Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer er på jobb og jeg skulle til tannlegen. Mine foreldre skulle passe jenta vår på 8 mnd. Jeg sa de kunne gi hun litt middag mens jeg var borte.

de har gitt hun fiskeboller i hvit saus 🙉🙉 smarte meg glemte jo å si at jeg hadde middag med! 😩 og de er ikke helt inni dette med at baby under 10 ikke skal ha melkeprodukter eller salt.

er det farlig? 🙉🙉

Anonymkode: c8bf2...c64

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 96529...e87

AnonymBruker
Skrevet

Fiskeboller i hvit saus er absolutt ikke farlig for et barn under 1 år. Man skal unngå å gi barna melk, men man kan fint gi mat som inneholder litt melk, sånn som hvit saus. Det er veldig rart du ikke har fått info om det på helsestasjonen.

Anonymkode: f28d3...36f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fiskeboller i hvit saus er absolutt ikke farlig for et barn under 1 år. Man skal unngå å gi barna melk, men man kan fint gi mat som inneholder litt melk, sånn som hvit saus. Det er veldig rart du ikke har fått info om det på helsestasjonen.

Jeg fikk beskjed om at man ikke skulle gi matvarer som inneholder melk? Ikke før de var fylte 10 mnd. Da kunne man begynne med melk i hvit saus osv 🤷🏼‍♀️

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Uansett så er det jo ekstremt unaturlig å drikke melk fra andre dyr. Går ut i fra det er ku-melk du mener, noe som er helt helt vanvittig. 

Ville du servert katte-melk? Rotte-melk? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed om at man ikke skulle gi matvarer som inneholder melk? Ikke før de var fylte 10 mnd. Da kunne man begynne med melk i hvit saus osv 🤷🏼‍♀️

Ts

Det stemmer. Og de skal heller ikke ha salt, slik fiskeboller og hvit saus er. Men én gang er ikke skadelig. Synes du burde få dine foreldre til å lese seg litt opp før du overlater ungen til dem. 

Anonymkode: 62655...d2d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er tydeligvis ikke oppdatert, så da bør du unngå å gi råd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer. Og de skal heller ikke ha salt, slik fiskeboller og hvit saus er. Men én gang er ikke skadelig. Synes du burde få dine foreldre til å lese seg litt opp før du overlater ungen til dem. 

Nei, jeg kommer til å la mine foreldre passe barnebarna sine selv om de ikke visste at kumelk var farlig for barn under 10 mnd 🙃

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett så er det jo ekstremt unaturlig å drikke melk fra andre dyr. Går ut i fra det er ku-melk du mener, noe som er helt helt vanvittig. 

Ville du servert katte-melk? Rotte-melk? 

Dette skjønte jeg ikke? Selvsagt kumelk. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg kommer til å la mine foreldre passe barnebarna sine selv om de ikke visste at kumelk var farlig for barn under 10 mnd 🙃

Nei? Du vil ikke at de skal være informert? Hva blir det neste, at de gir honning og tar livet av ungen? 

Skrevet

Gjort er gjort. Det er jo ikke optimalt, men det går nok helt fint skal du se. Kanskje hun blir litt ekstra tørst, og kanskje hun blir litt dårlig i magen, men det er jo ikke krise. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt ikke noe farlig med å gi små barn kumelk, det er ikke sånn at de ikke tåler det (om de ikke har melkeproteinallergi da). Men høyt inntak av melk kan hindre opptak av jern, samt at melken ikke er optimalt sammensatt mtp proteiner vs fett til de minste.

Hvis du gir kjøpegrøt så er det melk i det...

Ikke stress. Men mindre foreldrene dine passer flere ganger i uka kan du bare la de styre på.

Anonymkode: 8955f...a7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Melk er da ikke farlig? Hvor har dere det fra? Kumelk kan forhindre opptak av jern ved å ta opp plassen til jernholdig mat. Det bør jo selvfølgelig unngås, men det er på ingen måte farlig at det skjedde denne ene gangen. Og når det gjelder salt så var jeg på babymatkurs, og de sa at små barn skal som kjent unngå salt, men ingen barn dør av saltoverdose.. gutten min rev ned en åpen potetgullpose fra kjøkkenbenken da han var 10 mnd og spiste store mengder. HS sa det gikk helt fint siden det var et engangstilfelle. Svært lite (med unntak av honning) er direkte farlig for baby i små, svært sjeldne doser.

Anonymkode: 4c399...098

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt ikke noe farlig med å gi små barn kumelk, det er ikke sånn at de ikke tåler det (om de ikke har melkeproteinallergi da). Men høyt inntak av melk kan hindre opptak av jern, samt at melken ikke er optimalt sammensatt mtp proteiner vs fett til de minste.

Hvis du gir kjøpegrøt så er det melk i det...

Ikke stress. Men mindre foreldrene dine passer flere ganger i uka kan du bare la de styre på.

Kjøpegrøt inneholder vel mme (som er basert på kumelk), men ikke vanlig kumelk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Thyra skrev:

Nope. Helt vanlig skummetmelkpulver og melkepulver.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Melk er da ikke farlig? Hvor har dere det fra? Kumelk kan forhindre opptak av jern ved å ta opp plassen til jernholdig mat. Det bør jo selvfølgelig unngås, men det er på ingen måte farlig at det skjedde denne ene gangen. Og når det gjelder salt så var jeg på babymatkurs, og de sa at små barn skal som kjent unngå salt, men ingen barn dør av saltoverdose.. gutten min rev ned en åpen potetgullpose fra kjøkkenbenken da han var 10 mnd og spiste store mengder. HS sa det gikk helt fint siden det var et engangstilfelle. Svært lite (med unntak av honning) er direkte farlig for baby i små, svært sjeldne doser.

Anonymkode: 4c399...098

Man kan du av saltoverdose, jo. Til og med voksne kan det. 

AnonymBruker
Skrevet

4 minutter siden, Thyra skrev:

Hadde det vært mme hadde det vært andre krav til tilberedning og sterilitet. Du har f.eks ikke regla med å vaske hender, bruke steril beholder osv når det kommer til grøten.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Du vil ikke at de skal være informert? Hva blir det neste, at de gir honning og tar livet av ungen? 

Sjansen for at akkurat den honningen de hadde gitt skulle gitt botulisme er så ekstremt liten at den nærmest er ikkeeksisterende. Honning i seg selv er ikke farlig, men man unngår det helt fordi konsekvensene kan være fatale dersom det skulle finnes botulismesporer i honningen, selv om det er ekstremt sjelden.

Anonymkode: 5db98...f22

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjansen for at akkurat den honningen de hadde gitt skulle gitt botulisme er så ekstremt liten at den nærmest er ikkeeksisterende. Honning i seg selv er ikke farlig, men man unngår det helt fordi konsekvensene kan være fatale dersom det skulle finnes botulismesporer i honningen, selv om det er ekstremt sjelden.

Anonymkode: 5db98...f22

Dette svaret er jo helt på jordet. Ja, sjansen er liten, men man skal IKKE gi en baby honning. På samme måte som man holder seg unna rått kjøtt under graviditeten. Man tar ikke den sjansen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...