AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #1 Skrevet 31. juli 2020 Morsom illustrasjon, men skummelt å tenke på at dette er nødvendig. Er folk virkelig så dumme? https://www.vg.no/nyheter/i/OpGXBV/helsedirektoeren-jeg-tror-vi-gaar-i-retning-av-at-vi-vil-bruke-munnbind-i-stoerre-grad?utm_source=vgfront&utm_content=row-1 Anonymkode: f1a54...c6c 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #2 Skrevet 31. juli 2020 Mer med latskap enn dumhet å gjøre. Jeg bor i ett land hvor det er påbudt og da putter man det iblant på haka eller håndledd istedet for å ta det av og på. Og det gjør mange bla fordi man er lei. Anonymkode: 4098c...48a 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #3 Skrevet 31. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mer med latskap enn dumhet å gjøre. Jeg bor i ett land hvor det er påbudt og da putter man det iblant på haka eller håndledd istedet for å ta det av og på. Og det gjør mange bla fordi man er lei. Anonymkode: 4098c...48a Det er vel påbudt å ha det på ansiktet, ikke håndleddet. Anonymkode: 9627d...883 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #4 Skrevet 31. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel påbudt å ha det på ansiktet, ikke håndleddet. Anonymkode: 9627d...883 Påbudt schmåbudt. Anonymkode: 37b38...744
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #5 Skrevet 31. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel påbudt å ha det på ansiktet, ikke håndleddet. Anonymkode: 9627d...883 Jeg har nå vært i tre Europeiske land i sommer. Man må ha det på innendørs. Så, med en gang man ikke er innendørs, så (dette gjelder alle jeg har sett); Munnbindet trekkes ned under hake, munnbindet puttes i lomme, munnbindet festes rundt overarm/handledd, eller legges på restaurantbordet. Det trekkes ned under nesa med en gang man er i en rulletrapp, eller om man vil låse opp telefonen (ansiktsgjenkjenning). De fleste bruker buff, eller stoff, som brukes dag, etter dag, etter dag. Det er rett og slett det mest uhygieniske jeg har opplevd. Samle alt av virus i munnbind, ta på det, så ta overalt ellers. Munnbind er en politisk sak. Man for ALDRI mannen i gata til å bruke dette riktig. Jeg håper vi aldri innfører den idiotien i Norge. Anonymkode: 3b8e3...e38 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #6 Skrevet 31. juli 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel påbudt å ha det på ansiktet, ikke håndleddet. Anonymkode: 9627d...883 Man oppbevarer det der når man feks venter på en buss, er på restaurant (ved bordet) ol Anonymkode: 4098c...48a
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #7 Skrevet 31. juli 2020 På bilder fra utlandet er den vanligste feilen jeg ser at man kun har munnbindet over munnen, og nesen fri. Har også observert at mange drar ned munnbindet når de skal snakke med andre. Anonymkode: 16df8...470 1
Gjest Tamsi Skrevet 31. juli 2020 #8 Skrevet 31. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: På bilder fra utlandet er den vanligste feilen jeg ser at man kun har munnbindet over munnen, og nesen fri. Har også observert at mange drar ned munnbindet når de skal snakke med andre. Anonymkode: 16df8...470 Disse to! Ser dem hver eneste dag faktisk, på jobb har vi mange som kommer med munnbind. Folk trekker det til side for å hoste også.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #9 Skrevet 31. juli 2020 Unnskyld dumt spørsmål, men om virus samles opp i munnbindet, er ikke dette virus som ellers ville vært spredt rett ut i lufta? Det må vel være bedre om de havner i munnbindet enn på sidemannen? Anonymkode: 6fe0a...28b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #10 Skrevet 31. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Unnskyld dumt spørsmål, men om virus samles opp i munnbindet, er ikke dette virus som ellers ville vært spredt rett ut i lufta? Det må vel være bedre om de havner i munnbindet enn på sidemannen? Anonymkode: 6fe0a...28b Ikke for munnbindhaterene. De ser ut til å tro at virus er ufarlige så lenge ikke de fester seg på munnbind. Anonymkode: 4159e...cc2 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #11 Skrevet 31. juli 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld dumt spørsmål, men om virus samles opp i munnbindet, er ikke dette virus som ellers ville vært spredt rett ut i lufta? Det må vel være bedre om de havner i munnbindet enn på sidemannen? Anonymkode: 6fe0a...28b Helt korrekt forstått. Korrekt bruk av munnbind beskytter andre mot din smitte. Men det gir ingen beskyttelse mot andres smitte. Problemet med feil bruk er at man tar på munnbind, så tar andre steder. Som igjen kan bidra til økt spredning av smitte. Normalt driver man jo ikke å tar seg opp mot munnen, og særlig ikke på et munnbind som har samlet dråper hele dagen. Anonymkode: 3b8e3...e38 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #12 Skrevet 31. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt korrekt forstått. Korrekt bruk av munnbind beskytter andre mot din smitte. Men det gir ingen beskyttelse mot andres smitte. Problemet med feil bruk er at man tar på munnbind, så tar andre steder. Som igjen kan bidra til økt spredning av smitte. Normalt driver man jo ikke å tar seg opp mot munnen, og særlig ikke på et munnbind som har samlet dråper hele dagen. Anonymkode: 3b8e3...e38 Men det kommer jo ikke mer virus ut fra munnen ved munnbind enn uten? Disse partiklene som eventult havner på fingrene dine ville jo blitt slynget ut i lufta likevel, så lenge noe blir igjen i munnbindet må det jo være en forbedring? Anonymkode: 6fe0a...28b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #13 Skrevet 31. juli 2020 Jeg irriterer meg grenseløst over alle som trekker munnbindene ned på halsen. Som om halsen er fri fra virus. Folk som gjør dette er for meg dumme folk som ikke klarer å tenke lenger enn til nesen. Anonymkode: 436c8...f60
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #14 Skrevet 31. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men det kommer jo ikke mer virus ut fra munnen ved munnbind enn uten? Disse partiklene som eventult havner på fingrene dine ville jo blitt slynget ut i lufta likevel, så lenge noe blir igjen i munnbindet må det jo være en forbedring? Anonymkode: 6fe0a...28b Men de dør raskt i luften. Selv om andre står rett ved er sannsynligheten for smitte relativt lav. I et munnbind, særlig av stoff, har du et perfekt og fuktig miljø for virus til å overleve lengre. Anonymkode: 3b8e3...e38
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #15 Skrevet 31. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt korrekt forstått. Korrekt bruk av munnbind beskytter andre mot din smitte. Men det gir ingen beskyttelse mot andres smitte. Problemet med feil bruk er at man tar på munnbind, så tar andre steder. Som igjen kan bidra til økt spredning av smitte. Normalt driver man jo ikke å tar seg opp mot munnen, og særlig ikke på et munnbind som har samlet dråper hele dagen. Anonymkode: 3b8e3...e38 Selvfølgelig beskytter korrekt bruk av munnbind mot andres smitte! Munnbind beskytter mot dråpesmitte fra andre. Anonymkode: af804...12c 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #16 Skrevet 31. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig beskytter korrekt bruk av munnbind mot andres smitte! Munnbind beskytter mot dråpesmitte fra andre. Anonymkode: af804...12c Mitt poeng - jeg har ikke sett et eneste eksempel på korrekt bruk av munnbind på mine reiser de siste tre ukene. Og etter å selv ha prøvd (tross opplæring og kunnskap) kan jeg konstatere: det er helt umulig gjennom en hel dag på farten, i motsetning til et sterilt miljø på et sykehus. Anonymkode: 3b8e3...e38
NorthernLight Skrevet 31. juli 2020 #17 Skrevet 31. juli 2020 FHI har vært så i mot munnbind, at det skal litt til at de innrømmer at det har noe for seg i Norge. Det vi ser nå er nok at de er på glid, og at de kommer til å anbefale det på ett tidspunkt senere i år. (får vi håpe)
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #18 Skrevet 31. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men de dør raskt i luften. Selv om andre står rett ved er sannsynligheten for smitte relativt lav. I et munnbind, særlig av stoff, har du et perfekt og fuktig miljø for virus til å overleve lengre. Anonymkode: 3b8e3...e38 Relativt lav? Hva mener du med det? For at noen skal smittes av virus fra munnbind, må de jo uansett overføres via andre overflater, folk byttelåner jo ikke munnbind. Brukere av munnbind tar seg dessuten mindre i ansiktet enn folk uten ( https://forskning.no/epidemier-virus/folk-tar-seg-mindre-i-ansiktet-med-munnbind-viser-studie/1722176), så det vil vel gi mindre fare for smitte via hender også. Anonymkode: 6fe0a...28b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #19 Skrevet 31. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Relativt lav? Hva mener du med det? For at noen skal smittes av virus fra munnbind, må de jo uansett overføres via andre overflater, folk byttelåner jo ikke munnbind. Brukere av munnbind tar seg dessuten mindre i ansiktet enn folk uten ( https://forskning.no/epidemier-virus/folk-tar-seg-mindre-i-ansiktet-med-munnbind-viser-studie/1722176), så det vil vel gi mindre fare for smitte via hender også. Anonymkode: 6fe0a...28b Der jeg har reist bruker man munnbind på; Kollektivtransport. Man trykker på billettautomater, åpner dører, holder seg fast underveis. Ut og inn av restauranter. Man tar i dørhandtak, stoler, bord, toaletthandtak. (ja, man må ta det på, så gå på toalettet). Butikker. Man tar på handtak til prøverom, på kleshengere, på matvarer, på handlevogn, på betalingsautomater. Anonymkode: 3b8e3...e38
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #20 Skrevet 31. juli 2020 Vi burde kanskje ikke bruke sikkerhetssele i bil også? Jeg mener, skulle man være riktig uheldig å kjøre utfor ut i et vann, så kan man jo bli tvinnet fast i selen slik at man drukner. La oss bare fokusere på den delen, og hoppe glatt over alle fordelene. Munnbind kommer her også. Vi har bare litt treige myndigheter som gjerne er de siste til å skjønne tegninga. Anonymkode: abe6a...e94
Anbefalte innlegg