AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #381 Del Skrevet 19. august 2020 31 minutter siden, Thepig skrev: Og uten en gud ville du ikke brukt den? Jo det ville jeg. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #382 Del Skrevet 19. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo det ville jeg. Anonymkode: 976b3...e97 Altså hvis jeg ikke var kristen. Og det er det som er poenget. Vi religiøse kan tenke vi og. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thepig Skrevet 19. august 2020 #383 Del Skrevet 19. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo det ville jeg. Anonymkode: 976b3...e97 Hva skal du med guden da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #384 Del Skrevet 19. august 2020 1 minutt siden, Thepig skrev: Hva skal du med guden da? Jeg tror han har skapt oss, og at jeg ikke ville vært her hvis han ikke fantes. Og Gud gir meg trygghet, jeg har et veldig fint liv som troende. Jeg tror også at vi kan vende oss til han, og at han hjelper oss når vi ber. Jeg tror forsåvidt også at han kan hjelpe oss å ta gode valg, men da spesielt on vi ønsker dette selv. Ingen er perfekte hele tiden, så både religiøse og ikke-religiøse kan ta både gode og dårlige valg. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thepig Skrevet 19. august 2020 #385 Del Skrevet 19. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tror han har skapt oss, og at jeg ikke ville vært her hvis han ikke fantes. Og Gud gir meg trygghet, jeg har et veldig fint liv som troende. Jeg tror også at vi kan vende oss til han, og at han hjelper oss når vi ber. Jeg tror forsåvidt også at han kan hjelpe oss å ta gode valg, men da spesielt on vi ønsker dette selv. Ingen er perfekte hele tiden, så både religiøse og ikke-religiøse kan ta både gode og dårlige valg. Anonymkode: 976b3...e97 Ganske selvsentrert når man tror en skal få hjelp blant milliarder av personer. Kanskje guden din kan hjelpe barn som blir voldtatt av prester først.....nei stemmer det klarer han ikke 😆 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #386 Del Skrevet 19. august 2020 4 minutter siden, Thepig skrev: Ganske selvsentrert når man tror en skal få hjelp blant milliarder av personer. Kanskje guden din kan hjelpe barn som blir voldtatt av prester først.....nei stemmer det klarer han ikke 😆 Da er vi inn på det ondes problem. Jeg tror han kan hjelpe med sitt nærvær når vi ber om det og når vi trenger det. Hvorfor han ikke griper inn mer vet jeg ikke. Men en mulig grunn er dette med fri vilje, at han vil at vi mennesker skal få velge selv om vi vil følge det gode eller det onde. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 19. august 2020 #387 Del Skrevet 19. august 2020 På 31.7.2020 den 14.07, AnonymBruker skrev: Jeg kan heller ikke bevise at julenissen ikke finnes, eller at Ragnarok ikke er en greie, eller at Islam tar feil. Jeg kan ikke bevise at unicorns ikke eksisterer. Byrden av bevis ligger på de som kommer med påstander. Dere kristne kan jo spørre dere om det her: hvorfor er det den kristne gud dere tror på? Dere kan ikke bevise at Islam tar feil, eller at buddhisme er feil, eller at Tor og Odin ikke finnes. Ateister sier at 'hey, ingen av disse religionene kan bevises, og det fornuftige er derfor å leve som om ingen av de stemmer. Om jeg dør og ender opp foran en gud, så kan jeg helt ærlig si at det var ingen bevis for verken det ene eller andre, og at jeg derfor prøvde å leve et godt og lykkelig liv. Om dere som følger en spesifikk religion dør og står foran en gud som ikke er den dere har trodd på, så blir dere vel sendt til helvete for å ha tilbedt en falsk gud? Det finnes tusenvis av guder. Hvordan i all verden skal man velge den rette? Nei, dere religiøse er indoktrinert til å tro på den guden dere vokste opp med. Anonymkode: 6ca0b...a06 De fleste kristne har ikke noe behov for å bevise noe som helst. De har heller ingen plikt til å bevise hva de tror på. De ønsker å ha troen sin ifred. Det er ofte ateister som starter diskusjoner og krever bevis. Det er ikke mindre logisk at det er en skaper bak universet, enn som at alt bare har oppstått av ingenting. Jeg tror på the big bang, men jeg tror ikke det var en random hendelse utav intet. Personlig tror jeg på én skaper. De forskjellige trosretningene praktiserer det bare helt forskjellig. Jeg har ingen idé om hvordan denne skaperen fungerer, men jeg syntes det er logisk med tanke på hvor komplisert alt i naturen er. Alt er satt sammen i perfekt harmoni. Det tilfeldige er aldri perfekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #388 Del Skrevet 19. august 2020 2 minutter siden, HarryDotter skrev: De fleste kristne har ikke noe behov for å bevise noe som helst. De har heller ingen plikt til å bevise hva de tror på. De