Gjest Kranglete Skrevet 13. juli 2005 #1 Del Skrevet 13. juli 2005 Vi bor i firemannsbolig og den ene naboen vår ønsker å bygge terrasse utenfor sin leilighet. Jeg mener at hun ikke har rett til dette fordi det vil øke verdien på denne leiligheten på bekostning av fellesarealet. Terrassen vil ligge slik at det ikke vil være naturlig for noen av de andre beboerne å bruke denne, i tillegg til at den blir så stor at den vil ta opp store deler av tomten. Er det urimelig av meg å krangle på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 13. juli 2005 #2 Del Skrevet 13. juli 2005 For å være ærlig, synes jeg du høres missunnelig ut. Så lenge terassen ikke opptar mer enn 1/4 av hagearealet kan det jo ikke være så urimelig? Det vil sikkert øke verdien av denne leiligheten, men det vil vel neppe minske verdien av de andre? Og hvis du har leilighet i 2. etage kan jo du be om å få lage en stor veranda over denne terassen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pleier Skrevet 13. juli 2005 #3 Del Skrevet 13. juli 2005 Jeg synes du virker litt urimelig ja. Naboen din må da få lage en terrasse utenfor sin leilighet, og hvis det øker den leilighetens verdi så er det jo fint for naboen. Som Embla s skrev så virker du misunnelig ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sjøutsikt Skrevet 13. juli 2005 #4 Del Skrevet 13. juli 2005 Vi bor også i firemannsbolig. Her er det en regel som sier at alle må si ja, før en får "bygge" seg terrasse eller veranda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 13. juli 2005 #5 Del Skrevet 13. juli 2005 Usj. Leste "Samleie og fordeling av hage" jeg. *tusler ut* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bilbao1 Skrevet 14. juli 2005 #6 Del Skrevet 14. juli 2005 Hei Jeg er litt enig med de over meg. Jeg bor selv i e firemannsbolig og én av leilighetene der bygget terrasse. Det ble tatt opp i sameiemøte og diskutert der, men det var ingen som hadde noen innvendinger. Folk må jo få lov til å oppgradere leiligheten hvis de vil. At verdien øker på den leiligheten er jo selvsagt. Det gjorde også verdien på min leilighet når vi totalrenoverte den, men ingen andre i sameiet kan vel være misunnelig på oss av den grunn. Naboene dine tar jo ikke areal fra fellesarealet, alle har vel ¼ av utearealet og de velger å lage terrasse på litt av sin del. Så lenge terrassen er av en av rimelig fornuftig størrelse, synes jeg ikke dette bør være noe problem. Og som en over her nevnte, så gir det gode muligheter til å kunne ”koble seg på” med en terrasse i leiligheten over senere. Imidlertid er det viktig at dere vet hvor stor terrassen blir og hvordan den blir seende ut før sameiet sier det er greit. Vi fikk se tegninger og det var veldig greit. Hilsen Bilbao Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 14. juli 2005 #7 Del Skrevet 14. juli 2005 Nå er det vel ikke sånn at en eier bare kan ta den 1/4 av hagen han har lyst på? Fellesareal er alles og jeg synes at det er forskjell på en liten platting og en stor terasse (trådstarter skriver at den blir stor). Jeg skjønner spørsmålet ditt, men jeg vet ikke hva det finnes av lovverk omkring dette. Kanskje du bør sjekke det innen du begynner å krangle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 14. juli 2005 #8 Del Skrevet 14. juli 2005 Jeg synes det er ganske urimelig å nekte naboen å bygge en terasse med det hovedargument at det øker verdien på hennes leilighet! DET er ren misunnelse og et fullstendig usakelig argument! I tillegg går jeg ut fra at terassen ligger rett utenfor hennes egen leilighet og det er vel ikke et område de andre naboene finner naturlig å bruke likevel?? For jeg tviler på at du setter deg utenfor stuevinduet hennes og soler deg / griller? Mao er dette et område som oftes oppfattes som privat uansett om det er en del av et fellesareal. Diskre farger og beplantning etc gjør at den neppe blir til noen sjenanse for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 14. juli 2005 #9 Del Skrevet 14. juli 2005 Terrassen vil ligge slik at det ikke vil være naturlig for noen av de andre beboerne å bruke denne, i tillegg til at den blir så stor at den vil ta opp store deler av tomten. Noen vil sette opp noe privat (stort) på et fellesareal (lite?). Det synes jeg da er rimelig å ta en prat om og jeg skjønner da også at man kan føle at noe blir ødelagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Guest Skrevet 14. juli 2005 #10 Del Skrevet 14. juli 2005 Synes vel også at dersom naboen bort i andre etasje og du bor i først, så vil naturligvis din leilighet bli mørkere fordi verandaen vil skygge for ditt stuevindu. Dersom hver av beboerene skal sette opp en veranda når det passer seg, så kan det bli rart utseende på huset med svært ulike stiler. Men det kan selvsagt være at ikke alle har råd/lyst til å bygge veranda akkurat nå. Jeg ville nok bedt om tegninger for å se hvordan dette hadde påvirket min leilighet. Det bør da også være en regel som sier at dersom en får lov, så kan også de andre bygge sin veranda når de ønsker det. Det beste tror jeg likevel hadde vært om alle andelseierene gikk sammen og bygde sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 14. juli 2005 #11 Del Skrevet 14. juli 2005 Bor i 4 mannsbolig. Der alt utearealet er fellesareal på papiret fra gammelt av. Med tiden er det delt inn sånn at vi har hver vår del. Det vil jo være ganske unaturlig at jeg som bor i 2. etg slår meg ned med stoler og venner nede foran naboens verandadør. Så her har de nede verandadør ut og en platting ute. Jeg har lagd paltting i hagen på min del og har gjort som jeg vil der. Poenget uansett; På naboen nede "sin" del er det en parkeringsplass. Vi bor vanskelig til med parkering så det er en fordel å ha. De ville ha oss til å skrive at den plassen fulgte boligen nede noe den har gjort i alle år og er på dems side av utearealet. Dette for å øke verdi på boligen. MEN: Hun hadde autoriset takstmann der som sa at det ute ikke telte noe som helst da det på papirene står som fellesareal. Ville ikke virke inn på boligens verdi. Syns vel det er urimelig å krangle på det ja. Nå har naboen her nede tenkt å bygge terasse istedet for plattingen for å få det litt opp fra bakken. Plager vel ikke akkurat meg det. Fint for de og håper de får mange hyggelige timer der ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 14. juli 2005 #12 Del Skrevet 14. juli 2005 Om det er sameie har dere vel noen vedtekter å forholde dere til. Om den tar mye lys/solplass og forøvrig plass skjønner jeg at dere sier nei. Man kan ikke bare ta eksempelvis den beste plassen og bygge. Å si nei kun pga øker verid synes jeg er et merkelig standpunkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. juli 2005 #13 Del Skrevet 15. juli 2005 Har dere seksjonert hagen, eller er hele hagen felles? Hvis dere har seksjonert den og naboen bygger på sin del, og det ikke fører til mye skygge o.l. på dere andre sin del så kan jeg ikke se at dere har noe dere skulle ha sagt. At det vil føre til en økning i naboens verdi er jo klart - men å bygge terrasse er vel noe dere også i så fall har mulighet til. Om hagen er felleseie så eier dere jo hele hagen sammen uten at hver av dere eier en konkret del av den, og da kan ikke naboen uten videre ta seg tilrette. Det beste vil nok være at dere holdet ett sameiemøte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest andrine Skrevet 15. juli 2005 #14 Del Skrevet 15. juli 2005 Bor i rekkehus, endeseksjon mot sør. Dette er ikke et sameie, men vi har et fellesareal som da eies av alle 4 i rekken. Vi ønsket å bygge hagestue på en del av terrassen (som er i vår hage) samt bruke ca. 8 m2 av fellesarealet. Dette godtok alle og vi fikk også underskrifter av alle. Selvfølgelig øker det verdien på vårt hus, men så har vi også brukt noen tusen... En annen ting er at det å slå på fellesarealet har jeg selv gjort de siste 15 årene, samt plukket grener og raket hver vår. Så om noen er misunnelige nå når hagestua er ferdig, så er det tydeligvis ingen som har misunt meg å slå plena de siste 15 årene...... Det var også noen som skrev at de ikke ville sette seg rett ved veggen til noen, selv om det var på fellesarealet. Og der er jeg helt enig, det kunne ikke falle med inn å sette meg rett veg veggen på den andre siden av rekkehuset. (Vi eier en del felles der også.) v Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cupcake Skrevet 16. juli 2005 #15 Del Skrevet 16. juli 2005 Hvis denne terassen som skal bygges er i andre etasje, skjønner jeg at trådskriver er irritert. Dette vil gjøre at leiligheten under mister mye sol, og derfor går også verdien av den leiligheten ned. Har sett stor forskjell på pris på leiligheter som er helt like bortsett fra at den ene får mer sol enn den andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. juli 2005 #16 Del Skrevet 16. juli 2005 Nå virker det ut fra hovedinnlegget som at det er snakk om en terrasse på bakkeplan. Virker ikke som om den vil ta sol eller skygge for noen, hovedproblemet er at den kanskje vil øke verdien på leiligheten til naboen... En terrasse på bakkeplan utenfor naboens leilighet burde virkelig ikke være et problem Hvis trådstarter er bekymret for størrelsen kan naboen helt sikkert redusere den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 16. juli 2005 #17 Del Skrevet 16. juli 2005 Hvis hovedproblemet er at det øker verdien på leiligheten for de som bygger terrasen - virker det for meg som om trådstarter har et problem med misunnelse. Men er det sånn at denne terrassen vil beslaglegge deler av fellesarealet blir det noe annet. I og med at all hage er felles - burde vel første skritt være å få seksjonert denne så hver leilighet eide sin del - og dermed kunne gjøre som de ville med den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Guest Skrevet 16. juli 2005 #18 Del Skrevet 16. juli 2005 Jeg ville ikke akseptert dette uten videre. For selvfølgelig øker det verdien på den leiligheten, men man forringer jo verdien på de andre. Det vil jo være en del av fellesarealet som er borte, og selvfølgelig vil det forringe verdien på de som ikke kan ta i bruk den verandaen. Så å bare kalle det for misunnelse blir for dumt, for jeg lurer på hvor mange som ville akseptert at en del av fellesarealet ble brukt på denne måten. Er det fellesareal, så er det det, og da kan ikke man bare bygge som en ønsker. Jeg hadde kranglet til jeg ble blå, for hvorfor skal enkelte ha egne fordeler som andre ikke har samme mulighet til. Er det felles så er det, og da kan en ikke bare ta seg frihet til å gjøre som man vil. Da får man kjøpe rekkehus eller lignende, der man har egen tomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. juli 2005 #19 Del Skrevet 16. juli 2005 Nå skrev ikke trådstarter noe om hvor stort fellesarealet er eller hvor stor terrassen skal være, men jeg går bare ut fra at den vil ligge i dirkete tilknytning til naboens leilighet rett ved vindu/vegg. Og jeg anser det som lite sannsynlig at de andre naboene (i den grad dde faktisk bruker hagen) setter seg rett ved naboens vinduer/vegg når de skal sole seg/grille etc?? Det har ihvertfall aldri jeg opplevd har vært vanlig! Å krangle bare fordi man er misunnelig er bare teit! De nadre naboene har faktisk mulighet til å bygge terrasser/plattinger på fellesarealet de også, hvis de ønsker! Selv om det nok er bedre at sameiet går sammen om å bygge felles uteområde. Selvfølgelig skal man ikke bygge mot andre naboers ønske, men så lenge terrassen ikke er til faktisk sjenanse ser jeg ikke problemet! og at naboen har terrasse har ingeting å si for verdien på de andre leilighetene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. juli 2005 #20 Del Skrevet 16. juli 2005 Hvis hagen ikke er seksjonert så skjønner jeg godt at trådstarter reagerer. Og ut fra det første innlegget så virker det som om terrassen blir veldig stor i forhold til fellesarealet totalt. Så det blir jo ikke bare misunnelse ved at naboen har fått seg terrasse, men også at de gjerne har tatt ett forhåldsvis stort areal/god beliggenhet. Det jeg bodde sist (sameie, 4 leiligheter) var alt uteareal felles samt alt areal inne som ikke inngikk i den enkelte leilighet/bod fellesareal. Om en av naboene mine plutselig hadde tatt en del av dette arealet og gjort noe med det slik at det ikke var tilgjengelig for meg hadde jeg blitt skikkelig sint. En har faktisk ikke mulighet til å gjøre slikt når det er fellesareal. Om det blir tatt opp på ett sameiemøte og en blir enig om å seksjonere slik at alle har sin egen del så er det jo greit, men at noen tar seg så tilrette på fellesarealene synes jeg ikke noe om. Det ligger litt i ordet synes jeg - felles - når en deler noe med andre kan en ikke bestemme alene hva en skal gjøre med deler av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå