Gå til innhold

Kan bestemor bli med til tannlegen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer ser helst at bestemor følger barnet vårt (7 år) til tannlegen, fordi vi begge har to viktige møter/presentasjoner akkurat den dagen. Er det ok for tannlegen? 

Anonymkode: 31333...012

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer ser helst at bestemor følger barnet vårt (7 år) til tannlegen, fordi vi begge har to viktige møter/presentasjoner akkurat den dagen. Er det ok for tannlegen? 

Anonymkode: 31333...012

Selvsagt går det greit. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle ikke det vært greit? Det er ungen han skal sjekke tennene til, ikke dere foreldre.

Anonymkode: 2a530...f55

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør tannlegen

Anonymkode: 42331...204

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Går nok helt fint :)  Her måtte storesøster på 17 stille opp i mors sted da minstemann skulle til tannlegen 😄 Var ikke noe problem (hadde sikkert ikke gått om storesøster var mye yngre da...)

Anonymkode: b97f4...f76

• Liker 1
Skrevet

Så klart!

AnonymBruker
Skrevet

Så store barn kan klare å gå alene, om de må. Bare å avtale med skolen at de ringer etter drosje til barnet. 

Anonymkode: b1ac7...883

• Liker 1
Gjest Trynefaktor
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så store barn kan klare å gå alene, om de må. Bare å avtale med skolen at de ringer etter drosje til barnet. 

Haha. Nei. Det er ikke skolens jobb. 

Det går helt fint med bestemor,Ts. Moren min har fulgt et av mine barn en del ganger til sykehus (poliklinikk) og legebesøk. Det var så mange besøk en periode at jeg fikk så mye fravær fra jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Trynefaktor skrev:

Haha. Nei. Det er ikke skolens jobb. 

Joda, det er ikke noe problem å ringe etter drosje. Hvis barnet har egen mobil kan det jo selv ringe etter drosje, så slipper du å bry skolen. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En sjuåring er da ikke stor 🤔 Jeg hadde ihvertfall aldri i verden sendt mine alene til tannlegen i den alderen.

• Liker 12
Gjest Trynefaktor
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det er ikke noe problem å ringe etter drosje. Hvis barnet har egen mobil kan det jo selv ringe etter drosje, så slipper du å bry skolen. 

Har du barn i skolen?

Igjen: dette er ikke skolen eller lærer sin jobb. Da mine var 7 år hadde de hverken mobil eller bankkort. 

Har aldri hørt om en 7-åring som drar opp mobilen og ringer etter taxi noen gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Klart bestemor kan bli med. Jeg har tannlegeskrekk , og drar konsekvent ikke med barnet til tannlegen,i frykt for å "smitte" med min angst. Da blir bestemor med hvis far ikke kan dra fra jobb. Ingen har kommentert det hos tannlegen.

Anonymkode: 32db6...318

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En syvåring skal da ikke ta ansvar for sånne ting selv! Ikke er det skolens ansvar å skaffe transport heller! Dessuten er ikke en syvåring gammel nok til å gå alene til tannlegen!

Anonymkode: ffa1e...f73

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hei dette går nok helt fint.

Det kan være ønskelig at foreldre blir med, særlig dersom det blir nødvendig å drøfte daglige rutiner, tannpuss, kosthold, helsesituasjon. Da er det mest hensiktsmessig at de som har det daglige ansvaret blir med.

Dersom alt er på stell så går det nok greit at besteforeldre følger. 

Om det skulle bli behov for behandling eller annen oppfølging, så bør foreldre bli med neste gang da.

Anonymkode: 7e23f...007

• Liker 1
Skrevet

Vi sendte bestemor en gang. Det kom ingen negative reaksjoner i etterkant.

AnonymBruker
Skrevet

Og hvorfor kan ikke barn gå alene til tannlegen? Det har ikke vært noe problem de siste 10 år så hvorfor er det plutselig et problem nå?
Dette er en kulturell greie, i en del andre land så får ikke foreldre bli med inn i behandlings-rommet. Og de tannlegene melder om mye bedre oppførsel fra barna når foreldre ikke er med inn. Da mener jeg at barna sjelden trasser hvis foresatte ikke er i rommet.

Men i dagens samfunn så skal de overbeskyttes. Jeg er litt bekymret for utfallet.

• Liker 1
Gjest Trynefaktor
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor kan ikke barn gå alene til tannlegen? Det har ikke vært noe problem de siste 10 år så hvorfor er det plutselig et problem nå?
Dette er en kulturell greie, i en del andre land så får ikke foreldre bli med inn i behandlings-rommet. Og de tannlegene melder om mye bedre oppførsel fra barna når foreldre ikke er med inn. Da mener jeg at barna sjelden trasser hvis foresatte ikke er i rommet.

Men i dagens samfunn så skal de overbeskyttes. Jeg er litt bekymret for utfallet.

«I dagens samfunn. 🤨»

Her er fra tannlegeforeningen: 

«Ifølge Den norske tannlegeforening bør ikke barn pusse tennene sine alene før de er rundt 12 år.«

Beskjeder om tannhygiene, eventuelle beskjeder om oppfølging hos kjeveortoped bør gis til en voksen, ikke til et barn på 7 år. 
Skoletannlegene er også flyttet lenger unna skolene flere steder i Norge. 

Det er altså for langt og for mye ansvar for en 7-åring. 

Og de siste 10 årene, spar meg. Mitt eldste barn var på den alderen for 10 år siden, ingen i hennes klasse gikk alene til tannlegen da heller. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting er nå å sitte på venterommet mens barnet er inne, det er noe annet å sende ungen avgårde helt alene. Her i byen er helsestasjonen der tannlegen ligger såpass stor og jeg hadde ikke latt en sjuåring drive og surre rundt alene der inne.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i tannhelsetjenesten.Det går helt fint at bestemor følger, og dette er ikke uvanlig. 

Dersom 7-åringen ikke er spesielt engstelig, trenger ikke følge å være med inn, men blir hentet inn når undersøkelsen er gjort for å få tilbakemelding om hygiene, kosthold, helseopplysninger, tannstatus osv. Skulle barnet bli usikker på noe underveis, henter vi selvsagt ledsager fra venterommet.

Det er ikke vanlig å sende barn helt alene til tannlegen når de er i barneskolealder. Dette var vanlig da jeg gikk på skolen på åttitallet, da tannklinikkene fremdeles ofte var på skolene, og man ble hentet fra klasserommet for undersøkelse.

Anonymkode: 1f3cd...de6

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...