Gå til innhold

Ateister

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er slike hatefulle kommentarer som gjør at dere ateister som utgjør et mindretall i Norge og i verden er forthatt og forfulgt. Vel fortjent.

Anonymkode: 312cc...d4b

Skandivavia/Norge har flere ateister enn kristne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, mordi skrev:

Skandivavia/Norge har flere ateister enn kristne. 

Men færre ateister enn religiøse. Dere ateister er i mindretall, et antall som vil krympe de neste tiårene med kristendommen og islams vekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men færre ateister enn religiøse. Dere ateister er i mindretall, et antall som vil krympe de neste tiårene med kristendommen og islams vekst.

Ååå du og du  .

Du kommer til å bli så skuffa når religiøst Utopia ikke skjer allikevel i dine leveår  her i Norge. 

La meg forslå at du flytter til USA , helst en av sørstatene der du har flere som deler  ditt livssyn .

Anonymkode: ee155...215

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ååå du og du  .

Du kommer til å bli så skuffa når religiøst Utopia ikke skjer allikevel i dine leveår  her i Norge. 

La meg forslå at du flytter til USA , helst en av sørstatene der du har flere som deler  ditt livssyn .

Anonymkode: ee155...215

Vi er allerede i flertall, og de neste årene vil vi bli flere takket være fødsler, konverteringer og innvandring. Kreftsvulsten på Norge kalt ateisme skal utryddes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mangel på bevis for at noe fins, beviser ikke at noe ikke fins. Nå er det greit at du avviser troen på en Gud, men å bevise at Gud ikke fins kan du ikke. 

Anonymkode: 976b3...e97

Jaha? 

Anonymkode: f2d88...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå var ikke sannsynligheten for om Gud fins eller ikke det vi akkurat diskuterte. Jeg påpekte bare at logikken den andre personen kom med i sted ikke var riktig, da det ikke (på noen måte jeg vet om i hvert fall) er mulig å bevise at Gud ikke fins. 

Når det kommer til sannsynlighet, så tror jeg vi er uenige om hvor stor sannsynligheten for at Gud eksisterer. Jeg tror den er ganske stor, basert på filosofisk tankegang jeg har skrevet mer om tidligere i forumet, samt egne erfaringer jeg har hatt som kristen. Jeg antar at du mener sannsynligheten for Guds eksistens er liten.

Vel. Det er vel det kjernen av hva ateister/agnostikere går etter da.. Plausibiliteten til en guds eksistens.
Men jeg synes at det er en god sammenligning. Du kan på ingen måte bevise at person x ikke vil vinne en halv mrd når han/hun fyller 40. Jeg tror vi begge kan være enig i at det vil være  en dum ide for h*n å leve livet som om det skulle skje.

Det som er vitenskapens styrke her er at den er veldig streng på hva som blir godkjent og ikke. De påkrever bevis, om så de er observerbare og/ eller repliserbare og angriper ny teknologi fra alle kanter ikke for å være ond, men for å etterse at teorien er så korrekt som en kan være på nåværende tidspunkt.  Det kan vi ikke si om bibelen. Den er skrevet på en tid som er på et tidspunkt som sørger for at vi overhodet ikke kan drive med kildekritikk og vi har ingen andre bevis for at bibelen er sann annet enn at det står skrevet at det er sant.
Du kan mene at det er en viss logikk i en monoteistisk skaper, men det ligger ikke annet enn din personlige logikk bak den vurderingen. For all del: Du er fri til å ha den meningen, men rent logisk så er det ikke noen særlig forskjell mellom muligheten for at det var den norrøne gudetroen ligge nærmere sannheten enn at den kristne troen er det.
En vet ikke alt.. det er sant, men jeg velger å tro på de som setter en streng bevisbyrde for å akseptere noe som en sannhet.

Anonymkode: 30de2...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaha? 

Anonymkode: f2d88...594

Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som tyder på at det finnes noen gud. Hvis han har skapt oss stusser jeg litt over alle produksjonsfeilene🙄

Anonymkode: f0896...893

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel. Det er vel det kjernen av hva ateister/agnostikere går etter da.. Plausibiliteten til en guds eksistens.
Men jeg synes at det er en god sammenligning. Du kan på ingen måte bevise at person x ikke vil vinne en halv mrd når han/hun fyller 40. Jeg tror vi begge kan være enig i at det vil være  en dum ide for h*n å leve livet som om det skulle skje.