ønsker å ha troen sin ifred. Det er ofte ateister som starter diskusjoner og krever bevis. Det er ikke mindre logisk at det er en skaper bak universet, enn som at alt bare har oppstått av ingenting. Jeg tror på the big bang, men jeg tror ikke det var en random hendelse utav intet. Personlig tror jeg på én skaper. De forskjellige trosretningene praktiserer det bare helt forskjellig. Jeg har ingen idé om hvordan denne skaperen fungerer, men jeg syntes det er logisk med tanke på hvor komplisert alt i naturen er. Alt er satt sammen i perfekt harmoni. Det tilfeldige er aldri perfekt. Godt skrevet, er helt enig 🙂 Anonymkode: 976b3...e97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #389 Del Skrevet 19. august 2020 My two cents: Jeg er agnostiker fordi jeg har et vitenskapelig sinn der jeg er åpen for alle muligheter. Derimot må jeg virkelig tilstå at med alt vi vet i verden i dag så er det en vesentlig større plausibilitet for at ateisme er vesentlig nærmere sannheten enn hva kristendommen og de fleste andre religioner er. Det med at det er ateistenes oppgave å bevise at de andre tar feil er rett og slett ulogisk babbel. Det er de kristne som påstår at det finnes et allmektig vesen som har skapt oss alle, og gitt oss en rekke regler vi må følge til tross for at vi er skapt i hans bilde, og vi vil bli straffet i all evighet i helvete om vi feiler i dette samtidig som han elsker oss. Ateister og agnostikere har ikke slike påstander. De sier: Følg vitenskapen. Selvsagt er det mulig at jeg tar feil.. men jeg tror mye mer på at jeg stikker av med toppgevinsten i lotto ti ganger på rad enn at den siden viser seg å ha rett. Anonymkode: 30de2...e1e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thepig Skrevet 19. august 2020 #390 Del Skrevet 19. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er vi inn på det ondes problem. Jeg tror han kan hjelpe med sitt nærvær når vi ber om det og når vi trenger det. Hvorfor han ikke griper inn mer vet jeg ikke. Men en mulig grunn er dette med fri vilje, at han vil at vi mennesker skal få velge selv om vi vil følge det gode eller det onde. Anonymkode: 976b3...e97 Så presten er ond, selv i den allmektige sitt hus? Hvordan kan man forvente at han har skapt alt når han ikke kan hindre ren ondskap? Eneste logiske sluttning er at det ikke finnes noen gud. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #391 Del Skrevet 19. august 2020 3 minutter siden, HarryDotter skrev: De fleste kristne har ikke noe behov for å bevise noe som helst. De har heller ingen plikt til å bevise hva de tror på. De ønsker å ha troen sin ifred. Det er ofte ateister som starter diskusjoner og krever bevis. Det er ikke mindre logisk at det er en skaper bak universet, enn som at alt bare har oppstått av ingenting. Jeg tror på the big bang, men jeg tror ikke det var en random hendelse utav intet. Personlig tror jeg på én skaper. De forskjellige trosretningene praktiserer det bare helt forskjellig. Jeg har ingen idé om hvordan denne skaperen fungerer, men jeg syntes det er logisk med tanke på hvor komplisert alt i naturen er. Alt er satt sammen i perfekt harmoni. Det tilfeldige er aldri perfekt. Jeg kommer fra et kristent lite tettsted. Jeg skal forsikre deg om at det ikke var dette jeg opplevde da jeg ikke bøyde meg for hva de trodde. Jeg ble vanskelig en periode og ble også den første i historien til tettstedet som konfirmerte meg borgerlig, men i dag så er jeg relativt avslappet om en person tror eller ei såfremt de ikke forsøker å presse det på andre. Det tror jeg er den beste strategien for alle. Tro hva en vil, respekter andres tro såfremt den ikke skader andre og lev i fred. Ikke demoniser verken troende eller ikke-troende. Slike tråder bidrar ikke til slikt. Anonymkode: 30de2...e1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #392 Del Skrevet 19. august 2020 Akkurat nå, Thepig skrev: Så presten er ond, selv i den allmektige sitt hus? Hvordan kan man forvente at han har skapt alt når han ikke kan hindre ren ondskap? Eneste logiske sluttning er at det ikke finnes noen gud. Ja, da har presten gjort noe ondt. Jeg tror at det fins en Gud blant annet fordi jeg ikke tror at noe har oppstått fra ingenting, kort sagt. Så kommer detaljene som en må forholde seg til når man først tror at Gud fins. Jeg bøhøver ikke vite alt jeg heller for å tro. Men jeg tror at dette med fri vilje kan ha noe med saken å gjøre. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 19. august 2020 #393 Del Skrevet 19. august 2020 2 minutter siden, Thepig skrev: Så presten er ond, selv i den allmektige sitt hus? Hvordan kan man forvente at han har skapt alt når han ikke kan hindre ren ondskap? Eneste logiske sluttning er at det ikke finnes noen gud. Det onde er noe menneskene selv velger å gjøre, og derfor også må ta konsekvensene av. Gud "redder" ikke folk som er onde bare fordi h*n kan det. Livet følger sine regler. Du høster det du sår osv. Det er ikke mer komplisert enn det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 19. august 2020 #394 Del Skrevet 19. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer fra et kristent lite tettsted. Jeg skal forsikre deg om at det ikke var dette jeg opplevde da jeg ikke bøyde meg for hva de trodde. Jeg ble vanskelig en periode og ble også den første i historien til tettstedet som konfirmerte meg borgerlig, men i dag så er jeg relativt avslappet om en person tror eller ei såfremt de ikke forsøker å presse det på andre. Det tror jeg er den beste strategien for alle. Tro hva en vil, respekter andres tro såfremt den ikke skader andre og lev i fred. Ikke demoniser verken troende eller ikke-troende. Slike tråder bidrar ikke til slikt. Anonymkode: 30de2...e1e Selvsagt finnes det sekter og små trossamfunn som lever av å dømme andre. Men det gjelder ikke de fleste. Ellers er jeg helt enig i alt du skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thepig Skrevet 19. august 2020 #395 Del Skrevet 19. august 2020 2 minutter siden, HarryDotter skrev: Det onde er noe menneskene selv velger å gjøre, og derfor også må ta konsekvensene av. Gud "redder" ikke folk som er onde bare fordi h*n kan det. Livet følger sine regler. Du høster det du sår osv. Det er ikke mer komplisert enn det. Gud er ondskapsfull da han ikke bryter inn. Eller nei, en som ikke finnes kan ikke være ond 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thepig Skrevet 19. august 2020 #396 Del Skrevet 19. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, da har presten gjort noe ondt. Jeg tror at det fins en Gud blant annet fordi jeg ikke tror at noe har oppstått fra ingenting, kort sagt. Så kommer detaljene som en må forholde seg til når man først tror at Gud fins. Jeg bøhøver ikke vite alt jeg heller for å tro. Men jeg tror at dette med fri vilje kan ha noe med saken å gjøre. Anonymkode: 976b3...e97 En gud som syns drap og voldtekt er greit fordi fri vilje er viktig høres ikke ut som en gud som er god. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #397 Del Skrevet 19. august 2020 15 minutter siden, HarryDotter skrev: De fleste kristne har ikke noe behov for å bevise noe som helst. De har heller ingen plikt til å bevise hva de tror på. De ønsker å ha troen sin ifred. Det er ofte ateister som starter diskusjoner og krever bevis. Det er ikke mindre logisk at det er en skaper bak universet, enn som at alt bare har oppstått av ingenting. Jeg tror på the big bang, men jeg tror ikke det var en random hendelse utav intet. Personlig tror jeg på én skaper. De forskjellige trosretningene praktiserer det bare helt forskjellig. Jeg har ingen idé om hvordan denne skaperen fungerer, men jeg syntes det er logisk med tanke på hvor komplisert alt i naturen er. Alt er satt sammen i perfekt harmoni. Det tilfeldige er aldri perfekt. Grunnen til at alt er satt perfekt sammen er jo fordi dyr og planter har tilpassa seg til miljøet over lang tid. Anbefaler å lese litt evolusjonsteori 🙂 Anonymkode: 5bdd6...262 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #398 Del Skrevet 19. august 2020 10 minutter siden, HarryDotter skrev: Det onde er noe menneskene selv velger å gjøre, og derfor også må ta konsekvensene av. Gud "redder" ikke folk som er onde bare fordi h*n kan det. Livet følger sine regler. Du høster det du sår osv. Det er ikke mer komplisert enn det. Så fordi ein liten andel av befolkningen er onde, så må resten av menneskeheten, inkludert uskyldige barn, lide for det? Gud har tvilsom moral altså. Skjere alle over ein kam på den måten... Anonymkode: 5bdd6...262 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 19. august 2020 #399 Del Skrevet 19. august 2020 27 minutter siden, Thepig said: Så presten er ond, selv i den allmektige sitt hus? Hvordan kan man forvente at han har skapt alt når han ikke kan hindre ren ondskap? Eneste logiske sluttning er at det ikke finnes noen gud. De logiske alternativene er, så vidt jeg kan forstå: - Gud er god men ikke allmektig, eller - Gud er allmektig men ikke god, eller - Lidelsen Gud tillater har en hensikt vi ikke er i stand til å begripe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thepig Skrevet 19. august 2020 #400 Del Skrevet 19. august 2020 2 minutter siden, linsejesus skrev: De logiske alternativene er, så vidt jeg kan forstå: - Gud er god men ikke allmektig, eller - Gud er allmektig men ikke god, eller - Lidelsen Gud tillater har en hensikt vi ikke er i stand til å begripe Men bibelen sier gud er allmektig, så da er vel den første utelukket? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå