AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #621 Del Skrevet 22. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår absolutt ditt ønske om å føle et felleskap, det gjør vel vi alle? Mennesket er et flokkdyr, og finner du fred i dette? Go for it. Men slikt kommer ikke bare via religion. Svært mange gruppeaktiviteter fører til at en føler samhandling og felleskap. Det kan nå ihvertfall jeg skrive under på at jeg har følt under en rekke forskjellige lag. Du kan få felleskapsfølelse av mye ja. Men det er ikke på grunn av de positive følelsene at jeg tror, det er på grunn av at jeg finner det sannsynlig at det er sant. Samtidig gir det å være kristen meg noe som ikke kan forstås hvis du ikke har vært det selv, det er veldig dypt på en måte. Vedrørende det at en MÅ ha en skaper? Det er et godt eksempel på at religion setter begrensninger . Det er en begrensning som når forskere skal faktisk finne ut av hva som skjedde. Hva om sannheten faktisk ikke er dette til tross for at kristen tro mener at det er slik det må være? At det må være en skaper, var bare dersom dette argumentet er sant. Og jeg synes det gir mening at det er sant. Jeg mener ikke at religion setter begrensninger slik du skriver, for forskning må skje uten at en tar utgangspunkt i annet enn det en veter sant. Og jeg mener ikke å ha en tro er å vite. Jeg tror dog at kristendommen er sann, og at forskning vi finner ikke vil stride imot min tro. Kommer det likevel et solid bevis for at Gud ikke fins, vil jeg anerkjenne dette. Akkurat som jeg håper du vil anerkjenne det hvis du opplever et solid bevis for Guds eksistens. Vedrørende at jesus kan ha levd? Jeg tror det er meget plausibelt at en person kalt Jesus levde på den tiden. Det nekter jeg overhodet ikke for. Det er heller de andre påstandene som jeg tviler for. For å si det slik: Her er en annen skriftlig historie. Ola Nordmann levde i Norge på 1700tallet. Når han en gang ble angrepet av en gjeng med banditter så forvandlet han seg til en bjørn og jagde alle vekk. Jeg tror vi kan være enig i at den første delen med at Ola mest sannsynlig har eksistert sannsynliggjør den andre delen av historien? Jeg skjønner at du ikke tror på alt ja, hvis du ikke er kristen. Jeg er ikke en av de som leser bibelen bokstavelig, men tror at en del av det er sant, på grunn av at jeg tror på kristendommen. I utgangspunktet har jeg ikke lagt fra meg min tro på grunn av filosofi/logikk jeg tror er sannsynlig at stemmer, og egne erfaringer som kristen. Dermed tror jeg også på bibelen, selv om jeg i tillegg tror at man må lese den med historiske briller. Jeg vil forøvrig påpeke at jeg overhodet ikke ønsker å angripe din personlige tro, men jeg tror ikke det er fare for dette. Du virker trygg på den, og bare vær dette. Dette er derimot en tråd der en spør ateister/Agnostikere hvorfor vi ikke tror. Det er det jeg gjør nå. Gir tilbakemelding på hvorfor jeg ikke tror. Ja, det forstår jeg! Anonymkode: 30de2...e1e Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #622 Del Skrevet 22. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Og religiøse kan konvertere til andre religioner enn sin egen og de kan bli ateister, viste du virkelig ikke noe så åpenbart ? Anonymkode: bfe2b...f48 Flere konverterer til religion enn fra, det er derfor antallet gode troende øker. Anonymkode: 312cc...d4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mordi Skrevet 22. august 2020 #623 Del Skrevet 22. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Flere konverterer til religion enn fra, det er derfor antallet gode troende øker. Anonymkode: 312cc...d4b Du mener godtroende (naive) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #624 Del Skrevet 22. august 2020 7 minutter siden, mordi skrev: Du mener godtroende (naive) Nei, mener gode, troende mennesker. Skikkelige mennesker. Anonymkode: 312cc...d4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mordi Skrevet 22. august 2020 #625 Del Skrevet 22. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, mener gode, troende mennesker. Skikkelige mennesker. Anonymkode: 312cc...d4b Har du ikke humor? Jeg er ateist, er ikke jeg et skikkelig menneske? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #626 Del Skrevet 21. november 2022 Hvis dere som er religiøse er skråsikre på at det finnes en gud , så er det jo dere som burde bevise at drt finnes en gud. Hvordan skal du liksom bevise noe som ikke er ekte? Hvis dere religiøse ikke finner noe bevis på den er sann så er det mye bevis på at den ikke er sann. Her er iallefall et spørsmål jeg vil stille de som tror på bibelen: Hvis jorda og liv ble skapt på 7 dager , Hvordan forklarer du revulasjonen hvor det levde dinosaurer? Alle dinosaurene ble utryddet , bare fugler som lever nå fra den tiden. Det var jo ingen mennesker som levde den gangen. Mennesker har bare levd i cirka 200.000 år. Da hadde isåfall mennesker vært utryddet. Og et annet spørsmål: Hvis gud et snill og" bryr seg om alle" , hvorfor skal ham sende de som tok dumme valg til helvete? Er jo ikke så hyggelig det da. Og hva med dette?: Jeg har lest mange fortellinger om folk som har vært hjerne død. De sier at drt er som og sove/være bevistløs. Det er jo ikke noe helvete /paradis da. Høres bare fredfullt ut og slik som før livet. Er 98,8% sikker på st fleste parten ikke husker et liren ting før livet. Hvem vet at "gud" liksom er en mann ? Har noen møtt han ?🤣 få se bilde av denne usynlige skapningen. Dette: hvis dere tror at det er liv etter døden (som kan være riktig) og hva du blir varierer utifra forrige liv, så vil jo ikke det vare for evig. Om 4 milliarder år cirka. Vil sola slukne og all liv forsvinne! Hva skjer liksom da? Dette da: bibelen er himla gammel , folk vet jo ikke en gang hvem som skrev den ;-; . Hvem vet om det var en person som likte og skrive og ville lure folk? Hvorfor må folk ha lidelser/diagnoser/sykdommer osv. Noe er faktisk medfødt eller arvelig. Kreft for eks kan være arvelig , må ikke være menneskeskapt. Hvorfor er det krig, sult, ulykker, død osv hvis "gud er grei?" . Og ikke minst : hvem eller hva skapte gud? Og hva skapte det igjen osv? Hvorfor er dere religiøse så skråsikre uten noen bevis? Er jo flere nok bevis for at den ikke er sann, og iallefall hvis dere ikke har noen bevis , så er jo det enda et bevis på at det er fake. Vil gjerne høre like mange grunner , eller flere på hvorfor gud VIRKELIG ER EKTE. ingen bevis da kan du ikke være skråsikker , men nå har JEG masse bevis på at den er fake så glede meg til og høre en gang. Anonymkode: fdd80...76d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #627 Del Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvis jorda og liv ble skapt på 7 dager , Hvordan forklarer du revulasjonen hvor det levde dinosaurer? Alle dinosaurene ble utryddet , bare fugler som lever nå fra den tiden. Det var jo ingen mennesker som levde den gangen. Mennesker har bare levd i cirka 200.000 år. Da hadde isåfall mennesker vært utryddet. Anonymkode: fdd80...76d Hei, jeg vil bare si at det er svært få blant oss kristne i dag som tror at Jorden ble skapt på 7 dager. Og vi tror selvfølgelig på evolusjon etc. Noen fundamentalister finnes riktignok, men jeg har ikke inntrykk av at det er så utbredt her i Norge. Men... denne tråden er på 32 sider og det har ikke skjedd noe her på 2 år. Det blir veldig uoversiktlig om man tror man må lese gjennom alle de sidene først. Foreslår at du heller starter en ny tråd så skal du se du får gode svar på det andre du lurte på også. Anonymkode: 63b5f...597 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunda Skrevet 3. desember 2022 #628 Del Skrevet 3. desember 2022 On 7/31/2020 at 4:41 PM, AnonymBruker said: Er ikke enig med den du diskuterer med i dette heller. Men det at man får mer energi av å ikke spise eller sove, er vel sikkert allerede bevist at ikke er sant, vil jeg tro i alle fall. Hva mener dere egentlig med bevisbyrde? Hvorfor skal vi måtte bevise noe vi tror på, som hverken er bevist eller motbevist, så lenge vi ikke tvinger andre til å mene det samme? Anonymkode: 976b3...e97 Du trenger ikke å bevise hva du tror på, derimot trenger du å bevise det dersom du prøver å overbevise andre å tro det samme (også kjent som misjonsarbeide). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Konal Skrevet 6. desember 2022 #629 Del Skrevet 6. desember 2022 (endret) Ateisme vs religion? Lol. Lett. Religion sier at Gud eksisterer, sant. Overnaturlige åndelige vesener som ånder og demoner eksisterer, sant. Liv etter døden? Sant. Paranormale krefter er ekte? Sant. Alle religiøse ritualer som bønn til Gud (spesielt), chanting og lovprisning av Gud har virkelige åndelige effekter. Det er til og med oppmuntret av Gud, alt sammen. Og de fleste "profeter" hadde direkte kontakt og kommunikasjon med Gud, og levde i Gud-bevissthet, med ekte paranormale krefter. Men ikke-dualitet er til syvende og sist grunnet på den høyeste sannhet som eksisterer; Gud er bevissthet. Ikke snakk om ateisme eller materialisme, det er hestebæsj, høyeste ignoranse som finnes. Endret 6. desember 2022 av Konal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 6. desember 2022 #630 Del Skrevet 6. desember 2022 Jeg tror ikke på noen gud. Men hvis jeg tar feil, vil vi få oss en god latter den dagen jeg dør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #631 Del Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 21.11.2022 den 14.57): Hvis dere som er religiøse er skråsikre på at det finnes en gud , så er det jo dere som burde