Det som er vitenskapens styrke her er at den er veldig streng på hva som blir godkjent og ikke. De påkrever bevis, om så de er observerbare og/ eller repliserbare og angriper ny teknologi fra alle kanter ikke for å være ond, men for å etterse at teorien er så korrekt som en kan være på nåværende tidspunkt.  Det kan vi ikke si om bibelen. Den er skrevet på en tid som er på et tidspunkt som sørger for at vi overhodet ikke kan drive med kildekritikk og vi har ingen andre bevis for at bibelen er sann annet enn at det står skrevet at det er sant.
Du kan mene at det er en viss logikk i en monoteistisk skaper, men det ligger ikke annet enn din personlige logikk bak den vurderingen. For all del: Du er fri til å ha den meningen, men rent logisk så er det ikke noen særlig forskjell mellom muligheten for at det var den norrøne gudetroen ligge nærmere sannheten enn at den kristne troen er det.
En vet ikke alt.. det er sant, men jeg velger å tro på de som setter en streng bevisbyrde for å akseptere noe som en sannhet.

Jeg skjønner sammenligningen din, men det er likevel ikke snakk om det samme. Hvis du lever som at du skal ville mye penger, så vil du kanskje bruke mer penger/tatt opp lån den dag i dag? Og hvis det viser seg at du ikke vinner, så har du et problem med gjeld.

Det jeg gjør i troen på Gud er bare å føle meg trygg og være i felleskap med andre som jeg forstår godt, da vi deler samme religion. Mange tror at kristne må leve veldig annerledes enn andre, men nå er nå mitt liv egentlig nokså likt de fleste andres, forskjellen ligger hovedsaklig i hva vi tror er sant.

Det er flere filosofiske argumenter for Guds eksistens. Ett av de er i hovedsak det at alt som fins må ha et opphav, og det å si at universet forklarer egen tilblivelse gjennom egne lover vi ikke vet om enda ikke gir mening, da det blir sirkulært. Årsaken må være utenfor universet, og et eller annet sted i rekken av årsaker så må det være en årsak som ikke trenger årsak selv. En uendelig rekke av årsaker som er årsak til hverandre, gir ikke mening. Og da gir det mening med en Gud som er evig og ikke er komlisert utformet, men simpel og perfekt, ikke som for eksempel julenissen. Det er jo uenighet når det gjelder dette argumentet, men det er ikke bare jeg som har tenkt ut dette. Dette er ikke bare min personlige logikk. 

Og joda, jeg tror bibelen også kan leses historisk/kristisk. Man kan se den i sammenheng med andre verker også. Mye tyder på at Jesus har levd for eksempel, forskere mener også at det er sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er allerede i flertall, og de neste årene vil vi bli flere takket være fødsler, konverteringer og innvandring. Kreftsvulsten på Norge kalt ateisme skal utryddes.

Hvor har du dette fra?, er det en slags beskyttelsesmekanisme du har får å ikke innse sannheten?.

Antallet troende synker i Norge og det har det gjort lenge, det du nevner her kommer ikke til å veie opp. Det er ingen som blir født religiøse og stadig flere velger å ikke døpe barn, antallet religiøse stiger ikke med konvertering siden man må konvertere fra en annen religion. Stadig flere innvandrere velger bort religion fordi de kommer fra land som er ødelagt av nettopp religion.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7lQnEo/sterk-oekning-i-andel-ikke-troende-i-norge

https://fritanke.no/nyheter/andelen-som-ikke-tror-pa-gud-oker-sterkt-gudstroen-svekkes/19.10773

https://www.nrk.no/sorlandet/et-flertall-tror-ikke-pa-gud-1.12861161

Kan du komme med dokumentasjon som sier noe annet eller farer du med fantasi og løgn?.

Anonymkode: 653ca...c6f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør jeg galt som ateist? Jeg har aldri brutt loven. Jeg behandler folk med respekt. I motsetning til deg som kaller meg for en kreftsvulsts. På min arbeidsplass er det kun religøse som har fått sparken (tatt i stjeling).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du dette fra?, er det en slags beskyttelsesmekanisme du har får å ikke innse sannheten?.

Antallet troende synker i Norge og det har det gjort lenge,

Antall troende har falt i noen tiår, men er på vei opp igjen og vil øke de neste tiårene takket være kristne utenfor dnk og islams vekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Antallet troende synker i Norge og det har det gjort lenge, det du nevner her kommer ikke til å veie opp. Det er ingen som blir født religiøse og stadig flere velger å ikke døpe barn, antallet religiøse stiger ikke med konvertering siden man må konvertere fra en annen religion. Stadig flere innvandrere velger bort religion fordi de kommer fra land som er ødelagt av nettopp religion.

Feil, feil og feil. Religiøse føder flere barn enn ateister og disse barna forblir i stor grad religiøse.

Ateister kan konvertere til en religion, visste du virkelig ikke noe så åpenbart? lol

At innvandrere velger bort religion er også feil, de fleste forblir religiøse, og er mer konservative enn nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil, feil og feil. Religiøse føder flere barn enn ateister og disse barna forblir i stor grad religiøse.

Ateister kan konvertere til en religion, visste du virkelig ikke noe så åpenbart? lol

At innvandrere velger bort religion er også feil, de fleste forblir religiøse, og er mer konservative enn nordmenn.

Hvis du ikke kan dokumentere dette så er det bare ønsketenkning og noe du finner på.

Anonymkode: 653ca...c6f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ville de ha blitt religiøse om foreldrene ikke hadde tvunget sin tro på dem ?

Anonymkode: bfe2b...f48

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og religiøse kan konvertere til andre religioner enn sin egen og de kan bli ateister, viste du virkelig ikke noe så åpenbart ?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er egentlig ikke troen på Gud, problemet er religioner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner sammenligningen din, men det er likevel ikke snakk om det samme. Hvis du lever som at du skal ville mye penger, så vil du kanskje bruke mer penger/tatt opp lån den dag i dag? Og hvis det viser seg at du ikke vinner, så har du et problem med gjeld.

Det jeg gjør i troen på Gud er bare å føle meg trygg og være i felleskap med andre som jeg forstår godt, da vi deler samme religion. Mange tror at kristne må leve veldig annerledes enn andre, men nå er nå mitt liv egentlig nokså likt de fleste andres, forskjellen ligger hovedsaklig i hva vi tror er sant.

Det er flere filosofiske argumenter for Guds eksistens. Ett av de er i hovedsak det at alt som fins må ha et opphav, og det å si at universet forklarer egen tilblivelse gjennom egne lover vi ikke vet om enda ikke gir mening, da det blir sirkulært. Årsaken må være utenfor universet, og et eller annet sted i rekken av årsaker så må det være en årsak som ikke trenger årsak selv. En uendelig rekke av årsaker som er årsak til hverandre, gir ikke mening. Og da gir det mening med en Gud som er evig og ikke er komlisert utformet, men simpel og perfekt, ikke som for eksempel julenissen. Det er jo uenighet når det gjelder dette argumentet, men det er ikke bare jeg som har tenkt ut dette. Dette er ikke bare min personlige logikk. 

Og joda, jeg tror bibelen også kan leses historisk/kristisk. Man kan se den i sammenheng med andre verker også. Mye tyder på at Jesus har levd for eksempel, forskere mener også at det er sannsynlig.

Dette er religion. Behov for trygghet og tilhørighet med andre. 

Anonymkode: cd07c...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er religion. Behov for trygghet og tilhørighet med andre. 

Anonymkode: cd07c...bd6

Det der er et litt for enkelt svar. For meg er det det trygghet og tilhørighet religinen gir. Ikke det den er. Religion består av en overbevisning, hva den gir er ulikt fra religion til religon. Jeg regner med du også har behov for trygghet og tilhørighet. Det er ikke derfor jeg er kristen, for hadde jeg ikke funnet det sannsynlig at det var sant så ville jeg ikke hatt troen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår absolutt ditt ønske om å føle et felleskap, det gjør vel vi alle? Mennesket er et flokkdyr, og finner du fred i dette? Go for it. Men slikt kommer ikke bare via religion. Svært mange gruppeaktiviteter fører til at en føler samhandling og felleskap.
Det kan nå ihvertfall jeg skrive under på at jeg har følt under en rekke forskjellige lag.

Vedrørende  det at en MÅ ha en skaper? Det er et godt eksempel på at religion setter begrensninger . Det er en begrensning som når forskere skal faktisk finne ut av hva som skjedde. Hva om sannheten faktisk ikke er dette til tross for at kristen tro mener at det er slik det må være?

Vedrørende at jesus kan ha levd? Jeg tror det er meget plausibelt at en person kalt Jesus levde på den tiden.
Det nekter jeg overhodet ikke for. Det er heller de andre påstandene som jeg tviler for.
For å si det slik: Her er en annen skriftlig historie.
Ola Nordmann levde i Norge på 1700tallet. Når han en gang ble angrepet av en gjeng med banditter så forvandlet han seg til en bjørn og jagde alle vekk.
Jeg tror vi kan være enig i at den første delen med at Ola mest sannsynlig har eksistert sannsynliggjør den andre delen av historien?

Jeg vil forøvrig påpeke at jeg overhodet ikke ønsker å angripe din personlige tro, men jeg tror ikke det er fare for dette. Du virker trygg på den, og bare vær dette. Dette er  derimot en tråd der en spør ateister/Agnostikere hvorfor vi ikke tror. Det er det jeg gjør nå. Gir tilbakemelding på hvorfor jeg ikke tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...