Gå til innhold

To brødskiver og ett eple, resten av dagen lavkarbo. Nok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Spiser to brødskiver til frokost, omelett til lunsj, middag med kjøtt og grønnsaker og cottage cheese til kvelds. Et eple innimellom der.

Og endelig beveger vekten min seg nedover. Den har stått bom stille lenge. Nå etter bare TRE dager med dette kostholdet har vekten brått hoppet ned 1,5 kg nesten. Jeg skal bare ned 3 kg totalt. Jeg føler ikke at to brødskiver og ett eple gir så veldig lavt karboinntak. Men det er tydeligvis nok til vektnedgang, eller har jeg bare vært heldig? Sikkert bare vann, men trodde ikke vekten ville gå ned så fort, uten at jeg fjerner karbohydrater helt?

Anonymkode: ac17f...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det går fint an å gå ned i vekt uten å kutte karbohydrater helt ut av kostholdet.

Anonymkode: 32536...e8d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går fint an å gå ned i vekt uten å kutte karbohydrater helt ut av kostholdet.

Anonymkode: 32536...e8d

Ja, det gjør jo tydeligvis det. Vil tro mitt karboinntak ligger på maks 50 gram om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du kutter ned på karbohydrater, slipper kroppen mer vann og du går ned noen kilo i vannvekt ganske raskt.  Vil du miste fett, må du ha kaloriunderskudd samme hva du spiser :)

Anonymkode: 10689...bd1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du kutter ned på karbohydrater, slipper kroppen mer vann og du går ned noen kilo i vannvekt ganske raskt.  Vil du miste fett, må du ha kaloriunderskudd samme hva du spiser :)

Anonymkode: 10689...bd1

Men fungerer kroppen annerledes hvis man unngår karbohydrater helt? Enkelte på keto-diett tyller i seg majones og bacon til den store gullmedaljen og kan da umulig ha et kaloriunderskudd, likevel raser de ned i vekt? Jeg har aldri forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men fungerer kroppen annerledes hvis man unngår karbohydrater helt? Enkelte på keto-diett tyller i seg majones og bacon til den store gullmedaljen og kan da umulig ha et kaloriunderskudd, likevel raser de ned i vekt? Jeg har aldri forstått det.

De er i kaloriunderskudd om de går ned i vekt. De bare liker å skryte av livsstilen sin. De fleste på keto spiser veldig små porsjoner i forhold til hva en overvektig er vant med pga fettinnholdet gjør maten mektig. 

Anonymkode: 9f7a0...7da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De er i kaloriunderskudd om de går ned i vekt. De bare liker å skryte av livsstilen sin. De fleste på keto spiser veldig små porsjoner i forhold til hva en overvektig er vant med pga fettinnholdet gjør maten mektig. 

Dette er riktig. Du kan si at de "smører litt tjukt på". 

Anonymkode: 61f1d...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du går ned i vekt når du er i kaloriunderskudd. Jeg har gått ned 20kg og mitt kosthold består hovedsakelig av karbohydrater og proteiner, veldig lite fett. Det er fordi det er slik mat jeg liker. 

1,5kg på tre dager skyldes sannsynligvis mindre innhold i tarm/du har tømt deg, hvor du er i syklusen og vannvekt. 

Anonymkode: ccec5...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har prøvd vanlig diett og lavkarbo flere ganger. Ingen forskjell i resultater. Føler meg like frisk og rask uansett, men MÅ ha karbohydrater hvis jeg skal på lang fjelltur. Mister all energi uten karbohydrater da. 

Anonymkode: d867a...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det gjør jo tydeligvis det. Vil tro mitt karboinntak ligger på maks 50 gram om dagen.

50 gram er ikke så mye. Mange går ned i vekt med samme inntak av karbohydrater. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle gjør det. Tror det var vanlig før, og for noen er det en nybegynner-feil. Bacon er ikke min favoritt, og majones er ikke daglig. Rømme eller chreme fraiche til middagen pluss naturlig fett av kjøtt, fisk, avocado, stekeolje eller smør, dressing til salaten av olje, fløte i kaffen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det så mye fokus på fett ved lavkarbo? Kunne man ikke heller bare spist proteiner nesten? Og få det fettet som uansett er i kjøtt og fisk?

Jeg aner ikke altså, spiser mye karbo og er slank og frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så mye fokus på fett ved lavkarbo? Kunne man ikke heller bare spist proteiner nesten? Og få det fettet som uansett er i kjøtt og fisk?

Jeg aner ikke altså, spiser mye karbo og er slank og frisk.

Lavkarbo er egentlig en forkortelse for high fat low carb. Du har også noe som kalles høyprotein diett. Det er noe annet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lavkarbo er egentlig en forkortelse for high fat low carb. Du har også noe som kalles høyprotein diett. Det er noe annet 😊

Men hva er fordelene med alt fettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...