bevise at drt finnes en gud. Hvordan skal du liksom bevise noe som ikke er ekte? Hvis dere religiøse ikke finner noe bevis på den er sann så er det mye bevis på at den ikke er sann. Selv er jeg ikke skråsikker. Har bare min personlige tro. Her er iallefall et spørsmål jeg vil stille de som tror på bibelen: Hvis jorda og liv ble skapt på 7 dager , Hvordan forklarer du revulasjonen hvor det levde dinosaurer? Alle dinosaurene ble utryddet , bare fugler som lever nå fra den tiden. Det var jo ingen mennesker som levde den gangen. Mennesker har bare levd i cirka 200.000 år. Da hadde isåfall mennesker vært utryddet. Veldig mange kristne tror ikke dette med skapelse på 7 dager er ment bokstavelig i den forstand. Og et annet spørsmål: Hvis gud et snill og" bryr seg om alle" , hvorfor skal ham sende de som tok dumme valg til helvete? Er jo ikke så hyggelig det da. Hva helvete eller fortapelse egentlig er, er ikke lett forståelig og alle kristne er heller ikke enige om hvordan tolke dette. Kanskje er det det at man ikke er sammen med Gud for alltid, noe kristne vil være fordi vi velger det? At ingen skal tvinges? Men jeg forstår at du lurer på dette, det er noe kristne også tenker på. Og hva med dette?: Jeg har lest mange fortellinger om folk som har vært hjerne død. De sier at drt er som og sove/være bevistløs. Det er jo ikke noe helvete /paradis da. Høres bare fredfullt ut og slik som før livet. Er 98,8% sikker på st fleste parten ikke husker et liren ting før livet. Jeg tenker at man ikke kan trekke konklusjoner sikkert her før man er helt død og ikke kommer tilbake til livet. Hvem vet at "gud" liksom er en mann ? Har noen møtt han ?🤣 få se bilde av denne usynlige skapningen. Det er ingen som vet at Gud er noen mann, selv om "han" ofte brukes. Jeg tror "han" brukes fordi det ikke fins noen pronomen som egentlig passer. Selv tror jeg Gud er en slags ånd som ikke nødvendigvis har noen skikkelse. Dette: hvis dere tror at det er liv etter døden (som kan være riktig) og hva du blir varierer utifra forrige liv, så vil jo ikke det vare for evig. Om 4 milliarder år cirka. Vil sola slukne og all liv forsvinne! Hva skjer liksom da? Nå tror jeg du tenker på hinduisme/buddhisme. De tror på gjenfødelse, det gjør ikke kristne. Dette da: bibelen er himla gammel , folk vet jo ikke en gang hvem som skrev den ;-; . Hvem vet om det var en person som likte og skrive og ville lure folk? Det var nok flere forfattere som førte til samlingen bibelen. Bibelen er viktig for kristne, men kan også leses på en historisk måte ut fra det vi vet om den tiden. Hvorfor må folk ha lidelser/diagnoser/sykdommer osv. Noe er faktisk medfødt eller arvelig. Kreft for eks kan være arvelig , må ikke være menneskeskapt. Hvorfor er det krig, sult, ulykker, død osv hvis "gud er grei?" . Det ondes problem. Skjønner godt at du spør, kristne spør oss vi også. En tanke er at det vi opplever på jorden er svakt og mindre betydelig enn det vi vil oppleve sammen med Gud etter døden hvis vi velger det. En annen ting er dette med fri vilje, mennesker gjør onde ting mot hverandre av fri vilje og det er ikke Gud som står bak det. Men det er et vanskelig spørsmål. Og ikke minst : hvem eller hva skapte gud? Og hva skapte det igjen osv? Ett av poengene med Gud er jo det at "han" alltid har eksistert da "han" er evig og fullkommen. Hvorfor er dere religiøse så skråsikre uten noen bevis? Er jo flere nok bevis for at den ikke er sann, og iallefall hvis dere ikke har noen bevis , så er jo det enda et bevis på at det er fake. Igjen er ikke jeg skråsikker. Jeg har ikke noe bevis til deg, men trenger ikke det for å ha min tro. Det fins heller ikke bevis på at Gud ikke eksisterer. Vil gjerne høre like mange grunner , eller flere på hvorfor gud VIRKELIG ER EKTE. ingen bevis da kan du ikke være skråsikker , men nå har JEG masse bevis på at den er fake så glede meg til og høre en gang. Det fins igjen ikke bevis for at Gud ikke eksisterer, selv om man avviser troen på en Gud. Jeg har min tro basert på egne erfaringer og en tro på at noe må være utløsende for universets eksistens. Anonymkode: fdd80...76d Hei, TS her, som oppdager at det er liv i denne tråden 2 år senere. Svarer deg på enkelte ting med fet skrift i sitatet ovenfor, da det virker som du har noen misopfatninger om det å være kristen, samtidig som andre ting er ganske legitimt å lure på. Den gang jeg lagde tråden var det egentlig for å høre om ateisters ståsted, men fikk i stedet veldig mange spørsmål om egen tro. Er klar over at jeg ikke helt forstod hva det ville si å være ateist da jeg skrev det første innlegget, men forstår det bedre nå. Har ingenting imot ateister så lenge man kan være saklig og vise respekt for hverandre. TS Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå