Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med to svangerskap som gikk prikkfritt var jeg ikke forberedt på at alt kunne gå galt da jeg ble gravid med nr.3. Først opplevde jeg to SA'er, men kom relativt greit over dem. Ble gravid igjen, og denne holdt de tidlige svangerskapsukene. Fikk UL i uke 9 og alt så fint ut. Nydelig bamsemums som sprellet. Jeg var på legekontroll i uke 12 der jeg fikk høre hjertelyd. Etter denne fortalte vi om graviditeten til kommende søsken, besteforeldre - ja alle. Ny UL i uke 13,og det første jeg ser er en minibaby som spreller og vinker til meg. Tok ikke mange minutter før alle de nedslående beskjedene kom med organfeil og uforenelig med liv. Måtte abortere i uke 14, og fikk holde den lille.
Denne tiden knuste meg helt, men drømmen om baby var like sterk og noen måneder senere ble jeg gravid på nytt med et svangerskap som holdt hele veien. Jeg husker lite annet enn angst, og vet jeg var på UL, men husker nesten ikke dem heller. Bare at jeg var iskald og ikke smilte. Bare gjennomførte. 

Sist vellykket svangerskap er 5-6 år siden. Og nå er jeg gravid på nytt, med sistemann. Har jo fått litt avstand fra alt jeg opplevde den gangen. Men noen minner og angst er jo dømt til å komme tilbake sakte men sikkert. Er i uke 8 nå, og har bedt om henvisning til UL i neste uke. Jeg vet ennå ikke om det er et klokt valg. Jeg har jo vært på UL før i uke 9 der alt så bra ut, uten at det ble baby ut av det. Men jeg er også så redd for MA (selv om jeg ikke har opplevd dèt før, har bare fått for meg at jeg kommer til å oppleve "alt" vondt) så jeg må bare ha det bort fra tankene. Skal selvsagt også på en UL i uke 13 for å se organer.

Men jeg gruer meg sånn til disse at jeg blir helt kvalm bare jeg tenker på det. Jeg kommer ikke til å få sove eller fungere når timene nærmer seg. Finnes det noen mentale grep jeg kan gjøre for å døyve angsten!? Eller andre ting? Leser jo også at det er koronatiltak mange steder, og at man ikke får ha med partner på UL. Bare tanken på å være alene uten mannen med nedslående beskjed gjør meg iskald...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med jordmor og få henvisning som inkluderer mannen din. Pga tidligere opplevelser burde det gå fint. Stor klem til deg, håper alt går fint denne gangen ❤️

Skrevet
1 minutt siden, atropos skrev:

Snakk med jordmor og få henvisning som inkluderer mannen din. Pga tidligere opplevelser burde det gå fint. Stor klem til deg, håper alt går fint denne gangen ❤️

Hvilken jordmor? Jeg har aldri møtt en jordmor utenom fødslene mine... aner ikke hvordan man får tak i en. Har kun kontakt med fastlege i svangerskapet. Som nå i itillegg var på ferie, så jeg fikk en telefonkonferanse med en vikar her om dagen der hun sendte henvisning til sykehuset for tidlig UL. Venter på time nå.

Skrevet

Etter to spontanaborter på rad fikk jeg angst. Alt som gjald dette temaet og helse (blodprøver for å sjekke hormoner, time hos gynekolog, etc) skapte panikk. Jeg pratet om dette med psykolog, og fikk noen råd som hjalp. Vet ikke hva denne teknikken heter, men prøver å beskrive. Man spenner en muskelgruppe med påfølgende avslapning (for eksempel: knytte høyre hånd så hardt man kan, kjenne spenningen, slappe av). Hjemme kan man gjøre det med alle muskelgrupper, ute med folk - med de musklene som er lite synlige) Pusteteknikker var også en god hjelp for meg. Prøvde også kognitiv atferdsterapi for å bearbeide tanker, med god effekt.

Jeg ville også ringt private gynekologer ang. tildlig UL. De er ikke så strenge som offentlige sykehus, og partnete kan være tillatt (dette gjelder hvertfall Oslo akkurat nå). 

Sender deg gode tanker ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd en del kjipe svangerskap som ikke endte bra, men også to vellykkede. Det som jeg har holdt meg fast i når jeg stresser er statistikk og sannsynlighet. Lite sannsynnlig at det samme skal skje igjen, lite sannsynlig å få MA, lite sannsynlig å miste... mye god informasjon på nettet om den faktiske sannsynligheten for at noe kjipt skal skje. Hvis man leser på forum så virker det jo som alt går til helvete hele tiden. 

Anonymkode: c6c0d...54c

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Amatariel skrev:

Hvilken jordmor? Jeg har aldri møtt en jordmor utenom fødslene mine... aner ikke hvordan man får tak i en. Har kun kontakt med fastlege i svangerskapet. Som nå i itillegg var på ferie, så jeg fikk en telefonkonferanse med en vikar her om dagen der hun sendte henvisning til sykehuset for tidlig UL. Venter på time nå.

Du må ringe jordmor selv. 

Jeg ringte til min lokale helsestasjon som satt meg opp til time hos jordmor. 

Lykke til! 

Anonymkode: e6314...e63

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd en del kjipe svangerskap som ikke endte bra, men også to vellykkede. Det som jeg har holdt meg fast i når jeg stresser er statistikk og sannsynlighet. Lite sannsynnlig at det samme skal skje igjen, lite sannsynlig å få MA, lite sannsynlig å miste... mye god informasjon på nettet om den faktiske sannsynligheten for at noe kjipt skal skje. Hvis man leser på forum så virker det jo som alt går til helvete hele tiden. 

Anonymkode: c6c0d...54c

Prøver å tenke det ja. Men vanskelig når man selv har opplevd 3 aborter. Så min statistikk er at 50% av svangerskapene går dårlig...

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Amatariel skrev:

Alle kommuner skal ha jordmor som man kan benytte seg av. Du må ringe dit selv og bestille time. :) Jeg var hos jordmor første gang i uke 7 fordi jeg var så engstelig for å miste igjen. Hadde en god prat med henne og satte opp ny time noen få uker senere. Det var godt å prate med noen som «kan» gravide og graviditet. Jordmor kan også henvise deg til ultralyd og andre undersøkelser. I min kommune kan de gjøre stort sett «alt», bortsett fra ultralyd og sykemeldinger. Jeg har all svangerskapsoppfølging hos jordmor, men har timer hos lege innimellom for å følge opp det psykiske og ev sykmelding. 

Anonymkode: 46c5f...612

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Amatariel skrev:

Som flere over sier, du må ta første kontakt selv. Du ringer helsestasjonen. Særlig siden du er så engstelig ville jeg tatt kontakt med jordmor nå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...