AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #1 Skrevet 31. juli 2020 Veit jeg stikker hånden i et vepsebol, men jeg og far trenger råd. Har ei nydelig bonusdatter som ligger over kurven sin i følge helsesøster. Hun er høy for alderen og har litt "valpefett". I dette tilfelle har jeg og far forandret mye i kostholdet vårt, hvordan vi føler etter sult og hva som er bra for at å kropper skal vokse. Ikke noe fokus på slanking. Dilemma er at moren til jenta trur de har et godt kosthold og belærer oss.. Jenta har hvert hos mor i tre uker og hun har est ut. Dette tross til at mor mener de har hatt fokus på måtehold og bedre kosthold. Noe som tydeligvis ikke er tilfelle. Vesla har kun mor, tante og bestemor hun tilbringer tid med så mor har fullstendig mulighet til å ha kontroll på hva som blir spist. Samboer skal ta en prat med mor om dette, men vi veit at dette kommer til å bli tatt dårlig i mot. Mor har selv blitt mobbet for overvekt, men er nå normalvektig. Er et sårt tema for henne. Jeg er selv overvektig, men med at vi alle har forandret kosthold går jeg ned i vekt så jeg kan forstå følelsene til mor rundt dette. Er det noen som har noen gode råd hvordan far kan ta dette fatt og ikke ordlegge seg feil? De begge er som en landmine når de skal ta opp seriøse ting seg i mellom så her  vil han trå varsomt. Håper på saklige og gode råd 😊 Jeg er ikke ute etter å henge ut mor da vi alle har et godt samarbeid, men noen fartsdumper å navigere over som de fleste familier har.    Anonymkode: 6fc7f...d50 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #2 Skrevet 31. juli 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veit jeg stikker hånden i et vepsebol, men jeg og far trenger råd. Har ei nydelig bonusdatter som ligger over kurven sin i følge helsesøster. Hun er høy for alderen og har litt "valpefett". I dette tilfelle har jeg og far forandret mye i kostholdet vårt, hvordan vi føler etter sult og hva som er bra for at å kropper skal vokse. Ikke noe fokus på slanking. Dilemma er at moren til jenta trur de har et godt kosthold og belærer oss.. Jenta har hvert hos mor i tre uker og hun har est ut. Dette tross til at mor mener de har hatt fokus på måtehold og bedre kosthold. Noe som tydeligvis ikke er tilfelle. Vesla har kun mor, tante og bestemor hun tilbringer tid med så mor har fullstendig mulighet til å ha kontroll på hva som blir spist. Samboer skal ta en prat med mor om dette, men vi veit at dette kommer til å bli tatt dårlig i mot. Mor har selv blitt mobbet for overvekt, men er nå normalvektig. Er et sårt tema for henne. Jeg er selv overvektig, men med at vi alle har forandret kosthold går jeg ned i vekt så jeg kan forstå følelsene til mor rundt dette. Er det noen som har noen gode råd hvordan far kan ta dette fatt og ikke ordlegge seg feil? De begge er som en landmine når de skal ta opp seriøse ting seg i mellom så her  vil han trå varsomt. Håper på saklige og gode råd 😊 Jeg er ikke ute etter å henge ut mor da vi alle har et godt samarbeid, men noen fartsdumper å navigere over som de fleste familier har.    Anonymkode: 6fc7f...d50 Dette er ikke noe du, som stemor, bør bry deg med. Hold deg unna, og tilby sunn mat. Det er det eneste du kan gjøre i din situasjon. Anonymkode: d9ee9...403 13
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #3 Skrevet 31. juli 2020 Nå vil jeg si det er forskjell på hvordan dere skal gå frem med tanke på hva mor faktisk gir barnet. Er det direkte usunn mat kan dere gå hardere til verks. Er det normal mat, men litt for mye av det gode ville jeg tenkt over hvor viktig det er å faktisk ta det opp. Nå har datteren vert hos moren i 3 uker (sommerferie?) så er det om det kan være grunnen. Nettopp sommerferie. Kanskje det blir bedre når skolen begynner? Anonymkode: 10880...eb9 5
Kvalitet Skrevet 31. juli 2020 #4 Skrevet 31. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke noe du, som stemor, bør bry deg med. Hold deg unna, og tilby sunn mat. Det er det eneste du kan gjøre i din situasjon. Anonymkode: d9ee9...403 Virker som det er en generell holdning her på KG at stemor ikke skal ha noen meninger om barn de helt eller delvis bor sammen med. Så lenge stemor ønsker det beste for barna bør hun være velkommen inn i oppdragelsen. Dette skaper relasjoner og gode rammer og trygghet. Selv er jeg veldig glad jeg hadde en aktiv og deltakende stemor til mine barn. Jeg er også glad at barna mine kjenner på at flere voksne elsker dem. 48
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #5 Skrevet 31. juli 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke noe du, som stemor, bør bry deg med. Hold deg unna, og tilby sunn mat. Det er det eneste du kan gjøre i din situasjon. Anonymkode: d9ee9...403 Wow, 1990-tallet ringte og ville ha deg tilbake. Evt lær deg å lese hovedinnlegget, så du kan komme med noe kontruktivt. Evt gjerne holde kjeft, siden du ikke klarer å vri noe fornuftig ut av tastaturet du har foran deg.  Mine barn har en stemor. Hun er en del av husholdningen når de bor hos far, og de ser på henne som en del av familien sin. Hun skal selvfølgelig ha anledning til å korrigere, irettesette og veilede de, når det er behov for det.  TS; hva med å foreslå kostveiledning hos helsesykepleier? Først dere voksne rundt jenta, før jenta selv evt er med. Med en tredjepart, så blir ting mindre konfronterende for jentas mor. Anonymkode: 83ce9...7c2 28
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #6 Skrevet 31. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke ute etter å henge ut mor da vi alle har et godt samarbeid, men noen fartsdumper å navigere over som de fleste familier har. da tenker jeg samarbeid da. Få frem kommunikasjonsskillsa og tenk på hvordan du kan ta imot rådene hun kommer med. Lytt og ta notater om du kan. "Vent litt, det må jeg skrive ned. det var et godt poeng. jeg har også hørt at...." Sånn viser du respekt. Vær en bauta om du kan og støtt henne i det gode hun har å si, og så kommer du med innspill som støtter opp. Sier hun at ost er bra, så sier du ja det er viktig med ost for en voksende kropp. Jeg er glad i ost, men spiser det bare i helgene nå og velger den magre sorten til taco. men jeg har begynt å bruke naturell yougurt i stedet for rømme til taco. har du prøvd det? det er faktisk ganske godt til taco. feks! gi henne rett, men få henne til å tenke litt. og om du kan få henne til å smile også. få samtalen til å gi henne en god følelse når dere skilles, ikke belærende og korrigerende eller kranglende! Anonymkode: dcb53...94a 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #7 Skrevet 31. juli 2020 Her må du trå veldig forsiktig. Ikke for å være slem, men hvis jeg leser innlegget ditt riktig er du (og far?) overvektige og har kun nylig fått øynene opp for kosthold, mens mor til jenta har vært overvektig før, men har kommet seg ned til normalvekt og holdt seg der en stund. Dersom du som "nyfrelst" slanker slår om deg med råd til henne, kan det oppfattes som veldig provoserende. Hva med om dere alle setter dere ned sammen og snakker om kosthold? Hva er dere enige om, hva er dere uenige om er sunt eller ikke, hva er det mulig å holde seg til i lengden. Hva mener dere er galt med kostholdet hos mor, hva mener hun er galt hos dere? Det kan for eksempel hende at moren mener at mye av problemet skyldes vaner jenta har lagt seg til hos dere før dere la om kostholdet. (Det er gjerne en dynamikk i slikt, det er vanskelig å skulle være den strenge forelderen.) Hvis det er tilfelle, er det bare å være ydmyke og innrømme at dere har gjort feil, slik at dere kan fokusere på fremtiden i stedet. Anonymkode: f285e...02e 8
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #8 Skrevet 31. juli 2020 Du sier det har skjedde nå etter ferien - hvor gml er jenta ? Ikke unormalt at de får litt valpefett rett før  puberteten slår inn. Ville ha ventet med å si noe å sett om det ble en naturlig endring nå som hverdagen snart setter igang. Anonymkode: dad22...47c 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #9 Skrevet 31. juli 2020 Hvorfor ville barnefar skilles når han hadde normalvektig dame? Anonymkode: aa39f...5f2 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #10 Skrevet 31. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ville barnefar skilles når han hadde normalvektig dame? Anonymkode: aa39f...5f2 🙄 Anonymkode: 47f2d...3e1 11
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #11 Skrevet 31. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Veit jeg stikker hånden i et vepsebol, men jeg og far trenger råd. Har ei nydelig bonusdatter som ligger over kurven sin i følge helsesøster. Hun er høy for alderen og har litt "valpefett". I dette tilfelle har jeg og far forandret mye i kostholdet vårt, hvordan vi føler etter sult og hva som er bra for at å kropper skal vokse. Ikke noe fokus på slanking. Dilemma er at moren til jenta trur de har et godt kosthold og belærer oss.. Jenta har hvert hos mor i tre uker og hun har est ut. Dette tross til at mor mener de har hatt fokus på måtehold og bedre kosthold. Noe som tydeligvis ikke er tilfelle. Vesla har kun mor, tante og bestemor hun tilbringer tid med så mor har fullstendig mulighet til å ha kontroll på hva som blir spist. Samboer skal ta en prat med mor om dette, men vi veit at dette kommer til å bli tatt dårlig i mot. Mor har selv blitt mobbet for overvekt, men er nå normalvektig. Er et sårt tema for henne. Jeg er selv overvektig, men med at vi alle har forandret kosthold går jeg ned i vekt så jeg kan forstå følelsene til mor rundt dette. Er det noen som har noen gode råd hvordan far kan ta dette fatt og ikke ordlegge seg feil? De begge er som en landmine når de skal ta opp seriøse ting seg i mellom så her  vil han trå varsomt. Håper på saklige og gode råd 😊 Jeg er ikke ute etter å henge ut mor da vi alle har et godt samarbeid, men noen fartsdumper å navigere over som de fleste familier har.    Anonymkode: 6fc7f...d50 Om moren selv har slitt med vekt, bør hun kunne være imøtekommen med å ta tak i vekta til datteren allerede før det blir et stort problem. Det er som du sier, bare et par tiltak som skal til for å få et bedre kosthold, og for å gå ned i vekt. Særlig når man er ung, er det virkelig ikke mer en disse tingene man trenger å gjøre. Jeg tror kanskje den praten kan gå bedre enn du tror. Ja kanskje et sårt tema, men det er for datterens beste. Det kan spare henne mye strev om hun fortsette. Anonymkode: 8c210...54e
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #12 Skrevet 31. juli 2020 Vet ikke helt hvor gammel jenta er, men her er min erfaring.. Guttungen var ganske så lubben da han var 9-11 år. (50-50 fordeling hos mor og far) Visste at det var litt "usunn" mat hos faren, litt lettvinte løsninger. Jeg tok det ikke opp med faren, for å ikke lage problemer, men lagde heller sunn mat når han var hos meg. Nå er gutten blitt 13, og alt valpefettet er borte, han er blitt en strek, nesten i tynneste laget. Ingenting har forandret seg i matveien, men det har jammen meg gutten! Så, det KAN være alderen og at valpefettet forsvinner helt av seg selv. Og ja, her har vi også lagt på oss i ferien, det forsvinner når hverdagen kommer. Anonymkode: 84601...651 8
Hr. Aktiv Skrevet 31. juli 2020 #13 Skrevet 31. juli 2020 Det er ikke sikkert kostholdet i seg selv er problemet her, men mosjonen. Det er en gylden regel at det hjelper lite å spise riktig hvis du spiser for mye. Vekta vil bare gå opp. Den nye barnevakta er det vanskelig å gjøre noe med da selv fra høyeste hold både er akseptert og ikke minst det som gjelder. 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #14 Skrevet 31. juli 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her må du trå veldig forsiktig. Ikke for å være slem, men hvis jeg leser innlegget ditt riktig er du (og far?) overvektige og har kun nylig fått øynene opp for kosthold, mens mor til jenta har vært overvektig før, men har kommet seg ned til normalvekt og holdt seg der en stund. Dersom du som "nyfrelst" slanker slår om deg med råd til henne, kan det oppfattes som veldig provoserende. Hva med om dere alle setter dere ned sammen og snakker om kosthold? Hva er dere enige om, hva er dere uenige om er sunt eller ikke, hva er det mulig å holde seg til i lengden. Hva mener dere er galt med kostholdet hos mor, hva mener hun er galt hos dere? Det kan for eksempel hende at moren mener at mye av problemet skyldes vaner jenta har lagt seg til hos dere før dere la om kostholdet. (Det er gjerne en dynamikk i slikt, det er vanskelig å skulle være den strenge forelderen.) Hvis det er tilfelle, er det bare å være ydmyke og innrømme at dere har gjort feil, slik at dere kan fokusere på fremtiden i stedet. Anonymkode: f285e...02e Enig i mye her, men ikke: «hva mener dere er galt med mors kosthold». Fortell hva dere mener dere gjør riktig og hvorfor, og spør hva moren syns om det? Hva gjør hun riktig (mener hun), og hva syns hun er viktig? Hva mener dere om det? Hva skal dere fortsette med eller endre, hva ønsker mor å fortsette med , eventuelt å endre? Anonymkode: ab7eb...e9c 1
Luckiness Skrevet 31. juli 2020 #15 Skrevet 31. juli 2020 Tror vi må vite litt mer om mors kosthold for å kunne svare. Det er forskjell på om det er sunn og normal kost, men alltid litt for store porsjoner feks VS take away pizza, potetgull, boller og brus. 3
Apis Skrevet 31. juli 2020 #16 Skrevet 31. juli 2020 Høy jente som ligger i øvre sjikt på kurven, jeg tenker dette høres normalt ut så lenge hun spiser normal mat. Så ville jeg kanskje tenkt mer mot mosjon i en eller annen form 6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #17 Skrevet 31. juli 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ville barnefar skilles når han hadde normalvektig dame? Anonymkode: aa39f...5f2 Tror du ikke normalvektige damer har egen vilje...?muligens hun som gikk fra ham... Anonymkode: 2c3c3...2b3 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #18 Skrevet 31. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du ikke normalvektige damer har egen vilje...?muligens hun som gikk fra ham... Anonymkode: 2c3c3...2b3 Muligens har ikke vekt så mye å si.... 😉 Anonymkode: a25fd...28a 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #19 Skrevet 31. juli 2020 6 timer siden, Kvalitet skrev: Virker som det er en generell holdning her på KG at stemor ikke skal ha noen meninger om barn de helt eller delvis bor sammen med. Så lenge stemor ønsker det beste for barna bør hun være velkommen inn i oppdragelsen. Dette skaper relasjoner og gode rammer og trygghet. Selv er jeg veldig glad jeg hadde en aktiv og deltakende stemor til mine barn. Jeg er også glad at barna mine kjenner på at flere voksne elsker dem. Å påføre en ung jente anorexi er ikke greit! Dessuten går det ikke an «å ese ut på tre uker». Og selvfølgelig har mor skylden....😫 Anonymkode: 7b413...e79 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #20 Skrevet 31. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Wow, 1990-tallet ringte og ville ha deg tilbake. Evt lær deg å lese hovedinnlegget, så du kan komme med noe kontruktivt. Evt gjerne holde kjeft, siden du ikke klarer å vri noe fornuftig ut av tastaturet du har foran deg.  Mine barn har en stemor. Hun er en del av husholdningen når de bor hos far, og de ser på henne som en del av familien sin. Hun skal selvfølgelig ha anledning til å korrigere, irettesette og veilede de, når det er behov for det.  TS; hva med å foreslå kostveiledning hos helsesykepleier? Først dere voksne rundt jenta, før jenta selv evt er med. Med en tredjepart, så blir ting mindre konfronterende for jentas mor. Anonymkode: 83ce9...7c2 Spør du Familievernkontoret eller helsesøster vil de si tvert i mot det du sier. Dette er en sak kun mellom barnet, mor og far. Men du som har gått Livets Harde Skole vet sikkert best😫 Anonymkode: 7b413...e79 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå