Conal Skrevet 7. august 2020 #321 Del Skrevet 7. august 2020 På 6.8.2020 den 0.40, AnonymBruker skrev: Helt enig. Ønsker heller å slutte å eksistere når jeg dør enn å sitte på en sky og synge bibelvers sammen med gud. Tanken på «evig liv» frister ikke meg. Og havner jeg i helvete? Ja da er det sikkert der jeg treffer flest kjentfolk. Anonymkode: ede32...6f6 Du vil ikke det (ikke-eksistere). Tro meg, da har du perspektivet forvrengt perspektiv. Ditt perspektiv betyr at du ikke bryr deg så mye om livet ditt. Evig liv, det er Sannhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lampe1 Skrevet 7. august 2020 #322 Del Skrevet 7. august 2020 1 minutt siden, Conal skrev: Du vil ikke det (ikke-eksistere). Tro meg, da har du perspektivet forvrengt perspektiv. Ditt perspektiv betyr at du ikke bryr deg så mye om livet ditt. Evig liv, det er Sannhet. Hva skal man så gjøre i evighet? Virker som man skal drive med dette religiøse dillet for alltid. Tror jeg hadde blitt lei av å synge samme salme 134 568 557 ganger etter hverandre. Vet du hvor lang tid «evig» er? Mennesker har blitt gale bare av å kontemplere dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 7. august 2020 #323 Del Skrevet 7. august 2020 Det er få ting som er så hyklerisk som religiøse som anklager ateister for å gjøre onde ting. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Conal Skrevet 7. august 2020 #324 Del Skrevet 7. august 2020 Akkurat nå, Lampe1 skrev: Hva skal man så gjøre i evighet? Virker som man skal drive med dette religiøse dillet for alltid. Tror jeg hadde blitt lei av å synge samme salme 134 568 557 ganger etter hverandre. Vet du hvor lang tid «evig» er? Mennesker har blitt gale bare av å kontemplere dette. Lurte deg, habibi 🙂 Du er i evigheten. Døden finnes ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Conal Skrevet 7. august 2020 #325 Del Skrevet 7. august 2020 3 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev: Det er få ting som er så hyklerisk som religiøse som anklager ateister for å gjøre onde ting. Jeg trodde ateister gjør det mot religiøse mest😎 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 7. august 2020 #326 Del Skrevet 7. august 2020 1 minutt siden, Conal skrev: Jeg trodde ateister gjør det mot religiøse mest😎 Så langt har jeg bare opplevd at religiøse gjør det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Conal Skrevet 7. august 2020 #327 Del Skrevet 7. august 2020 3 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev: Så langt har jeg bare opplevd at religiøse gjør det. Kom igjen kompis. Du er ateist, du vet dere gjør det samma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #328 Del Skrevet 7. august 2020 3 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev: Så langt har jeg bare opplevd at religiøse gjør det. Å anklage folk for å gjøre onde ting? Tror ikke jeg spesifikt har opplevd at hverken religiøse eller ateister anklager andre for det noe mer enn "vanlig". Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #329 Del Skrevet 7. august 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har det seg sånn at Den Hellige Ånd finnes da? Jeg vet den finnes og jeg har den i meg og den har gjort ting i meg psykisk og fysisk som bare Gud kan gjøre. Hvordan forklarer du at folk blir friske og helbredet når dem blir bedt for? Hvordan forklarer at folk har englevakt i situasjoner de i teorien ikke skulle overlevd? Hvordan kan en få nådegaver og tale i et nytt språk som en aldri har blitt lært opp før? Hvordan kan kokende vann rett fra komfyren bli kjølig når den treffer hånden min? Dere som ikke tror på Gud og Jesus, dere aner dessverre ikke hva godt dere går glipp av. Jeg vet at Gud finnes heldigvis. Verden kan ikke ha blitt til av ingenting, det er klinisk umulig. Noen må ha skapt jorden, fjellene, naturen, havet, himmelen, alt liv. Det kan ikke bare bli til av ingenting. Anonymkode: c985b...768 Ble vannet kaldt? Dette har jeg ikke hørt om før Kan du fortelle? Anonymkode: 58912...40a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Manolo Skrevet 8. august 2020 #330 Del Skrevet 8. august 2020 På 31.7.2020 den 13.40, Uatskillelig skrev: Jeg synes også ateisme er merkelig. Ingen kan bevise at Gud ikke finnes. Likevel respekterer jeg at folk ikke tror så lenge de respekterer at jeg tror. Ateister som er nedlatende og kaller tro for eventyr provoserer meg. Det er respektløst. Spennende utsagn. De fleste som tror, tror kun på èn Gud. Kristne tror ikke på Allah, muslimer tror ikke på de hinduistiske gudene og ingen tror lenger på Tor og Odin. Dermed benekter de fleste troende alle guder bortsett fra sin egen. Ateister tror ikke på noen av gudene. Det er ikke verre enn det. Jeg vet ikke hva du tror og ikke tror på, men hvis jeg skulle prøve å forklare hvordan ateisme oppleves, så ville jeg sammenligne med feks norrøn mytologi. For en religiøs virker det nok både usannsynlig og tullete å tro på noe sånt? For en ateist virker all religion usannsynlig og tullete. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Manolo Skrevet 8. august 2020 #331 Del Skrevet 8. august 2020 På 31.7.2020 den 19.49, Uatskillelig skrev: Bibelen snakker mye om den gamle og den nye pakt. Den nye pakt kom med Jesus, og mye av det som står i GT ble dermed opphevet og gjelder ikke lenger for dagens kristne. Takk. Jeg er ikke noe bedre enn noen andre fordi jeg er kristen. Jeg er et menneske som alle andre, og har ingen rett til å dømme eller sette meg over andre såfremt de ikke skader andre. Jeg har nulltoleranse for handlinger som skader andre mennesker. Jeg har en sterk rettferdighetssans og det har jeg alltid hatt. Jeg tåler ikke urett. Men etter det kom det jo enda en profet, nemlig Mohammed. Muslimene mener at alt før Koranen, ble opphevet. Hvorfor tror du ikke på det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #332 Del Skrevet 8. august 2020 På 7.8.2020 den 11.43, Conal skrev: En fisk finnes, right? Skal jeg sitte å argumentere om den fisken finnes? 😁 En fisk finnes, ja. Hvis noen skulle være i tvil så er det ikke så vanskelig å finne en fisk og vise dem. Kan du ikke vise meg Gud? Anonymkode: feb23...f7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Manolo Skrevet 8. august 2020 #333 Del Skrevet 8. august 2020 På 31.7.2020 den 23.11, AnonymBruker skrev: Takk for et reflektert svar, ts. Og jeg er imponert over du ikke avviser den keltiske guden Dagda kategorisk. Ikke at jeg tror på din gud eller Dagda, men vi er i det minste enige om (tror jeg) at jeg tror på din gud om jeg får et solid bevis for dens eksistens, og at vi begge tror på Dagda om han/hun produserer et solid bevis. Jeg konkluderer med at vi, foreløpig, begge er ateister når det gjelder Dagda. Anonymkode: 7c1a6...ffd Det som forbløffer meg, etter å ha lest ordvekslingen mellom dere, er at det fortsatt ikke ringer en bjelle hos vedkommende. Personen bare fortsetter med godt mot å tro på sin gud og være enig i at hen er ateist når det kommer til Dagda. Jeg synes forøvrig du la fram Dagda-problemstillingen på et lettforståelig og avvæpnende måte. Jeg må innrømme at jeg alltid har brukt julenissen og tusser og troll som sammenligning, uten å forstå hvorfor det har vært så provoserende. For meg er det jo nøyaktig det samme. Heretter blir det alltid Dagda 😄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #334 Del Skrevet 8. august 2020 3 timer siden, Manolo skrev: Det som forbløffer meg, etter å ha lest ordvekslingen mellom dere, er at det fortsatt ikke ringer en bjelle hos vedkommende. Personen bare fortsetter med godt mot å tro på sin gud og være enig i at hen er ateist når det kommer til Dagda. Jeg synes forøvrig du la fram Dagda-problemstillingen på et lettforståelig og avvæpnende måte. Jeg må innrømme at jeg alltid har brukt julenissen og tusser og troll som sammenligning, uten å forstå hvorfor det har vært så provoserende. For meg er det jo nøyaktig det samme. Heretter blir det alltid Dagda 😄 Dagda ruler 😊 Og ja, man forbløffes over manglende bjelleringing. Anonymkode: 7c1a6...ffd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #335 Del Skrevet 8. august 2020 4 timer siden, Manolo skrev: Det som forbløffer meg, etter å ha lest ordvekslingen mellom dere, er at det fortsatt ikke ringer en bjelle hos vedkommende. Personen bare fortsetter med godt mot å tro på sin gud og være enig i at hen er ateist når det kommer til Dagda. Jeg synes forøvrig du la fram Dagda-problemstillingen på et lettforståelig og avvæpnende måte. Jeg må innrømme at jeg alltid har brukt julenissen og tusser og troll som sammenligning, uten å forstå hvorfor det har vært så provoserende. For meg er det jo nøyaktig det samme. Heretter blir det alltid Dagda 😄 Jeg fortsetter å tro på Gud ja. Hvorfor er det så rart egenltig? Det bunner jo først og fremst ut i troen på en høyere makt, som også er skaper av verden. Jeg savner at dere ateister forteller om deres filosofi i forhold til hvordan verden begynte å eksistere, eventuelt om dere mener tid og rom har vært for evig tilbake i tid. Å bruke julenissen er provoserende blant annet fordi troen på Gud og kristendom bunner ut i et så stort filosofisk spørsmål, noe julenissen ikke gjør. I tillegg synes jeg ofte det vitner om litt manglende evne til å reflektere selv, og manglende kunnskap, da det er lett å bare si at æ tro på en Gud er som å tro på nissen. Når det er så mange i verden som er religiøse, er det klart at det er noe som gjør at scenarioet at religion er sant blir mye mer sannsynlig for mange av oss, enn at nissen er ekte. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Manolo Skrevet 8. august 2020 #336 Del Skrevet 8. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fortsetter å tro på Gud ja. Hvorfor er det så rart egenltig? Det bunner jo først og fremst ut i troen på en høyere makt, som også er skaper av verden. Jeg savner at dere ateister forteller om deres filosofi i forhold til hvordan verden begynte å eksistere, eventuelt om dere mener tid og rom har vært for evig tilbake i tid. Å bruke julenissen er provoserende blant annet fordi troen på Gud og kristendom bunner ut i et så stort filosofisk spørsmål, noe julenissen ikke gjør. I tillegg synes jeg ofte det vitner om litt manglende evne til å reflektere selv, og manglende kunnskap, da det er lett å bare si at æ tro på en Gud er som å tro på nissen. Når det er så mange i verden som er religiøse, er det klart at det er noe som gjør at scenarioet at religion er sant blir mye mer sannsynlig for mange av oss, enn at nissen er ekte. Anonymkode: 976b3...e97 Jeg tror at reaksjoner i verdensrommet, som vi enda ikke forstår fullstendig, har skapt verden. Hva verdensrommet er, eller hvor det befinner seg, eller om det er evig, er vanskelig å forestille seg. Jeg tror at det finnes andre planeter hvor det er liv. Det virker usannsynlig at vår planet er den eneste som har utviklet livsformer, med tanke på hvor mange univers det finnes og hvor lite vi vet. Hva slags liv, det er ikke godt å si. At det skulle ligge en overordnet moralsk, etisk eller verdimessig forventning til eksisterende liv, det passer ikke inn i mitt verdensbilde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #337 Del Skrevet 8. august 2020 3 timer siden, Manolo skrev: Jeg tror at reaksjoner i verdensrommet, som vi enda ikke forstår fullstendig, har skapt verden. Hva verdensrommet er, eller hvor det befinner seg, eller om det er evig, er vanskelig å forestille seg. Jeg tror at det finnes andre planeter hvor det er liv. Det virker usannsynlig at vår planet er den eneste som har utviklet livsformer, med tanke på hvor mange univers det finnes og hvor lite vi vet. Hva slags liv, det er ikke godt å si. At det skulle ligge en overordnet moralsk, etisk eller verdimessig forventning til eksisterende liv, det passer ikke inn i mitt verdensbilde. Jeg tror også det er mye vitenskapelig om hva som har foregått langt tilbake i tid vi ikke vet enda. Men det er ikke dermed sagt at Gud sannsynligvis ikke eksisterer. Eksistensen av en skaper er det som gir mest mening utifra det mange av oss per nå kan tenke oss. Ja, det er mye vi ikke vet, og det er nettopp derfor eksistensen av en skaper ikke blir så usannsynlig. Når det kommer til liv på andre planeter så kan det godt være. Det er ikke slik at en ikke kan tro det er en mulighet for dette selv om man har er religiøs. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #338 Del Skrevet 18. august 2020 Det er en fullstendig avvisning. Og ja, det er feil. Anonymkode: 35bad...6a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #339 Del Skrevet 18. august 2020 På 9.8.2020 den 1.46, AnonymBruker skrev: Jeg tror også det er mye vitenskapelig om hva som har foregått langt tilbake i tid vi ikke vet enda. Men det er ikke dermed sagt at Gud sannsynligvis ikke eksisterer. Eksistensen av en skaper er det som gir mest mening utifra det mange av oss per nå kan tenke oss. Ja, det er mye vi ikke vet, og det er nettopp derfor eksistensen av en skaper ikke blir så usannsynlig. Når det kommer til liv på andre planeter så kan det godt være. Det er ikke slik at en ikke kan tro det er en mulighet for dette selv om man har er religiøs. Anonymkode: 976b3...e97 For meg er det ingenting som tyder på at noen Gud eksisterer, og det gir ingen mening å tro det. Det blir som å sitte hjemme en mørk vinterkveld og plutselig høre en rar lyd, mange tenker med en gang "spøkelse", men i virkeligheten var det mest sannsynlig noe helt konkret. Anonymkode: cd07c...bd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #340 Del Skrevet 18. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: For meg er det ingenting som tyder på at noen Gud eksisterer, og det gir ingen mening å tro det. Det blir som å sitte hjemme en mørk vinterkveld og plutselig høre en rar lyd, mange tenker med en gang "spøkelse", men i virkeligheten var det mest sannsynlig noe helt konkret. Anonymkode: cd07c...bd6 Det vi kjenner og det vi vet, følger de samme reglene (fysiske lover). Er det dermed sagt at det er alt? Tenk deg at du var en fisk i havet. Da ville du kanskje tenkt at vannet var hele verden? Jeg tror Gud fins, for jeg tror universet har et opphav fra noe som er uendelig og annerledes enn resten av vår verden. Anonymkode: 976b3...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå