Gå til innhold

Ingen kontroll på flyplassene, folk velter inn fra hele verden uten karantene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så på TV2-nyhetene i går, folk bare spaserer rett inn i landet fra f.eks. super-høyrisikolandet Brasil uten den minste tanke om å gå i karantene. Ingen informasjon fra myndighetene, ingen grensekontroll der ID noteres og de pålegges karantene, ingen teststasjoner på flyplassene. Folk som ønsker å teste seg må selv kontakte kommunale helsetjenester. Helsedirektøren sier det er den enkeltes ansvar å sette seg inn i dette. 

Er det overhodet mulig?! Har man ikke lært noen ting av situasjonen i mars da akkurat samme strategi gjorde at smitten veltet inn fra Italia og Østerrike? Dessverre er hele dugnaden nå bortkastet. Bare å gjøre seg klar for ny smittebølge om noen få uker, folkens. 

Det er nesten så man lurer på om det går an å være så naiv, eller om myndighetene vil ha en ny smittebølge for å kunne forsvare drastiske maktgrep mot befolkningen. Erna og Høie virket veldig tilfreds i rollen som diktatorer under forrige nedstengning. Legger dere forresten merke til at Erna nok en gang er som sunket i jorden?

Anonymkode: 94b9c...909

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hele myndigheten er på ferie...viktigere en pandemien vet du. 

Endret av Outlander
  • Liker 4
Skrevet

Når folk driter i smittevern og myndighetene har åpnet for reise til en drøss med land så er ikke det rart.. Skikkelig genisstrek det...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå får de vel ikke gått i karantene før de kommer hjem. Jeg jobber på sykehus og vi fikk mld i går om at alle som har vært utenlands i grønne land siste 10 dager skal testes.

Flyplasser er nok generelt ett sted med økt smitte risiko.

Anonymkode: b8c57...2ce

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå får de vel ikke gått i karantene før de kommer hjem. Jeg jobber på sykehus og vi fikk mld i går om at alle som har vært utenlands i grønne land siste 10 dager skal testes.

Flyplasser er nok generelt ett sted med økt smitte risiko.

Anonymkode: b8c57...2ce

Kan lover deg at de fleste som reiser hit nå, de som gir blaff i å holde seg hjemme en liten stund til, går ikke i karantene de heller. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hva vil dere egentlig at man skal gjøre? 

Hvis Ola og Kari kommer fra Brasil og er så inbesil at de sier på nyhetene at de gir faen i karantene så tenker jeg at det er mange i samfunnet rundt som kan fortelle Ola og Kari et par pauli ord. De ville blitt strøket fra min venneliste momentant - jeg må jo anta at det ikke bare er i forhold til covid-19 de gir faen i verdenen rundt seg.

Ingen - og da mener jeg absolutt ingen - kan påstå at de ikke vet 

a) hvor de finner informasjon om regelverk

b) hva slags regelverk som gjelder

c) om landet de kommer fra er grønt eller rødt.

Så da, når folk -  av årsaker jeg ikke har noe med - har valgt å reise til Brasil og hjem igjen på tross av at dette er et blodrødt land og likevel ikke bryr seg med regelverket så snakker vi om på grensen til kriminell ignorering. De vil få et problem dersom de smitter noen.

En ting er reiseRÅD, noe helt annet er regelverk.

Jeg tviler på at vi kan unngå en smittebølge to, uansett hvordan vi snur og vender på det. Men det er jo totalt unødvendig å fremprovosere den med tankeløs oppførsel.

Forøvrig: Jeg tviler på at OIa og Kari ikke har fått informasjon fra reiseoperatøren sin, flyselskapet eller på flyplassen de dro fra. Jeg tviler også på at det ikke finnes informasjon til tilreisende til Gardermoen ved ankomst - men det er muligens ikke informasjon i ankomsthallen. Jeg kan garantere at det er informasjon i ankomstgate og bagasjehall. Mener dere at det skal stå folk å dele ut informasjon, militære eller lignende som skal tvinge folk i karantene? Hva mener dere?

Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Forøvrig: Jeg tviler på at OIa og Kari ikke har fått informasjon fra reiseoperatøren sin, flyselskapet eller på flyplassen de dro fra. Jeg tviler også på at det ikke finnes informasjon til tilreisende til Gardermoen ved ankomst - men det er muligens ikke informasjon i ankomsthallen. Jeg kan garantere at det er informasjon i ankomstgate og bagasjehall. Mener dere at det skal stå folk å dele ut informasjon, militære eller lignende som skal tvinge folk i karantene? Hva mener dere?

Ja man kan jo begynne å lure hva folk tenker med (eller ikke ....) 

Jeg tror vel folk utøver ansvarsfraskrivelse på høyeste nivå.  Man burde få med seg at det er karantene uansett om man mellomlander i et annet land - uansett så ville de fleste også ta hensyn om man vet man kommer fra et sted med mye smitte, eller allerhelst hvis man kommer fra reise i utlandet i det hele tatt. 

Man er jo pliktig å sette seg inn i hvilke regler som gjelder ved reise. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hvis Ola og Kari kommer fra Brasil og er så inbesil at de sier på nyhetene at de gir faen i karantene så tenker jeg at det er mange i samfunnet rundt som kan fortelle Ola og Kari et par pauli ord. De ville blitt strøket fra min venneliste momentant - jeg må jo anta at det ikke bare er i forhold til covid-19 de gir faen i verdenen rundt seg.

Ingen - og da mener jeg absolutt ingen - kan påstå at de ikke vet 

a) hvor de finner informasjon om regelverk

b) hva slags regelverk som gjelder

c) om landet de kommer fra er grønt eller rødt.

Så da, når folk -  av årsaker jeg ikke har noe med - har valgt å reise til Brasil og hjem igjen på tross av at dette er et blodrødt land og likevel ikke bryr seg med regelverket så snakker vi om på grensen til kriminell ignorering. De vil få et problem dersom de smitter noen.

En ting er reiseRÅD, noe helt annet er regelverk.

Jeg tviler på at vi kan unngå en smittebølge to, uansett hvordan vi snur og vender på det. Men det er jo totalt unødvendig å fremprovosere den med tankeløs oppførsel.

Man skal selvsagt nekte innreise. 

Anonymkode: 1fc9b...e6b

Skrevet

Jeg er medlem av et expat forum og daglig får spørsmål om hvordan de kan snikke seg til Norge, fra USA av alle land... og ‘MÅÅÅ vi i karantene?’ - hjernedød.

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Blondie65 said:

Jeg mistenkte at KG overdrev som vanlig, så jeg sjekket innslaget. Det er ingen der som sier på tv at de ikke skal i karantene, det de svarte på var om de kom til å teste seg. Det svarte de nei på, og de hadde nok ikke fått testet seg heller uten symptomer. 

Anonymkode: bd4d0...be8

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mistenkte at KG overdrev som vanlig, så jeg sjekket innslaget. Det er ingen der som sier på tv at de ikke skal i karantene, det de svarte på var om de kom til å teste seg. Det svarte de nei på, og de hadde nok ikke fått testet seg heller uten symptomer. 

Nettopp. Godt at noen kommer med fakta - jeg har ikke sett innslaget, men pleier å ha som regel at TS har en sak. Så da kan vi legge denne død.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at det høres utrolig ut, men det er faktisk ikke så mye informasjon på flyplassene. Min eks kom til Norge i juni for å treffe vårt felles barn, og selv om han ble spurt im hva han skulle her og måtte vise barnets fødselsattest osv. var det ingen som sa noe om karantene. En annen familie jeg kjenner flyttet tilbake til Norge fra et ikke-europeisk land (etter et planlagt ettårs opphold), de ble heller ikke fortalt noe om karantene-regler, hverken i avreiselandet, der de mellomlandet eller på flyplassen i Norge. Bare vanlig passkontroll.

Både min eks og denne familien gikk i karantene, selvfølgelig, men det overrasker meg ikke at noen ikke gjør det. Mange leser for eksempel ikke nyheter i det hele tatt.

Anonymkode: 49ebc...bcb

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at det høres utrolig ut, men det er faktisk ikke så mye informasjon på flyplassene. Min eks kom til Norge i juni for å treffe vårt felles barn, og selv om han ble spurt im hva han skulle her og måtte vise barnets fødselsattest osv. var det ingen som sa noe om karantene. En annen familie jeg kjenner flyttet tilbake til Norge fra et ikke-europeisk land (etter et planlagt ettårs opphold), de ble heller ikke fortalt noe om karantene-regler, hverken i avreiselandet, der de mellomlandet eller på flyplassen i Norge. Bare vanlig passkontroll.

Både min eks og denne familien gikk i karantene, selvfølgelig, men det overrasker meg ikke at noen ikke gjør det. Mange leser for eksempel ikke nyheter i det hele tatt.

Det er masse informasjon om karantene på flyplassen. Du kan ikke unngå å se oppslagene.

Anonymkode: 405e9...6cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt vil ingen bruke to uker av ferien sin i Norge på karantene, det skjønner alle. Derfor må man jo bare nekte innreise for turister fra røde land. 

Verre med norske innbyggere som har vært i røde land. Kan jo ikke nekte dem å komme hjem. Men for å være ærlig tror jeg at de færreste faktisk går i karantene. 

Anonymkode: b5952...06e

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Blondie65 said:

Nettopp. Godt at noen kommer med fakta - jeg har ikke sett innslaget, men pleier å ha som regel at TS har en sak. Så da kan vi legge denne død.

