 Maur får vinger og svermer en veldig kort periode. Etter svermingen faller vingene av og de blir til vanlige maur igjen. Flyvemaur er altså ikke en type maur, men vanlig maur som får vinger en kort periode. 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #6 Skrevet 31. juli 2020 1 minutt siden, Candiru skrev: Maur får vinger og svermer en veldig kort periode. Etter svermingen faller vingene av og de blir til vanlige maur igjen. Flyvemaur er altså ikke en type maur, men vanlig maur som får vinger en kort periode. Det er kun dronningmaur og enkelte Hannmaur som får vinger. De fleste maur som klekkes er vanlige arbeidsmaur uten vinger. Anonymkode: ba445...ec3
stan Skrevet 31. juli 2020 #7 Skrevet 31. juli 2020 2 timer siden, Munti skrev: Maur kan ikke fly, det er møll du ser. https://snl.no/flygemaur Det er nye dronninger og droner på vei til å lage nye maurkolonier. Ufarlige, men litt ekkelt om det blir veldig mange samtidig. 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #8 Skrevet 31. juli 2020 2 timer siden, Munti skrev: Maur kan ikke fly, det er møll du ser. Tull. Anonymkode: bf667...3a8 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #9 Skrevet 31. juli 2020 Var veldig mange idag på e6 mot gardemoen. Ble full av de. Men det varer jo bare en dag såvidt jeg vet Anonymkode: 0a3d6...44f
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #10 Skrevet 31. juli 2020 4 timer siden, Varm skrev: Er det bare meg eller har det plutselig kommet en hel haug med flyvemaur til Oslo over natta? Pleier det å være så mange hver sommer? Hvorfor har de egentlig vinger? Bor like utenfor Bergen, oppdaget det samme her! Tusenvis i dag da jeg gikk en liten tur langs veien! Anonymkode: 09a97...0b5 1
Million Skrevet 31. juli 2020 #11 Skrevet 31. juli 2020 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor like utenfor Bergen, oppdaget det samme her! Tusenvis i dag da jeg gikk en liten tur langs veien! Anonymkode: 09a97...0b5 Det er fordi de svermer på likt omtrent til en bestemt årstid. Vet ikke hva som trigger dem og hvordan så mange kan fly til eksakt samme tid, men det gjør de. De leter etter en ny plass å slå seg ned med sin nye dronning. Endret 31. juli 2020 av Million
every woman Skrevet 31. juli 2020 #12 Skrevet 31. juli 2020 Tenk å få vinger og kunne fly, og så bare miste dem igjen. Dobbelt nedtur!
Perelandra Skrevet 31. juli 2020 #13 Skrevet 31. juli 2020 Jeg pleier å få innvasjon av slike flygemaur hver sommer omtrent på denne tida. Flere ganger har jeg fått en "hyggelig" overraskelse etter at jeg har kommet hjem fra ferie, og funnet badet fullt av flygemaur som svermer og parer seg. De prøvde seg igjen for en knapp uke siden, men jeg tror jeg fikk fjernet dem. Tidligere i dag så jeg en tilsvarende sverm utendørs, så det er helt sikkert sesong for flygemaur og sverming nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå