Gå til innhold

Livet med tette barn. Jeg orker ikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2 gutter. En på 2 år og en gutt på 9 mnd.

Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget. Vet ikke hvordan jeg skal formulere med uten å bli oppfattet som verdens dårligste mor.

men.. jeg ser ingen lykke i livet lenger. Joda, barna betyr alt for meg og jeg elsker de. men livet er det samme. Står opp mellom 05-06, sure og trøtte unger resten av dagen (de nekter alltid å sove).  Når klokka bikker 19 begynner den evige kampen ved leggetid. De sovner som regel rundt 2130-2230. Når klokka er rundt 24 så er husarbeidet gjort og jeg kan legge meg. 

oppe 4 ganger iløpet av tidsperioden 24-05 før vi står opp. Minsten sover urolig. Så er det samme regla igjen.

Og ikke for å snakke om måltidene. Tidenes mest kresne 2 åring som omtrent ikke vil ha noen ting. Disker opp med middager, lunsjer, frokoster og alt blir bare pirket i. 

jeg er så sliten og lei. Jeg har ingenting å se fram til. Hadde gledet meg i en hel evighet til å ha en jentekveld med venninnene mine nå i helgen som var. Men lillemann sovnet ikke før 2230 så det gikk heller ikke 🥺 mannen min jobber i Nordsjøen og er derfor borte ganske mye. Mine foreldre bor flere timer unna så jeg får ikke hjelp der heller. Selv om de av og til kommer på besøk, da hjelper de mye❤️ 

Jeg skal jo ikke føle det sånn? Er jeg deprimert? er jeg en dårlig mor fordi jeg tenker sånn? hva er galt med meg? Hvorfor kan ikke jeg bare nyte tiden og legge ut masse fine Instagram bilder over hvor fint livet med to små barn er? Det er jo ikke meningen at det skal være så vanskelig? 

Uff, vet fremdeles ikke hvor jeg vil med innlegget. Jeg elsker barna mine, men jeg er sliten.

Anonymkode: 98c05...3d8

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Gjest 24/7SylviaPlath
Skrevet

Det der hørtes helt forferdelig ut så jeg skjønner godt at du er sliten 🥴

AnonymBruker
Skrevet

This too shall pass. Det blir bedre.

Anonymkode: 2fb6a...7a3

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Om du er deprimert vet jeg ikke, men du er utslitt. 

Det er knall hardt når det står på. Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver. 

Det eneste jeg kan si er at det blir bedre❤️ Selv om det føles uutholdelig nå, så er det ikke sånn som dette livet ditt kommer til å være for alltid. 

Den perioden du er i nå handler egentlig bare om å overleve, og det du føler er helt normalt når du har to så tette barn. 

Anonymkode: a6230...cce

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så mange andre valg enn å orke. Hold ut, det blir bedre! Instagram er ikke ekte husk. Tror mange tror at det skal være så veldig idyllisk hele tiden. Barn er hardt arbeid, tror heller ikke våre formødre var så happy hele tiden (særlig ikke når de skulle ha barn nr 7 liksom.. 🤣). Dette ble sikkert negativt, ikke ment sånn da! Men det er normalt å føle sånn ja.

Anonymkode: 77c2e...b55

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Kan du få gjort unna husarbeid mens de er våkne slik at du kan legge deg tidligere? Spenn dem fast eller putt i lekegrind mens du henger opp klær eller setter i oppvaskamskinen? Kjøpe robotstøvsuger?

Anonymkode: c1446...77b

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Det blir bedre! ❤️ Jeg lover, det kommer en dag der dere kan slumre på morgenen, rolige kvelder og tid.. 

Men det er kjempeslitsomt nå, du trenger en pause! Håper du har noen som kan gi deg et par dagers fri til å bare være deg selv. 

Du er ikke en dårlig mamma fordi du tenker sånn, men du er jo et menneske og ikke en robot. Du må ta vare på mammaen til barna dine! ❤️

Anonymkode: f4e81...84a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du få gjort unna husarbeid mens de er våkne slik at du kan legge deg tidligere? Spenn dem fast eller putt i lekegrind mens du henger opp klær eller setter i oppvaskamskinen? Kjøpe robotstøvsuger?

Anonymkode: c1446...77b

Jo, jeg prøver som regel å få unna litt jobb på dagtid også. Lillegutt er det egentlig ikke noe problem med, han kan jeg sette foran tven eller i matstolen på kjøkkenet mens jeg holder på. (Så pedagogisk er jeg, sette ungene mine foran tven🙄). 

Det er 2åringen som krever min oppmerksomhet 24/7. Jeg kan ikke gå ut av rommet en gang før han begynner. Tar jeg opp mobilen i 1 sekund så får jeg fint beskjed om å ta den vekk 😂 rydder jeg på kjøkkenet blir han drit sur fordi jeg ikke gir han oppmerksomhet. Det er skikkelig ille! Robotstøvsugeren bruker jeg som regel kun på kveldstid da lillemann hylskriker om jeg setter den på🙉 det er så mye som gjør det så vanskelig. Hadde jeg bare kunnet tatt med meg ungene på ting. Men nei. Eldste hylskriker i bil og lillebror hylskriker i vogn😂 altså....

ts

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har 2 gutter. En på 2 år og en gutt på 9 mnd.

Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget. Vet ikke hvordan jeg skal formulere med uten å bli oppfattet som verdens dårligste mor.

men.. jeg ser ingen lykke i livet lenger. Joda, barna betyr alt for meg og jeg elsker de. men livet er det samme. Står opp mellom 05-06, sure og trøtte unger resten av dagen (de nekter alltid å sove).  Når klokka bikker 19 begynner den evige kampen ved leggetid. De sovner som regel rundt 2130-2230. Når klokka er rundt 24 så er husarbeidet gjort og jeg kan legge meg. 

oppe 4 ganger iløpet av tidsperioden 24-05 før vi står opp. Minsten sover urolig. Så er det samme regla igjen.

Og ikke for å snakke om måltidene. Tidenes mest kresne 2 åring som omtrent ikke vil ha noen ting. Disker opp med middager, lunsjer, frokoster og alt blir bare pirket i. 

jeg er så sliten og lei. Jeg har ingenting å se fram til. Hadde gledet meg i en hel evighet til å ha en jentekveld med venninnene mine nå i helgen som var. Men lillemann sovnet ikke før 2230 så det gikk heller ikke 🥺 mannen min jobber i Nordsjøen og er derfor borte ganske mye. Mine foreldre bor flere timer unna så jeg får ikke hjelp der heller. Selv om de av og til kommer på besøk, da hjelper de mye❤️ 

Jeg skal jo ikke føle det sånn? Er jeg deprimert? er jeg en dårlig mor fordi jeg tenker sånn? hva er galt med meg? Hvorfor kan ikke jeg bare nyte tiden og legge ut masse fine Instagram bilder over hvor fint livet med to små barn er? Det er jo ikke meningen at det skal være så vanskelig? 

Uff, vet fremdeles ikke hvor jeg vil med innlegget. Jeg elsker barna mine, men jeg er sliten.

Hold ut, det er en lysning i enden av tunnelen.

La pirkete få pirke, ikke mas bare husk at hen neppe sulter ihjel, gi maten oppigjen til pirkete innser at en spiser det en får servert.

Du er nå i en unntakstilstand som vil vare litt til, men det er en lysning på enden av tunnelen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det går over, hold ut, og bruk mannen for det han er verdt når han er hjemme. Har to tette og tvillinger som atpåklatter og hele tilværelsen kan være ganske jævlig til tider. Men det blir bedre, nå er de minste 3 og de sover endelig rundt. Morgen klokken 5 men det tåler jeg så lenge det er stille i huset klokka 8. 
Er det homestart i din kommune? Søk ol avlastning i såfall

Anonymkode: 21263...35d

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg prøver som regel å få unna litt jobb på dagtid også. Lillegutt er det egentlig ikke noe problem med, han kan jeg sette foran tven eller i matstolen på kjøkkenet mens jeg holder på. (Så pedagogisk er jeg, sette ungene mine foran tven🙄). 

Det er 2åringen som krever min oppmerksomhet 24/7. Jeg kan ikke gå ut av rommet en gang før han begynner. Tar jeg opp mobilen i 1 sekund så får jeg fint beskjed om å ta den vekk 😂 rydder jeg på kjøkkenet blir han drit sur fordi jeg ikke gir han oppmerksomhet. Det er skikkelig ille! Robotstøvsugeren bruker jeg som regel kun på kveldstid da lillemann hylskriker om jeg setter den på🙉 det er så mye som gjør det så vanskelig. Hadde jeg bare kunnet tatt med meg ungene på ting. Men nei. Eldste hylskriker i bil og lillebror hylskriker i vogn😂 altså....

ts

2 åringen må tilvennes til å klare seg litt selv, barn har ikke vondt av å kjede seg litt.

• Liker 23
Skrevet (endret)

Det høres veldig slitsomt ut og jeg forstår deg godt. Du sier at dine foreldre bor langt unna, men hva med din manns foreldre? Hvis de bor i nærheten kan de kanskje sitte barnevakt av og til så du får deg en frikveld i ny og ne? Og så tenker jeg at du sannsynligvis kan kutte drastisk ned på husarbeid. 1,5-2,5 timer husarbeid hver eneste kveld? Aldri har jeg brukt så mye tid på husarbeid. Det aller viktigste får du gjort på en halv time og så kan du heller ha en times ro til deg selv. Jeg garanterer at det gir deg betydelig mer overskudd enn å vaske gulv og støvsuge. Og det blir bedre etterhvert. De blir større og mer selvstendige og du får mer alenetid. :) 

Endret av Arkana
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Fru Uperfekt skrev:

2 åringen må tilvennes til å klare seg litt selv, barn har ikke vondt av å kjede seg litt.

Det er ikke det han kjeder seg litt. Jeg lar han lett kjede seg litt😅 problemet er han hylskriker om det ikke går hans vei. Om jeg sier han må vente litt fordi mamma må ta ut av oppvaskmaskinen så er helvete løs. Han HYLER og lillebror blir redd. Hadde det kun vært meg og 2 åringen hjemme så hadde jeg hatt muligheten til å jobbe med dette. Jeg kunne latt han skrike eller få ut frustrasjonen sin, og jobbet med han. Men når han nå hyler så må jeg bare slutte med det jeg gjør fordi lillebror blir redd og begynner å skrike 🙉 er en evig ond sirkel, og jeg aner ikke hvordan jeg skal håndtere det..

ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med mannen sin foreldre? Kan de ta litt avlastning en helg?

Anonymkode: 49470...258

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp tvillingtrille og gå ut med ungene slik at de er skikkelig slitne til kvelden. Kveldsmat, bading og i seng. Kanskje du hadde fått det stille i huset rundt 19?Husker jeg synes de timene alene på kvelden var gull verdt. Virker som om du blir skikkelig sliten for at du har litt dårlige rutiner som ikke helt fungerer. 

Anonymkode: c27e1...9ed

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Men gir du etter når 20ringen blir sur ig hyler da?

Du må sette grenser for han, ellers vet han jo at bare han hyler så får han oppmerksomhet. Ikke la han bestemme alt, det eneste som skjer er at oppførselen hans fortsetter. Blir han sur når du tar opp mobilen? La han bli sur da. Si at du skal sjekke noe og han må bare vente og sånn er det. Hvis han prøver å ødelegge noe, forhindre at det skjer og gå tilbake på mobilen. 

Anonymkode: 85de7...d0c

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Pusejenta13 skrev:

Det der hørtes helt forferdelig ut så jeg skjønner godt at du er sliten 🥴

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du er deprimert vet jeg ikke, men du er utslitt. 

Det er knall hardt når det står på. Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver. 

Det eneste jeg kan si er at det blir bedre❤️ Selv om det føles uutholdelig nå, så er det ikke sånn som dette livet ditt kommer til å være for alltid. 

Den perioden du er i nå handler egentlig bare om å overleve, og det du føler er helt normalt når du har to så tette barn. 

Anonymkode: a6230...cce

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så mange andre valg enn å orke. Hold ut, det blir bedre! Instagram er ikke ekte husk. Tror mange tror at det skal være så veldig idyllisk hele tiden. Barn er hardt arbeid, tror heller ikke våre formødre var så happy hele tiden (særlig ikke når de skulle ha barn nr 7 liksom.. 🤣). Dette ble sikkert negativt, ikke ment sånn da! Men det er normalt å føle sånn ja.

Anonymkode: 77c2e...b55

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir bedre! ❤️ Jeg lover, det kommer en dag der dere kan slumre på morgenen, rolige kvelder og tid.. 

Men det er kjempeslitsomt nå, du trenger en pause! Håper du har noen som kan gi deg et par dagers fri til å bare være deg selv. 

Du er ikke en dårlig mamma fordi du tenker sånn, men du er jo et menneske og ikke en robot. Du må ta vare på mammaen til barna dine! ❤️

Anonymkode: f4e81...84a

Tusen takk dere ❤️ Godt å få lufte tankene her inne. Takk for at dere tar dere tid til å svare ❤️
ts

• Liker 5
Skrevet

Kan toåringen være med på husarbeidet du gjør? La ham hjelpe deg med å ta inn og ut av oppvaskmaskinen, kanskje kan han koste litt mens du støvsuger osv. Det er sikkert ikke så mye praktisk hjelp, men han holder seg kanskje fornøyd og opptatt fordi han føler han hjelpe til og er med på det du gjør. :) 

• Liker 5
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det her er så sant! 

Men prøv å legg de tidligere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men gir du etter når 20ringen blir sur ig hyler da?

Du må sette grenser for han, ellers vet han jo at bare han hyler så får han oppmerksomhet. Ikke la han bestemme alt, det eneste som skjer er at oppførselen hans fortsetter. Blir han sur når du tar opp mobilen? La han bli sur da. Si at du skal sjekke noe og han må bare vente og sånn er det. Hvis han prøver å ødelegge noe, forhindre at det skjer og gå tilbake på mobilen. 

Anonymkode: 85de7...d0c

Ja, jeg setter grenser. Er kun de gangene når han hyler så lillebror blir redd at jeg gir meg. Når pappaen er hjemme så er alt så mye enklere. Om 2 åringen da begynner å hyle så er vi alltid 2 som kan håndtere situasjonen og ta lillebror vekk fra det..

ts

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...