Det ble sagt at noen kommer til Norge via grønne land og dropper karantenen, uten at de oppga noen kilder. Jeg er selvsagt ikke så naiv at jeg tror det ikke kan forekomme, men det var ikke sånn som det ble fremstilt i hovedinnlegget at de intervjuet masse folk som velter inn uten karantene. Han ene sa "jeg skal videre her", det ble tolket i en annen tråd som at han ikke hadde tenkt seg i karantene. Så det skal ikke mange fjær til nå om dagen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er masse informasjon om karantene på flyplassen. Du kan ikke unngå å se oppslagene.

Anonymkode: 405e9...6cc

Håper de økte informasjonen etter 15 juli. De jeg har snakket med kom altså i juni og begynnelsen av juli. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt vil ingen bruke to uker av ferien sin i Norge på karantene, det skjønner alle. Derfor må man jo bare nekte innreise for turister fra røde land. 

Verre med norske innbyggere som har vært i røde land. Kan jo ikke nekte dem å komme hjem. Men for å være ærlig tror jeg at de færreste faktisk går i karantene. 

Får ikke de fra røde land kun komme inn for å besøke familie? Hva det gjelder karantene så man man jo "tro" hva man vil. Personlig tror jeg de fleste vil holde seg i karantene, selv om det vil være unntak. Det er heller ikke sånn at man trenger å sitte inne under karantenen, så du kan se folk ute uten at det betyr de har brutt karantenen.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også sett innslaget men tolket det vel ikke helt som deg. 

Noen utenlandske turister skulle rett på hurtigruta etter å ha feriert i Portugal , Spania og Belgia - fikk ikke med meg hvilket land de var fra men hvis de nylig har vært i de landene skal de i karantene. Portugal har vært rødt lenge , de andre 2 ganske nylig. 

Brasilturisten skulle bare videre - hadde vel vært naturlig at han selv nevnte at han skulle rett i karantene hvis han vurderte det siden han ble så skuffet over at det ikke var et "testapparat" som tok i mot han. 

Nå har ikke jeg reist så aner ikke hvordan dette i praksis foregår på flyplassene - om det er informasjon på plakater e.l. eller om det faktisk er personale som skal informere - en stund sto vel heimevernet og tok i mot reisende .

Dette skal de jo selv sørge for å holde seg orientert om men det er vel en smule naivt/ overvurdere folk at norske myndigheter tror dette vil skje. Derfor bør det jo være litt mer kontroll på flyplassene , spesielt da mot utenlandske turister.  

Det med at man skulle kunne testes der er jo forsåvidt ikke dumt , men såvidt jeg vet så tar det jo litt tid før man får svaret - litt usikker på hva man skal gjøre mens man venter på test.   

Nordmenn som har vært i utlandet (røde land) skal jo kunne teste seg på hjemstedet - så må de selv sørge for å komme seg hjem på tryggest mulig måte. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Blondie65 skrev:

At innreisende fra utlandet møtes av grensekontrollpersonell som noterer ID, intervjuer dem om hvilke land de har vært i, og gir muntlig og skriftlig informasjon dersom de må i karantene. Hvis noen må i karantene må de undertegne et skjema hvor de oppgir hvor og hvordan de skal overholde karantenen. En teststasjon der innreisende kan teste seg umiddelbart ved ankomst. 

Det er lett å si at alle har fått med seg info, men vi som skriver på dette forumet er en spesielt interessert gruppe og det som er åpenbart for oss er ikke åpenbart for alle.  Det er dessuten psykologisk mye vanskeligere å ta lett på karantenen hvis man har fått personlig informasjon av en politibetjent og undertegnet et skjema om at man forplikter seg til karantene, enn hvis det er noe myndighetene «forventer at man har lest på nett». Det har noe med at man signaliserer at dette er på alvor. 

Det er heller ikke bare Ola og Kari som trenger noen pauli ord, men også turister fra hele verden som kommer til Norge for å reise med hurtigruten. 

Anonymkode: 94b9c...909

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må slutte med denne generaliseringen. Nå er det ikke aktuelt for meg siden min reise er avlyst av arrangøren. Reisen, som var til et grønt land, var slik lagt opp i forhold til ferie at jeg kunne ta de 10 (ikke 14) dagene med karantene - så om landet hadde blitt rødt i løpet av tiden jeg var der, ville jeg avholdt karantenen når jeg kom hjem. Ergo er det du skriver om at ingen vil bruke ferietid til karantene feil.

Jeg opplever at de fleste respekterer reglene - også de som eventuelt ikke nødvendigvis synes at alt er like logisk. Det er unntakene som driter i råd og regler.

Endret av Blondie65
  • Opprett ny...