Gå til innhold

Budrunde - hvor lavt under prisantydning kan jeg begynne runden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg skal kjøpe min første leilighet, og prisantydning ligger på 2,7 millioner (har finanseringsbevis på 2,8 mill). Det er en 43 kvm leilighet på Tveita (Oslo), og utfra salgsoppgaven ser alt veldig bra ut. Nåværende eier har meldt fra i salgsoppgaven at badromsdør er slitt i hengslene, og nå er jeg helt grønn her - men gjør det at jeg kan legge meg under antydning? Hva ville dere begynt budrunden med her? 

Jeg leste også et sted at jo lenger leiligheten har ligget ute, jo lavere kan man gå, men denne annonsen står det bare ble endret 24. juli, så da vet jeg ikke om den har ligget ute en stund eller ikke. 

Anonymkode: 4212f...9bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan by akkurat hva du vil. Men har siste visning vært? Ville først ringt megler og hørt om status. Hvis det har vært avholdt 1-2 visninger, men ingen bud, da ville jeg lagt meg et stykke under prisantydning. Det er du selv som vurderer hva du syns leiligheten er verdt. Og selger som vurderer hva hen vil selge for. Begynner du under prisantydning kan selger kanskje få lavere forventninger til pris også, som gir deg et overtak i budrunde og ved evt. motbud.

Anonymkode: 1f7e7...878

• Liker 1
Skrevet

Husk at du må ta fellesgjeld med i total pris. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, LiamG said:

Husk at du må ta fellesgjeld med i total pris. 

Fellesgjeld betales vel i faste månedlige avdrag? Det er vel penger borettslaget skal ha, ikke den jeg kjøper av? Ble litt usikker nå. Trodde man skulle by utfra prisantydning, ingenting annet?

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du kan by akkurat hva du vil. Men har siste visning vært? Ville først ringt megler og hørt om status. Hvis det har vært avholdt 1-2 visninger, men ingen bud, da ville jeg lagt meg et stykke under prisantydning. Det er du selv som vurderer hva du syns leiligheten er verdt. Og selger som vurderer hva hen vil selge for. Begynner du under prisantydning kan selger kanskje få lavere forventninger til pris også, som gir deg et overtak i budrunde og ved evt. motbud.

Anonymkode: 1f7e7...878

Nei, siste visning har ikke vært. Skal på visning i helgen. Tusen takk for gode tips!!! 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fellesgjeld betales vel i faste månedlige avdrag? Det er vel penger borettslaget skal ha, ikke den jeg kjøper av? Ble litt usikker nå. Trodde man skulle by utfra prisantydning, ingenting annet?

Hei

Du skal kun by ut ifra prisantydning ja.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, VoodooChild said:

Hei

Du skal kun by ut ifra prisantydning ja.

Takk! 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du må nok ta med fellesgjeld i total pris. Dvs at prisantydning + fellesgjeld er max 2800000. Og evt dokumentavgift, det står i annonsen.

• Liker 5
Skrevet

Men du må huske at du har fått et maks lånebeløp fra banken, og de 2,8 mill inkluderer gjerne fellesgjeld også.

Altså at du kan ha maks 2,8 mill i lån TOTALT. Dette inkludert fellesgjeld. Så med mindre fellesgjelden er på under 100.000 så kan det hende du er over hva banken mener du kan betjene. Hilsen finansrådgiver. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, LiamG skrev:

Nei, du må nok ta med fellesgjeld i total pris. Dvs at prisantydning + fellesgjeld er max 2800000. Og evt dokumentavgift, det står i annonsen.

Det er jo en ting, men selve budene skal jo ikke inkludere verken fellesgjeld eller dokumentavgift.

AnonymBruker
Skrevet

Har du lest tilstandsrapport? Taksten er nok satt med evnt feil innberegnet, så tviler på at kjente feil kan være noe grunnlag for å by under.

Tveita er ganske sentralt uten å være mitt i bråket og små leiligheter er ekstremt populære nå, går som regel langt over takst. Så jeg ville nok ikke hatt store håp om å få under takst. De fleste leiligheter i Oslo går en del over takst. 

Anonymkode: 16a8f...83f

Gjest Estera
Skrevet (endret)

.

Endret av Estera
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du lest tilstandsrapport? Taksten er nok satt med evnt feil innberegnet, så tviler på at kjente feil kan være noe grunnlag for å by under.

Tveita er ganske sentralt uten å være mitt i bråket og små leiligheter er ekstremt populære nå, går som regel langt over takst. Så jeg ville nok ikke hatt store håp om å få under takst. De fleste leiligheter i Oslo går en del over takst. 

Dette var nyttig! Takk 🙂 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, Gray said:

Men du må huske at du har fått et maks lånebeløp fra banken, og de 2,8 mill inkluderer gjerne fellesgjeld også.

Altså at du kan ha maks 2,8 mill i lån TOTALT. Dette inkludert fellesgjeld. Så med mindre fellesgjelden er på under 100.000 så kan det hende du er over hva banken mener du kan betjene. Hilsen finansrådgiver. 

Hei, jeg har startlån og boligkontoret har godkjent leiligheten. De mener jeg har nok til å betjene månedlig fellesgjeld. Nå ble dette en litt annen tråd enn det jeg hadde tenkt, for er kun interessert i å vite om hvordan jeg legger inn bud 🙂 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Estera said:

Hei, jeg har startlån og boligkontoret har godkjent leiligheten. De mener jeg har nok til å betjene månedlig fellesgjeld. Nå ble dette en litt annen tråd enn det jeg hadde tenkt, for er kun interessert i å vite om hvordan jeg legger inn bud 🙂 

Du går på visning, skriver deg opp på liste på visningen også får du en sms av megler etterpå. Du legger inn bud via link i sms. Du kan også kontakte megler før visning om du vil legge inn bud. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ser når taksten er tatt, eller på egenerklæringen så vet du ca hvor lenge leiligheten har vært til salgs.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Agathe said:

Hvis du ser når taksten er tatt, eller på egenerklæringen så vet du ca hvor lenge leiligheten har vært til salgs.

Takk! 7. juli står det 🙂 

Skrevet

Sjekket leiligheten på Finn. Totalprisen er over 3 millioner, og jeg tror at det er tvilsomt at du klarer å presse prisen ned med mer enn 200 000,- på grunnlag av en slitt badedør. Du kan alltids prøve, men du bør ha lave forventninger, og sette deg grundig inn i kjøpsprosessen. Husk at boliger i Oslo vanligvis går over prisantydning, spesielt de små leilighetene. 

Sett deg også inn i hva forkjøpsrett innebærer for deg som kjøper, og vær forsiktig med å legge ut tråder her inne der det er lett å identifisere leiligheten. Du vet aldri om megler, selger eller andre kjøpere finner den, og dermed vet at det finnes en interessent med totalbudsjett på den summen du nevner. Dette hadde vært mest relevant dersom du hadde hatt et romslig budsjett, men jeg nevner det likevel.

Ellers er det lurt å rangere søkene etter «totalpris» på Finn.no, sjekke områder lenger unna sentrum og ha is i magen. 

• Liker 7
Skrevet

Hvis du lager et søk på Finn.no og sorterer etter publisering, så fpr du en ide om hvor lebge den har ligget ute. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...