Gå til innhold

Søsken skader det andre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har to jenter. Ei som er 8 og ei på 4.. De krangler mye og det er en del roping/skriking. Nå den siste tiden har det blitt værre og jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. 

Idag sov mitt yngste barn på sofaen samtidig som jeg og mannen min laget lunsj på kjøkkenet. Hun våknet opp med ett skrik og jeg tenkte hun hadde mareritt. Eldste jenta satt fint i stolen sin ved tv.. Deretter la jeg merke til at yngste jenta tok seg til kinnet og fortsatte gråte. Fikk til slutt se at hun hadde ett stygt kloremerke fra øyet og ned mot kinnet. 

Har tatt meg en prat med eldste datteren vår og det er tydelig at hun står bak, hun klarer ikke fortelle hva hun har gjort men ba om unnskyldning. Har prøvd gjentatte ganger å spørre HVORFOR hun gjør dette, uten svar. Det kan ikke fortsette sånn som dette. Har flere vært i samme situasjon og hva gjør jeg videre? 

Anonymkode: 1cfb9...329

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tar vekk goder når han bevisst skader søsknene sine. Og gjør han oppmerksom på at sutring/kloring og klyping er fullstendig uakseptabelt. Samtidig roser vi MYE når han gjør gode storebrorhandlinger.  Det er mest kniving mellom han og mellomsøster, de er 3 og 7. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, atropos skrev:

Vi tar vekk goder når han bevisst skader søsknene sine. Og gjør han oppmerksom på at sutring/kloring og klyping er fullstendig uakseptabelt. Samtidig roser vi MYE når han gjør gode storebrorhandlinger.  Det er mest kniving mellom han og mellomsøster, de er 3 og 7. 

Er dette normal oppførsel? Bør jeg være bekymret for noe med tanke på eldste barnet i og med hun gjør slikt? 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette normal oppførsel? Bør jeg være bekymret for noe med tanke på eldste barnet i og med hun gjør slikt? 

Det høres ikke normalt ut at en såpass stor jente skader andre. Og på toppen av det hele ikke klarer å si noe om årsaken. Fireåringen sov og gjorde ingenting for å framprovosere angrepet. Søk hjelp! 

Anonymkode: 9f2d1...37c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En 8 åring bør vite bedre, med mindre det er diagnoser. Eller driver dere voldsom forskjellsbehandling? 

Anonymkode: 93e64...14d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Unødvendig og skadelig med roping og skriking. Dere må få hjelp til barneoppdragelsen.
Søskensjalusi kan være årsaken. Men det er veldig manipulerende å gjøre det mot lillesøster når hun er helt forsvarsløs i søvne når dere er i et annet rom. 
Hun har et stort sinne mot lillesøster og her ville jeg tatt kontakt med profesjonelle. Storesøster må ha klare grenser, og dere må gjennomføre sanksjoner. Jeg ville også ha funnet på aktiviteter med storesøster alene. Hun trenger åpenbart mer oppmerksomhet og hun føler kanskje at hun kommer i bakgrunnen. 

Anonymkode: e8c81...b82

Skrevet

Anbefaler boken siblings without rivalry på det varmeste! 

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig med søskensjalusi. Frontallappen til barn på åtte er ikke nok utviklet til at de fullt ut kan vurdere konsekvensene av sine handlinger. 
det er vanskelig å si om dette er normal oppførsel for barnet ditt uten å kjenne hele situasjonen og ungen din, men jeg ville kanskje brukt litt ekstra tid på henne en stund. Kanskje hun føler seg tilsidesatt og i andre rekke. Da vil uønsket adferd øke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...