AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #1 Skrevet 31. juli 2020 Ja, ser at mange skriver at dem må leie, kanskje resten av livet... Men finnes det noen av dere som kan kjøpe hus? eller blir det for ''dyrt i drift'' ? Altså, hus krever jo mer vedlikehold enn leilighet, + strøm er dyrere... Så er det helt umulig at uføre kan kjøpe hus, med mindre de fikk et hus av familie eller noe? Takk for svar... Anonymkode: f861a...263
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #2 Skrevet 31. juli 2020 Altså, jeg spør om alternativet til uføre alltid er å leie eller kjøpe en leilighet... Pga hus er dyrere generelt og krever mer vedlikehold + dyrere strøm... Anonymkode: f861a...263
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #3 Skrevet 31. juli 2020 Kjøpte før jeg ble ufør. Hadde ikke fått det huslånet nå. Anonymkode: fc7e5...f77
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #4 Skrevet 31. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøpte før jeg ble ufør. Hadde ikke fått det huslånet nå. Anonymkode: fc7e5...f77 Hvorfor ikke? Har du råd til vedlikehold av det osv, klippe plenen, strøm osv? Anonymkode: f861a...263
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #5 Skrevet 31. juli 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke? Har du råd til vedlikehold av det osv, klippe plenen, strøm osv? Anonymkode: f861a...263 Utvendig vedlikehold går via borettslaget. Hadde ikke fått huslånet pga utlånsreglene nå. Har ingen problemer med utgiftene som følger med, har nok i inntekt. Anonymkode: fc7e5...f77
Jr.Garcon Skrevet 31. juli 2020 #6 Skrevet 31. juli 2020 (endret) 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, ser at mange skriver at dem må leie, kanskje resten av livet... Men finnes det noen av dere som kan kjøpe hus? eller blir det for ''dyrt i drift'' ? Altså, hus krever jo mer vedlikehold enn leilighet, + strøm er dyrere... Så er det helt umulig at uføre kan kjøpe hus, med mindre de fikk et hus av familie eller noe? Takk for svar... Anonymkode: f861a...263 Det kommer jo helt an på en rekke faktorer. F.eks. så er det forskjell på om du ble ufør som 27 åring eller som 40 åring med 10 år med god arbeidsinntekt - det har mye å si på hvor høye utbetalinger du vil få. Hvor flink den enkelte er til å spare/hvor mye de har spart opp igjennom årene. Hvor mye utgifter de har tilnkyttet sykdommen, om de er enslige, har barn eller ikke , har arvet penger/ikke, kan få hjelp av foreldre/ikke osv osv osv. Men med dagens boligpriser kan man vel si at for mange av de enslige uføre, så vil det være vanskelig å få spart nok til å kjøpt seg en enebolig, eller en leilighet. Eneboliger er som oftest dyrere enn leiligheter, så det er vel naturlig at det er enda vanskeligere. Spesielt siden alt av banker - med unntak av husbanken - overhodet ikke legger to pinner i kors for å innvilge et lån til en ufør. De bruker standard malen og Sifo, og da vil de fleste uføre vil etter de fiktive utgiftene som legges til grunn ikke ha noe igjen til å betjene lånet. Med fiktive menes da f.eks. at banken legger til grunn at du ferierer for x antall tusen i året selv om du ikke har vært på ferie på 20 år 😛 Endret 31. juli 2020 av Jr.Garcon 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #7 Skrevet 31. juli 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, ser at mange skriver at dem må leie, kanskje resten av livet... Men finnes det noen av dere som kan kjøpe hus? eller blir det for ''dyrt i drift'' ? Altså, hus krever jo mer vedlikehold enn leilighet, + strøm er dyrere... Så er det helt umulig at uføre kan kjøpe hus, med mindre de fikk et hus av familie eller noe? Takk for svar... Anonymkode: f861a...263 Nei, ikke uten noen form for hjelp/veldedighet. Går ut fra at du snakker om de som ikke får maksbeløp eller har opparbeidet seg mye før nå. For de med minst er man helt avhengig av kommunalt startlån eller lignende, som bare dekker en veldig nøktern bolig. Enkelt sagt, sitter du alene med i overkant av 16k utbetalt sier det seg selv at det ikke går. Er man to vil man også slite siden man får mindre utbetalt og startlån utgår med mindre den andre også er i en vanskelig situasjon. Jeg har minstesats og kunne lett betjent et høyere lån enn jeg gjør, men som nevnt bruker de SIFO-budsjett og da vil selv husbanken gi et minimalt lån, jeg tror de regnet seg frem til 1.4 for meg men så strakk de seg litt fordi de gjorde en feil selv. Anonymkode: f604b...b46
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #8 Skrevet 31. juli 2020 Det kommer jo helt an på livssituasjon. Kjenner flere uføre som har kjøpt hus sammen med ektefellen. De jeg kjenner som er uføre har blitt det i voksen alder, de gikk ikke rett fra vgs til ufør. Anonymkode: a326d...353
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #9 Skrevet 31. juli 2020 De jeg kjenner som er ufør, kunne ikke kjøpe før de fikk ufør på papiret (ufør regnes som trygg inntekt). Det kommer jo også an på hvor man vil kjøpe. Utenfor storbyene er det mye rimeligere enn i byene, og det er forskjell på leilighet og hus Kjenner noen som bor i leilighet og noen som bor i hus. Anonymkode: a9f5d...68e 1
Gjest Fallabella Skrevet 31. juli 2020 #10 Skrevet 31. juli 2020 Ikke noe problem men jeg har hatt fast jobb i alle år før jeg ble ufør.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #11 Skrevet 31. juli 2020 Er ufør og har arvet hus. Av en gammel onkel. Har 20500 utbetalt i trygd. Dette gir meg veldig god økonomi pr mnd, da jeg i praksis har 0,- i utgifter på huslån. Strøm, komm.utg og forsikringer kommer selvsagt i tillegg, men dette utgjør ikke mer enn 2000,- pr mnd. Så jeg har veldig god råd i hverdagen, takket være gammelonkel. Dette ble avtalt før han gikk bort. Huset er lite og koselig og kommer til å vare i mange, mange år. Jeg ser ikke for meg å flytte, selv om et salg hadde utløst nok midler til at jeg kunne kjøpt noe annet og likevel vært gjeldfri. Anonymkode: cac84...603
B87C Skrevet 31. juli 2020 #12 Skrevet 31. juli 2020 Hadde aldri fått noen lån alene som ufør, Men sammen med mannen er det ikke noe problem.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #13 Skrevet 31. juli 2020 En ting å huske på er at om du er veldig syk og ikke klarer fikse ting selv, så blir det raskt dyrt å leie folk til å gjøre ting for deg. For eks male et rom, sette inn et vindu, fikse en enkel lekkasje, hagearbeid osv. Sånn sett er det kanskje bedre med en leilighet? Om du er frisk nok til at du kan male en time eller to en dag iblant, så er det nok litt enklere. Men det er mye stress å skal ringe hit og dit for å leie folk når du ikke klarer selv. Anonymkode: 76b70...b9f
Gjest MrTeddy29 Skrevet 31. juli 2020 #14 Skrevet 31. juli 2020 jeg er 100% uføre, og eier en leilighet, hus er også muligt selvfølgelig. Men spørsmålet er jo: Vil du ha mulighet til og reparere ting om du eier det? For det er mye kostnader i ting om du eier.
Gjest Warrior Skrevet 31. juli 2020 #15 Skrevet 31. juli 2020 Eier en leilighet nå, men kan kjøpe hus ja, så nei det er ikke umulig.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #16 Skrevet 31. juli 2020 Jeg eier, leide tidligere. Fikk ikke hjelp av familie e.l. til å kjøpe, men jeg fikk plutselig en stor forsikringsutbetaling og brukte den på bolig. Angrer ikke. Slet veldig med å få det til å gå rundt da jeg var leietager. Husker spesielt en måned der jeg gikk i minus fordi jeg trengte nye sokker. Sokkene kostet 89 kr. Det føles mye tryggere å ha muligheten til å kunne spare litt hver måned. Den lille trusselen om at et eller annet i boligen plutselig må fikses er helt OK, for jeg vet at jeg har en solid buffer å ta fra. Og jeg kan kjøpe meg nye sokker når jeg trenger det uten å velte hele lasset. Anonymkode: bed11...065
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #17 Skrevet 1. august 2020 Altså, jeg er ikke ufør og heller ikke rik. Men leier noen til å komme å bytte et vindu eller fikse lekkasjer uansett 😂 Trenger ikke å være ufør for å ikke være handy. Ellers har jo uføre som alle andre stort sett et nettverk av familie og venner som kanskje kan hjelpe til med småting som å klippe plenen eller male. Anonymkode: a326d...353
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #18 Skrevet 1. august 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Altså, jeg er ikke ufør og heller ikke rik. Men leier noen til å komme å bytte et vindu eller fikse lekkasjer uansett 😂 Trenger ikke å være ufør for å ikke være handy. Ellers har jo uføre som alle andre stort sett et nettverk av familie og venner som kanskje kan hjelpe til med småting som å klippe plenen eller male. Anonymkode: a326d...353 Er ikke snakk om å ikke være handy, er snakk om penger. En singel ufør med lav sats vil raskt slite med å betale de tusenlappene det kreves for småarbeid. De fleste vil heller ikke være avhengig av å mase på venner og familie for å få hjelp til ting Anonymkode: 76b70...b9f
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #19 Skrevet 1. august 2020 Jeg slet med å få et lån til depositum til og med... uføre er trygg og fast inntekt ja,men den er ikke høy nok sier de. Merkelig at jeg klarer å betale husleie på 12.000 da... Anonymkode: 33184...0bf
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #20 Skrevet 1. august 2020 36 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg slet med å få et lån til depositum til og med... uføre er trygg og fast inntekt ja,men den er ikke høy nok sier de. Merkelig at jeg klarer å betale husleie på 12.000 da... Anonymkode: 33184...0bf Ja, kjenner en singel ufør som hadde samme problem. Betalte 10 000 i husleie + alt i mnd, men å klare lån der avdraget ville vært på 5000 ifølge banken- umulig 🙄 Anonymkode: 76b70...b9f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå