Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby her er 7 mnd og vi begynner å nærme oss slutten, tror jeg. Etter en lang periode med brystvegring (trodde det bare var en fase, men har nå vart i 2,5 mnd) har jeg begynt å miste melken. Jeg har fremdeles ammet så mye jeg har fått til, til tross for en baby som bare har vært interessert i andre ting - selv i et mørkt rom, men ga opp litt av kampen for et par uker siden etter anbefaling fra HS. Nå ammer jeg bare kveld, natt og morgen, men ja... melken forsvinner. Jeg har på ingen måte et romantisk forhold til amming, har ikke noe eget behov for å fortsette lengre, men har litt dårlig samvittighet for å gi meg mtp at det er noe i mot anbefalingene.... 

Når sluttet dere å amme?

Anonymkode: f6712...1b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sluttet rundt 8 mnd med eldstemann, av samme grunner som du nevner. Var en lang lang kamp. Han var aldri veldig interessert i puppen, og brystvegringsperiodene varte alltid veldig lenge. Følte til tider at jeg bare lå på et mørkt rom og prøvde å få i ungen mat. Når jeg i tillegg fikk trøske og et sår som ikke ville gro på ene puppen så kastet jeg inn håndkle.

Spent på hvordan det blir med nummer to, han er mye mer opptatt av puppen og vil helst spise og kose med den hele tiden 😅

Anonymkode: 2158d...1aa

AnonymBruker
Skrevet

Han mistet mer og mer interessen, og jeg fikk mindre og mindre melk. Da han var 10 mnd var det ikke vits, han ville ikke. Og jeg var glad til, hatet ammingen

Anonymkode: 31814...fd7

Skrevet

Sluttet helt ved 10 mnd. Ammet kun på morgenen den siste mnd, Baby var overhode ikke interessert, så jeg gav opp å "tvinge" ham.

AnonymBruker
Skrevet

10 måneder. Han var gal etter pupp helt til da, så jeg trodde det skulle bli et mareritt. Så begynte jeg på jobb, og da glemte han heldigvis hele greia 😄

Anonymkode: 6b385...5c1

AnonymBruker
Skrevet

10 mnd, plutselig en dag så kom det ikke en dråpe mer melk. Usikker på hvorfor, men mistenker det var fordi jeg ble så tynn (av ammingen). 

Anonymkode: e6412...120

AnonymBruker
Skrevet

Ved ca 14-15 mnd med begge to. Men lite etter 12 mnd. (barnehagestart). Vi skulle reise langt utenlands på slutten av begge permisjonene (for å besøke familie), og det var veldig fint å kunne amme både på lange flyreiser, og steder under reisen der det var vanskelig å tilberede mat og drikke hygienisk. Så jeg «kjempet» oss gjennom noen korte perioder med vegring mot amming hos begge to, i 8-10 mnd alder.

Anonymkode: 1c8db...e0a

AnonymBruker
Skrevet

9 mnd og 5 mnd

Anonymkode: 5bfd0...310

AnonymBruker
Skrevet

8,5 mnd. Sluttet pga tenner. Hadde 6 tenner og puppen var god å bite i. 

Anonymkode: 53344...4b2

Skrevet

Nr1 ble 3 år, ammer nå lillebror på 8 mnd🙂

• Liker 3
Skrevet (endret)

Mini er 14 mnd og vi er still going strong ☺️ barnehagetilvenning starter på mandag så ser ikke for meg at det ikke blir mindre amming i denne perioden vi starter på nå. Puppen er så mye mer enn bare mat♥️

Endret av Sportsidioten
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

6,5 år. Selvavvenning skjer et sted mellom 2,5 og 7 år for menneskebarn, og det gjør meg trist at så mange ikke får hjelp til å komme seg gjennom brystvegring. :(

Stramt tungebånd er gjennomgående knyttet til brystvegring hos barn, og alt for få mennesker i dette landet klarer å diagnostisere dette riktig, særlig lateralt (bakre). 

Anonymkode: 55be9...479

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

2 mnd. Da klarte jeg ikke mer følelsen av å være ett dyr.

Anonymkode: 140ef...f7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

15 mnd og 16 mnd. Første barnet selvavvente, andre måtte vi slutte med amming fordi det ødela både nattesøvn og for inntak av fast føde. Jeg var også rimelig klar for å avslutte etter 16 mnd da hun var fullstendig puppegal på natt og jeg begynte å lide av alvorlig søvnmangel. 

Anonymkode: 5d958...219

AnonymBruker
Skrevet

8 mnd med første, melka forsvant helt plutselig pga en svært tøff omveltning i livet mitt. 
Nr 2 var sugesvak, fullammet i 2 mnd, delammet i 4 til og det ikke lengre kom noe verken med amming eller pumping (levde på amme deretter pumpe mens jeg ga flaske med mm fra forrige pumping, mye styr med sterilisering og leie av sykehuspumpe). Ga også mme i tillegg etter å ha gitt det jeg hadde av mm fra 2 mnd, pga lav vektoppgang.

Anonymkode: ebd04...f60

AnonymBruker
Skrevet

Sluttet å amme helt når baby var 16 mnd. Men siste par mnd var det bare et par amminger per dag og jeg hadde ikke mye melk igjen. Baby mistet interessen så det sa stopp naturlig. Stoppet nattamming også med lite styr når baby var 10-11 mnd. Kan savne det iblant, synes det var koselig å amme 😊

Anonymkode: d1b9e...6d5

AnonymBruker
Skrevet

Da hun var ca 1,5 år.

Anonymkode: 1c49a...36b

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

6,5 år. Selvavvenning skjer et sted mellom 2,5 og 7 år for menneskebarn, og det gjør meg trist at så mange ikke får hjelp til å komme seg gjennom brystvegring. :(

Stramt tungebånd er gjennomgående knyttet til brystvegring hos barn, og alt for få mennesker i dette landet klarer å diagnostisere dette riktig, særlig lateralt (bakre). 

Anonymkode: 55be9...479

6.5 år? 

Nå mener jeg ikke å være frekk, men nysgjerrigheten min tar over. Om vennene til dette barnet visste om det, eller ble det holdt privat? Med neste kan jeg gjerne tenke meg å holde på så lenge barnet ønsker, men er redd for at barnet da vil bli ertet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

6.5 år? 

Nå mener jeg ikke å være frekk, men nysgjerrigheten min tar over. Om vennene til dette barnet visste om det, eller ble det holdt privat? Med neste kan jeg gjerne tenke meg å holde på så lenge barnet ønsker, men er redd for at barnet da vil bli ertet. 

Det bør holdes privat for barnets del. Langtidsamming av seksåringer er ikke vanlig i vår del av verden, og da bør man holde seg for god til å la barnet betale prisen for at man som forelder skal ri sine prinsipper om at dette er naturlig. Sier ikke at det er naturstridig, basert på vår biologi, men det vil skape reaksjoner og det kan barnet med fordel spares for. Det er ikke barnets oppgave å normalisere Langtidsamming i en kultur hvor dette er uvanlig og risikere å få kommentarer og bli ertet. Barnet har ikke samme forutsetninger som voksne til å forstå dette. 

Anonymkode: 5d958...219

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

15 måneder. Da var han uinteressert etter at jeg kom tilbake fra en helgetur. Sikkert det de kaller brystvegring, men jeg gadd ikke kjempe med han da. Passet meg fint egentlig😊

Anonymkode: 6c4a5...c44

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...