Gå til innhold

Hvordan bli kvitt fett avleiringer i hvitøyet?

Anbefalte innlegg

Gjest Guest
Skrevet

Jeg har brukt myke kontaktlinser (dagslinser) i over ti år ved siden av briller, og de tre siste årene (er over 30) har jeg utviklet og fått noe i hvert hvitøye nær nesen:

rillete "spor" som optikeren kalte for ufarlig fettansamling (eller sa han forkalkning?) og kalte det for noe sånt som "pengoecole" (?) Det kommer visst med alderen, ifølge han jeg spurte.

Men er det noen her som har det samme eller som vet om man kan bli kvitt det?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nok det samme. Oppdaget det plutselig, og fløy avgårde til optikeren min i full panikk. Han sa det samme som din: det kommer med alderen. Han sa også at det ikke er noen grunn til å gjøre noe med det, før det eventuelt henger over kanten :overrasket:

Jeg forsøker å ikke legge merke til det lenger, så lenge det ikke er farlig så betyr det jo ikke så mye..... (bortsett fra en påminnelse om alderen da, er liksom blitt så gammal at selv øyeeplet har begynt å sægge :sjenert: )

Gjest Guest
Skrevet

He he..."øyeeplet har begynt å sægge" var ny.

Jeg som skrev er bare 33 år, og trodde det var pensjonister som fikk dette. Jeg ble rystet da jeg hørte hva det var og hvorfor man får det ("med alderen"), akkurat som om det er en forklaring.

Takk for svar!

Gjest Guest
Skrevet

Det var Twigis innlegg jeg kjente meg igjen i, ikke Pleier sitt, der hun oppgir 3 linker, for linkene er om noe helt annet: de er om sykdom på hornhinnen.

Det jeg mente var hvitøyet: "fettklump" i hvitøyet, som ser helt teit ut hvis man ser nært inn på. Dette er ikke farlig, som Twigi sier, men det er kjipt og litt stygt.

I hovedinnlegget står det noe i nærheten av hva det heter på latin, men det er ikke helt korrekt, derfor lurer jeg på om noen optikere eller øye-leger her vet hva dette heter på latin?

Skrevet

Da må du ha meg unnskyldt (leste forkalkning :flau: )

Gjest Guest
Skrevet

Ja, vet det, jeg skrev vel feil..det heter vel ikke forkalkning når det er fett...

Takk for svar uansett :)

Håper optiker/øyelege-studenter kan svare på hva dette heter på latin?!

Skrevet

Jeg har glemt hva det heter (om jeg noen gang har visst det).

Merket det fordi jeg har linser, og når jeg så i speilet, og så helt inn i øyekroken, så ble denne hvite klumpen av "hvitøyet" skviset mellom linsa og våtkanten på øyet. Skikkelig disgusting, så ut som om det tøyt ut av øyet. Men altså, ikke farlig, og nå er jeg ikke så opphengt i det lenger. Det var (heldigvis) ingenting å gjøre med det - tenk så pyton å få beskjed om at det kom til å gå over hvis jeg bare sluttet å spise sjokolade ;)

Gjest Guest
Skrevet

Ja, og jeg trodde det var linsekantene som var årsak til problemet.

Det er jammen dårlig gjort - her er vi i år 2005 - også kan de ikke fjerne dette på en enkel måte en gang, når det til og med bare er fett??!!

Jeg vil ikke at en kjæreste skal se dette, det er stygt. :sjenert:

Skrevet
He he..."øyeeplet har begynt å sægge" var ny.

Jeg som skrev er bare 33 år, og trodde det var pensjonister som fikk dette. Jeg ble rystet da jeg hørte hva det var og hvorfor man får det ("med alderen"), akkurat som om det er en forklaring.

Takk for svar!

jeg har ikke dette selv, men samboeren min har - og min optiker forklarte at det er vanlig å få dette når man har passert 25... og jeg tror han sa at grunnen til at vi kan få det så tidlig, er pga lav luftfuktighet her i nord. det var ett eller annet med at øyet da er ganske tørt, og det fører til at celler presses sammen og danner slike klumper.

ikke vær bekymret for at din fremtidige kjæreste skal synes det er stygt. da jeg ble sammen med min samboer, la jeg merke til klumpene på øynene, spurte om det gjorde vondt eller var ekkelt å blunke. det var det ikke - og så var det glemt. nå ser jeg ikke de klumpene lengre. :)

Gjest Optiker: "Pengoecole"?
Skrevet

"Pengoecole" (har stavet det feil...skal være latin)

Noen som kjenner en optiker eller øyelege her?

Hva heter fenomenet?

• 2 uker senere...
Gjest Nurket1
Skrevet
Jeg har brukt myke kontaktlinser (dagslinser) i over ti år ved siden av briller, og de tre siste årene (er over 30) har jeg utviklet og fått noe i hvert hvitøye nær nesen:

rillete "spor" som optikeren kalte for ufarlig fettansamling (eller sa han forkalkning?) og kalte det for noe sånt som "pengoecole" (?) Det kommer visst med alderen, ifølge han jeg spurte.

Men er det noen her som har det samme eller som vet om man kan bli kvitt det?!

Jeg har også dette og ønsker å bli kvitt dette. Fint om noen veit om noen tiltak man kan gjøre for å bli kvitt dette. Jeg har en gul flekk i kroken av øyet + misfarging, jeg tror at det kommer av linsebruk, selvom optikeren sier at det ikke er det.

Dette plager meg veldig, og plager meg i sosiale situasjoner. Tror dere at andre mennesker legger merke til sånt...?

• 3 uker senere...
Skrevet

Enig, man skal

høre på folk når de sier at det plager dem.

Jeg plages også seriøst over de "fettklump" opphopningene på kanten innerst i hvert "hvitøye"!

De har vært der i over 2 år og jeg mistenker at det kommer av linsebruk, selv om optikeren sier at det kommer med alderen.

Kjipt at ingen her vet hva fenomenet heter og om/hvordan man kan fjerne ekkelet..

Skrevet
Jeg har også dette og ønsker å bli kvitt dette. Fint om noen veit om noen tiltak man kan gjøre for å bli kvitt dette. Jeg har en gul flekk i kroken av øyet + misfarging, jeg tror at det kommer av linsebruk, selvom optikeren sier at det ikke er det.

Dette plager meg veldig, og plager meg i sosiale situasjoner. Tror dere at andre mennesker legger merke til sånt...?

Heisann

Det heter "pinguecula" og det er ikke vanlig å fjerne det, som er noe dritt. Men det går visst an å gjøre det, og i USA er det iallefall noen leger som fjerner det. Men det er visst stor sjans for at det kan dukke opp igjen. Jeg går i tro om at det skal forsvinne etterhvert. Kan jeg spørre om hvor gammel du var da du fikk det?

Skrevet

Jeg var ca. 28 år da jeg fikk det. Nå har det gått 4 år og det er like ille.

:sur:

Jeg er sur fordi ingen i Norge klarer å fjerne noe så enkelt som fett.

Laseroperasjoner skal de ha på øynene, og kosmetisk øyekirurgi skal de ha, men å fjerne dette problemet, nei det høreer vi ingenting om.

Takk for korrekt betegnelse på ekkelet!

Skrevet
Jeg var ca. 28 år da jeg fikk det. Nå har det gått 4 år og det er like ille.

:sur:

Jeg er sur fordi ingen i Norge klarer å fjerne noe så enkelt som fett.

Laseroperasjoner skal de ha på øynene, og kosmetisk øyekirurgi skal de ha, men å fjerne dette problemet, nei det høreer vi ingenting om.

Takk for korrekt betegnelse på ekkelet!

Bare hyggelig! Fint om en øyelege kunne besvart oss ordentelig på dette spørmålet. men det måtte være en som virkelig er interresert i å hjelpe oss.Vi får holde hverandre oppdatert underveis ;)

Jeg var forresten 28 år da jeg selv fikk det. Og nå plager jeg kjæresten min konstant om øye mitt. Han sier han ikke kan se noe hvis man ikke stirrer på nært hold , men jeg irriterer meg sånn over det. Forsvinn din pinguecula!

• 7 år senere...
Skrevet

Må bare slenge meg på denne diskusjonen. Jeg har også fått pingvekula ,og det plager meg skikkelig. Har hatt det i sju år og jeg plager mannen min med det til tider litt for mye. Men er veldig frustrert. Utrolig av de kan sende mennesker til månen men ikke fjerne dette problemet:-S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...