Gå til innhold

Hvor lenge mellom to barn mener du er best?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn som nå er 2 år gammel. Vi ønsker en til, men vet ikke helt når. Ønsket i utgangspunktet å få to barn veldig tett, men det ble ikke slik. Så jeg lurer på hva andre mener og har erfaring med om hvor mange år det er ideelt å ha mellom to barn. Jeg vet selvsagt at dette er individuelt, men kjekt å kunne høre andres erfaringer og tanker.

Anonymkode: 07e48...9a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har barn med 18 måneders mellomrom og barn med 4 års mellomrom, og det er fordeler og ulemper med begge deler. Synes begge disse er ideelle mellomrom egentlig. Det blir nok perfekt, sånn sett i ettertid i alle fall, uansett hva det blir til! :)

Anonymkode: 98b55...66a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes det overhodet ingen fasit på. Det kommer helt an på både foreldrene, barna, og omstendighetene rundt. 

Rent fysisk anbefales det minst 3 år mellom hver fødsel, men altså, det er jo veldig mange som har mindre enn dette. 

Vi ønsket opprinnelig to tette, som i maks to år mellom. Men så ble livet veldig tøft, jeg slet med fødselsdepresjon, vi fikk en såkalt "high need baby", og vi var så utslitte og nedtrykte at vi ikke orket tanken på å få et barn til i det hele tatt. Så for oss var det rett å vente. Nå får vi tre år mellom våre, og det er bedre for oss enn de to tette vi så for oss. 

Det er fordeler og ulemper med både stor og liten aldersforskjell, så det er ikke noen fasit på dette i det hele tatt. Stor aldersforskjell kan likevel gi tette og gode søskenforhold, mens liten aldersforskjell ikke trenger bety at de blir gode lekekamerater - det kan bety arge konkurrenter mye uvennskap det også. Og omvendt. 

Anonymkode: ae75f...115

AnonymBruker
Skrevet

5 år. Hadde aldri orket å ha to tette, to babyer samtidig liksom.. uff nei. Er 5 år mellom meg og min søster og vi har et godt forhold

Anonymkode: 00500...faa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1,5 år har vært det beste for oss. Slitsomt mens de er små, men de har stor glede av hverandre nå. 

Vi angrer litt på at vi ikke fikk en til kort tid etter attpåklatten. 

Anonymkode: 91078...420

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 18 måneder i mellom mine to eldste, det var veldig travelt i starten, men også veldig fint. De har samme interesser, leker i lag og er veldig nærme hverandre. Nå er de store unger begge to og har et enormt sterkt samhold. 

Vi har nettopp fått en liten attpåklatt, og det er en stor fordel med storesøsken som kan hjelpe til å skifte bleie og gå en trilletur. Jeg er inne på tanken om å få et fjerde barn siden jeg unner minstemann en bror eller søster, men det er jo ingen garanti at de skal bli like nærme som de to eldste. 

Når det gjelder aldersforskjell må man bare føle på hva som er rett for dere. 

Anonymkode: f90c1...478

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 18 måneder i mellom mine to eldste, det var veldig travelt i starten, men også veldig fint. De har samme interesser, leker i lag og er veldig nærme hverandre. Nå er de store unger begge to og har et enormt sterkt samhold. 

Vi har nettopp fått en liten attpåklatt, og det er en stor fordel med storesøsken som kan hjelpe til å skifte bleie og gå en trilletur. Jeg er inne på tanken om å få et fjerde barn siden jeg unner minstemann en bror eller søster, men det er jo ingen garanti at de skal bli like nærme som de to eldste. 

Når det gjelder aldersforskjell må man bare føle på hva som er rett for dere. 

Anonymkode: f90c1...478

Akkurat som å lese om oss, så morsomt. :) 
De store er gode venner og nære hverandre. 

18 mnd akkurat mellom de store, og så en liten attpåklatt en del år etter.  

Vi angrer på at vi ikke fikk enda en. For sent nå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er fire år mellom meg og søsteren min. I begynnelsen var det nok mer merkbart for oss begge, men ikke nå som vi er voksne. 

Hadde tenkt å ha to tette selv, men det gikk ikke før nå og det blir fire år mellom dem 😊 det er flotters ❤️

Anonymkode: e8007...131

AnonymBruker
Skrevet

Synes 2-3 år er passe, med tanke på arbeidsmengde og belastning. Da er de nære nok til at de underholder hverandre og har glede av samme typer fritid ferier, samtidig som det har vært nok tid for meg å komme meg mellom svangerskapene. Jeg liker også å ha én småbarnstid, i stedet for å spre det ut. Men der ser jeg at folk mener og ønsker forskjellige ting for sine liv. 

Ellers vil jeg bare gjøre oppmerksom på at ikke alt her i livet kan planlegges i detalj. Spesielt ikke akkurat når barn skal komme. 😌

Anonymkode: 601a1...07b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er 19 mnd mellom de to eldste. Slet med å bli gravid, så vi startet prøving på nr to etter tre mnd. :) Nå hadde vi et barn som sov og var blid hele dagen. Nummer to var og et stille og rolig barn, så vi hadde ikke mye stress. Så er det 2 1/2 mellom nr to og tre. Kunne vært litt tettere, men han var mer urolig og sov lite. 

Var glad vi hadde en farmor som elsket å være sammen med barnebarna. 

Anonymkode: e3077...c06

Skrevet (endret)

Vi har tre barn og det er to år mellom hver. Vi ønsket det slik selv og var så heldig at det klaffet også. Det er etter vår mening helt perfekt. Intenst i starten, men jeg foretrekker helt klart det framfor å måtte "starte på nytt" med svangerskap og spedbarnstid (som jeg personlig synes er den klart mest slitsomme og samtidig minst interessante tiden) når man har blitt vant til litt eldre barn. Vi har aldri opplevd søskensjalusi og de krangler ekstremt sjelden. Derimot har de et svært godt forhold og det er en glede å se hvor fint de har det sammen. Rent praktisk liker jeg at alle tre kan være med på det samme når vi skal på familieaktiviteter og har glede av de samme tingene. :) 

Uansett tenker jeg at de fleste blir fornøyd med den aldersforskjellen de har og fokuserer på fordelene, selv om man kanskje kunne ønsket det annerledes.

Endret av Arkana
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

1,5 år har vært det beste for oss. Slitsomt mens de er små, men de har stor glede av hverandre nå. 

Vi angrer litt på at vi ikke fikk en til kort tid etter attpåklatten. 

Hvilken attpåklatt?? 

Anonymkode: 52136...a5a

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken attpåklatt?? 

Anonymkode: 52136...a5a

Hehe. Den som kom 7 år etter den yngste av «pseudotvillingene» 

AnonymBruker
Skrevet

2 år mellom de to yngste og det er for tett for oss. Er helt utslitte. De er nå 3,5 år og 1,5 år. Håper det blir bedre snart. Ville helst hatt 3-5 år mellom.

Anonymkode: 789db...a54

AnonymBruker
Skrevet

Her er det 8 år imellom og jeg syns det har vært veldig fint. Fikk mye tid alene med eldstemann og virkelig kjent på det å være forelder før andremann. Eldste synes det var veldig stas med en mindre og var veldig hjelpsom, forståelsesfull og selvstendig. Eldste var mye med venner og på aktiviteter slik at det likevel ble alenetid med minstemann. 

Anonymkode: f9d11...dd5

AnonymBruker
Skrevet

Enten kort (<1,5 år) sånn at de forhåpentligvis kan tas med på de samme ting, leke etc. Mange på den alderen sover jo fortsatt på dagen etc. Eller lang tid (> 4 år) så eldste er litt mer selvstendig

Anonymkode: 05d0c...e56

AnonymBruker
Skrevet

3 barn. 10, 5 og 3,5. 

Ville helt klart valgt klart valgt minst 3 års forskjell.  Det var et helvetes slit å få to ganske tette. Ikke er de noen gode venner heller😯 mens de med stor avstand er perlevenner. 

Anonymkode: 246be...e82

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Arkana skrev:

Vi har tre barn og det er to år mellom hver. Vi ønsket det slik selv og var så heldig at det klaffet også. Det er etter vår mening helt perfekt. Intenst i starten, men jeg foretrekker helt klart det framfor å måtte "starte på nytt" med svangerskap og spedbarnstid (som jeg personlig synes er den klart mest slitsomme og samtidig minst interessante tiden) når man har blitt vant til litt eldre barn. Vi har aldri opplevd søskensjalusi og de krangler ekstremt sjelden. Derimot har de et svært godt forhold og det er en glede å se hvor fint de har det sammen. Rent praktisk liker jeg at alle tre kan være med på det samme når vi skal på familieaktiviteter og har glede av de samme tingene. :) 

Uansett tenker jeg at de fleste blir fornøyd med den aldersforskjellen de har og fokuserer på fordelene, selv om man kanskje kunne ønsket det annerledes.

Dette kunne vært mitt innlegg. Kan sitete alt. 

Jeg er vokst opp som enebarn og hadde en fin barndom,  MEN når jeg ser hva ungene mine har - så ser jeg at det har manglet noe. 

Anonymkode: 24a16...ba3

AnonymBruker
Skrevet

Det er 4 år mellom mine, det syns jeg funker utrolig bra 😊 veldig deilig med en storebror som sov hele natten, ferdig med bleier, språket på plass, masse empati og omsorg for lillebror, superstolt. Nå er de 4 og 8 år og har det veldig gøy sammen, lite sjalusi. 

Anonymkode: 51e93...528

Skrevet

3 år er best syns jeg. Fikk to tette o sin tid. Der er 19 og straks 18.. De har begge sagt at de ønsker det var tre år i mellom. Så da tror Jef oå deres opplevelse👍 Vi fikk en attpåklatt da hun op snart 18 var ti år.. ikke bare lett det heller😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...